Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Overskriften sier vel det meste:

Vurderer å reise til Sharm-el-Sheik. Hotel Sham Mareef(?).

Er det mye barnefamilier eller fyllebråk der? I min bok er de to nemlig like ille!;)

Og hvordan er det med lokale spisesteder? Kvalitet og pris? Risiko ift magesyke?

Har hørt litt negativ omtale om pågående menn, men jeg er såpass mørk at jeg er ikke så bekymret for å få samme oppmerksomhet som de blonde, blåøyde!;)

Gjest Katee
Skrevet

Mindre pågående menn enn for eksempel i Kairo og Sinai. Jeg er også relativt mørkt, men i Kairo ble det mye oppmerksomhet lell. Opplevde Sharm's menn som overraskende hyggelige :) og jeg vurderer å reise dit igjen.

Rolig område. Lite barnefamilier, men også lite ungdommer. Mye pensjonister der vi var.

Maten var god, men vannet må du kjøpe på flaske. Drikkevaskine kan være lurt å ta før man reiser. Opplevde at maten koster lite, mens drikken er dyrere enn hva jeg hadde forventet - dog kan vel ikke 30 kroner for et glass vin sies å være så veldig dyrt ;)

Hotellet du vurderer har jeg ikke vært på. Jeg bodde nettopp på Dreams Vacation og er strålende fornøyd :)

Skrevet

Veldig balansert når det gjelder folk som er der ;) Er også enig i at de ikke er plagsomt pågående der, de er selvsagt mer frampå enn vi er vant med her, men ikke noe masete og tåler fint å høre nei ;)

Maten er ganske standard, mye god sjømat og desserter! Har aldri blitt dårlig av maten, og jeg har vært der fem ganger, og er ikke no særlig forsiktig med hva jeg spiser ;) Bare pass på å ikke drikk springvann, og ta normale vaskerutiner så skal det gå bra.

Prisnivået på mat og alt annet er veldig billig! På den standard lunsjkafeen vår kosta f. eks. de dyreste pizzaene rundt 40 kr. Jeg bestilte meg en utrolig god indrefilet for 90 kr. en gang, og det var et av de dyrere stedene vi har vært. Hvis du drar inn til gamlebyen er det enda billigere ;)

Når du kjøper ting i butikker kan du alltids prute, og dette er forventet av deg. Det betyr ikke at folk er ute etter å lure deg, det er rett og slett en del av spillet. Dette gjelder da ikke matbutikker/kiosker og restauranter ;)

Hvis du har noen direkte spørsmål, så bare kom med dem :D Begynner å bli ganske kjent i Sharm nå ;)

Skrevet

Hvordan er det med bading fra strender? Skal innrømme at haiangrepene fortsatt svirrer litt i bakhodet....:sjenert:

Har du vært på beduin-safari? Bra?

Har du reist med Ami-Sol? God service?

Trygt å snorkle på egenhånd på stranden? Bra?

Utvalg av mat; "bare" pizza/pasta/burger eller god lokalmat også?

Priser på shopping? Sko, vesker, solbriller, treskjærerkunst etc? Driter i at brillene er fake, altså!;)

Skrevet

Bading vil jeg betegne som helt trygt! Slike haiangrep som skjedde tidligere er EKSTREMT sjelden, og haien som sto bak er død nå.

Det er også trygt med snorkling fra stranda, og det er en del korallrev en ti meter ut ;) Ja, det fins giftige fisker, der den giftigste er Stonefish. Den ser ut som en stein, men så lenge du bare passer på å tråkke på der det er sand er ikke det et problem! Vannet er såpass klart og lite stein ellers å tråkke på. Ellers er det jo en grei regel å ikke røre fiskene, men det får du antagelig ikke til selv om du prøver ;)

Hvis du vil ha enda bedre snorkleopplevelser anbefaler jeg å bli med på en båttur til Tiran Island eller Ras Mohammed, da får du se enda mer fantastiske korallrev og rikere fiskeliv! Men det er absolutt bra fra stranda og.

Utvalget av mat har blitt bedre og bedre med årene, før var det veldig mye pizza, pasta o.l., men nå har de absolutt det meste! Det meste av lokalmaten består av ulike typer sjømat, som du får i alle restaurantene og kafeene ved stranda!

Pleier egentlig ikke shoppe så mye av klær og sånt, men vil tro det er veldig billig, som alt annet der! Men vet at du får tak i billig gull, og kvalitetskrydder til GOD pris!

Har dessverre ikke reist med Ami-Sol, så dem kan jeg ikke si noe om ;) Har ikke vært med på ren Beduin-safari, men har vært på tur i ørkenen med firhjuling, der vi stoppa hos noen beduiner og drakk te, og fikk ri litt på kameler, før vi så solnedgangen fra fjellene! Det var kjempeartig!

Skrevet

Åh! Kjenner jeg blir superkeen nå!:) Hvor mye ville du beregnet i lommepenger for en uke?

Skrevet

Off, sånt er jeg så dårlig på :sjenert: Har aldri helt oversikt over hva jeg bruker der jeg, siden jeg shopper så lite, og vi drar med familie der alle spanderer litt på alle. Kanskje noen andre vil svare på dette? ;)

Skrevet

Rundt 5000-6000 tusen om du tenker å dra dra på utflukter i tillegg... dette er da en minimum, hvor du vil telle kr... men jeg klarte med på 1500 norske kroner der nede en gang ... så det er mulig, men da "bodde" jeg på stranda :)

Gjest Katee
Skrevet

Jeg brukte ca 5000 kr på den uka jeg var der :)

Skrevet

Snik litt plass her, eg.

Nokon som har vore der om vinteren? Vurderer å legje vinterferien dit (før vinterferien i Noreg, er så heldig at eg ikkje har ungar å tenkje på). Er det å anbefale?

AnonymBruker
Skrevet

HAAAAAAAAIIIIIII!!!!!! :plystre:

Skrevet

HAAAAAAAAIIIIIII!!!!!! :plystre:

Det var noen alvorlige haiangrep der i vinter ja, men har ikke hørt om alvorlige angrep senere.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=526521

I tillegg til hai er det også giftige fisk der. Greit å være litt obs!

Den politiske situasjonen i Egypt er også spent. Særlig i Kairo. Blir nok ikke bedre nå som nytt valg nærmer seg. Det er vel planlagt valg i septemer? Men turiststedene er ikke så utsatt for politisk uro. Satser på at det ikke sprer seg til sharm el sheikh. Det ligger jo ganske avsides.

AnonymBruker
Skrevet

Om du er redd for den politiske situasjonen i Egypt og du har tenkt å dra på sommer/høsttid så vil jeg anbefale deg Tunisia.. der er situasjonen stabil men pga opprøret som var og med nytt hode i landet så har tusitene "rømt", og det er ikke så turistifisert.. Dog vil Tunisia gjerne ha turistene tilbake så her kan du få en hyggelig tur i et velkomment land, med bedre mat enn i Egypt og like fine strender og resorts.. Dog ingen pyramider !

God tur lell, det blir sikkert knall!

Skrevet (endret)

Jeg har vært i Sharm el Sheikh to ganger, - første gang i desember 09, andre gang i januar 11. Første gang reiste jeg med Apollo, andre gang med Ami-sol. Kan anbefale å reise dit om vinteren, er godt og varmt der, og et fantastisk deilig avbrekk fra kalde Norge.

For min del føltes det jo veldig trygt å reise med kjente og kjære Apollo, men må si at forskjellen egentlig ikke var veldig stor til Ami-sol heller. Mener å huske at Ami-sol dog bruker EgyptAir til å fly reisene til Sharm, og der er det verdt å merke seg at det f.eks. ikke er tillatt å nyte alkohol på flyturen (dersom det skulle være av interesse). Ellers gikk egentlig alt veldig knirkefritt med Amisol, og det kom blant annet en reiseleder fra selskapet på besøk til hotellet tidlig under oppholdet, som kunne informere om diverse utflukter, for ikke å snakke om kutyme. Var greit å vite hvordan man skal prute, hva man skal forvente å bruke i taxiutgifter osv, da dette kan være en ukjent jungel.

Første gang jeg var i Sharm el Sheikh, brukte jeg nok en del lommepenger, fordi jeg deltok på en del utflukter. Med Apollo kunne jeg betale utfluktene med kort, så der gikk ikke kontantene. Ved min andre tur brukte jeg vel ikke mer enn ca 1400 kroner i lommepenger, men dette gikk da kun til mat og eventuelt noe taxi, da jeg ikke hadde samme behovet for utflukter.

Har egentlig verken reagert på mye barnefamilier eller mye fyllebråk, men dette avhenger vel kanskje også noe av hvor man bestiller hotell, og kanskje også hvordan hotellet er? Jeg tror f.eks. all inclusive-hoteller tiltrekker seg begge disse sjiktene? Kanskje vil også hotellene i Naama Bay være mer preget av dette enn hotellene i f.eks. Nabq bay og Hadaba.

Den lokale maten er helt ok, men jeg ville spurt Amisol om hvilke steder de kan anbefale, da det tross alt også finnes en del shabby steder. Ellers tilbyr sharm el sheikh utrolig mye vestlige spisestedkjeder, dersom man skulle være redd for dette. Det kryr av både McDonalds, Fridays, Hard Rock café, Pizza hut, Starbucks osv.

Når det gjelder om "lokalbefolkningen" er pågående (Sharm har egentlig ingen reell lokalbefolkning, da dette tidligere har vært et beduinområde, som bare er "kunstig" bygd opp til en turistby": Jeg hadde det definitivt mer komfortabelt da jeg reiste til Sharm med en vennegjeng bestående av både menn og kvinner, enn da jeg bare reiste med en venninne. Samtidig er det ikke verre enn at man er klar i sin tale, så tar de som regel et nei for et nei. Taxi alene med bare en venninne var riktignok litt ubehagelig, det må jeg innrømme.

Haiangrepene ville jeg tenkt mindre på, og bare investert i godt snorkleutstyr på en snorklesjappe (bedre kvalitet enn det billigste utstyret i vanlige turistsouvernirsjapper, men fortsatt ikke dyrere enn noen få hundrelapper), og satt i gang med å nyte livet under vann. Man vil aldri angre, og man får dessuten kjøpt "badesko" som ser ut som sokker med kjempetykk såle, så man ikke skal få vondt av å trå på bunnen. Å ta en tur til Blue Hole er absolutt å anbefale, da dette er et verdenskjent dykkested, og forholdene under vann tar pusten fra en. Mener å huske det var en time eller to med buss + kamel fra Sharm el sheikh, og charterselskapene arrangerer utflukter hit.

Generelt: Sharm el sheikh er absolutt å anbefale, jeg har reist ditt to ganger til tross for at jeg egentlig er tilhenger av å reise nye steder når jeg er på ferie :)

Endret av meca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...