Marimma Skrevet 3. juli 2011 #1 Skrevet 3. juli 2011 Får AAP minstesats. Dersom jeg tar en deltidsjobb (annenhver helg), hvordan er reglene på dette? Er det slik at dersom jeg jobber 20%, vil AAP bli redusert med 20%? Og at det er en slik lik økning mellom prosent man har arbeidet og AAP-reduksjon frem til 60% hvor AAP bortfaller? Eller er det krone for krone som trekkes? Har fryktelig lyst til å komme meg litt ut i arbeid, men er veldig synd dersom jeg ikke vil tjene ei krone mer.
Snop Skrevet 3. juli 2011 #2 Skrevet 3. juli 2011 Når du fyller ut meldekortet ditt kommer du til å melde fra om hvor mange timer du har jobbet. Da kommer de til å trekke fra de timene fra dagssatsen. Nå er jeg elendig i matte så jeg klarer ikke å komme med et konkret eksempel, men la oss si at du har en dagssats fra nav på 800 kr, skal du dele den på 7,5 som er en vanlig arbeidsdag. Dermed skal du trekke fra de timene du har arbeidet den dagen, la oss si du har jobbet 5 timer, og da får du 5 timers lønn fra arbeidsplassen, og 2,5 fra nav. Vanskelig å forklare, men er du med på tanken? Kort sagt, det lønner seg å jobbe, fordi timelønnen på arbeidsplassen kommer garantert til å være høyere enn "timelønnen" fra nav
Marimma Skrevet 3. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2011 (endret) Når du fyller ut meldekortet ditt kommer du til å melde fra om hvor mange timer du har jobbet. Da kommer de til å trekke fra de timene fra dagssatsen. Nå er jeg elendig i matte så jeg klarer ikke å komme med et konkret eksempel, men la oss si at du har en dagssats fra nav på 800 kr, skal du dele den på 7,5 som er en vanlig arbeidsdag. Dermed skal du trekke fra de timene du har arbeidet den dagen, la oss si du har jobbet 5 timer, og da får du 5 timers lønn fra arbeidsplassen, og 2,5 fra nav. Vanskelig å forklare, men er du med på tanken? Kort sagt, det lønner seg å jobbe, fordi timelønnen på arbeidsplassen kommer garantert til å være høyere enn "timelønnen" fra nav Takk for svar! Ifølge saksbehandleren min vil jeg tape både rettigheter og penger på å gå i arbeid. Men dette er samme saksbehandler som synes jeg får for gode karakterer til å være syk (tar opp fag), så jeg tar det med en klype salt. Hun hadde ingenting å vise til når jeg kom med forslaget om deltidsjobb annet enn at hun gremmet seg over hvor komplisert det ville bli med utbetalinger. Jeg savner å være i arbeid, om det så bare blir annenhver helg så langt helsa holder. Kanskje litt ekstra vakter i perioder hvor formen er god. Noen anelse om hvordan jeg gjør det med skatt? Hva blir hovedinntekt, og hva blir biinntekt? Regner med at skatteprosenten vil gå noe opp på hovedinntekt, men er det ikke veldig dyrt å ha biinntekt også? Dersom biintekt skattes 36% vil jeg tape på å gå i arbeid, for da tjener jeg mindre på en dag på jobb enn på aap, iallfall etter skatt. Endret 3. juli 2011 av Marimma
Snop Skrevet 3. juli 2011 #4 Skrevet 3. juli 2011 Takk for svar! Ifølge saksbehandleren min vil jeg tape både rettigheter og penger på å gå i arbeid. Men dette er samme saksbehandler som synes jeg får for gode karakterer til å være syk (tar opp fag), så jeg tar det med en klype salt. Hun hadde ingenting å vise til når jeg kom med forslaget om deltidsjobb annet enn at hun gremmet seg over hvor komplisert det ville bli med utbetalinger. Jeg savner å være i arbeid, om det så bare blir annenhver helg så langt helsa holder. Kanskje litt ekstra vakter i perioder hvor formen er god. Noen anelse om hvordan jeg gjør det med skatt? Hva blir hovedinntekt, og hva blir biinntekt? Regner med at skatteprosenten vil gå noe opp på hovedinntekt, men er det ikke veldig dyrt å ha biinntekt også? Dersom biintekt skattes 36% vil jeg tape på å gå i arbeid, for da tjener jeg mindre på en dag på jobb enn på aap, iallfall etter skatt. I alle dager... hva slags saksbehandler er det du har? Arh, nav.... Hun burde jo være glad for at du ønsker å jobbe litt, ikke bare fordi det er bra for din mentale helse men også fordi nav faktisk sparer en del tusenlapper på det Det er merkelig at hun har en slik holdning, og det blir ikke komplisert med utbetalinger så lenge du har AAP. Det er ikke verre enn at du fyller ut timene dine på meldekortet og da skjer ting mer eller mindre automatisk med utbetalingene dine. Så vidt jeg vet er det ikke sånn at utbetalingene regnes ut manuelt av saksbehandlerene våre hver 14 dag Jeg mener å huske at jeg betalte det samme i skatt hos både nav og arbeidsgiveren min Det er jeg nesten hundre prosent sikker på. Du skal jo uansett betale samme prosent skatt per år utfra din totale inntekt, dvs samlet inntekt fra arbeidsplassen og nav. Så du taper definitivt ikke på det
Sissan9 Skrevet 3. juli 2011 #5 Skrevet 3. juli 2011 Jeg tror du må være minst 50% syk for å få AAP, dvs. at grensen går ved 50 og ikke 60%. Utover det antar jeg at dersom du jobber 20%, trekkes du 20% AAP. Og siden du sikkert tjener mer pr time enn du får i AAP vil det lønne seg å jobbe. Men jeg ville vurdert en prat med legen min om dette, kanskje han/hun kan hjelpe med råd. Skattemessig skal du ikke bekymre deg så mye, det er ikke høyere skattebelastning på den ene eller andre formen for inntekt. Tjener du 250 000, skal du skatte for det, uavhengig av om det er inntekter fra jobb eller AAP. Dersom du trekkes 36% og det viser seg å være for mye, får du det igjen ved skatteoppgjøret neste år. Du kan jo også justere skattekortet, så du får et nytt prosentkort, og gi dette til arbeidsgiveren din. Må være flott å komme seg ut i jobb igjen, AAP er jo nettopp for at du skal ha et sikkerhetsnett i slike situasjoner som du er, ikke en varig ordning. Eneste grunnen jeg kan se til at arbeid skal kunne skade din stilling, er om målet er varig uføretrygd 100%.
Marimma Skrevet 4. juli 2011 Forfatter #6 Skrevet 4. juli 2011 Jeg tror du må være minst 50% syk for å få AAP, dvs. at grensen går ved 50 og ikke 60%. Utover det antar jeg at dersom du jobber 20%, trekkes du 20% AAP. Og siden du sikkert tjener mer pr time enn du får i AAP vil det lønne seg å jobbe. Men jeg ville vurdert en prat med legen min om dette, kanskje han/hun kan hjelpe med råd. Skattemessig skal du ikke bekymre deg så mye, det er ikke høyere skattebelastning på den ene eller andre formen for inntekt. Tjener du 250 000, skal du skatte for det, uavhengig av om det er inntekter fra jobb eller AAP. Dersom du trekkes 36% og det viser seg å være for mye, får du det igjen ved skatteoppgjøret neste år. Du kan jo også justere skattekortet, så du får et nytt prosentkort, og gi dette til arbeidsgiveren din. Må være flott å komme seg ut i jobb igjen, AAP er jo nettopp for at du skal ha et sikkerhetsnett i slike situasjoner som du er, ikke en varig ordning. Eneste grunnen jeg kan se til at arbeid skal kunne skade din stilling, er om målet er varig uføretrygd 100%. Hei, takk for svar! Målet er absolutt ikke varig uføretrygd, men skolestart på høyskolen i 2012, som det også står i planen min. Denne aktivitetsplanen ble riktignok utført av en saksbehandler med vettet i behold. For nåværende saksbehandler er nok målet varig ufør, siden hun mener at når jeg har vært såpass syk vil jeg ikke klare å komme ut i arbeidslivet igjen på mange, mange år. Flott at slike mennesker vet hva jeg klarer og ikke klarer her i livet AAP får jeg fordi jeg pga sykdom ikke makter en vanlig skolesituasjon, og tar fagene hos privatist (da kan jeg lese hjemme og tilpasse det hvordan formen er). Da faller jeg utenfor lånekassens rettigheter, og siden det hele skyldes sykdom får jeg AAP. Når jeg begynner på høyskolen vil jeg miste støtte fra nav, og gå over til lånekassen. Det er jo naturlig nok, men da trenger jeg en jobb i bakhånd siden studielånet ikke er så veldig høyt. Og nå er jeg i såpass god form at jeg føler for å trappe opp aktivitetene litt, og annenhver helg synes jeg er en god start Dessuten strammer arbeidslivet for unge seg til, i tillegg til jeg at på aap får hull i cv'en og blir mindre attraktiv på markedet.. Så jeg synes det er riktig tid å få en fot ut i arbeidslivet igjen
Sissan9 Skrevet 4. juli 2011 #7 Skrevet 4. juli 2011 Det virker som du har en god plan syns jeg. Og jeg kan ikke forstå hvordan det skal kunne svekke mulighetene dine, med mindre hun mener at du ikke kan hevde du er syk nok til AAP samtidig som du både jobber og studerer. Ville kanskje tatt en prat med legen min og hørt hva han mente i forkant. Og husk at NAV har egne leger som kan overstyre din fastlege. Ellers mener jeg du skal ha lov til å bytte saksbehandler, men her er jeg litt usikker på regelverket, kanskje noen andre her inne vet? For har du lov til det, høres det ut som det kan være på sin plass...
Snop Skrevet 4. juli 2011 #8 Skrevet 4. juli 2011 (endret) Ellers mener jeg du skal ha lov til å bytte saksbehandler, men her er jeg litt usikker på regelverket, kanskje noen andre her inne vet? For har du lov til det, høres det ut som det kan være på sin plass... Jeg prøvde meg på dette en gang, og til tross for at jeg faktisk satt og gråt til sjefen på nav-kontoret og sa jeg ønsket en ny saksbehandler fikk jeg bare en tørr beskjed tilbake om at det ikke lar seg gjøre med mindre det er svært tungtveiende årsaker. Selv ikke når jeg flyttet til en annen bydel og hørte til et nytt nav-kontor på papiret, fikk jeg slippe unna saksbehandleren på mitt gamle nav-kontor, jeg måtte nemlig høre til hos henne i noen måneder til fram til saken min var helt avsluttet Så mitt inntrykk var at dette er ganske firkantet, men et annet inntrykk jeg har er at det har alt med hvem du snakker med akkurat den dagen så hos nav er ingenting umulig - på godt og vondt Endret 4. juli 2011 av Snop
rigelgutten Skrevet 6. juli 2011 #9 Skrevet 6. juli 2011 jeg har fått meg en liten tilkallingsjobb,men for å være ærlig har ting blitt mer komplisert. Jeg jobber helg,men tjener ingenting på jobben (kanskje 2oo kr) da jeg bruker mye bensin. Syns også det er kjedelig å si ifra til arbeidsgiveren at jeg må ha lønn i dag fordi jeg får bare 1000 fra nav eks. Dette har ført til at jeg ikke har ført opp alle timer. (den tid den sorg ,den dagen jeg blir straffa for å jobbe) synd vi ikke tjener mer på å jobbe. man må jobbe 100 % for å tjene mer.
Snop Skrevet 6. juli 2011 #10 Skrevet 6. juli 2011 jeg har fått meg en liten tilkallingsjobb,men for å være ærlig har ting blitt mer komplisert. Jeg jobber helg,men tjener ingenting på jobben (kanskje 2oo kr) da jeg bruker mye bensin. Syns også det er kjedelig å si ifra til arbeidsgiveren at jeg må ha lønn i dag fordi jeg får bare 1000 fra nav eks. Dette har ført til at jeg ikke har ført opp alle timer. (den tid den sorg ,den dagen jeg blir straffa for å jobbe) synd vi ikke tjener mer på å jobbe. man må jobbe 100 % for å tjene mer. Det innlegget ditt skjønte jeg lite av... hvorfor må du si fra på jobb at du må ha lønn? Og hvorfor får du bare 1000 kr fra nav når du bare jobber helg? nei, man må ikke jobbe 100% for å tjene mer. Jeg fikk luselønn på en klesbutikk når jeg jobbet ca 40-50% i en klesbutikk mens jeg fikk AAP og fikk likevel mange tusen flere kroner i måneden til sammen enn hvis jeg ikke hadde jobbet.
Gjest Skrevet 7. juli 2011 #11 Skrevet 7. juli 2011 Jeg jobber rett under en 60% stilling og det jeg ikke får i lønn av jobben får jeg fr NAV, og jeg tjener MYE mer på jobbing enn på NAV! Får ca utbetalt 9000 av NAV i måneden hvis jeg ikke jobber i heletatt, det er det jeg tjener ved stillingen min + at jeg da får penger av NAV. Og på AAP så kan man jobbe opp til 60% og fortsatt få støtte derfra. Gått på dette i snart et år, så lært litt om det etterhvert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå