AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #1 Skrevet 4. juli 2011 Velger nå å være anonym. Ønsker ikke å dele alle detaljer for hvorfor jeg er sykemeldt da jeg ikke ønsker å bli gjenkjent, hvorfor jeg er sykemeldt er heller ikke så viktig når det gjelder mine spørsmål. Saken er den at jeg har vært sykemeldt i et halvt år nå, har lenge håpet på bedring, men den har enda ikke kommet. Er også veldig vanskelig å si når det skjer og om det i det hele tatt skjer. Kanskje må jeg bare lære meg å leve med dette, ikke at jeg skjønner hvordan det skal gå med jobb... Har lenge tenkt å studere til høsten, dette har vært planlagt lenge før jeg ble sykemeldt. Har fremdeles veldig lyst, men nå er det ikke lenge igjen til skolestart og jeg ser ingen bedring i helsen min, så er redd dette ikke skal gå. Om jeg begynner å studere mister jeg også alle rettigheter med tanke på sykepenger, så det er en stor risiko og prøve, men jeg har lenge vært fast bestemt på det dette skulle jeg, nå har jeg blitt litt usikker da jeg ikke ser bedring i min helse. Men så sitter jeg nå med et par spørsmål. Har enda ikke hatt 6 mnd samtalen med nav, hva skjer egentlig på den? Krever de at jeg må prøve meg i jobb til tross for at lege mener nei? (Har ingen jobb nå, hadde vikariat da jeg ble sykemeldt) Må jeg på masse kurs? Om jeg må sitte på kurs dagen lang kan jeg jo likegreit studere.. Erfaringsmessig blir min plager verre ved slik aktivitet, derfor jeg er litt redd for å starte å studere da det kan bli mye verre og kanskje jeg dermed må slite med dette enda lengre... Så kommer det til ferie. For over ett år siden bestilte jeg meg ferie i høst nå, der jeg skal være i utlandet i ca 1 mnd, erfaringsmessig er ferie kjempe bra for mine plager, så det skader absolutt ikke å dra på ferie, men hvordan blir det å dra på 1 mnd ferie MENS man er sykemeldt? Vet man kan dra på 1 uke ol, men er det en grense? 1 mnd er jo lenge, skjønner jeg ikke får penger denne mnd, og det er jo helt greit og fult forståelig, skal jo ikke ha "lønn" når man er på ferie. Men er det ok å være så lenge i utlandet ved sykemelding? Til slutt jeg vil jeg bare gjøre det helt klart at jeg ikke ønsker det slik, jeg er lei av å være hjemme og gjøre ingenting. Jeg vil studere og få denne utdannelsen, det er drømmen! Men jeg vil også bli frisk, og er redd at ved å dra tilbake fra sykemelding for tidlig vil jeg ødelegge for den lille bedringen jeg har hatt og det vil ta enda lengre tid å bli frisk... Noen som har vært i lignende situasjoner og har råd? Noen som kan nok om navreglene til å svare på mine spørsmål, så blir jeg kjempe glad! Beklager at det ble litt langt..
Gjest Illiya Skrevet 4. juli 2011 #2 Skrevet 4. juli 2011 På 6-mnd møte avklares veien videre. Det er da på tide å se om du kan bli frisk nok til å bli friskmeldt når sykepengeperioden er over, eller om du bør gå videre på AAP-penger. Ikke noe å grue seg for, og det blir ikke vurdert kurs osv så tidlig i forløpet. Det kan evt bli vurdert andre ting, som f.eks opphold ved rehabsteder o.l hvis det ser ut som du kan ha nytte av det. Jeg ville ikke startet studier med en ustabil helse. Er du ikke frisk nok til å gjennomføre studier på vanlig måte, kan attføring vurderes. Dvs hvis du har helsemessige begrensninger som gjør det vanskelig å få eller ha en jobb. Men attføring ligger nok et stykke fram i tid, kanskje til neste år? Ferie kan du ta selv om du er sykemeldt. Da kan du avbryte sykemeldingen de 4 ukene, og dermed få forlenget sykepengeperioden tilsvarende. Du vil da ikke få utebetalt sykepenger i de ukene. Eller du kan søke NAV med legeattest om du kan reise til utlandet i 4 uker.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #3 Skrevet 4. juli 2011 TS HER: Tusen takk for svar. Var på et møte med NAV da jeg ikke har arbeidsgiver og hun sa at med min sykdom var uansett ikke AAP aktuelt. Er veldig redd å starte på studie og ikke klare å fullføre og da stå på bar bakke, noe også hun på NAV syntes var en risiko, da jeg da ikke har krav på noe hjelp.. Da får jeg snakke om ferien med legen min neste gang jeg er der. Hilsen TS
Gjest Illiya Skrevet 4. juli 2011 #4 Skrevet 4. juli 2011 TS HER: Tusen takk for svar. Var på et møte med NAV da jeg ikke har arbeidsgiver og hun sa at med min sykdom var uansett ikke AAP aktuelt. Er veldig redd å starte på studie og ikke klare å fullføre og da stå på bar bakke, noe også hun på NAV syntes var en risiko, da jeg da ikke har krav på noe hjelp.. Da får jeg snakke om ferien med legen min neste gang jeg er der. Hilsen TS Merkelig at hun kunne si det! For det er jo ikke diagnose/sykdommen i seg selv som er avgjørende når det gjelder AAP, det er jo om du er arbeidsfør eller ikke. Dvs om du har noen arbeidsevne.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #5 Skrevet 4. juli 2011 Merkelig at hun kunne si det! For det er jo ikke diagnose/sykdommen i seg selv som er avgjørende når det gjelder AAP, det er jo om du er arbeidsfør eller ikke. Dvs om du har noen arbeidsevne. Kan jo være at vedkommende er sykmeldt med en symptomdiagnose, da blir det ikke AAP.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #6 Skrevet 4. juli 2011 Kan jo være at vedkommende er sykmeldt med en symptomdiagnose, da blir det ikke AAP. Ja, det kan stemme, for jeg har ingen endelig diagnose foreløpig. Hilsen TS
liv Skrevet 4. juli 2011 #7 Skrevet 4. juli 2011 I forhold til ferie i utlandet med sykepenger så må det godkjennes av NAV. Send en søknad med skriv fra fastlege/ sykemeldene lege om at det er bra for din sykdom at du reiser.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #8 Skrevet 4. juli 2011 I forhold til ferie i utlandet med sykepenger så må det godkjennes av NAV. Send en søknad med skriv fra fastlege/ sykemeldene lege om at det er bra for din sykdom at du reiser. Men så vidt jeg har forstått det gjelder det om jeg fremdeles skal ha utbetalt lønn mens jeg er der, og det skal jeg ikke.
liv Skrevet 4. juli 2011 #9 Skrevet 4. juli 2011 Skal du ikke ha utbetalt lønn krysser du av på at du skal ha ferie på sykemeldingen - og perioden du skal ha ferie. Du vil da få en stopp i sykepengene men sørg for å ha en sykemelding som løper i hele ferien og litt etter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå