AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #1 Del Skrevet 3. juli 2011 disseHvis disse forskningsresultatene viser seg å holde vann, så må vi snu om på tanken om at alle mennesker stiller med likt utgangspunkt i vektkampen. Det handler kanskje om mer enn kalorier inn og kalorier ut. Kort forklart mener forskere at noen har genetisk anlegg for å legge lettere på seg enn andre. Man må selvsagt uansett spise sunt og være aktiv (det understrekes også i artikkelen), men kanskje vi må lære oss noe nytt om hvorfor folk er overvektige? Kanskje er det ikke cola og chips i store mengder som forårsaker overvekt hos alle? Hva tenker dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 3. juli 2011 #2 Del Skrevet 3. juli 2011 disseHvis disse forskningsresultatene viser seg å holde vann, så må vi snu om på tanken om at alle mennesker stiller med likt utgangspunkt i vektkampen. Det handler kanskje om mer enn kalorier inn og kalorier ut. Kort forklart mener forskere at noen har genetisk anlegg for å legge lettere på seg enn andre. Man må selvsagt uansett spise sunt og være aktiv (det understrekes også i artikkelen), men kanskje vi må lære oss noe nytt om hvorfor folk er overvektige? Kanskje er det ikke cola og chips i store mengder som forårsaker overvekt hos alle? Hva tenker dere? Energi = Arbeid hos alle. (Tror ikke det fins noen til dags dato som klarer å overleve uten å innta noen form for mat) At noen har en lavere forbrenning enn andre er jeg overbevist om. Det samme andre veien. De som er "genetisk" utsatt for å bli overvektige vil jeg tro er genetisk utsatt for å spise mer enn andre. Overvekt og inaktivitet henger ofte hånd i hånd. Jeg for eksempel legger utrolig fort på meg dersom jeg ikke trener. Nå vil jeg jo også si at jeg spiser mye mat, og jeg liker å spise mye mat fordi det er godt. Men for å kompensere for at jeg spiser mye mat så trener jeg mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #3 Del Skrevet 3. juli 2011 Overvekt har alltid en genetisk komponent Overflødig energi, dvs kronisk metthet og tilfredshet, skaper overvekt for ALLE mennesker. Inntil man finner ut at vedkommende IKKE spiser overflødige mengder mat og i tillegg beveger seg tilstrekkelig, blir det tåpelig å lete etter andre årsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #4 Del Skrevet 3. juli 2011 Overvekt har alltid en genetisk komponent Overflødig energi, dvs kronisk metthet og tilfredshet, skaper overvekt for ALLE mennesker. Inntil man finner ut at vedkommende IKKE spiser overflødige mengder mat og i tillegg beveger seg tilstrekkelig, blir det tåpelig å lete etter andre årsaker. Det du skriver der er faktisk veldig vanskelig å finne ut av for mange. Særlig for de overvektige som ikke blir trodd når de forteller legen hva de spiser. Jeg har vært der selv. Legen så på meg med et hevet øyenbryn og sa passe tørt at jeg måtte huske å skrive opp alt jeg spiste, ikke bare det jeg trodde han ville lese. Man trenger bevis for at gener spiller inn sånn at folk kan slippe å bli kalt løgnere når de forteller hva de spiser og hvor mye de trener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fairchild Skrevet 4. juli 2011 #5 Del Skrevet 4. juli 2011 Det er klart at det er individuelle forskjeller på genetisk nivå, men det forklarer ikke hvorfor fedme har økt nærmest eksponensielt de siste førti åra i USA og mange andre vestlige land. Det tyder på at livsstil allikevel er den viktigste faktoren når det gjelder utvikling av fedme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #6 Del Skrevet 4. juli 2011 Det er klart at det er individuelle forskjeller på genetisk nivå, Mange her på forumet vil protestere på det, tror jeg. Og ja, selvsagt spiller kosthold og livsstil en stor rolle. Men jeg synes det er bra det kommer fram i lyset at selv om Lise er slank når hun spiser 2000 kalorier om dagen og trener to ganger i uka, så kan det hende at Kari (som er like høy) som også spiser 2000 kalorier pr dag og går på de samme treningene som Lise er overvektig. Fordi kroppene våre fungerer ulikt. Jeg tror at det er viktig å skjønne at folk fungerer ulikt før vi kan begynne å gjøre noe med overvektproblematikken. Så lenge folk tviholder på tanken om at det kun handler om å telle antall kalorier om dagen så står vi bomfast. Det er ikke sånn at samme framgangsmåte passer for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #7 Del Skrevet 4. juli 2011 Ja, det er mulig å være genetisk disponert for fedme. Men bare for å understreke at man kan allikevel være slank selv om en genetisk disponert, det krever bare mye mer jobb enn for en person som ikke har genene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #8 Del Skrevet 4. juli 2011 Ja, det er mulig å være genetisk disponert for fedme. Men bare for å understreke at man kan allikevel være slank selv om en genetisk disponert, det krever bare mye mer jobb enn for en person som ikke har genene. Ja, det er såklart sant. Jeg for min del er bare så inderlig lei av slanke folk som ikke trenger å anstrenge seg for å holde seg slank tror at fordi jeg er overvektig så betyr det at jeg momser chips og cola til annethvert måltid. Sannheten er at jeg lever sunnere enn mange av mine slanke venner og likevel er jeg overvektig. Jeg SKAL ned i vekt, og det går, men det vil ta tid og det er ikke så enkelt som mange naturlig slanke mennesker ser ut til å tro. Som overvektig blir man ofte møtt med holdninger om at man spiser for mye kake og junk siden man er overvektig. Det er ikke sant i mitt tilfelle i hvertfall. Jeg klarer helt fint å bli overvektig på et helt vanlig og gjennomsnittlig sunt kosthold. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilertsen Skrevet 4. juli 2011 #9 Del Skrevet 4. juli 2011 Stunkard et al (1986, 1990), Bruner et al (2001) og Maers (1997) har visst at 50-90 % av variasjonen i BMI kan forklares med gener. På 60-tallet ledet Dr. Ethan Sims et spennende prosjekt som så nærmere på hvordan mennesker som hadde vært slanke hele livet, ville respondere på å øke energiinntaket med 2-300 %. Etter 5 måneder med massiv overspising gikk personene opp 10-12 % i kroppsvekt. Han gjorde deretter oppfølgingsstudier på fanger i det velkjente Vermontfengslet. Målet med studien var å få tynne mesnnesker til å bli overvektige, og deretter se nærmere på faktorer som metabolisme, appetitt og andre forhold som påvirker vekten. Fangene som deltok i studien fikk lovnader om å slippe ut tidlig, var de slanke fangene veldig motiverte for studien. Med lovnader om å få slippe fri tidligere enn planlagt, samlet Sims motiverte, naturlig slanke, fengselsfugler og ba de om å minimum doble energiinntaket sitt. Flere av fangene opplevde det derimot som svært ubehagelig å spise så mye mat, og en del av de opplevde også å utvikle avsmak og spisevegring for frokosten. Med energiinntak på opp mot 9-10.000 kalorier daglig, så Sims og medarbeidere en økning i 50 % i metabolismen hos flere. Til tross for de store matmengdene var det kun et fåtall fanger som oppnåde målet om å legge på seg 20-25 %vekt. Forskerne registrerte også at det var nødvendig å fortsette den massive overspisingen for å vedlikeholde den nye vekten, mer enn 10 ganger mer enn hva som i teorien trenges for å opprettholde vekten. Jeg har skrevet en artikkel om hvorfor ikke alle blir overvektige av for mye mat som jeg kan anbefale dere å lese: Derfor blir ikke alle feit av for mye mat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #10 Del Skrevet 4. juli 2011 M.a.o. blir jeg altså nødt til å slite rumpa av meg resten av livet for å holde vekta. Jippiii Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eilertsen Skrevet 4. juli 2011 #11 Del Skrevet 4. juli 2011 M.a.o. blir jeg altså nødt til å slite rumpa av meg resten av livet for å holde vekta. Jippiii Det tror jeg ikke. Man må bare finne sin måte å gjøre det på. Jeg har jobbet med mange overvektige - og har etter prøving og feiling funnet en løsning som fungerer for individet. Har man 10 overvektige må man trolig komme opp med 10 ulike tilnærminger til problemet. Det viktigste er at man jobber dedikert og målrettet og er motivert for å løse oppgaven. Dette krever selvsagt mer innsats enn hva gjennomsnittet må legge ned for å komme i den formen man ønsker - men det er ikke så umulig som mange tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #12 Del Skrevet 4. juli 2011 Ja, det er såklart sant. Jeg for min del er bare så inderlig lei av slanke folk som ikke trenger å anstrenge seg for å holde seg slank tror at fordi jeg er overvektig så betyr det at jeg momser chips og cola til annethvert måltid. Sannheten er at jeg lever sunnere enn mange av mine slanke venner og likevel er jeg overvektig. Jeg SKAL ned i vekt, og det går, men det vil ta tid og det er ikke så enkelt som mange naturlig slanke mennesker ser ut til å tro. Som overvektig blir man ofte møtt med holdninger om at man spiser for mye kake og junk siden man er overvektig. Det er ikke sant i mitt tilfelle i hvertfall. Jeg klarer helt fint å bli overvektig på et helt vanlig og gjennomsnittlig sunt kosthold. Jeg vet så altfor godt hva du mener! Jeg legger på meg av omtrent alt. Spiser jeg over 1700 kalorier fyker jeg opp i vekt. Jeg tok affære når vekten var 20 kg over trivsel. Hittil har jeg gått ned 10 kg, men det har tatt 5 måneder med kaloriunderskudd og trening. Å gå ned i vekt er hard jobbing for oss som har genene imot oss. For de som har genetisk disposisjon for fedme så er det to valg: 1: jobbe hardt for å gå ned i vekt og opprettholde vekten 2. Bli værende på en høy vekt. Jeg har valgt nr.1 og jobber hardt med å gå ned i vekt. 1400 kalorier om dagen og trening 6 ganger i uken. Når jeg ser romkameraten min sitte og spise pizza 3 dager i uken skylt ned med 1,5 liter pepsi max, har jeg lyst til å finne frem en sammenrullet avis og slå til h*n. Urettferdig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest margrit Skrevet 4. juli 2011 #13 Del Skrevet 4. juli 2011 disseHvis disse forskningsresultatene viser seg å holde vann, så må vi snu om på tanken om at alle mennesker stiller med likt utgangspunkt i vektkampen. Det handler kanskje om mer enn kalorier inn og kalorier ut. Kort forklart mener forskere at noen har genetisk anlegg for å legge lettere på seg enn andre. Man må selvsagt uansett spise sunt og være aktiv (det understrekes også i artikkelen), men kanskje vi må lære oss noe nytt om hvorfor folk er overvektige? Kanskje er det ikke cola og chips i store mengder som forårsaker overvekt hos alle? Hva tenker dere? Jeg tenker at dette er nok en hvilepute for alle som fra før av hevder å være arvelig belastet, insulinresistente og hva enn det måtte være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest margrit Skrevet 4. juli 2011 #14 Del Skrevet 4. juli 2011 Ellers er jeg lei av at man automatisk antar at normalvektige mennesker ikke jobber for å holde seg sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanne70 Skrevet 4. juli 2011 #15 Del Skrevet 4. juli 2011 Ellers er jeg lei av at man automatisk antar at normalvektige mennesker ikke jobber for å holde seg sånn. Det kan jo sammenliknes med at "man" automatisk antar at overvektige mennesker sitter i sofan og spiser junk dagen lang! Jeg har lett for å legge på meg og må antakelig være mer påpasselig både i forhold til trening og kosthold enn mange andre som har mindre lett for å legge på seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #16 Del Skrevet 4. juli 2011 Det tror jeg ikke. Man må bare finne sin måte å gjøre det på. Jeg har jobbet med mange overvektige - og har etter prøving og feiling funnet en løsning som fungerer for individet. Har man 10 overvektige må man trolig komme opp med 10 ulike tilnærminger til problemet. Det viktigste er at man jobber dedikert og målrettet og er motivert for å løse oppgaven. Dette krever selvsagt mer innsats enn hva gjennomsnittet må legge ned for å komme i den formen man ønsker - men det er ikke så umulig som mange tror. Så flott at du er blitt medlem på KG! Vi trenger noen med litt peiling som kan forklare saker og ting for dem som insisterer på at det kun handler om energibalansen og at alle overvektige derfor spiser søppelmat og sliter sofaen. Jeg kan ikke så mye om teorien her, er ikke noe flink til å lese forskningsrapporter osv. Det eneste jeg vet med sikkerhet er at min kropp ikke fungerer etter de prinsippene som de fleste ernæringseksperter i dag hyller. Jeg vet at når legen eller ernæringsfysiologen ser på meg med oppgitte blikk og kommer med uttalelser som "det er jo bare deg selv du lurer" når de ser at jeg ikke går ned i vekt på deres oppskrift, så føler jeg meg så motløs og verdiløs at jeg har lyst å grine og gi opp. Jeg har slitt mot overvekten hele livet og føler at jeg aldri har blitt trodd når jeg forteller om mitt kosthold. Jeg har blitt så lei og så fortvila at jeg har gitt opp å følge rådene deres. Nå lever jeg på lavkarbo og føler ENDELIG at jeg har funnet en vei som passer for meg. Men det har jeg vært nødt til å finne ut av på egenhånd, og det er umulig å finne noen i offentlig helsevesen som vil eller kan følge meg opp på dette kosteholdet. Jeg gleder meg stort til den dagen det er opplest og vedtatt at menneskekroppen ikke er en maskin som funker likt hos alle. Først da kan man begynne å hjelpe alle dem som sliter med å komme ned i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #17 Del Skrevet 4. juli 2011 Ellers er jeg lei av at man automatisk antar at normalvektige mennesker ikke jobber for å holde seg sånn. Jeg antar ikke at alle slanke har det sånn. Jeg vet at mange slanke jobber beinhardt for å holde seg der. Men jeg vet også at mange slanke måtte ha jobbet hardt for å klare å legge på seg. Jeg kjenner flere av den sorten som er tynne uansett hva de putter i kroppen. Jeg blir rene helsefreaken sammenlignet med dem og deres skrekkelig usunne kosthold. Likevel er de tynne streker (som synes det er nok trening å tusle tur i hagen med bikkja) mens jeg er feit. Og likevel kan man gå inn på forum som KG og få trykket i fjeset at det bare er tull. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 4. juli 2011 #18 Del Skrevet 4. juli 2011 Interessant. Jeg har alltid vært tynn, uten å gjøre noe for det, og har tynne barn, og lurt på hvorfor fx. sunne venner av meg (som jeg mistenker for å jobbe litt hardere for å holde formene) har lubne barn, når jeg er sikker på at de ikke forer dem med kake. Der sikkert tusen faktorer som spiller inn, men noen ganger ser det bare ikke ut til å kunne stemme at det skal være så enkelt kalorier inn vs. ut. Men hva skjer med disse programmerte greiene når man blir eldre, fx. runder 40? Sitter man mer stille, spiser man mer eller er det faktisk noe annet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #19 Del Skrevet 5. juli 2011 Men hva skjer med disse programmerte greiene når man blir eldre, fx. runder 40? Sitter man mer stille, spiser man mer eller er det faktisk noe annet? De som jobber for å holde seg slanke har faktisk fordelen med alderen. Forbrenningen deres synker litt og det er ofte vanlig å miste litt muskelmasse, men siden de trener styrke og passer kostholdet nøye så blir de ikke så påvirket av alderen. Men derimot, de som er slanke fra naturens side, ikke trener og spiser uten tanke, de vil merke lavere forbrenning og tap av muskelmasse og den lille magen magen endel får, langt bedre enn de som er genetisk disponert for fedme, men jobber hard for å være slank. Vel iallefall, så er det jeg forteller meg selv for å trøste meg med at jeg må jobbe hardt for å være slank siden jeg har genene for fedme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #20 Del Skrevet 6. juli 2011 Det hadde vært veldig interessant å høre synspunkter på denne forskningen sett fra dem som sverger til kalori inn/ut som fasitsvaret på alt som har med vekt å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå