Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En eks skylder meg penger og har gjort det i nesten to år nå, men det er umulig å få tilbake noe som helst. Har begynt å undersøke hvordan jeg kan få krevd inn pengene. Det virker som alternativene er inkasso eller rettssak? Inkasso har jeg ikke peiling på og rettssak er dyrt og risikabelt pga. advokatutgiftene. Ringte til et par inkassobyråer men de tok ikke enkeltoppdrag av denne typen, eller det vil si det ene gjorde det men det var for dyrt og de kunne ikke garantere at pengene kom inn heller.

Det dreier seg om husleie jeg betalte en periode vi bodde sammen, og som han skulle etterbetale. Vi har en skriftlig avtale på lånet, så jeg regner med det formelle er i orden. Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel ikke noe annet valg enn å kontakte en advokat eller bruke et inkassobyrå dessverre.

Gjest navnelapp
Skrevet

Ring til din næraste domstol, og spør om kva du skal gjere. Han skal bere advokatkostnadane såframt avtalen er klar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en annonse på VG nett tidligere i år for en nettjeneste som har hjulpet meg med å drive inn et ubetalt lån sånn som dette du nevner her. (http://www.conta-inkasso.no/innhold/privat Jeg brukte dette opplegget de har for privatpersoner til å sende gjeldskravet mitt til namsmannen i kommunen her både jeg og hun som skyldte meg penger bor, og da hun skjønte at det var alvor fikk jeg pengene noen dager etter at jeg først hadde sendt inkassovarsel uten å få noe og så varsel om at kravet mitt nå skulle gå til namsmannen. Kan anbefale deg å prøve. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Forliksrådet kan ikke kreve inn pengene, det er det Namsmannen som gjør, de kan trekke lønn osv. En runde i forliksrådet er slik jeg forstod det fra Conta Inkasso bare nødvendig hvis det er uenighet om pengene og hvor mye som skal betales. Her har jo ts en signert avtale, så uenighet er det jo ikke. Dermed kan hun gå rett til namsmannen med kravet.

Skrevet

Takk for rådene! Har vært i kontakt med Conta Inkasso og har allerede startet inkassosaken selv på nettjenesten deres. Hvis jeg ikke hører noe fra eksen sender jeg saken til Namsmannen om en måned (først betalingsoppfordring, så utleggsforretning). Det går an å ta en kredittsjekk av ham inni tjenesten der, så kanskje jeg skal gjøre det. Det er jo mulig han har rotet seg bort i noe gjeld. Han har jo alltid vært et rotehue - en sånn mann man ikke bør stole på, jeg vet, jeg vet :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...