Gå til innhold

kan man leve "lavkarbo light/lavkarbo low kcal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg på..om man kutter ut de værste karbosynderne,men i stedet for å gaffle innpå fett så lever man på lavkcalori også?

Om det da er krise om man spiser noe godt innimellom,som feks snop på en lørdag..??

Har fått med meg at lavkarbo + sukker er FY,men dette er vel pga det høye fettinntaket man har.

- ja,jeg er en lavkarbonybegynner som er lei allerede...gi meg mitt SMÅGODT tilbake! :grine:

Hva skal jeg gjøre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å lage deg noe usunt? Som sjokolade eller kake? Du kan lage det meste på lavkarbo. Søk på Google :)

Skrevet

Du kan spise akkurat hva du vil, men det spørs jo hva du vil oppnå. Vil du gå på lavkarbo og gå ned i vekt, så må du faktisk gjennomføre det ordentlig. Er det ikke så farlig for deg hva du putter i deg, så må du jo gjerne spise godteri og alt mulig, men da kan du heller ikke forvente særlig resultat.

Husk at kroppen din er avhengig av sukker, jeg hadde selv en hard periode da jeg begynte på lavkarbo, jeg kuttet ut alt av brus og godis, og jeg tror egentlig at cold turkey funker best. Men, det kan hjelpe å spise litt sukkerfritt godteri i en overgangsperiode, evt prøv Atkins-barene for sjokoladehunger :)

Mer fett i kosten gjør at du ikke får det samme behovet for eller lyst på karbohydratene, et sted må du få energi fra, derfor funker det dårlig å kombinere lavkarbo og lavkalori.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

EN dag ja..jeg snakker om lavkarbo over lang tid.en dag kan ikke sammenlignes..og så snakker jeg om SNOP,type smågodt ;)

Vet jeg kan lage alskens ting men det er fortsatt ikke det samme.. :sjenert:

Skrevet

EN dag ja..jeg snakker om lavkarbo over lang tid.en dag kan ikke sammenlignes..og så snakker jeg om SNOP,type smågodt ;)

Vet jeg kan lage alskens ting men det er fortsatt ikke det samme.. :sjenert:

Lavkarbo, rawfood, lavkal, uansett hva man velger så skal det være noe man skal leve med, ikke bruke som en kur. Unn deg noe godt i helgen hvis kroppen tåler det, men velg gode alternativer innenfor de dårlige. Smågodt er vel noe av det mest heslige du kan putte i kroppen din, gå heller på helsekosten og kjøp deg en lavkarbo-sjokolade, eller lag hjemmelaget popcorn med havsalt. Ikke bare er smågodt ugunstig uansett diett, men det er så stappfullt av DRIT som er farlig for helsa, i tillegg fulle av bakterier fra andre folk som peller på dem. Æsj.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg på..om man kutter ut de værste karbosynderne,men i stedet for å gaffle innpå fett så lever man på lavkcalori også?

Om det da er krise om man spiser noe godt innimellom,som feks snop på en lørdag..??

Har fått med meg at lavkarbo + sukker er FY,men dette er vel pga det høye fettinntaket man har.

- ja,jeg er en lavkarbonybegynner som er lei allerede...gi meg mitt SMÅGODT tilbake! :grine:

Hva skal jeg gjøre??

Det er din kropp og du velger din vei og hva som er best for deg selv.

Hvordan din vekt vil reagere er det kun du som sitter med fasiten på, bare husk at om du gjør dette og går opp i vekt så har du mistet retten til å klage over at lavkarbo ikke fungerer, for det du skisserer er ikke lavkarbo.

Skrevet

Jeg gikk ned 5 kg på lavkarbo selv om jeg gaflet innpå smågodt i helgene, men det tok 2-3 mnd. Går sikkert fortere å gå ned hvis man lever strengere.

Skrevet

Jeg lever omtrent slik. Så lenge du ikke har tenkt å gå i ketose, så kan du fint unne deg noe smågodt i helgene. Bare vær forsiktig med mengdene. Etter hva jeg har forstått så er lavkarbo (om det ikke er ketose) også lavkalori. Man spiser mer fett og proteiner, og det metter mer enn karbohydrater. Dermed spiser man også færre kalorier. Dermed kan du unne deg noe kos i helgene så lenge du er bevisst på mengdene. For meg er ikke det en utskeielse, men en del av mitt kosthold. :)

Gjest Cipheria
Skrevet

gå heller på helsekosten og kjøp deg en lavkarbo-sjokolade

Er det ikke slik at de putter en annen type sukker i, som kroppen bryter ned på samme måte som vanlig sukker, og så sier de at de er lavkarbo?

Skrevet

Er det ikke slik at de putter en annen type sukker i, som kroppen bryter ned på samme måte som vanlig sukker, og så sier de at de er lavkarbo?

Lavkarbo-sjokoladen inneholder ikke sukker/rårørsukker, men annet søtningsstoff som gjør at den er egnet for de som er på lavkarbo. Søtningsstoffer vil aldri være bra for kroppen uansett hvordan man vrir og vender på det, men skal man først spise godteri, så er dette et langt bedre alternativ enn smågodt-hylla.

AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo-sjokoladen inneholder ikke sukker/rårørsukker, men annet søtningsstoff som gjør at den er egnet for de som er på lavkarbo. Søtningsstoffer vil aldri være bra for kroppen uansett hvordan man vrir og vender på det, men skal man først spise godteri, så er dette et langt bedre alternativ enn smågodt-hylla.

Og den fra Atkins inneholder palmeolje...

Skrevet

Og den fra Atkins inneholder palmeolje...

Jeg tenkte ikke på den fra Atkins...

AnonymBruker
Skrevet

Trenger du sukker, så kjøp yoghurt is..

Icekiss feks. Den er ca like "ille" å spise som vanlig yoghurt med redusert sukkerinnhold.

Eller så kan du kjøpe en kakao som heter option, den er veldig bra for å slukke sukkertørsten :)

AnonymBruker
Skrevet

Trenger du sukker, så kjøp yoghurt is..

Icekiss feks. Den er ca like "ille" å spise som vanlig yoghurt med redusert sukkerinnhold.

Eller så kan du kjøpe en kakao som heter option, den er veldig bra for å slukke sukkertørsten :)

Beste for å slukke sukkertørsten er å la være å spise søtt generellt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du veier 30kg+ så ser jeg overhodeti kke poenget med å "unne" seg noe. Hva faen har du gjort som trenger belønning?

Skrevet

Hvis du veier 30kg+ så ser jeg overhodeti kke poenget med å "unne" seg noe. Hva faen har du gjort som trenger belønning?

Jeg skjønner ikke hvorfor man kaller å hive i seg smågodt "belønning".

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere sikter til meg så veier jeg ikke 30 + for mye....5 + kansje..? eller noe slikt. er 174 høy og veier ca 60 nå,har bare litt ekstra på mage og lår.( har tynn benbygning så dette ekstra sees godt)

Hadde en ekkel opplevelse idag da jeg sto opp,var sinnsykt kvalm,svimmel,generelt dårlig.klarte ikke ta meg av ungene,men måtte hive meg nedpå så jeg ikke skulle gå i gulvet.har aldri opplevd det før,jeg måtte tvinge i meg litt brød(ja BRØD,har gitt f** i LK idag,for å se.lurer på om kroppen min blir syk av å spise for lite karber jeg..? :klo:

Det var skremmende,i alle fall! Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre...fortsette på LK eller ikke. kansje jeg funker best på lavkalori...?

TS.

Skrevet

Hei TS :)

Det du beskriver er vanlige "abstinenssymptomer" når man begynner på lavkarbo, og gjør det for brått. Hvis kroppen er vant til å få mye karbohydrater og plutselig får nesten ingenting, vil den protestere. En nedtrappingsperiode er derfor lurt. Jeg gjorde det sånn at jeg begynte med å kutte ut poteter, pasta og ris først, og fortsatte å spise frukt, brød og yoghurt til jeg ble vant til det, også fjernet jeg stadig mer av de karbohydratholdige matvarene etterhvert.

Denne prosessen tok 3-4 uker, en sakte tilvenning. Jeg byttet frukt med grønnsaker, yoghurt med skyr, vanlig brød med Fedon-brød, og trappet ned på godis og brus også. Jeg var en godtegris, vant til å kose meg med noe hver dag - sjokolade eller smågodt, eller is. Så jeg fant på nye ting å kose meg med i små mengder; bacongull, bringebær med litt krem, hjemmelaget lavkarbois eller en neve peanøtter. Byttet Cola først til Cola Light, og vidre til Farris. Og det merkelige er at etterhvert som dagene gikk så fikk jeg mindre og mindre lyst på søte ting.

Men uansett, det er nettopp slike "abstinenssymptomer" som gjør at det ikke er så stort problem å holde seg unna sukker heller, da må man jo begynne "på nytt" hele tiden. I tillegg får jeg veldig vondt i magen hvis jeg nå skulle gafle i meg en softis eller loff med nugatti. Så da stopper det seg selv, jeg har ikke lyst på!

Skrevet

Hvis dere sikter til meg så veier jeg ikke 30 + for mye....5 + kansje..? eller noe slikt. er 174 høy og veier ca 60 nå,har bare litt ekstra på mage og lår.( har tynn benbygning så dette ekstra sees godt)

Hadde en ekkel opplevelse idag da jeg sto opp,var sinnsykt kvalm,svimmel,generelt dårlig.klarte ikke ta meg av ungene,men måtte hive meg nedpå så jeg ikke skulle gå i gulvet.har aldri opplevd det før,jeg måtte tvinge i meg litt brød(ja BRØD,har gitt f** i LK idag,for å se.lurer på om kroppen min blir syk av å spise for lite karber jeg..? :klo:

Det var skremmende,i alle fall! Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre...fortsette på LK eller ikke. kansje jeg funker best på lavkalori...?

TS.

Du trenger jo virkelig ikke ned et gram i vekt. Hvis du har litt ekstra rundt mage og lår så bør du ha fokus på trening.

Man kan forøvrig oppleve å havne i detox når man slutter med raske karbohydrater. Ikke farlig, bare veldig ubehagelig. Lavkarbo er bra, men null-karbo er ikke bra. Sørg for å få i deg godt med sunt fett fra kaldpresset olivenolje,nøtter, frø og avokado, friske grønnsaker, og styr unna hvete/sukker. Tren regelmessig styrke/kondisjon, og resultatene vil komme.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...