Gå til innhold

Kjære alle som bor i kollektiv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette med å "donere" ting en ikke har bruk for selv eller sette igjen søppel som det i virkeligheten er, gjelder ikke bare kollektiv. Det gjelder også enhver som flytter ut av en leid eller eid leilighet. Hvilken arroganse er det som gjør at en setter igjen ødelagte møbler og inventar i fellesgangene? Og dette på tross av at nettopp der man setter dette henger et oppslag med forbud om det. Hvorfor tror disse det er en eller annen usynligus som betaler for fjerning av deres søppel?

Amen! Dette stemmer på en flekk. Da jeg flyttet inn min første leilighet som jeg leide var overflaten helt ren og ryddet. Da jeg begynte å åpne skap stod det 10 års gammel kaffebønner, skittne oppvaskkoster, ekle tuer, flekkete håndklær, ja til og med et gammelt brød... Fyfaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Amen! Dette stemmer på en flekk. Da jeg flyttet inn min første leilighet som jeg leide var overflaten helt ren og ryddet. Da jeg begynte å åpne skap stod det 10 års gammel kaffebønner, skittne oppvaskkoster, ekle tuer, flekkete håndklær, ja til og med et gammelt brød... Fyfaen.

Dette har jeg aldri opplevd. Dette er jo et tegn på at husvert/tidligere eier ikke har kontrollert leiligheten. Dette kan man ta med husvert/eier - det er kontraktsbrudd.

Det jeg snakker om er søppel hensatt i fellesområder uten at noen vet hvem som har gjort det for når man oppdager det er selvsagt skurken fløyet for lenge siden. Her vurderes faktisk slike tiltak som øket felleskostnad på grunn av dette slik at vi har råd til å leie inn container noen ganger pr år for å rydde vekk skitten. Det har et sånt omfang at det ikke er til å tro.

Det samme gjelder idiotene i nabolaget som setter søppel som er for stort til å gå i søppelcontaineren igjen foran den. Man får ikke tatt dem - og vi må rydde dette på dugnaden vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det samme gjelder idiotene i nabolaget som setter søppel som er for stort til å gå i søppelcontaineren igjen foran den. Man får ikke tatt dem - og vi må rydde dette på dugnaden vår.

Det er garantert de samme folka som sniker seg unna dugnaden også!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror jeg passer bra i den beskrivelsen din. Det er bare sånn at sånne som meg ikke gidder å tømme kjøleskapet eller bytte krokkusen ut med en plastrose fra Ikea.

Vi er gode på strategi, selv om vi uten sånne som deg kanskje ville blitt sittende i vår egen avføring. Vi passer på å snike oss vekk uten å ta med oss den gamle maten, eller få unnagjort oppvasken. Dersom vi trenger en kopp og alle våre kopper er skitne. Ja da tar vi din kopp, og antar at du aldri vil legge merke til det. (Du ser den nok ikke igjen før du tar ferievaska)

Noen ting vi gjør:

- Lar gjerne håndkle vaska bli liggende igjen i vaskemaskina

- Vi utsetter oppgavene vi kunne gjort tidlig i uken

- Vet at du er pliktoppfyllende og veldig snill, så vi utnytter det

- Som signatur bruker vi å kan glemme litt mat i en skål/gryte inne på rommet vårt så du

vertfall ikke glemmer lukten av oss mens vi er vekk.

- Forresten så er dine kniver antageligvis mye bedre enn våre så vi velger å ta feil når vi skal flytte ut. Det samme kan gå for annet utstyr som stekepannen din hvor teflonbelegget fortsatt er intakt istedet for vår egen som vi har skrapet i med knivene dine og ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Delphina

:fnise:

Det minnes meg litt om den tiden jeg bodde i kollektiv, dog jeg må legge til:

- Har du brukt kjøkkenutstyr som f.eks. en ovnsfast form eller stekepanne, helst ikke la det stå i ukesvis. Bakteriene elsker det, det gjør ikke vi.

- Liker du ikke at jeg bråker over stilletiden, så ikke sitt oppe til kl. 3 med frøkna eller gubben du kapret på byen og ha nach/seksualundervisning. Jeg liker litt stillhet jeg også når jeg skal sove eller sover.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Slike "idioter" bor i nabolaget. De deltar ikke på vår dugnad. For å få bukt med dette må man ta dem på fersken, men da må man jo "campe" ved søppelcontaineren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg tror jeg passer bra i den beskrivelsen din. Det er bare sånn at sånne som meg ikke gidder å tømme kjøleskapet eller bytte krokkusen ut med en plastrose fra Ikea.

Vi er gode på strategi, selv om vi uten sånne som deg kanskje ville blitt sittende i vår egen avføring. Vi passer på å snike oss vekk uten å ta med oss den gamle maten, eller få unnagjort oppvasken. Dersom vi trenger en kopp og alle våre kopper er skitne. Ja da tar vi din kopp, og antar at du aldri vil legge merke til det. (Du ser den nok ikke igjen før du tar ferievaska)

Noen ting vi gjør:

- Som signatur bruker vi å kan glemme litt mat i en skål/gryte inne på rommet vårt så du

- Forresten så er dine kniver antageligvis mye bedre enn våre så vi velger å ta feil når vi skal flytte ut. Det samme kan gå for annet utstyr som stekepannen din hvor teflonbelegget fortsatt er intakt istedet for vår egen som vi har skrapet i med knivene dine og ødelagt.

Heldigvis så er vi smartere enn deg så når vi har fersket deg med et par av disse tingene noen ganger så gikk vi andre i fellesskap til husverten og VIPS så måtte du flytte. Det var da selvsagt helt forjævlig irriterende å måtte vaske griseriet ditt ut av kjøleskapet, men det var godt å vite at det var siste gang vi tok i din dritt og måtte vaske opp før vi kunne lage mat selv siden du aldri forstod at du ikke kunne la oppvasken stå til du hadde spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk innlegg. Jeg holder med deg i alt!! Det er sant at man må tåle litt i et kollektiv, men det viktigste er at man tar ansvar og gjør sin del av oppgavene. Syntes ikke TS skriver noe som ikke er normal folkeskikk.

Greit nok om de spør om du vil ha maten før de kaster den, men å bare ta det som en selvfølge er kvalmt. Også sant at man kan gjøre hverandre en tjeneste iblant, men min erfaring fra kollektiv, var at jeg som oftest endte opp med ALT, mens alle andre mente de gjorde sin del. Da jeg omsider flyttet for meg selv, fikk jeg flere sms med unnskyldninger, da de plutselig innså hvor mye jeg egentlig hadde ordnet... SCORE

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen ting vi gjør:

Jeg hater deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke for å være vanskelig, for jeg er en av dem som ikke gidder å stille på dugnad. Jeg personlig har ALDRI blokkert noen dør eller container, og det er alltid fint og ryddig utenfor hos meg.

Selvom man ikke GIDDER å bli med på dugnad, så er man ingen gris. Er ganske mye mer sannsynlig at det er det fine frua som ALLTID er på dugnad, som gjør slike ting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Ikke for å være vanskelig, for jeg er en av dem som ikke gidder å stille på dugnad. Jeg personlig har ALDRI blokkert noen dør eller container, og det er alltid fint og ryddig utenfor hos meg.

Selvom man ikke GIDDER å bli med på dugnad, så er man ingen gris. Er ganske mye mer sannsynlig at det er det fine frua som ALLTID er på dugnad, som gjør slike ting.

Men heldigvis har vi også spottet sånne som deg som tilfeldigvis alltid er grusomt opptatt dugnadsdagen så nå blir det slik at det blir betaling eller dugnad. Dvs. at alle må betale for dugnadsarbeidet, unntatt de som deltar på arbeidet. Da blir det rettferdig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette får meg til å lure på hvor mye dere kommuniserer.

De jeg bor med kjenner jeg godt, så jeg visste at jeg flyttet inn med ordentlige folk, og dessuten prater vi om slike saker. Hvis de er litt treige, prat med dem til de får det inn med te-skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, ikke alle i kollektiv fungerer sammen med andre, noen klarer ikke å samarbeide, kommunisere eller i det hele tatt bry seg. Har selv delt studentbolig med noen slike, er veldig spent på hvordan de nye som flytter inn blir. Vurderer sterkt å henge opp startinnlegget på kjøleskapet ;)

Selv heller jeg mot et år med nulltolleranse, her får man fra nå av en beskjed, funker ikke det tar jeg kontakt med studentskipnaden...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg har bodd i kollektiv i mange år, og synes vaskelister er noe av det dummeste man kan finne på. Det er jo å BE om krangling :krangle:

Hjemme hos oss er det jeg som vasker. Ferdig arbeid. Da vet jeg at det blir gjort. Andres mat irriterer meg heller ikke, for det er jo bare å kaste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...