AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #1 Skrevet 4. juli 2011 Er det noen her som vet hvorfor ledsagerbevis/følgebevis varierer så veldig over hele landet? Jeg har ledsagerbevis fordi jeg er synshemmet og å ha noen med meg når jeg er ute å reiser er til tider et must. Jeg er ikke så synshemmet at jeg bruker stokk eller førerhund, men ser såpass dårlig at offentlig transport er mitt eneste alternativ. Jeg har heller ikke råd til å legge ut for en ledsager hver gang jeg skal noe, og er derfor utrolig glad for at ledsagerbevis finnes! Men jeg opplever at ledsagerbevis blir praktisert veldig forskjellig. Ledsagerbevisets hensikt er å kunne tilby de som trenger det et nødvendig følge, slik at man får frihet til å bevege seg dit man skal på lik linje med andre uten å måtte blakke seg på ledsager. Jeg opplever det vanskelig å bruke ledsagerbeviset mitt spesielt på reiser. NSB tilbyr kun 50% til ledsageren, noen busselskap godtar det kun for døvblinde, og noen gir deg ledsagerrabatt til fylkesgrensen dersom man er på en fylkeskryssende grense. Hver gang jeg nå skal ut på en lengre reise som ikke innebærer fly må jeg til å ringe rundt og høre hvor jeg kan regne med å få med meg ledsageren min og ikke. Hvorfor er det slik? Hvorfor er det ikke felles regler for dette?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #2 Skrevet 4. juli 2011 Hvorfor det er slik? Fordi det er en gode man tilbyr for å lette hverdagen til enkelte grupper noe, ikke en livsnødvendighet. enkelte fylker sponser dette, mens andre ikke gjør det. Enkelte kollektivselskaper mener at de av erfaring fint kan hjelpe den synshemmede selv, mens deti større byer ikke finnes personale som kan ledsage til og fra, av og på. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #3 Skrevet 4. juli 2011 Hvorfor det er slik? Fordi det er en gode man tilbyr for å lette hverdagen til enkelte grupper noe, ikke en livsnødvendighet. enkelte fylker sponser dette, mens andre ikke gjør det. Enkelte kollektivselskaper mener at de av erfaring fint kan hjelpe den synshemmede selv, mens deti større byer ikke finnes personale som kan ledsage til og fra, av og på. Jeg mener likevel at reglene burde være like. Som f.eks det at man får ledsager dekt kun til fylkesgrensen - Så ved fylkesgrensen har man ikke lenger behov for ledsager? Jeg mener at dette er tullete. Som sagt, jeg er veldig takknemlig for at dette tilbudet finnes, men det er noe med å ha faste regler for goden slik at det blir likt. På bybussene i Bergen får man ikke ledsager med mindre man har førerhund og svarte briller, mens i andre store byer får man det uavhengig av hvor funksjonshemmet man er. Har man fått utdelt et ledsagerbevis så har man fått utlevert et ledsagerbevis.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #4 Skrevet 4. juli 2011 Er enig med deg i at det burde vere like reglar, og at vurderinga for behov av følgjekort/ledsagerbevis vert gjort i det tildelinga skjer, ikkje når du kjem for å bruke det. Det kan like gjerne vere behov for ledsagar grunna eit ikkje-synleg handikapp. Eg syns du bør sende innspelet ditt til kulturkontoret i di kommune, og gjerne også til fylkeskulturavdelinga i ditt fylke, og oppfordre dei til å ta tak i det.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #5 Skrevet 4. juli 2011 Er enig med deg i at det burde vere like reglar, og at vurderinga for behov av følgjekort/ledsagerbevis vert gjort i det tildelinga skjer, ikkje når du kjem for å bruke det. Det kan like gjerne vere behov for ledsagar grunna eit ikkje-synleg handikapp. Eg syns du bør sende innspelet ditt til kulturkontoret i di kommune, og gjerne også til fylkeskulturavdelinga i ditt fylke, og oppfordre dei til å ta tak i det. Nettopp, nettopp. Det går jo på hva sjåførene mener og syns om deg når du kommer med ledsagerbeviset. Er sjåføren mindre åpensinnet og kanskje til og med i dårlig humør så godtar han det ikke, er sjåføren litt mer bred på det at det finnes flere handicapede enn kun de døvblinde så får man det. Med et ledsagerbevis skal man kunne delta i samfunnet og i kulturen på lik linje med andre, da kan vi ikke ha forskjellsbehandling innad hos det svakere stilte igjen. Og det er jo det det blir. Problemet er at da må jeg vel sende det til kulturkontoret i alle kommunene, da jeg ikke ser at det finnes lover på det og at det sikkert derfor er opp til hver enkelt å bestemme hvordan de ønsker å håndtere ledsagerbevis. Jeg reiser mye i bl.a. både Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Øst- og Vest-Agder og Akershus. Men ja, det er absolutt noe jeg har tenkt på å gjøre. Samme gjelder med TT-ordningen, men det er en helt annen sak. Men jeg er bare 21 år gammel og har nok ikke god nok erfaring med dette utover min egen og noe av omgangskretsen min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå