Daxi Skrevet 4. juli 2011 #1 Skrevet 4. juli 2011 Er student ved UiO og går på EURAM programmet med Latin-Amerika studieretning... Nå lurer jeg virkelig på hva jobbmulighetene er... har selv spurt studielederen og hun sa at hun ikke viste! da startet jeg å bli nervøs... hva hvis jeg ikke finner jobb? Er det noen her som har tatt eller kjenner noen som har tatt slike studier og som jobber med det? hva jobber dere/de som? (Da snakker jeg om alle studierettningene, Latin-amerika, Nord-Amerika, Balkan studier osv.) Hadde vært til stor hjelp å vite! :D
Aranciata Skrevet 5. juli 2011 #2 Skrevet 5. juli 2011 (endret) Kanskje du må tenke tilbake til hvorfor du valgte dette studiet? Hvilke konkrete ting har du lyst til å jobbe med? Hvor valgte du akkurat det området? Hvor flink er du i språk? Jeg ville laget en liste over hvilke ting du har lyst til å gjøre, og så se hvordan du kan nå disse gjennom studiet ditt og hva du eventuelt må gjøre i tillegg. Personlig synes jeg bachelor i områdestudier ikke har så mye for seg. Det hjelper ikke å ha regionkunnskap om du ikke har et eller annet fag i bunnen. Jeg jobber med Latin-Amerika selv men jeg er økonom og selv om jeg elsker området og er glad for at jeg har brukt tid på å lære om det så kan man liksom ikke få en jobb bare fordi man vet noe om et område (annet en kanskje tolk hvis man er veldig flink i det aktuelle språket.) Jeg har hørt folk som har studert ulandsstudier klage over noe av det samme – man “blir” liksom ikke noe ordentlig. Og det er et dårlig tegn at selv studieveileder ikke vet noe om hva folk kan jobbe med! Det er skikkelig dårlig av universitetet. Og selv om mange nordmenn er glad i Latin-Amerika (jeg er selv en av dem) så er det en kjensgjerning at det ikke er en viktig region for Norge. Utenom Chile, Brasil og kanskje Mexico så er det veldig lite handel og det meste av norsk bistand går nå til Afrika og Asia. (UD stengte for eksempel nettopp ambassadene i Colombia og Nicaragua.) Jeg sier ikke dette for å få deg mer bekymret, men for at folk skal få øynene opp for at en del av de studiene som tilbys i Norge i dag ikke har så mye praktisk for seg. Nordmenn i Brasil er ofte tilknyttet oljebransjen og er derfor ingeniører, geofysikere osv. mens de i Chile ofte jobber innen finans, fiskerinæring osv. Da hjelper det lite å “kunne litt om Latin-Amerika” hvis du ikke også har den relevante grunnutdanningen. Jeg ville tenkt nøye gjennom hva du har lyst til å jobbe med og så lagt en slagplan for å nå det. Kanskje du kan få erfaring gjennom sommerjobber, deltidsjobb, språkstudier i utlandet osv. Lykke til! Endret 5. juli 2011 av Aranciata
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #3 Skrevet 5. juli 2011 Kanskje du må tenke tilbake til hvorfor du valgte dette studiet? Hvilke konkrete ting har du lyst til å jobbe med? Hvor valgte du akkurat det området? Hvor flink er du i språk? Jeg ville laget en liste over hvilke ting du har lyst til å gjøre, og så se hvordan du kan nå disse gjennom studiet ditt og hva du eventuelt må gjøre i tillegg. Personlig synes jeg bachelor i områdestudier ikke har så mye for seg. Det hjelper ikke å ha regionkunnskap om du ikke har et eller annet fag i bunnen. Jeg jobber med Latin-Amerika selv men jeg er økonom og selv om jeg elsker området og er glad for at jeg har brukt tid på å lære om det så kan man liksom ikke få en jobb bare fordi man vet noe om et område (annet en kanskje tolk hvis man er veldig flink i det aktuelle språket.) Jeg har hørt folk som har studert ulandsstudier klage over noe av det samme – man “blir” liksom ikke noe ordentlig. Og det er et dårlig tegn at selv studieveileder ikke vet noe om hva folk kan jobbe med! Det er skikkelig dårlig av universitetet. Og selv om mange nordmenn er glad i Latin-Amerika (jeg er selv en av dem) så er det en kjensgjerning at det ikke er en viktig region for Norge. Utenom Chile, Brasil og kanskje Mexico så er det veldig lite handel og det meste av norsk bistand går nå til Afrika og Asia. (UD stengte for eksempel nettopp ambassadene i Colombia og Nicaragua.) Jeg sier ikke dette for å få deg mer bekymret, men for at folk skal få øynene opp for at en del av de studiene som tilbys i Norge i dag ikke har så mye praktisk for seg. Nordmenn i Brasil er ofte tilknyttet oljebransjen og er derfor ingeniører, geofysikere osv. mens de i Chile ofte jobber innen finans, fiskerinæring osv. Da hjelper det lite å “kunne litt om Latin-Amerika” hvis du ikke også har den relevante grunnutdanningen. Jeg ville tenkt nøye gjennom hva du har lyst til å jobbe med og så lagt en slagplan for å nå det. Kanskje du kan få erfaring gjennom sommerjobber, deltidsjobb, språkstudier i utlandet osv. Lykke til! Veldig mange gode tips her! Det er en kjensgjerning at studiet du har valgt ikke er det letteste å få en relevant jobb med, men det er fullt mulig. Du sier ikke hvor langt du har kommet, men du må lage en plan for studiet og hva du vil videre. Fyll opp de frie studiepoengene dine med noe mer hardcore, som samfunnsøkonomi eller statsvitenskap, dra på utveksling og lær språket godt. Forsøk å få f.eks. et praktikantopphold på en ambassade, ha sommerjobber hvor du bruker språk og kunnskap, delta aktivt i foreninger på området. Pass på karakterene dine, det kommer til å være mange om beinet når du er ferdigutdannet og det er kjipt å ryke ut i første runde fordi snittet ditt er for lavt. Vurder om du skal ta mastergraden din i et annet fag eller et annet sted om de har en sterker fagprofil. Dette høres veldig mye og vanskelig ut, men det er faktisk sånn det er for tiden, og det er noe de aller fleste må gjøre for å komme noe sted, uavhengig av utdannelse. Du har en liten ulempe i at du i tillegg til dels må skape jobbmulighetene selv - det er langt færre jobbannonser som søker "Latin-Amerika-spesialist" enn "økonom" eller "statsviter". Men det går an, du må bare være strategisk. Da ligger du allerede langt foran de fleste.
Daxi Skrevet 5. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 5. juli 2011 Tusen takk for nyttige tips! jeg må vel si at jeg snakker flyttende spansk og skriver det flyttende også. Har startet nå med tredje år og tar sosialantropologi som 40 gruppe. I tillegg har jeg studert i hele 11 år i Chile så "utvekslingen" er ferdig på en måte. Det er interessant med ambassade og sånt, men rett og slett ikke aktuelt, fordi jeg gifter meg og det blit vanskelig for min forlovende å finne en annen jobb og fordi praktikantjobber så ikke så fristende ut (ulønnet jobb, med Nav støtte). Har det OK med karakter A i alle spansk fagene og c så snittet mitt er C. Så kommer en annen spørsmål: hadde det vært smartere å ta PPU i fremtiden, da kan jeg i hvertfall ha en backup plan å bli spansk lærer... eller?
Gjest Lizette Skrevet 5. juli 2011 #5 Skrevet 5. juli 2011 Ja, det er skrikende mangel på spansklærere, i hvert fall i Oslo, så det å vurdere en karriere som lærer er ikke så dumt. Hvis du har en del samfunnsfag i graden din kan du jo sannsynligvis jobbe som samfunnsfagslærer også 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #6 Skrevet 5. juli 2011 Tusen takk for nyttige tips! jeg må vel si at jeg snakker flyttende spansk og skriver det flyttende også. Har startet nå med tredje år og tar sosialantropologi som 40 gruppe. I tillegg har jeg studert i hele 11 år i Chile så "utvekslingen" er ferdig på en måte. Det er interessant med ambassade og sånt, men rett og slett ikke aktuelt, fordi jeg gifter meg og det blit vanskelig for min forlovende å finne en annen jobb og fordi praktikantjobber så ikke så fristende ut (ulønnet jobb, med Nav støtte). Har det OK med karakter A i alle spansk fagene og c så snittet mitt er C. Så kommer en annen spørsmål: hadde det vært smartere å ta PPU i fremtiden, da kan jeg i hvertfall ha en backup plan å bli spansk lærer... eller? For å være litt streng: Du gjør en del dumme valg nå. Det er de "kjipe" ulønnede praktikantstillingene som kommer til å være gull verd i din situasjon, for det kommer til å skille cv'en din fra de andre som ikke gadd fordi de ikke fikk lønn. Et praktikantopphold på en ambassade (som varer i cirka seks måneder, så skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre at du skal gifte deg? Forloveden din må heller ikke bytte jobb om du er borte i noen måneder?) kommer forøvrig til å gi deg et stort nettverk, masse opplevelser og relevant arbeidserfaring. Sosialantropologi som støttefag er heller ikke det smarteste du kan gjøre, har du vurdert å bytte? Hvis du skal ta PPU må du vel helst ha to undervisningsfag? Du kommer uansett til å slite med å få full stilling et sted om du bare har ett undervisningsfag. Det ser ikke ut for meg som om du har nok samfunnsfag til å kunne undervise i det heller, dessverre.
Aranciata Skrevet 5. juli 2011 #7 Skrevet 5. juli 2011 Tusen takk for nyttige tips! jeg må vel si at jeg snakker flyttende spansk og skriver det flyttende også. Har startet nå med tredje år og tar sosialantropologi som 40 gruppe. I tillegg har jeg studert i hele 11 år i Chile så "utvekslingen" er ferdig på en måte. Det er interessant med ambassade og sånt, men rett og slett ikke aktuelt, fordi jeg gifter meg og det blit vanskelig for min forlovende å finne en annen jobb og fordi praktikantjobber så ikke så fristende ut (ulønnet jobb, med Nav støtte). Har det OK med karakter A i alle spansk fagene og c så snittet mitt er C. Så kommer en annen spørsmål: hadde det vært smartere å ta PPU i fremtiden, da kan jeg i hvertfall ha en backup plan å bli spansklærer... eller? Ja da kan du nok spansk veldig bra! Jeg ville satset paa et annet samfunnsfag som er litt lettere aa undervise med, og synes ideen om aa undervise er veldig bra. Spansk er veldig populært for tiden og de trenger gode spansklærere.
Daxi Skrevet 5. juli 2011 Forfatter #8 Skrevet 5. juli 2011 En annen ting? hørte noe om at Sverige har bedre jobb muligheter innenfor dette... kan det stemme? Kanskje det å flytte ditt blir en god løsning
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #9 Skrevet 6. juli 2011 Sverige har jo høyere arbeidsledighet enn Norge, og spesielt blant unge. I tillegg tjener man dårligere. Men det kan godt være at du finner noe der, jeg kjenner ikke markedet. Men du kommer likevel til å ha problemet med at de som har relevant arbeidserfaring og en sterk relevant CV vil bli foretrukket, slik er det i alle arbeidsmarkeder. Du får en jobb, det får de aller aller fleste. Men du kan ikke nødvendigvis regne med å få noe som er relevant for utdanningen din om du ikke legger inn et ekstra gir nå, selv om det høres ut som om du helst vil slippe det. Husk at du ikke bare konkurrerer med dem med med samme utdannelse som deg selv, men alle andre som har en litt udefinerbar universitetsutdannelse. Det er ganske mange etter hvert. Vil du bli lærer, dropp sos.ant. og ta noe mer matnyttig. Ellers er for eksempel studiekonsulent på universitetet (ikke nødvendigvis innen det du har studert) en typisk jobb for dem som har lignende utdannelse, har jeg sett. Kan det være noe for deg?
Daxi Skrevet 6. juli 2011 Forfatter #10 Skrevet 6. juli 2011 Sverige har jo høyere arbeidsledighet enn Norge, og spesielt blant unge. I tillegg tjener man dårligere. Men det kan godt være at du finner noe der, jeg kjenner ikke markedet. Men du kommer likevel til å ha problemet med at de som har relevant arbeidserfaring og en sterk relevant CV vil bli foretrukket, slik er det i alle arbeidsmarkeder. Du får en jobb, det får de aller aller fleste. Men du kan ikke nødvendigvis regne med å få noe som er relevant for utdanningen din om du ikke legger inn et ekstra gir nå, selv om det høres ut som om du helst vil slippe det. Husk at du ikke bare konkurrerer med dem med med samme utdannelse som deg selv, men alle andre som har en litt udefinerbar universitetsutdannelse. Det er ganske mange etter hvert. Vil du bli lærer, dropp sos.ant. og ta noe mer matnyttig. Ellers er for eksempel studiekonsulent på universitetet (ikke nødvendigvis innen det du har studert) en typisk jobb for dem som har lignende utdannelse, har jeg sett. Kan det være noe for deg? å nei nei nei, har ikke sagt at jeg vil slippe å bygge på CVen min nei, tar PPU uansett jeg :D. Det å droppe Sos.Ant. blir litt vanskelig siden jeg har allerede tatt det :S (det var 40 studiepoeng 4 fag altså) Men det er sant det du sier, jeg vet at jeg trenger noe ekstra ved siden av på CVen min... Blir interessant å finne ut hva jeg kan gjøre i mellomtiden, mens jeg blir ferdig... har bare to semestre igjen så... Jeg tar jobben jeg får så absolutt alt er relevant for meg nå .
Daxi Skrevet 6. juli 2011 Forfatter #11 Skrevet 6. juli 2011 For å være litt streng: Du gjør en del dumme valg nå. Det er de "kjipe" ulønnede praktikantstillingene som kommer til å være gull verd i din situasjon, for det kommer til å skille cv'en din fra de andre som ikke gadd fordi de ikke fikk lønn. Et praktikantopphold på en ambassade (som varer i cirka seks måneder, så skjønner ikke helt hva det har med saken å gjøre at du skal gifte deg? Forloveden din må heller ikke bytte jobb om du er borte i noen måneder?) kommer forøvrig til å gi deg et stort nettverk, masse opplevelser og relevant arbeidserfaring. Sosialantropologi som støttefag er heller ikke det smarteste du kan gjøre, har du vurdert å bytte? Hvis du skal ta PPU må du vel helst ha to undervisningsfag? Du kommer uansett til å slite med å få full stilling et sted om du bare har ett undervisningsfag. Det ser ikke ut for meg som om du har nok samfunnsfag til å kunne undervise i det heller, dessverre. Praktikantjobbene som jeg så var skummle For å gi deg et eksempel: jeg så en annonse på at UD trengte folk ved Ambassaden i Argentina og at man måtte betale alt av reisekostnader selv. Det å bo i Buenos Aires er ikke billig heller, man må regne med at leie av leilighet er ekstremt dyrt i forhold til andre latinamerikanske land og jeg viste ikke om kr.- 5000 var nok for leie, transport og mat... mja, så klart det var nok, men det ga meg ikke muligheten å spare for å betale flybilletten engang, og det var snakk om 6 mnd. Er jeg for kresen? ja kanskje... og det å bo fra forloveden min i 6 mnd. helst ikke aktuelt, hadde savnet han til døden, det er egentlig derfor jeg sier nei til slike stillinger. Det er sikker veldig dumme valg, det er jeg helt enig med deg i men jeg har håp på at jeg kan alltid finne på en løsning :D Min mor er spansklærer med nesten 100% stilling så jeg kan være ganske sikker på at dette er mulig . tusen takk for svaret!!
Hvitdrøm Skrevet 6. juli 2011 #12 Skrevet 6. juli 2011 Angående ambassadejobber, tror ikke du trenger å bekymre deg for mye, C i snitt og ingen relevant erfaring gjør det nok til en utopi. Vil anbefale deg til å ta mer matnyttige fag - du kan også velge fag fra andre studier som enkeltemner.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #13 Skrevet 6. juli 2011 Angående ambassadejobber, tror ikke du trenger å bekymre deg for mye, C i snitt og ingen relevant erfaring gjør det nok til en utopi. Vil anbefale deg til å ta mer matnyttige fag - du kan også velge fag fra andre studier som enkeltemner. Praktikantstillinger kan man fint få med snitt på C, det er slett ikke alle ambassader som har så mange søkere, og da ser de mer på erfaring fra området. Fulltidsjobber krever nok enten gode karakterer eller nettverk (det finnes jo også mange lokale stillinger som ikke har så høye krav). Uansett er vel ikke TS interessert i noen av delene:)
Daxi Skrevet 6. juli 2011 Forfatter #14 Skrevet 6. juli 2011 Praktikantstillinger kan man fint få med snitt på C, det er slett ikke alle ambassader som har så mange søkere, og da ser de mer på erfaring fra området. Fulltidsjobber krever nok enten gode karakterer eller nettverk (det finnes jo også mange lokale stillinger som ikke har så høye krav). Uansett er vel ikke TS interessert i noen av delene:) noen av delene? hva mener du med det? er ikke interessert i ambassade jobber i utlandet, men er alltid interessert i å få en fulltidsjobb uansett hva dette blir...
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #15 Skrevet 6. juli 2011 noen av delene? hva mener du med det? er ikke interessert i ambassade jobber i utlandet, men er alltid interessert i å få en fulltidsjobb uansett hva dette blir... Mente bare at du ikke var interessert i hverken en fulltidsstilling på en ambassade eller en praktikantstilling der:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå