kaprifolen Skrevet 10. juli 2011 #61 Skrevet 10. juli 2011 (endret) Vi bad også om tilbakemelding på allergier, alvorlige intoleranser eller vegetarisme i invitasjonene. Uten at noen kjente menyen på forhånd. Var faktisk ingen som tok direkte kontakt, delvis fordi de visste at vi visste, delvis fordi de ikke ville være til bry med komplekse allergier. De vi visste om, tok vi kontakt med selv, og hun med de komplekse allergiene, fikk snakke med kokken, og var rørt til tårer over at hun fikk mat som lignet helt på andres, var velsmakende, og ikke gjorde henne syk! Vi inviterte minst en nøtteallergiker, en med cøliaki, en med alvorlig melkeallergi, et par loktoseintolerante, hun med komplekse allergier, en tørrlagt alkoholiker, en med leddgikt som holdes i sjakk av diett, og en på cellegift (hender de også må styre unna ting for sitt eget beste), og med åpenhet, en hyggelig tone, velvilje, og et dyktig, profesjonellt kjøkken, kan jeg faktisk ikke huske at dette var stress i det hele tatt! For noen av oss! De som ikke ville være til bry fordi de ikke kunne "dø av det", som hun med cellegift og komplekse allergier, ble rørte og lykkelige over at det ikke var noe problem å få en flott kveld. Dessertbordet var merket, kakene hotellet lagde også. De kakene de nærmeste stod for var også merket, og inkludert "rene og kjente" varer som frukt, bær, sjokolade, potetgull etc, var det altså masse trygge alternativer til alle. Lavkarbo, Grethe Roedhe, politiske hensyn etc, er jeg derimot enig i at man ikke kan kreve eller skal føle seg forpliktet til å vise hensyn til. Endret 10. juli 2011 av kaprifolen
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #62 Skrevet 10. juli 2011 Vil det si at man heller ikke kan ha nøtter i noen av kakene? Ikke valnøtter i marsipankaken, ikke nøttekake osv.? Jeg mener, hvis noen i samme rom som deg (kanskje i andre enden av rommet) spiser marsipankake med litt valnøtter i fyllet, får du da en reaksjon? Eller hvis det er litt nøtter i brødet som serveres til sidemannen? Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å kutte ut nøtter fra middag/dessert, men synes det er veldig godt med valnøtter i fyllet på marsipankaken... Hadde kuttet det ut hvis jeg måtte, men hadde vært greit å bare kunne merke. Du hadde ikke kunnet hatt marsipankake en gang, da marsipan er laget av nøtter...
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #63 Skrevet 10. juli 2011 Noen her som er i overkant vanskelige! Glad jeg ikke har sånne venner. Jeg ønsker meg et lite bryllup med de aller nærmeste jeg (er ikke forlovet enda) Men lurer på hvor vanskelig dere ville syntes jeg er. For en ting er å kunne tilpasse de forskjellige rettene og lage alternativer. Men jeg er så allergisk mot nøtter at jeg ikke kan oppholde meg i samme rom som andre som spiser nøtter! Og det er ganske ille reaksjoner jeg får også. Så for min del måtte dere rett og slett kuttet nøtter fra all maten og desserten! Er det noe dere ville gjort? Oj, du må ha litt av et liv. Ikke kan du gå på restaurant, ikke kan du gå på pub, ikke kan du gå på kino, ikke kan du spise i kantina, ikke kan du fly noe sted eller ta annen kollektivtransport, og mest sannsynlig vil det være noen som knasker nøtter på alle konserter og teaterstykker som kunne vært aktuelle å gå på. Så det kunne umulig være noe problem, for en person som ikke kan delta på noe spsialt liv vil jo heller ikke ha noen venner som inviterer seg i bryllupet. Og som svar: Nei, jeg hadde ikke nektet folk å bake kaker med nøtter i. Beste jeg vet er suksessterte, og naturligvis skulle vi hatt suksessterte i bryllupet mitt. Og kransekake. Og marsipankake.
Gjest navnelapp Skrevet 10. juli 2011 #64 Skrevet 10. juli 2011 (endret) Vi bad også om tilbakemelding på allergier, alvorlige intoleranser eller vegetarisme i invitasjonene. Uten at noen kjente menyen på forhånd. Var faktisk ingen som tok direkte kontakt, delvis fordi de visste at vi visste, delvis fordi de ikke ville være til bry med komplekse allergier. Dette syns eg faktisk er heilt håplaust. Viss ein person har ein alvorleg allergi, og ikkje seier noko fordi ein ikkje vil vere til bry, men kjem likevel, og kryssar fingrane for at det skal gå bra, når ein har blitt spurt på førehand? Heilt bort i staur og veggar. Det skaper berre problem, enten ved allergisk sjokk fordi det er brukt peanøttolje i sausen eller skaldyr i fiskekrafta, eller stress og dårleg stemning fordi det må stressast med akkurat der og då. Det er mogeleg slike personar ikkje vil vere til bry, men faktisk er dei til trippel bry når dei ikkje seier frå. Eg opplevde det same på nyttårsaftan, vi hadde invitert ein gjeng, og bede dei seie ifrå om allergiar. Eg fekk melding om mjølk og gluten, og tok omsyn til det. Eg lagde dampa blåskjell og reker med urtecrumble, masse styr med koking av kraft og anna kokkelering, og så, i det vi går til bords seier ein av gjestane at han er hyperallergisk mot skaldyr. Himmel og jord vart sett i bevegelse, heldigvis hadde eg ein halv melon og litt skinke i kjøleskapet så han fekk også forrett. Men hadde han hatt det så alvorleg at han ikkje kunne vere i same rom, så hadde han måtta gå frå festen før den byrja. Ikkje til bry, my ass. Hadde eg fått vite om dette dagen før så hadde eg sjølvsagt laga noko som også han kunne spise, og droppa heile skaldyrplanane. Endret 10. juli 2011 av Alt godt 2
kaprifolen Skrevet 10. juli 2011 #65 Skrevet 10. juli 2011 Dette syns eg faktisk er heilt håplaust. Viss ein person har ein alvorleg allergi, og ikkje seier noko fordi ein ikkje vil vere til bry, men kjem likevel, og kryssar fingrane for at det skal gå bra, når ein har blitt spurt på førehand? Heilt bort i staur og veggar. Det skaper berre problem, enten ved allergisk sjokk fordi det er brukt peanøttolje i sausen eller skaldyr i fiskekrafta, eller stress og dårleg stemning fordi det må stressast med akkurat der og då. Det er mogeleg slike personar ikkje vil vere til bry, men faktisk er dei til trippel bry når dei ikkje seier frå. Det var ikke slikt i dette tilfellet, derfor jeg skrev komplekse allergier... Det er her snakk om en person med en veldig sjelden diagnose knyttet til indre organer, som det har tatt 5 år å finne ut av. Det kan være ting som f.eks at sukker kombinert med fløte går skeis, mens sukker kombinert med laktoseredusert fløte går bra, mens sukker sammen med stivelse ikke funker.. Og det er ikke ting som gjør henne akutt syk, men kan slå henne ut dagen etterpå, eller gi magetrøbbel, hovne ledd på stedet...
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #66 Skrevet 10. juli 2011 Oj, du må ha litt av et liv. Ikke kan du gå på restaurant, ikke kan du gå på pub, ikke kan du gå på kino, ikke kan du spise i kantina, ikke kan du fly noe sted eller ta annen kollektivtransport, og mest sannsynlig vil det være noen som knasker nøtter på alle konserter og teaterstykker som kunne vært aktuelle å gå på. Så det kunne umulig være noe problem, for en person som ikke kan delta på noe spsialt liv vil jo heller ikke ha noen venner som inviterer seg i bryllupet. Og som svar: Nei, jeg hadde ikke nektet folk å bake kaker med nøtter i. Beste jeg vet er suksessterte, og naturligvis skulle vi hatt suksessterte i bryllupet mitt. Og kransekake. Og marsipankake. Unnskyld meg, men er du helt aldeles tett i hodet?? 1
kaprifolen Skrevet 10. juli 2011 #67 Skrevet 10. juli 2011 Unnskyld meg, men er du helt aldeles tett i hodet?? Jeg ser poenget hennes, selv om det er satt på spissen. Hvordan skal man leve med en slik allergi, liksom? Min svigerfar er hypoallergisk mot nøtter. Kan ikke knekke nøtter rundt han, og personellet informerer faktisk om dette på flyturer, og selger ikke nøtter de få gangene han flyr. Men han reagerer IKKE på at det ligger en marsipanrull e.l i samme rom!:gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #68 Skrevet 10. juli 2011 Du hadde ikke kunnet hatt marsipankake en gang, da marsipan er laget av nøtter... Marsipan er laget av mandler, melig og eggehvite. Mandler er ikke nøtter. Peanøtter er forsåvidt ikke nøtter det heller, men belgfrukter.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #69 Skrevet 10. juli 2011 Jeg ser poenget hennes, selv om det er satt på spissen. Hvordan skal man leve med en slik allergi, liksom? Min svigerfar er hypoallergisk mot nøtter. Kan ikke knekke nøtter rundt han, og personellet informerer faktisk om dette på flyturer, og selger ikke nøtter de få gangene han flyr. Men han reagerer IKKE på at det ligger en marsipanrull e.l i samme rom!:gjeiper: Kanskje fordi han er allergisk mot nøtter, ikke mandler? Men for all del, knekk nøtter i samme rom som svigerfar uten at han ser det, du, og send ham med anafylaktisk sjokk på sykehus. Håper det er verdt det! Men andre ord: Dere som velger å ikke tro på at folk med alvorlig nøtte- eller sitrusallergi lever et farlig liv, og provoserer noe kraftig. Selvsagt er det vanskelig å leve med en slik allergi! Og derfor skal dere gjøre det verre, bare fordi det er slitsomt for dere å måtte forholde dere til det en gang i blant??? Fy skam. 1
kaprifolen Skrevet 10. juli 2011 #70 Skrevet 10. juli 2011 Kanskje fordi han er allergisk mot nøtter, ikke mandler? Men for all del, knekk nøtter i samme rom som svigerfar uten at han ser det, du, og send ham med anafylaktisk sjokk på sykehus. Håper det er verdt det! Men andre ord: Dere som velger å ikke tro på at folk med alvorlig nøtte- eller sitrusallergi lever et farlig liv, og provoserer noe kraftig. Selvsagt er det vanskelig å leve med en slik allergi! Og derfor skal dere gjøre det verre, bare fordi det er slitsomt for dere å måtte forholde dere til det en gang i blant??? Fy skam. Tok et raskt eksempel utifra det ene innlegget som nevnte marsipan. Liker det ikke selv, så tenkte ikke så mye over hva det var laget av i farta. Men; suksessterte er laget med nøtter, peanøttkakene jeg baker til jul kan potensiellt sett ta livet av han, og firkløver inneholder nøtter. Alle disse tingene har ved flere anledninger stått fremme i rommet (ferdig tilberedt) både hos oss og i hans eget hjem uten problemer. Spiser han det, eller blir det tilberedt med han i rommet, blir han alvorlig syk. Legger ikke allergener på samme fat som "trygge ting", og vasker meg godt på hendene eller bruker seperate redskaper hvis jeg skal fylle på fatene. Det handler ikke om at jeg ikke tror det er risikabelt å leve med slike allergier, for det vet jeg at det er! Hvis du fulgte litt med lenger oppe, ser du kanskje at både jeg og mange av mine nære og kjære har allergier, og at jeg tar hensyn til dem. Men jeg har faktisk aldri hørt om noen som kan bli dødssyk av å oppholde seg i et stort lokale samtidig som en ferdig bakt, fuktig nøttebunn! Og jeg ser også poenget om at hvis man er SÅ allergisk, kan man i teorien ikke bevege seg utenfor sin egen, forseglede stuedør, i tilfelle noen har spist nøtter, eller bærer allergener på seg etter å ha vært i kontakt med andre som har knekt nøtter e.l. Og hvordan opprettholder man da et sosialt liv?
kaprifolen Skrevet 10. juli 2011 #71 Skrevet 10. juli 2011 Marsipan er laget av mandler, melig og eggehvite. Mandler er ikke nøtter. Peanøtter er forsåvidt ikke nøtter det heller, men belgfrukter. Mange med nøtteallergi er også allergiske mot peanøtter! 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #72 Skrevet 10. juli 2011 Mange med nøtteallergi er også allergiske mot peanøtter! Jeg vet det. Var bare ment som en tillegskommentar. Mange som er allergiske mot nøtter tåler ikke belgfrukter (allergi eller overfølsomhet), spesielt peanøtter (som er overalt!). Selv er jeg allergisk mot nøtter, men ikke peanøtter (ikke så allergisk at jeg dør, men kvelden kan bli ødelagt og det kan bli trangt å puste). Jeg skjønte ikke hvordan jeg kunne spise peanøtter, men ikke andre, som cashew-nøtter, walnætter, hasselnøtter osv.), men da jeg leste at peanøtter er belgfrukter gikk det opp et lys.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #73 Skrevet 10. juli 2011 Oj, du må ha litt av et liv. Ikke kan du gå på restaurant, ikke kan du gå på pub, ikke kan du gå på kino, ikke kan du spise i kantina, ikke kan du fly noe sted eller ta annen kollektivtransport, og mest sannsynlig vil det være noen som knasker nøtter på alle konserter og teaterstykker som kunne vært aktuelle å gå på. Så det kunne umulig være noe problem, for en person som ikke kan delta på noe spsialt liv vil jo heller ikke ha noen venner som inviterer seg i bryllupet. Og som svar: Nei, jeg hadde ikke nektet folk å bake kaker med nøtter i. Beste jeg vet er suksessterte, og naturligvis skulle vi hatt suksessterte i bryllupet mitt. Og kransekake. Og marsipankake. Du må antakeligvis være noe av det teiteste jeg har møtt på forum. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå