Fotojente Skrevet 3. juli 2011 #1 Skrevet 3. juli 2011 Jeg bor på hybel, fikk tv av foreldrene mine til bursdagen. Tv'n er registrert på pappa, må jeg da betale NRK lisens? Håper noen kan svare meg!
Kamikatze Skrevet 3. juli 2011 #2 Skrevet 3. juli 2011 Jepp, det er din egen separate bopel, ergo skal du betale lisens. 1
Gjest NozMonster Skrevet 3. juli 2011 #3 Skrevet 3. juli 2011 (endret) jeg har akkuratt det samma greia som deg- og jeg fikk nrk på døra for noen mnd siden jeg. Endret 3. august 2011 av Bond
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #4 Skrevet 3. juli 2011 Jeg fikk politiet til å skrive under på at jeg ikke har noen tv, etter det har jeg aldri fått brev eller besøk fra NRK mer.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #5 Skrevet 1. august 2011 Jeg har TV, men har ikke fått noen beskjed om at jeg må betale. hva skjer hvis de kommer å oppdager at jeg ha tv? får jeg bot?
Zzyzx Skrevet 2. august 2011 #6 Skrevet 2. august 2011 Nei, du får ikke bot, men du vil få lisenskravet for inneværende periode. Tilleggsavgifter kommer først hvis du ikke betaler. 1
Gjest Bond Skrevet 3. august 2011 #7 Skrevet 3. august 2011 Tråden ryddet for oppfordringer til lovbrudd. Bond, mod
Gjest Cipheria Skrevet 3. august 2011 #8 Skrevet 3. august 2011 Om du har egen TV,er myndig og bor med foreldrene dine, så må du fortsatt betale lisens.
Gjest bazibaz Skrevet 3. august 2011 #9 Skrevet 3. august 2011 Nei, Cipheria, det er da vitterlig en lisens per husstand. 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #10 Skrevet 3. august 2011 Nei, Cipheria, det er da vitterlig en lisens per husstand. gjelder det også om man bor i kollektiv, og har samme adresse som f.eks 4 andre? :)en lisens delt på 5?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #11 Skrevet 3. august 2011 gjelder det også om man bor i kollektiv, og har samme adresse som f.eks 4 andre? :)en lisens delt på 5? Ja alle 5 skal hvertfall ikke betale
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #12 Skrevet 3. august 2011 gjelder det også om man bor i kollektiv, og har samme adresse som f.eks 4 andre? :)en lisens delt på 5? Dette er feil, det som blir opplyst i denne tråden. Ja, om du bor hjemme, og forsørger deg selv (og har en egen tv), skal du betale lisens. Det kan altså være sånn at man betaler flere lisenser for samme husstand. Det står blant annet i "§ 4. Flere mottakere på ett kringkastingskort", http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/for/ff-19801023-8798.html . "Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre. " Dette gjelder selvfølgelig også kollektiv. Er dere 5 personer i kollektivet, og har hver deres tv, skal hver av dere betale lisensavgift. Derimot, om det kun er 1 tv i kollektivet, trenger dere ikke å betale 5 avgifter, det er nok med 1.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #13 Skrevet 3. august 2011 Jeg fikk politiet til å skrive under på at jeg ikke har noen tv, etter det har jeg aldri fått brev eller besøk fra NRK mer. Men hun har tv.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #15 Skrevet 6. august 2011 Realiteten er at så lenge tv'n ikke er registrert på deg, så vil du ikke få lisenskrav med mindre de oppsøker deg, og evt ser at du har en tv eller mottaker.
Annikken Skrevet 6. august 2011 #16 Skrevet 6. august 2011 Som regel får du regning for siste inneværende halvår. De kommer ikke til å be deg betale for 3 år om de mistenker at du har hatt den i 3 år (om du f.eks. sier du har bodd der i 3 år.)
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #17 Skrevet 6. august 2011 Okey, jeg betaler jo selvsagt når jeg får beskjed om det. Var bare litt redd for at jeg plutselig ble sittende med en kjempe bot...
Gjest Solsmil Skrevet 8. august 2011 #18 Skrevet 8. august 2011 Jeg har hørt om en som gjorde følgende (det er riktignok en del år siden, men..): Hadde tv, men ikke registrert. Da nrk kom på døra, og spurte om han hadde tv, sa han nei. Da de spurte om de kunne komme inn å se, spurte han om de hadde ransakelsesordre. De kan ikke kreve å komme inn å se uten det (med mindre reglene er endret i dag). Etter en stund fikk han regning i posten, der de angivelig mente at han hadde tv og måtte betale lisens, siden han ikke ville vise dem at han ikke hadde. Han ringte og klagde, og sa at han hadde ikke tv, og nrk mente at han hadde siden han ikke ville vise dem at han ikke hadde, men da gjentok han at de hadde ikke noe ransakelsesordre, og da ga de seg, og han fikk ikke noe krav om tv-lisens før han kjøpte seg ny tv som han måtte registrere
Gjest Badabing Skrevet 8. august 2011 #19 Skrevet 8. august 2011 (endret) Realiteten er at så lenge tv'n ikke er registrert på deg, så vil du ikke få lisenskrav med mindre de oppsøker deg, og evt ser at du har en tv eller mottaker. Dette er det riktige. Det betyr derimot ikke at du egentlig skal betale lisens Alt jeg hadde av tv og videospillere stod på faren min, så jeg fikk aldri lisens før jeg opplyste om at jeg har tv. Antagelig vil du altså slippe unna lisensen, så får du bare vurdere om du vil melde inn at du har tv. Edit: Jeg mener selvfølgelig: "Det betyr derimot ikke at du IKKE egentlig skal betale lisens " Endret 8. august 2011 av Badabing
AnonymBruker Skrevet 8. august 2011 #20 Skrevet 8. august 2011 Dette siste skjønte jeg ikke helt.... hehe jeg bor alene i hybel men TVen er registrert på pappa. Jeg tror pappa slipper å betale lisens på denne TVen fordi han allerede betaler for sin Tv. Men betyr det fortsatt at jeg faktisk ikke skal betale da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå