AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #1 Skrevet 3. juli 2011 Min mamma har vært skilt i litt over ett år, det var en vanskelig skilsmisse etter 30 års ekteskap som involverte at hun ble bedratt av sin ektemann. På ferie i kenya har hun nå funnet seg en 25 år yngre kenyansk mann (hun er 59, han 34, bare to år eldre enn meg) som nå har bodd hjemme hos henne i snart 3 måneder. Når hans visum går ut, blir hun med han til Kenya for å være på sommerferie i 4 uker. Etter dette planlegger de at han skal forsøke å komme inn på universitet her så han kan studere - altså få oppholdstillatelse. Han har forøvrig en datter på 7 år i Kenya. Han er visstnok en vel ansett sportsjournalist i Kenya som jobber freelance. Likevel har hun betalt reisen hans til Norge, og betaler alt av mat og andre ting/aktiviteter for han (helgeutflukter, norskkurs, klær osv). Hun hevder at de har det fantastisk sammen og det virker som hun ser seriøst på forholdet. Jeg derimot fortviler veldig over dette. Jeg har selv hatt dårlige opplevelser med menn fra kenya, jeg var selv sammen en kenyanter i over ett år og oppdaget etterhvert notorisk utroskap fra hans side. Jeg kjenner også 3 andre jenter som har opplevd både utroskap, og det å bli lurt penger fra menn fra Kenya. Jeg misliker forholdet sterkt og syns det er ugler i mosen når en ganske så kjekk kenyansk mann på 34 år blir sammen med ei norsk dame på 59 år. Jeg er redd han utnytter henne økonomisk og for å få oppholdstillatelse. Hun er så flott en dame, jeg skulle ønske hun kunne finne seg en mann på sin egen alder, som bor i nærheten som hun kan reise sammen med, og at de kan være økonomisk likeverdige og skape et liv sammen. Har jeg grunn til å uroe meg? Er dette normalt? Hva skal jeg si/gjøre? Er redd hun fort kan bli sint hvis jeg antyder at noe er muffins i hennes perfekte forelskelsesboble...
MsLeela Skrevet 3. juli 2011 #2 Skrevet 3. juli 2011 Har bare lyst til å gi deg en og si at jeg deler dine bekymringer. Har egentlig ikke lyst til å gå noe videre inn på denne diskusjonen ifrykt for at det blir noe rasistisk, men ja, jeg har også mange dårlige erfaringer/har hørt om andres dårlige erfaringer med innvandrermenn som finner seg norske damer kun for oppholdstillatelse/statsborgerskap. Men håper at det ikke er slik for din mamma 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #3 Skrevet 3. juli 2011 Jeg vet om opptil flere damer som har elendige erfaringer med norske menn. Hm, tro om jeg må dumpe min norske samboer for sikkerhets skyld. Moren din er en voksen dame, la henne ta egne avgjørelser. Kanskje har hun møtt sitt livs kjærlighet og de kommer til å leve lykkelig sammen resten av sine liv. Kanskje er det en forbigående flørt. Kanskje er han en drittsekk som lurer henne. Uansett er det ikke noe du kan gjøre noe med, og i hvertfall ikke på grunnlag av noe så tynt som at "du kjenner dårlige kenyanske menn". Jeg har ei venninne fra Kenya. Strålende flott dame med gode verdier og et herlig syn på sine medmennesker. Hun har akkurat nå besøk av en venninne fra Kenya, og hun betaler store deler av oppholdet for henne, selv om venninnen har en helt fin og godt betalt jobb i Kenya. Men det som er godt betalt der er ikke stort verdt i rådyre Norge. Jeg synes du viser en dårlig holdning og frekkhet og mangel på respekt både overfor din mor og hennes kjæreste. La henne gjøre egne erfaringer og leve sitt eget liv i fred. Tenk deg om hun kom til deg og prøvde å overbevise deg om at du hadde valgt feil partner. Hvordan hadde du tatt det? 4
Sissan9 Skrevet 3. juli 2011 #4 Skrevet 3. juli 2011 Jeg kan skjønne at du ikke er så overlykkelig over dette. Men vær forsiktig med hva du sier. Om du f.eks. sier til din mor at det må være noe muffins fordi en så kjekk ung mann etc. liker henne, sier du jo egentlig også noe om HENNE, og det kan hun ta seg nær av. Er ikke hun bra nok liksom? Dine erfaringer med en kenyaner er ingen god sammenligning, men jeg skjønner det er vanskelig å la være. Selv kjenner jeg flere afrikanere som er kommet til norge av kjærlighet. Først og fremst.Som er ordentlige menn som behandler sine kvinner godt. Og som samtidig holder kontakt med hjemlandet og familien der. At en afrikaner er yngre enn sin norske kjæreste virker kanskje spesielt. Ta med i bakhodet at alder ikke nødvendigvis har samme betydning i alle kulturer (kjenner ikke kenya, så vet ikke hvordan det er der), og at ungdoms-hysteriet som preger mange nordmenn ikke er en verdens-sannhet. Ta også med at levetiden er kortere i mange afrikanske land, noe som også forskyver aldersperspektivet noe. Hvis jeg var deg, ville jeg trukket pusten og telt til fire millioner. Og ikke sagt noe. Utover at du vil at moren din skal være lykkelig. Hvis han gjør henne lykkelig, og det koster henne noen kroner som hun har råd til å betale, så er det kanskje en god ting? Hun er en voksen dame som kan velge selv. Og du kan jo trøste deg med at det neppe blir noen barn i forholdet - pga hennes alder. Så hun kan alltids snu. Når som helst. 1
Kaisamaia Skrevet 4. juli 2011 #5 Skrevet 4. juli 2011 Er mora di fin, da? Eller har hun bare en flott personlighet? Uansett, når du er bekymret, kan du vel ta det opp med henne. Dere må da kunne snakke sammen? Selvfølgelig er det grunn til bekymring - det er det når det gjelder alle parforhold Man vet aldri.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2011 #6 Skrevet 4. juli 2011 Synes moren din er sporty som følger drømmene sine. Afrikanere pleier å være flotte, varme mennesker!
Aranciata Skrevet 4. juli 2011 #7 Skrevet 4. juli 2011 Personlig må jeg si at jeg synes dette høres litt rart ut. Utenfor Europa og Nord-Amerika er det ganske uvanlig å se forhold hvor kvinnen er mye eldre enn mannen (ikke det at vi ser det så mye i Norge heller, men det skjer jo.) Og kanskje jeg har fordommer, men jeg må innrømme at når jeg hører om et slikt forhold, hvor den ene parten kommer fra et veldig rikt land og den andre fra et fattig land, og aldersforskjellen er så stor, så tenker jeg at kanskje muligheten for oppholds- og arbeidstillatelse i det rike landet teller ganske mye… Selvfølgelig kan jeg ta feil, kanskje de virkelig elsker hverandre, men jeg er litt skeptisk. Hvis dere har et godt forhold ville jeg snakket med henne om det på en respektfull måte. 1
Sissan9 Skrevet 4. juli 2011 #8 Skrevet 4. juli 2011 Og hvordan skal man fortelle en forelsket kvinne at du tror kjæresten hennes bare vil ha henne for pengene på en respektfull måte? Og hvorfor skal ikke voksne damer med voksne unger kunne være sammen med akkurat de de ønsker? Uten å bli utsatt for det som fort kan oppleves som kritiske spørsmål fra omverdenen? For dere tror vel ikke at dama er så dum at hun ikke har stilt seg de samme spørsmålene selv? Alder, hva er motivet hans osv, er garantert spørsmål hun har jobbet med. Det samme er "hva vil omverdenen si", "vil jeg få støtte eller bli ledd av" osv. Og noe av det viktigste for henne er sannsynligvis hva barna syns. Så hvorfor ikke bare la dem prøve seg ut i fred og ro, og vente med å si noe til hun faktisk spør? Jeg lurer litt på TS - hva er du EGENTLIG redd for? Hvis han utnytter henne for oppholdstillatelse, må de gifte seg. Er det noe som ligger i kortene der? Frykter du i tilfelle arven din? Latterliggjøring av moren din? Er du redd for at hun skal tape mye penger? Er du redd for at hun skal oppleve utroskap, som du gjorde? 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #9 Skrevet 5. juli 2011 Og hvordan skal man fortelle en forelsket kvinne at du tror kjæresten hennes bare vil ha henne for pengene på en respektfull måte? Og hvorfor skal ikke voksne damer med voksne unger kunne være sammen med akkurat de de ønsker? Uten å bli utsatt for det som fort kan oppleves som kritiske spørsmål fra omverdenen? For dere tror vel ikke at dama er så dum at hun ikke har stilt seg de samme spørsmålene selv? Alder, hva er motivet hans osv, er garantert spørsmål hun har jobbet med. Det samme er "hva vil omverdenen si", "vil jeg få støtte eller bli ledd av" osv. Og noe av det viktigste for henne er sannsynligvis hva barna syns. Så hvorfor ikke bare la dem prøve seg ut i fred og ro, og vente med å si noe til hun faktisk spør? Jeg lurer litt på TS - hva er du EGENTLIG redd for? Hvis han utnytter henne for oppholdstillatelse, må de gifte seg. Er det noe som ligger i kortene der? Frykter du i tilfelle arven din? Latterliggjøring av moren din? Er du redd for at hun skal tape mye penger? Er du redd for at hun skal oppleve utroskap, som du gjorde? Jeg er redd hun skal havne i samme situasjon som meg, sitte der om noen år og føle seg bedratt, lurt og utnyttet. Unner ingen å komme i samme situasjon som jeg og flere andre jeg kjenner gjorde. Det har vel gjort meg ekstra engstelig at jeg kjenner 4 andre jenter som har hatt forhold med kenyanere. Mulig det er tilfeldig at de kom fra Kenya, men de var venner med hverandre og alle disse var utro og sjonglerte med flere enn én dame på si. Han ene lånte flere hundre tusen fra hun som han var gift med, nå har han forsvunnet fra landet og pengene er tapt. Selvsagt er jeg bekymret for at min mor skal oppleve noe sånt! Hun er ikke rik, men veldig veldig snill ja er vel redd hun skal tape penger, hun har ikke romslig økonomi fra før heller. Unødvendig å insinuere at tap av arv er årsak til mine bekymringer. For det første er min mor langt fra rik. Min far har også ny dame og de er samboere, men jeg syter ikke av den grunn, går vel for det samme det, er ikke der problemet ligger. TS
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #10 Skrevet 5. juli 2011 Jeg vet om opptil flere damer som har elendige erfaringer med norske menn. Hm, tro om jeg må dumpe min norske samboer for sikkerhets skyld. Moren din er en voksen dame, la henne ta egne avgjørelser. Kanskje har hun møtt sitt livs kjærlighet og de kommer til å leve lykkelig sammen resten av sine liv. Kanskje er det en forbigående flørt. Kanskje er han en drittsekk som lurer henne. Uansett er det ikke noe du kan gjøre noe med, og i hvertfall ikke på grunnlag av noe så tynt som at "du kjenner dårlige kenyanske menn". Jeg har ei venninne fra Kenya. Strålende flott dame med gode verdier og et herlig syn på sine medmennesker. Hun har akkurat nå besøk av en venninne fra Kenya, og hun betaler store deler av oppholdet for henne, selv om venninnen har en helt fin og godt betalt jobb i Kenya. Men det som er godt betalt der er ikke stort verdt i rådyre Norge. Jeg synes du viser en dårlig holdning og frekkhet og mangel på respekt både overfor din mor og hennes kjæreste. La henne gjøre egne erfaringer og leve sitt eget liv i fred. Tenk deg om hun kom til deg og prøvde å overbevise deg om at du hadde valgt feil partner. Hvordan hadde du tatt det? Så sur du var da, jeg tviler ikke på at venninnene dine fra Kenya er kjempehyggelige damer, men her snakker jeg om menn og hvordan de fungerer i forhold med kvinner. Jeg har vært i Kenya mange ganger og kjenner både kenyanske damer og menn. Jeg opplever mennene på en helt annen måte enn kvinnene der nede med tanke på bla kvinnesyn og likeverd i forhold. Vet ikke hva slags erfaringer du har angående det? Du kan jo kanskje spørre venninnene dine TS
Sissan9 Skrevet 5. juli 2011 #11 Skrevet 5. juli 2011 Jeg skjønner at du er redd for det. Men det er hun som skal leve livet sitt. Like lite som andre, lærer hun av andres feil. Like lite som barn lærer av foreldres formaninger og engstelser, lærer hun av dine. Jeg tror det beste du kan gjøre er å la henne gjøre sine egne erfaringer. Hennes kjæreste er ikke din, eller dine venners. Han kan være lik, eller han kan være annerledes. Hun er forelsket. Jeg tror det beste du kan gjøre er å være datter. Uten å dømme, uten å advare eller vise engstelse. Uten å gi henne signaler på at du mener hun har dårlig dømmekraft, eller at han er en dårlig partner. På den måten kan hun være åpen med deg, og om hun blir såret kan hun komme til deg. Det vil være en støtte for henne. Jeg insinuerte ikke at du bekymret deg for tap av arv. Jeg spurte. Det ville ikke være en tanke jeg mente var feil. Selv om man ikke venter på arv, er det ikke dermed sagt man syns det er ok om pengene blir borte til en svindler. Skjønner du bekymrer deg for hennes del, og med din erfaring kan jeg forstå det. Men din venns erfaring er ikke hennes. Din venns mann er ikke hennes. Kenyanere er også individer. Vil han bare ha pengene hennes, vil hun finne ut av det. Og siden hun ikke har mye penger å tape, vil hun ikke ha tapt mye. Hun vil sikkert overleve, såret og en erfaring rikere. Og kanskje med en støttende datter som hun ikke behøver bekymre seg for om tenkte "hva var det jeg sa". 2
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2011 #12 Skrevet 5. juli 2011 Bare jeg som tenker på stor kuk? Kvinner er så enkle noen ganger.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #13 Skrevet 5. juli 2011 Siden andre her nevner familiegjenforening, så vil jeg bare si at det neppe er noe du trenger å bekymre deg for. Uansett hvor forelsket din mor er, så er nok en slik alderforskjell nok til å få proformaalarmen til UDI til å vibrere litt. Og UDI kan gi avslag på grunnlag av at de mistenker at en part har skjulte motiv, uansett hvor oppriktig den andre måtte være. Og alderforskjell, spesielt når kvinnen er eldre og mannen fra et land hvor det er uvanlig, er en av de tingene UDI ser strengt på. Opphold pga studier er heller ikke bare-bare. Han må ikke bare komme inn på en godkjent høgskole eller universitet, han må også kunne vise til bolig og midler til å forsørge seg selv. Dette er penger som må overføres til en konto i en norsk bank. Om han kan vise til at han har en jobb ved siden av studiene, må han uansett ha en del cash på konto. Om moren din har en stram økonomi og han ikke har midler til å forsørge seg selv her i noen uker, så er det vel kanskje ikke så sansynlig at de får til det. Bottom line, uansett hvor forelsket din mor er, et opphold i Norge er ikke noe som kommer rekende på på ei fjøl. Spesielt ikke om man kommer fra et land utenfor vesten. Jeg hadde ikke sagt noe i første omgang, men heller sett an om de i det hele tatt har en sjanse til å komme seg forbi UDI. Eller om din mor er inneforstått med hvor vanskelig den prosessen kan være.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #14 Skrevet 5. juli 2011 Bare jeg som tenker på stor kuk? Kvinner er så enkle noen ganger. Pffft, det er en myte.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #15 Skrevet 6. juli 2011 Han ene lånte flere hundre tusen fra hun som han var gift med, nå har han forsvunnet fra landet og pengene er tapt. Selvsagt er jeg bekymret for at min mor skal oppleve noe sånt! Personlig tenker jeg at disse personene som har lånt ut flere hundre tusen også har gjort dette uten betenkeligheter? De fleste låner ikke ut såpass mye til sin partner selv om man er gift. Man kan også sette opp en avtale selv om man er gift, og flere hundre tusen er kanskje lommerusk hvis man er millionær/milliardær. Det høres rart ut spør du meg. Om min ektemann hadde bedt meg om å få mine 100000 midler i banken, hadde jeg nok ikke blitt glad for dette, selv om jeg vet at han er til å stole på og har aldri gjort noe som motsier det. Det handler om å tenke litt lenger enn snuten, og at en som faktisk bryr seg om deg, som din partner, tror jeg neppe hadde spurt om å låne så mye penger. Det gjør ikke en partner. Da finner man andre løsninger sammen. De færreste trenger flere hundre tusen kroner. Da lever man heller på knekkis og vann. Om en partner ber om å få låne gedigne beløp med penger så tar jeg det som et dårlig tegn og da våkner et stort Nei i meg.
Gjest hogwash Skrevet 6. juli 2011 #16 Skrevet 6. juli 2011 Unner ingen å komme i samme situasjon som jeg og flere andre jeg kjenner gjorde. Det har vel gjort meg ekstra engstelig at jeg kjenner 4 andre jenter som har hatt forhold med kenyanere. Mulig det er tilfeldig at de kom fra Kenya, men de var venner med hverandre og alle disse var utro og sjonglerte med flere enn én dame på si. Og da tenker du det er fordi de er fra Kenya og ikke fordi de er venner/fra samme miljø...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå