Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er altså interessert i å kjøpe formæt jeg jobber i, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å komme med et pristilbud min sjef vil gå med på. Han er muligens villig til å selge for den rette prisen, men hvordan finner jeg den rette prisen? Er det noen som har tanker om hvordan jeg kan gå frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ene delen består av å summere firmaets eiendeler og trekke fra dets forpliktelser.

Bare Rør AS:

Verksted/kontorlokale på egen tomt: 2,000,000

Varebil, godt brukt: 50,000

Verktøy, delelager: 100,000

Kunders ubetalte regninger: 50,000

Penger i kassen/konto: 50,000

Sum eiendeler: 2,250,000

Banklån på lokale: 1,500,000

Gjeld til Rørgrossisten AS: 100,000

Sum forpliktelser: 1,600,000

2,250,000 - 1,600,000 = 650,000 kr.

Denne "verdien" er imidlertid ikke tilstrekkelig for å prisfeste firmaet. Dette bringer oss over på andre del:

Hvordan er Bare Rørs rykte i markedet? Er det godt ansett og nærmest garantert å få mange oppdrag fremover? I så fall vil dette i seg selv utgjøre en verdi, selv om det ikke er en eiendel som kan selges. Direkte beryktet? Da er ryktet verd ca null. Har man kontrakter som gir sikker inntekt fremover, f.eks. vedlikeholdsavtale med kommunens skoleetat? I dårlige tider kan disse være verd opp mot alle pengene man forventer å tjene, i gode tider med voldsom etterspørsel etter rørleggere kan verdien av kontrakten være mindre siden man uansett ville klart å jobbe disse timene hos tilfeldige kunder.

Er det potensielle skjær i sjøen? Marko Mafiovich skadet seg jo så ille på jobb fordi Bare Rør ikke hadde forsynt ham med vernesko, deretter ble han sparket. Er det fare for at han trekker firmaet for retten? I så fall må det fra firmaets verdi trekkes fra noe sånt som forventet erstatningssum ganger sannsynligheten for at Marko vinner.

Nå har jeg bare pirket litt i overflaten hva angår verdifastsettelse, men forhåpentlig var det litt nyttig?

Skrevet

Kommer an på hvilken type bedrift det er snakk om.

Jeg solgte en gang en varehandel, og da ble varelagerets verdi satt til kjøpesum.

Noen ganger bruker man kundeportefølje eller omsetning som utgangspunkt, men det hadde gitt helt feil tall i min sammenheng.

Skrevet

Glemte å skrive; når man setter salgsverdi til lagerets verdi (innkost...), da selger man uten gjeld. Dvs selger er ansvarlig for gjeld opparbeidet inntil salgsdato. Dette er kanskje den tryggeste metoden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...