AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #1 Skrevet 3. juli 2011 Nå har vi vært prøvere så lenge at det er på tide å sjekke om alt er normalt med oss begge to. Vi har prøvd i to år. Ble gravid en gang, men det endte i spontanabort etter noen få uker. Hvordan gjør vi dette nå da? Holder det at jeg går til legen alene og ber om utredning, så blir vi begge etter hvert innkalt til hver våre tester? Eller må vi møte opp samtidig? Blir det gjort noen undersøkelse ved første legebesøk, eller er det bare en prat/henvisning eller lignende?
pusilus Skrevet 3. juli 2011 #2 Skrevet 3. juli 2011 Jeg gikk til legen og ba han sende henvisning, og det gjorde han. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #3 Skrevet 4. juli 2011 Dette er noe fastleger kan lite om, så du ber fastlegen din om en hanvisning til en gynekolog for videre utredning. Det er du som i størst grad skal utredes. Mannen må levere en sædprøve, men det får dere en henvisning til et laboratorium for. Og den kan tas hjemme om dere ikke bor for langt unna laboratoriet (oftest sykehus). Det er ihvertfall vanligst.
vmbarbie Skrevet 4. juli 2011 #4 Skrevet 4. juli 2011 Når dere har prøvd såpass lenge med å bli gravid uten hell er det bare å komme igang med utredning! Få time hos fastlegen din og be om henvisning til gynekolog for utredning av barnløshet. Som en annen skrev her; dette kan ikke fastlegene noen ting om, så like greit å komme seg til gynekolog med en gang. Nå vet jo ikke jeg hvor i landet du holder til, men her i Oslo er det vanlig at man får henvisningen av legen, og så må man selv ringe rundt til gynekologer som tar pasienter med henvisning for å forsøke å få time. De populære gynekologene er vanskelige å komme til, så ofte må man ringe litt rundt eller vente veldig lenge før man får time. Jeg fikk en liste av fastlegen med gynekologer som tar pasienter med henvisning. Så tok jeg meg en runde på div. forum og sjekket ut anbefalninger på gynekologer som spesialiserer seg på barnløsutredninger før jeg begynte å ringe rundt. Til slutt får man time :o) Det vanlige er at gynekologen styrer det hele etter det. Mannen din må sikkert levere en sædprøve, og du må ta en hel haug med blodprøver på spesifikke dager i syklus. Alt dette forklarer gynekologen når du kommer til time. Legen kan ta en undersøkelse for å sjekke om egglederne dine er tette. Det er en innvendig ultralyundersøkelse hvor legen sprøyter inn kontraskvæske i egglederne (kalles "hysterosalpingografi" eller "HSG"). Ved mistanke om cyster på eggstokkene gjøres gjerne en lapraskopi. Hun jeg gikk til ville gjerne at vi skulle komme begge to til timene, men dette kan sikkert variere fra lege til lege. Fra jeg fikk henvisning av fastlegen og til vi ble godkjent for ivf gikk det 9 måneder. Lykke til :o)
Solbærpiken Skrevet 5. juli 2011 #5 Skrevet 5. juli 2011 Jeg har akkurat vært hos gynekolog i dag!, mest fordi jeg ikke har hatt mens på et halvt år. Men når grunnen jeg oppga for å slutte med p-piller (for snart ett år siden) var ønske om barn, så ønsket han sædprøve av mannen min også :-/ Litt rart, for jeg tenker jo at feilen må jo være hos meg. Lurer litt på hva mannen min vil si mot å gjøre det på glass :-p Og stedet for å levere er lenger enn en times kjøring unna, så han må nok gjøre det på stedet. Men det kan jo ikke være verre en hos gynekolog egentlig, greit å dele litt...
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #6 Skrevet 5. juli 2011 Jeg har akkurat vært hos gynekolog i dag!, mest fordi jeg ikke har hatt mens på et halvt år. Men når grunnen jeg oppga for å slutte med p-piller (for snart ett år siden) var ønske om barn, så ønsket han sædprøve av mannen min også :-/ Litt rart, for jeg tenker jo at feilen må jo være hos meg. Lurer litt på hva mannen min vil si mot å gjøre det på glass :-p Og stedet for å levere er lenger enn en times kjøring unna, så han må nok gjøre det på stedet. Men det kan jo ikke være verre en hos gynekolog egentlig, greit å dele litt... Det er veldig lurt å sjekke mannen også, så man ikke finner ut at det er feil der (også) langt ute i løpet. Og som du sier, de har ikke vondt av å måtte utredes de også. Vet nemlig at det er mange menn som nærmest nekter det. 1
Solbærpiken Skrevet 5. juli 2011 #7 Skrevet 5. juli 2011 Det er veldig lurt å sjekke mannen også, så man ikke finner ut at det er feil der (også) langt ute i løpet. Og som du sier, de har ikke vondt av å måtte utredes de også. Vet nemlig at det er mange menn som nærmest nekter det. Ja, han grein litt på nesa. Tror ikke han drar dit med det første...
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #8 Skrevet 6. juli 2011 Jeg har akkurat vært hos gynekolog i dag!, mest fordi jeg ikke har hatt mens på et halvt år. Men når grunnen jeg oppga for å slutte med p-piller (for snart ett år siden) var ønske om barn, så ønsket han sædprøve av mannen min også :-/ Litt rart, for jeg tenker jo at feilen må jo være hos meg. Lurer litt på hva mannen min vil si mot å gjøre det på glass :-p Og stedet for å levere er lenger enn en times kjøring unna, så han må nok gjøre det på stedet. Men det kan jo ikke være verre en hos gynekolog egentlig, greit å dele litt... Jeg dro også til gynekolog av akkurat samme grunn som deg, fordi mensen min helt hadde stoppet opp i flere måneder etter p-pille slutt. I mitt hode var det helt klart meg det var noe galt med siden syklusene var helt på bærtur, men gynekologen var ganske så streng på at begge skal utredes når man er ufrivillig barnløs. Hos oss viste det seg at det ikke var noe i veien med meg, annet enn at syklusene var litt lengre enn normalt (de har gått inn i en mer eller mindre fast syklus etter halvannet år etter pilleslutt, pluss noen hormonkurer). Det viste seg derimot at min mann faktisk hadde for lite svømmere i sin sædproduksjon... Det tok oss begge veldig på senga, siden vi alltid hadde gått ut fra at det var mine sykluser som var årsaken. Nå kan det godt hende at det ikke er noe galt med mannen din i det hele tatt, men i en slik prosess er det viktig at begge sjekkes ut så man får et helhetlig bilde av situasjonen og vet hvordan man skal angripe det videre. Og det er jo tross alt ikke noe verre for han å ta en sædprøve enn det er for deg å ta alle de andre undersøkelsene...
Solbærpiken Skrevet 7. juli 2011 #9 Skrevet 7. juli 2011 Jeg dro også til gynekolog av akkurat samme grunn som deg, fordi mensen min helt hadde stoppet opp i flere måneder etter p-pille slutt. I mitt hode var det helt klart meg det var noe galt med siden syklusene var helt på bærtur, men gynekologen var ganske så streng på at begge skal utredes når man er ufrivillig barnløs. Hos oss viste det seg at det ikke var noe i veien med meg, annet enn at syklusene var litt lengre enn normalt (de har gått inn i en mer eller mindre fast syklus etter halvannet år etter pilleslutt, pluss noen hormonkurer). Det viste seg derimot at min mann faktisk hadde for lite svømmere i sin sædproduksjon... Det tok oss begge veldig på senga, siden vi alltid hadde gått ut fra at det var mine sykluser som var årsaken. Nå kan det godt hende at det ikke er noe galt med mannen din i det hele tatt, men i en slik prosess er det viktig at begge sjekkes ut så man får et helhetlig bilde av situasjonen og vet hvordan man skal angripe det videre. Og det er jo tross alt ikke noe verre for han å ta en sædprøve enn det er for deg å ta alle de andre undersøkelsene... Du har sikkert rett. det er nok greit med utredning av begge. Men det gjør alt så alvorlig; vi skulle liksom bare slutte med p-piller og se hva som skjedde... Og jeg regna med ustabile sykluser en tid, men ikke helt fraværende. Og nå baller det på seg og så blir vi plutselig "prøvere" og "under utredning"
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #10 Skrevet 9. juli 2011 Ja, han grein litt på nesa. Tror ikke han drar dit med det første... Er menn så teite?
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #11 Skrevet 2. august 2011 Er menn så teite? min er ikkje så veldig langt unna iallfall...har brukt 7 mnd på å prøve å skaffe legetime, men har stadig unnskyldninger for å sleppe unna. "Passer ikkje på jobben, gløymte det, kom ikkje igjennom på legekontoret". Han har "gløymt" det sikkert over 20 ganger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå