AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #1 Skrevet 4. juli 2011 Lurer på om det er noen som har kjørt til Spania? Tenker da på å leie et feriested ved østkysten, nedover Barcelona, Valencia, Alicante, Malaga et sted ... Ønsker sol, strand og hav Har aldri kjørt i Spania, så vet ikke hvordan det er... Er det noen der ute som har erfaringer og gode råd å komme med? Har GPS i bilen. Hadde planer om å kjøre til Italia ifjor, men tok fly istedenfor. Leide et feriested i Italia, og klarte oss fint med tog og buss, og taxi Håper det går like knirkefritt i Spania som i Italia. Har forresten kjørt ofte til Danmark og leid feriested der, men så føles det så tryggere i Danmark når det er så nært Norge... Vet at det tar 2 døgn å kjøre bil til Italia, så det er vel noe sånt til Spanias østkyst også? Håper noen der ute kan fortelle noe eller så blir det å ta toget dit - det skulle ta 2 døgn.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #2 Skrevet 4. juli 2011 Jeg vet om flere som har kjørt til Spania, blant annet folk som har flyttet dit. Men da bør man jo være glad i å kjøre bil hvis man vil bruke så stor del av ferien på kjøring. Jeg skulle gjerne gjort det selv, tatt en roadtrip gjennom Europa. Ellers er det jo mange som heller tar fly og leier seg bil i Spania. Er vel litt hyggeligere priser der enn i Norge.
sweetharth <3 Skrevet 4. juli 2011 #3 Skrevet 4. juli 2011 Hei vi har hvert år kjørt til spania. en veldig fiin og koselig tur vet ikke om jeg har så gode råd. men de tbeste er å kjøre rolig. de har veldig mye politi på veiene og de er veldig strenge. Lurt å ha med pass, vi ble flere ganger stoppet på bensinstasjoner av politiet for at de skulle sjekke passene
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #4 Skrevet 4. juli 2011 Jeg vet om flere som har kjørt til Spania, blant annet folk som har flyttet dit. Men da bør man jo være glad i å kjøre bil hvis man vil bruke så stor del av ferien på kjøring. Jeg skulle gjerne gjort det selv, tatt en roadtrip gjennom Europa. Ellers er det jo mange som heller tar fly og leier seg bil i Spania. Er vel litt hyggeligere priser der enn i Norge. Han som skal være sjåfør elsker å kjøre bil, og vi har GPS i bilen, så da gjelder det bare å være tålmodig. Må vel overnatte et sted på veien. Vet du hvor lang tid de brukte å kjøre til Spania? Er det billig i Spania, altså?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #5 Skrevet 4. juli 2011 Hei vi har hvert år kjørt til spania. en veldig fiin og koselig tur vet ikke om jeg har så gode råd. men de tbeste er å kjøre rolig. de har veldig mye politi på veiene og de er veldig strenge. Lurt å ha med pass, vi ble flere ganger stoppet på bensinstasjoner av politiet for at de skulle sjekke passene Takk for gode råd og erfaringer Så det er lett å finne frem med bil nå man ikke er kjent? Tør jeg spørre om reiseruten din fra Norge? Og hvor lang tid du bruker? Kunne du tenke deg å fortelle litt om turen? Har så lyst til å dra til Østkysten, å leie et sted å bo, og å være der et par uke
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #6 Skrevet 4. juli 2011 Og kan de prate engelsk? For vi er ikke så gode i spansk eller tysk ... kan vel tysk best.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #7 Skrevet 4. juli 2011 Og kan de prate engelsk? For vi er ikke så gode i spansk eller tysk ... kan vel tysk best. Caja de la bocca (kaha della båkka) = jeg skjønner ikke spansk Chingado tu madre (tsjingadå to madre) = tusen hjertelig takk Tu eres un hijo de la puta (to eres on hiho della pota) = kan du gjenta det er du snill
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #8 Skrevet 4. juli 2011 Caja de la bocca (kaha della båkka) = jeg skjønner ikke spansk Chingado tu madre (tsjingadå to madre) = tusen hjertelig takk Tu eres un hijo de la puta (to eres on hiho della pota) = kan du gjenta det er du snill Festlig...
kaprifolen Skrevet 4. juli 2011 #9 Skrevet 4. juli 2011 Caja de la bocca (kaha della båkka) = jeg skjønner ikke spansk Chingado tu madre (tsjingadå to madre) = tusen hjertelig takk Tu eres un hijo de la puta (to eres on hiho della pota) = kan du gjenta det er du snill :skratte:
sweetharth <3 Skrevet 4. juli 2011 #10 Skrevet 4. juli 2011 jaa, det er ganske enkelt når man har gps. vi hadde ikke noe problemer, bare når det var litt forandringer på veien pga arbeid. reiseruten var ganske enkel, vi dro ganske tidlig fra norge, og på dag 1 kjørte vi litt inn i tyskland, hvor vi fant en plass og sove. deretter startet vi neste dag tidlig og kjørte ganske langt inn i frankrike. vi prøvde å kjøre så lenge som mulig, og dagen etter kjørte vi resten av frankrike og til spania. vi brukte vel 3-4 dager, litt hvor fort og hvor mange pauser vi tok. spanskene er veldig elendig i engelsk, men da er det greit å kunne litt tegnespråk og prøve og forklare
Amable Skrevet 4. juli 2011 #11 Skrevet 4. juli 2011 I følge googlemap vil det ta deg 1 dag og 12 timer å kjøre fra Oslo til Malaga, i sørøst i Spania. 3640km Fullt mulig Dette er riktig nok kjøring i ett strekk. Regn med 3 dager dersom dere skal sove. 1
2shy Skrevet 4. juli 2011 #12 Skrevet 4. juli 2011 Vi kjørte bil til Spania da jeg var liten. Brukte vel 4 dager nedover med litt camping/avslapping underveis. Vi var helt på nord-øst kysten av Spania, og var borte alt i alt 4 uker. Super tur, flott måte å se flere land på, og være litt impulsiv på veien
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #13 Skrevet 4. juli 2011 Vi har kjørt til Spania med små unger! Gikk veldig bra. brukte tre dager og tok oss god tid. bodde på cabinn hotell i tyskland og frankrike. Veldig billige og greie hoteller. besøkte bestemor som bor i benidorm. bodde i ett leilighetskompleks som ble anbefalt av bestemor, husker ikke helt hva det heter. men det finnes mange av de. Er mange nettsider og blogger som har skrevet om det.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #14 Skrevet 4. juli 2011 Caja de la bocca (kaha della båkka) = jeg skjønner ikke spansk Chingado tu madre (tsjingadå to madre) = tusen hjertelig takk Tu eres un hijo de la puta (to eres on hiho della pota) = kan du gjenta det er du snill Jeg kan un poco Español ... :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #15 Skrevet 4. juli 2011 Til dere som kjører til Spania, ble dere noen gang ranet? Tror det nettopp skjedde landeveisrøveri på motorveien i Spania. De hadde sperret veien, men bilene ville ikke stoppe så de skjøt på bilene. Tror de som jobbet på bensinstasjonen så at de tok ut mye penger, og at de ringte til landeveisrøverene som stoppet på motorveien. Jeg tror jeg ikke tør å kjøre til Spania ...
Viernes Skrevet 4. juli 2011 #16 Skrevet 4. juli 2011 (endret) Landeveisrøveri skjer hele tiden. Norskregistrerte biler er veldig utsatt.(gjelder sikkert andre nasjonaliteter også) Ikke stopp for noen, bortsett fra evt uniformert politibil (Guardia Civil/Policia Local/Policia Nacional, kommer litt an på hvor du er) de står ikke i sivil langs veien og hanker inn folk.. FBI står heller ikke langs veien i Spania. (Jo, de gjør det.. men det er røvere med Female Body Inspector trykket på t-skjorten) Prøver noen å vinke deg inn til siden/du hører et smell i bilen - ikke stopp. Bare gi gass (Ta evt bilde og meld fra til politiet) Hvis du stopper, de kommer for å snakke og du gir de oppmerksomheten din er du garantert å bli ranet - de er superkjappe. Hører stadig om tilfeller utenfor Barcelona og ved typiske utenlandskolonier som strekningen Albir - Torrevieja. IKKE STOPP! SKJUL PINKODE når du handler! ..så skal det nok gå helt fint! Mange blir advart mot dette før de reiser, men allikevel går de i fella! Artikkel om motorveiranere, og det er mange flere artikler i den avisen.. Blir helt flau over at folk klarer å bli ranet av Female Body Inspectors.. Endret 4. juli 2011 av Swe
Diixie Skrevet 15. juli 2011 #17 Skrevet 15. juli 2011 Til dere som kjører til Spania, ble dere noen gang ranet? Tror det nettopp skjedde landeveisrøveri på motorveien i Spania. De hadde sperret veien, men bilene ville ikke stoppe så de skjøt på bilene. Tror de som jobbet på bensinstasjonen så at de tok ut mye penger, og at de ringte til landeveisrøverene som stoppet på motorveien. Jeg tror jeg ikke tør å kjøre til Spania ... Første gangen vi kjørte til Spania, ble vi ranet.. Vi skulle bare stoppe på en liten kafe på veien for å få oss litt mat og sove litt.. Da vi kom ut merka vi at tre vesker var tatt, pluss en nintendo ds som lå lett tilgjengelig (utrolig dumt av meg, vet jeg nå...) Det som man kan si er litt "komisk", er at vi satt inne på kafeen, slik at de jeg dro med satt med ryggen til vinduet hvor vi kunne se bilen (dette var i tillegg på kvelden) mens jeg kunne sitte og se ut på bilen.. Det eneste er at siden det var på kvelden, så var det mørkt ute, så alt jeg satt og så var meg selv.. Altså det var sånn at hele rommet vi satt i gjenspeilet seg i vinduet liksom... (Håper du skjønner hva jeg mener.. ) Så hadde det bare vært litt mer lys ute på selve plassen, ville jeg ha sett tyvene.. DET irriterer meg.. Så vi gikk til dama i kassa og spurte om å få se på videoen i overvåkningskameraet, men alt vi fikk til svar var at det var egentlig ikke noe film i kameraet!!! ER DET MULIG!! Det som var litt ekkelt var at når vi satt oss i bilen, så var det fingermerker på vinduet, fingermerker som ikke var noen av vårs sine.. :S Men til ts; Det tar ca 3 dager å kjøre ned, vi har kjørt ned dit hvert år i 4 år nå..
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #18 Skrevet 15. juli 2011 Vi har kjørt ned i mange år, det tar 3 dager å kjøre. Har aldri blitt ranet eller andre uhyggelige opplevelser. Men husk at det er forbudt å stoppe på autostradaen i Tyskland, boten er høy om du må. Så planlegg kjøringen, følg med bensinmåleren, og fyll bensin før det blir tomt. I Frankrike er det veiavgift, ganske dyrt, og likeså i Spania. Men i Spania ligger gamleveien parallelt med den nye veien med veiavgift, så der kan du velge. Har dere tid og anledning, så ta turen fra Spania langs den franske riviera til Italia, på hjemturen. Det er en fanastisk veistrekning. God tur!
FantasDick Skrevet 15. juli 2011 #19 Skrevet 15. juli 2011 Jeg vet ikke helt om du/dere bryr dere så mye om kostnader på denne turen, men jeg får en følelse av at du tenker litt på det. Vil bare si at det slettes ikke trenger å være en billig affære å kjøre så langt gjennom flere land med bensin, ferger, bom osv. Vil også legge til at det er snakk om lange distanser, og har dere tenkt å bruke kort tid på vei nedover bør sjåføren være vant til å kjøre langt. Tok med (min kjøreglade og -vante) samboer på ferie til hjemstedet mitt en sommer - turen er ca. 200 mil en vei - og jeg skal love deg at han var møkklei på den turen. Da hadde vi i tillegg en overnatting underveis (jeg er vant til å kjøre i ett). Skal dere derimot ha flere overnattinger går det nok greit.
naudsynt Skrevet 15. juli 2011 #20 Skrevet 15. juli 2011 (endret) Aldri køyrt til Spania, men om dåkke har tid, tålmodigheit og pengar så er det vel berre å hoppe i det! Naudsynt - sumarens reisemål: Hotel Gran Sol Calpe. Endret 15. juli 2011 av naudsynt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå