Gjest wef Skrevet 4. juli 2011 #1 Skrevet 4. juli 2011 Hei! Jeg har en del spørsmål om p-pillen og håper jeg ikke maser for mye om akk dette.. Men jeg trodde jeg visste det meste om p-pillen, men når jeg leser på nettet står det så mye forskjellig at jeg blir helt gal! 1. Hvordan fungerer nødprevansjon sammen med p-pillen? Hvis man glemmer en pille og har sex, kan man bare ta en nødpille og alt er greit? 2. Hvis man glemmer en pille, si nr. 18 og man velger og ta nr. 24 (pillen som er før de fire placebotabelettene. Kan man bare fortsette og ha en pillefri dag før eller etter placebotabelettene? 3. Er det farlig og ta to piller på en dag? Hvis, f.eks man ikke er helt sikker på om man tok pillen... siste spm, sorry folksens.. 4. Jeg går på yaz pillen og tar den sånn noenlunde til riktig tid hver dag. I skoletiden tok jeg den klokka 7, men nå som det er sommer bare byttet jeg den til klokka 12 på en dag. Har det noen virkning på pillen at jeg endret tidspunktet så fort? Og av og til så tar jeg den klokka ti, elleve eller ett... Altså sånn ca. til samme tid. Tusen takk for alle svar og beklager for at det ble så mye!!
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #2 Skrevet 4. juli 2011 Hei, skal prøve å svare så godt jeg kan, men er ingen ekspert, men gått på p-piller i 15 år. 1. Du kan ta angrepille ja, men da må du ta den innen rett tid og ikke utover de timene det er snakk om. 2. Her skjønner jeg ikke helt spørsmålet, men regelen er at dersom man glemmer å ta en pille og det går mer en 24 timer mellom så skal man bruke annen prevensjon i et vist antall dager til man er sikker igjen. Ved pille 18 og du for eks har 21 dagers brett så ville jeg nok ikke tatt noen før etter jeg var ferdig med blødningen og brukt kondom de dagene som er anbefalt. (jeg ble gravid en gang fordi jeg tok denne metoden uten å bruke kondom som anbefalt, så ta dine forehåndsregler dersom du glemmer etc, les bruksanvisningen nøye) 3. det er ikke farlig å ta to på en dag, men man skal ikke gjøre dette ofte, hva med å ha en p-pille alarm på mob eller gjøre det til en rutine at når du pusser tenna på morgen eller kveld så tar du p-pillen rett før eller etter. 4. Du behøver ikke å ta den helt slavisk til samme tidspunkt hver dag, men sånn noenlunde på samme tidspunkt er nok å anbefale. Håper det var til hjelp men viktigst av alt er å lese bruksanvisningen nøye og gå til lege dersom du skulle få bivirkninger eller unormal blødning. Legen kan også informere deg om alt du lurer på ang bruken av pillene.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2011 #3 Skrevet 4. juli 2011 Hei, skal prøve å svare så godt jeg kan, men er ingen ekspert, men gått på p-piller i 15 år. 1. Du kan ta angrepille ja, men da må du ta den innen rett tid og ikke utover de timene det er snakk om. Nei, da påfører du kroppen så høye doser med hormon at det blir tull med kroppen din. Det er ikke bra og da må du ikke finne på å ta p-piller resten av perioden i tillegg. Du vil få masse ubehag og gjennombruddsblødninger, så tell dager til du kan begynne på pillen din. Da må du bruke kondomer resten av perioden. Men som sagt kan ikek ta dine piller som normalt om du har tatt angrepiller. Med mindre du vil ha øket fare for brystkreft og blodpropp, og påføre der hormonforstyrrelser og vektøkning, da.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2011 #4 Skrevet 4. juli 2011 3. Er det farlig og ta to piller på en dag? Hvis, f.eks man ikke er helt sikker på om man tok pillen... Hva skal du ta i morgen, når du alt har tatt den i dag.. Det er bare et fast antall piller til å bruke på en mnd. Har du glemt en dose er det å bruke kondom ut pillebrettet.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2011 #5 Skrevet 4. juli 2011 3. det er ikke farlig å ta to på en dag, men man skal ikke gjøre dette ofte, hva med å ha en p-pille alarm på mob eller gjøre det til en rutine at når du pusser tenna på morgen eller kveld så tar du p-pillen rett før eller etter. Er det rart du ble gravid? Når man bruker opp to piller på en dag så er det jo ikke nok igjen til å være sikker resten av perioden, da... Glemmer man én pille, skal man ikke slutte å ta resten heller, siden da blir det surr med syklusen i kroppen din, når tilførsel av hormonet stopper...
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2011 #6 Skrevet 4. juli 2011 Hei! Jeg har en del spørsmål om p-pillen og håper jeg ikke maser for mye om akk dette.. Men jeg trodde jeg visste det meste om p-pillen, men når jeg leser på nettet står det så mye forskjellig at jeg blir helt gal! Derfor skal man ikke lese alt på nettet, men skaffe seg informasjon om den pillen man selv bruker, snakke med sin egen lege/helsesøster om slike ting. Når skolen gir deg pillene bør de også ta ansvar for å lære deg å bruke dem. Angrepiller skal ikke kombineres med p-piller siden det er fryktelig usunt for kroppen. Man kan ikke dytte på med hormoner i store doser helt vilkårlig og med tilfeldige mellomrom uten å få uønsket effekt av det. Snakk med farmasøyten som selger dem og ta det opp med en lege så du vet hva du skal gjøre. Du bør klare å se på pillebrettet ditt om du har tatt pillen din den dagen. Hvis ikke så får du sette kryss i kalenderen når du har tatt den.Du kan ikke surre så mye før pillen blir usikker.
Gjest trådstarter Skrevet 4. juli 2011 #7 Skrevet 4. juli 2011 Tusen takk for svar, dette gjorde meg klokere på spørsmåla jeg hadde! Grunnen til at jeg spurte om man kunne ta to piller på en dag var for jeg ikke var sikker jeg tok pillen min i dag. Det har seg sånn at jeg kasta den i munnen og svelgte, men alt gikk så fort og jeg kjente ikke at den landa i munnen en gang (!). Derfor jeg ble litt urolig og begynte å leite så å si OVERALT der hvor jeg satt da jeg tok den, plasser også der den umulig skulle ha komt til... Men jeg fant den ikke. Jeg er veldig sikker på at jeg tok den, bare at jeg ikke kjente den i munnen. Men jeg er så jaaaavvlaa paranoid så jeg vurderte å ta en til bare for å være sikker at jeg fikk i meg en pille. Tror ikke det er nødvendig... Tusen takk for alle svar jeg har fått!
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2011 #8 Skrevet 4. juli 2011 Tusen takk for svar, dette gjorde meg klokere på spørsmåla jeg hadde! Grunnen til at jeg spurte om man kunne ta to piller på en dag var for jeg ikke var sikker jeg tok pillen min i dag. Det har seg sånn at jeg kasta den i munnen og svelgte, men alt gikk så fort og jeg kjente ikke at den landa i munnen en gang (!). Derfor jeg ble litt urolig og begynte å leite så å si OVERALT der hvor jeg satt da jeg tok den, plasser også der den umulig skulle ha komt til... Men jeg fant den ikke. Jeg er veldig sikker på at jeg tok den, bare at jeg ikke kjente den i munnen. Men jeg er så jaaaavvlaa paranoid så jeg vurderte å ta en til bare for å være sikker at jeg fikk i meg en pille. Tror ikke det er nødvendig... Tusen takk for alle svar jeg har fått! Hvis du ikke vet om du fikk den i deg kan du jo tre på kondom til du er ferdig med dette brettet. Hvorfor skulle man forresten behøve angrepiller når man alt står på p-pillen?Det er over min forstand.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå