Gå til innhold

Tilberede asparges (hint hint Tirkes)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tilbereder man de så de blir sprø, gode, saftige, namnam?

Ser på de i butikken, og gir nesten opp, har bare erfaring med å spise de. Din beste oppskrift?

Tirkes hadde en tråd om at gjesten hennes forsynte seg av aspargesen selv fra andres fat, jeg lurer sånn på hvordan den var forberedt? Hørtes veldig god ut!

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet? Lurer jeg og.

Gjest navnelapp
Skrevet

Knekk dei der dei naturleg gir etter, skrell bort litt nederst og kok dei i tre minutt i godt salta vatn med litt sitronsaft og 2 ts sukker. Spis dei med ein gong, eller legg dei fort i iskaldt vatn slik at kokeprosessen stoppar.

• Liker 1
Skrevet

Se på bama.no :)

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg er ingen mesterkokk. :)

Vanligvis koker jeg asparges sammen med brokkoli, har endel salt i vannet og har asparges/brokkoli i panna når det fosskoker og napper kjelen av plata før jeg får sukk for meg, høyst et par minutter. Da blir det sprø og fin inni.

Da gjesten min gikk amokk hadde jeg dampet dem etter min brors tilberedingsmåte. Stor kjele med litt vann i bunnen og stålrist oppå. Penslet aspargesen i litt smør og kvernet littegrann salt på og dampet dem i ca 10 minutter, eller litt over. De ble ikke like gode som "lettkokte" syntes jeg, men gjesten min likte det. :)

Neste gang vi griller skal vi teste asparges. Fått råd om å ha aspargesen i kokende vann og bære kjelen rett ut til grillen og ha den på fra panna.. Så det får 30-60 sekund i kokende vann, gjør den saftigere ved grilling visstnok. Men høres et hakk avansert ut for meg. :)

• Liker 1
Skrevet

Knekk dei der dei naturleg gir etter, skrell bort litt nederst og kok dei i tre minutt i godt salta vatn med litt sitronsaft og 2 ts sukker. Spis dei med ein gong, eller legg dei fort i iskaldt vatn slik at kokeprosessen stoppar.

Dropp sitronsaften i kokevannet. Syren gjør aspargesene blekere. Om du skal putte noe i. Ta litt bakepulver. Da blir de sykt grønne.

Ellers er jeg enig med deg. Ev kort ned på koketiden. Overkokt asparges er helt forferdelig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker aspargestopper/miniasparges som jeg steker lett i varm panne med litt smør. Steker cashewnøtter samtidig. Serveres med et lett dryss av maldonsalt... Himmelsk....

Skrevet

Har faktisk aldri smakt asparges. Høres ut som jeg har gått glipp av noe, så dette må testes en dag!

Skrevet (endret)

Skjær av 2-3 cm i enden, så den ikke blir "treete" men frisk og fin i stilken. Høvl litt oppover stilken med potetskreller o.l. Kokes i 1-2 minutter i godt saltet vann. Skyll godt i kaldt vann etterpå, ellers fortsetter kokeprosessen (tror jeg).

edit:

Smørdampede: Etter at vannet er skylt av, legg de tilbake i kjelen sammen med en smørklatt, men ikke la de bli liggende lengre enn 1 minutt (da bør de heller ikke koke mer enn ett minutt på forhånd).

Endret av zuperduper
Skrevet

Dropp sitronsaften i kokevannet. Syren gjør aspargesene blekere. Om du skal putte noe i. Ta litt bakepulver. Da blir de sykt grønne.

Ellers er jeg enig med deg. Ev kort ned på koketiden. Overkokt asparges er helt forferdelig.

Må prøve bakepulver neste gang.

Jeg fosskoker i kanskje ett minutt (1 ss salt og 0.5 ts sukker per liter vann). Og skyller i kaldt vann med en gang etterpå. Jeg bruker en spesialkjele for asparges slik at de står oppreist i en kurv under kokingen. Det kan ofte være lurt å begrense mengden asparges som kokes om gangen da vannet ofte avkjøles en god del når de has oppi.

Skrevet

Jeg lar de kun trekke en liten stund i oppkokt vann, med salt, også kjærer jeg bort den harde enden til slutt :)

Skrevet

Har faktisk aldri smakt asparges. Høres ut som jeg har gått glipp av noe, så dette må testes en dag!

Det bør du. Apsargesen er jo (kanskje sammen med artisjokken) selve kongen av grønnsakene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...