Gå til innhold

Allergi og bryllupsmiddag

Fremhevede innlegg

Gjest Tirkes
Skrevet

Ja, det får da virkelig være grenser for hva man må drive og styre med i SITT EGET BRYLLUP. Huffameien.

Hvorfor skal jeg styre med veggismenyer i mitt eget bryllup der ingen er vegetarianere? Jeg har en med cøkiaki og en mor med diabetes - den første blir tatt vare på, den andre ikke. For min mor vil selv regulere med medisin og har aldri vært på diett, regulerer heller størrelse på måltid og passer blodsukkeret sitt.

Så kommer jeg med en kommentar om at jeg ikke vil bry meg om folk på (forfengelige) dietter, selv det å slanke seg er en helsemessig fordel for enkelte.

Og du banner til meg og er frekk. Jaudå.

Huffameien. Måtte tannlegen din være inspirert av Marquis de Sade.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Gjest Anuket
Skrevet

Ja, det får da virkelig være grenser for hva man må drive og styre med i SITT EGET BRYLLUP. Huffameien.

Eh ja...Jeg hadde lett tatt hensyn til dem med allergier, eller intoleranser. Men om bestevenninna mi er på en suppediett og kun spiser det, har jeg virkelig ikke tenkt å bruke energi på det. Bryllup er en festdag, så man kan skeie ut. Det er ikke brudens ansvar å passe på at enhver person som går på diett, ikke liker ditt eller datt. Voksne mennesker som har lært seg folkeskikk spiser det de får servert på slike store anledninger.

• Liker 6
Skrevet

Jeg syntes du virka veldig vanskelig, Tirkes, helt til jeg forsto at du tenker anderledes enn meg, og skal ha buffet. Da skjønte jeg deg litt bedre :fnise: Helt enig i at når man har buffet, og man kan velge masse forskjellig, så trenger man ikke styre en helvetes mye for at alle skal bli superfornøyde, vegetarianere kan da velge salater, pasta osv.

Vi valgte å ha forett + hovedrett + kakebord. Forretten var kamskjell, og det var overraskende mange som hadde skalldyrallergi (dog vi kjenner disse menneskene, så er det ikke alltid man kommer inn på temaet skalldyr ;) ). De 6 gjestene som ikke tålte skalldyr fikk vite hva annet vi kunne velge fra menyen som ikke inneholdt dette, og verre var det ikke.

Hovedretten var andebryst, som det var mindre problem med, men det var 3 vegetarianere i bryllupet vårt. Takk og lov så var alle pescitarianere, dvs. de spiser fisk. Så da fikk de vite hva slags fisk som vi kunne velge mellom, de valgte det, og verre var ikke det heller.

Kakebord var så mye forskjellig, både med og uten nøtter, og for de som kanskje var litt på "slank'ærn" eller rett og slett ikke hadde lyst på mye søtt, så hadde vi også fruktfat, peanøtter og litt sånt. :)

Jeg synes ikke det var noe problem å fikse dette for mine gjester, men jeg tror jeg hadde blitt ganske irritert hvis noen hadde kontaktet meg for å spørre om alt tilbehøret til anden f.eks, fordi h*n går på diett, og skal gå ned et par kilo. :kjefte:

• Liker 1
Gjest Tirkes
Skrevet

Hehe, ja. Skrev tidligere også, hadde jeg hatt det typiske tre-retters oppsettet, så ville jeg trolig hatt to valgalternativer og latt folk velge, samt å forsøkt å tilrettelagt for de som ingen av alternativene passet for mtp på allergi eller lignende. Det å ha to retter å velge mellom hadde vært mest med tanke på barn. Av våre 87 gjester (tallet endrer seg stadig) er det 17 stykker under 18 år. De yngste har jo en tendens til å ikke like for jålete mat eller for ukjent tilbehør og den type ting. Endte med at vi valgte varmbuffét nettopp med tanke på å gjøre flest mulig av våre gjester til lags. :)

...men vi får ikke gjort til lags de som er late og ønsker maten plassert forran seg av en kjekk 19 år gammel servitør med glimt i øyet. Dét burde jeg tenkt på. :fnise:

• Liker 1
Skrevet

...men vi får ikke gjort til lags de som er late og ønsker maten plassert forran seg av en kjekk 19 år gammel servitør med glimt i øyet. Dét burde jeg tenkt på. :fnise:

Det burde faktisk være en menneskerett! :hoppendeglad:

• Liker 2
Skrevet

Noen her som er i overkant vanskelige! Glad jeg ikke har sånne venner. Jeg ønsker meg et lite bryllup med de aller nærmeste jeg (er ikke forlovet enda) :)

Men lurer på hvor vanskelig dere ville syntes jeg er. For en ting er å kunne tilpasse de forskjellige rettene og lage alternativer. Men jeg er så allergisk mot nøtter at jeg ikke kan oppholde meg i samme rom som andre som spiser nøtter! Og det er ganske ille reaksjoner jeg får også. Så for min del måtte dere rett og slett kuttet nøtter fra all maten og desserten! Er det noe dere ville gjort?

Skrevet

Skulle vært unøvendig å måtte legge mange timer av energi i bare det å må fikse forskjellig mat til masse utaknemmelige mennesker. En ting er å ikke tåle. Men alle de ørten dietene hadde jeg ikke brukt en eneste energi på å tenke på.

Skrevet

Hva mener du? Skal du gi forloveren din annet kjøtt, mens din venninne ikke skal få noe alternativ? Du sier at du ikke ville slengt "DEN steika foran ho", men hva skal hun få da? Noe annet? Åja, det er det du mener... at du ikke skal forandre menyen for de andre, men du vil vel gi henne noe annet? Tror ikke hun krever noe annet enn at HUN må få noe annet enn kjøtt :P

Jeg kan ha formulert meg litt feil, så beklager det. Poenget mitt var at jeg ikke planlegger menyen rundt gjestene. Altså, om vegetarianeren kom, hadde jeg selvfølgelig funnet alternativer, men jeg hadde ikke hatt henne i tankene når jeg planla resten av middagen. Da hadde jeg funnet en løsning som med forloveren min.

De tankene jeg har ellers rundt allergi-tilpasning, er at ingrediensen blir tatt bort og evt erstatta. Slik at kjøkkenet får mindre å gjøre/passe på ift "den kan ikke ha, den skal ikke ha, den må ikke ha".

Skrevet

Noen her som er i overkant vanskelige! Glad jeg ikke har sånne venner. Jeg ønsker meg et lite bryllup med de aller nærmeste jeg (er ikke forlovet enda) :)

Men lurer på hvor vanskelig dere ville syntes jeg er. For en ting er å kunne tilpasse de forskjellige rettene og lage alternativer. Men jeg er så allergisk mot nøtter at jeg ikke kan oppholde meg i samme rom som andre som spiser nøtter! Og det er ganske ille reaksjoner jeg får også. Så for min del måtte dere rett og slett kuttet nøtter fra all maten og desserten! Er det noe dere ville gjort?

Jeg synes ikke du er vanskelig i det hele tatt! jeg hadde selvsagt gjort mitt ytterste for å tilpasse menyen, og lokalene etter allergien din, og hadde gitt de som står for maten klar beskjed om hvor ille allergien er, og at det derfor er ekstremt viktig at de ikke sender ut nøtter, etc.

Hvis du hadde vært så viktig for oss at vi hadde bedt deg i bryllupet, så hadde vi selvsagt tilpasset for allergier :) Allergier er jo tross alt ikke noe en kan noe for.

Men disse vanskelige "liker ikke", lavkarbo, diett-folkene hadde jeg ikke tilpasset noe til ;) Så skulle du blitt bedt i vårt bryllup så skulle vi nok gjort vårt aller aller beste for at du og hadde fått en fin kveld :) Vi lar jo tross alt ikke være å invitere folk vi er glad i fordi de har en mat allergi :)

• Liker 5
Gjest Tirkes
Skrevet

Enig med Elensire.

CoffeeCup: Ved sånne allergier så hadde vi forsøkt å unngå matvaren totalt. Nøtter er ikke noe å gråte over, men jeg hadde kanskje sutra litt over enkelte kaker jeg hadde måttet styre unna. :fnise:

Men om du hadde vært en slektning, venn eller familiemedlem av min mann som det var naturlig for oss å invitere så er det definitivt noe vi ville forsøkt å ordne med.

Vi har ikke noe iskrem hverken til dessert eller kakebord pga to barn med melkeintoleranse som er veldig glad i iskrem, feks. Hadde de vært voksne og vi hadde hatt andre tilbud så er det ikke noe stress, da kan de styre og velge selv, om rettene er merket. Men en 3-åring og 5-åring kan synes det er lei om andre barn får isen de har så veldig lyst på.

• Liker 2
Skrevet

Føler jeg må nesten må si takk til dere som ville utelatt nøtter fra hele bryllupet bare pga meg :fnise: Er ikke alle som syns jeg er like enkel ;)

Skrevet

Jeg var i bryllup nå til noen jeg ikke kjenner så godt (venn av mannen min) med min nøtteallergi, skalldyrallergi, melkeallergi og cøliaki.... Gikk helt greit det, jeg fikk mannen min til å si ifra til kompisen sin. Likevel så dobbeltsjekket jeg med kjøkkenet på hotellet. Var bare forretten som ble annerledes, likedan fikk jeg glutenfritt brød til hovedretten. Og ja, jeg fikk fruktfat til dessert istedet for is og sjokoladekake!

Og kakebordet holdt jeg meg helt unna, tok ingen sjanser. Med nøtter og skalldyr så er jeg så allergisk at jeg hovner opp i halsen og det er nødvendig med adrinalin og et sykehusbesøk..

Skrevet

I slike tilfeller føler jeg det er naturlig å gjøre det som bør gjøres for å forhindre at en av våre gjester får et så alvorlig anfall. Det koster oss veldig lite å ta de hensynene som må taes til personer med allergi, slik som Maya76 og coffeecup.

Hadde og kostet oss fint lite kalorier å merke kakebordet, og ha en egen seksjon med kaker uten gluten og melk, og uten nøtter. Alternativer finnes det alltid. Og for vår del er det viktig at alle gjestene kan slappe av og kose seg :)

En blir jo ikke invitert uten grunn ;) Er en invitert i et bryllup, så håper og tror jeg at det er fordi brudepart ønsker å dele dagen med nettopp deg. Ikke fordi de må ;)

fikk nettopp beskjed om at en av gjestene våre har fått skaldyrsallergi. Selv om vi ikke skal ha skaldyr i menyen vår, så kommer jeg til å dobbeltsjekke at de ikke bruker noe fiske/skaldyrskraft i noe, eller at de tilbereder mat til andre gjester sammen med vår :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, ja. Skrev tidligere også, hadde jeg hatt det typiske tre-retters oppsettet, så ville jeg trolig hatt to valgalternativer og latt folk velge, samt å forsøkt å tilrettelagt for de som ingen av alternativene passet for mtp på allergi eller lignende. Det å ha to retter å velge mellom hadde vært mest med tanke på barn. Av våre 87 gjester (tallet endrer seg stadig) er det 17 stykker under 18 år. De yngste har jo en tendens til å ikke like for jålete mat eller for ukjent tilbehør og den type ting. Endte med at vi valgte varmbuffét nettopp med tanke på å gjøre flest mulig av våre gjester til lags. :)

Hvordan ville du gjennomført dette i praksis? Send med menyene i innbydelsen og bedt folk si hva de vil samtidig som de takker ja?

Jeg har bedt gjestene si ifra hvis de er allergiske mot noe, og jeg tilrettelegger for dem slik at de får mat de tåler. Jeg kommer ikke til å kutte ut marsipankake selv om vi har en gjest som ikke tåler mandler, eller nøttekaken fordi en gjest ikke tåler nøtter. Så lenge det finnes alternativer som de kan spise tenker jeg det er greit.

Gjest Tirkes
Skrevet

Hvordan ville du gjennomført dette i praksis? Send med menyene i innbydelsen og bedt folk si hva de vil samtidig som de takker ja?

Jepp. Vi lekte med tanken på å kjøre med meny og hadde i så fall tenkt å ha to alternativer til hovedrett som folk måtte velge innen svarfristen. Snakket med cateringen først og fikk høre at det ikke ville være noe særlig forskjell i prisen om de fikk inn bestilling på feks 37 hovedretter av X og 43 av Y, istedet for 80 X - dersom X og Y var like i pris fra før av.

Så fullt gjennomførbart på enkelte serveringsteder, om enn krever litt tidligere planlegging og gjester som svarer.

Men endte som sagt på buffét.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er dumt at enkelte ikke vil ta hensyn til vegetarianere fordi det er et eget valg. Nå kan ikke jeg snakke for alle, men dersom middagen er av typen der servitører kommer ut med maten til deg, og det hadde ligget et stort stykke kjøtt, så hadde jeg blitt flau fordi jeg ikke kunne spist det. Forventer ikke at folk skal lage en helt egen rett bare til meg, men dersom jeg iallefall kunne fått en tallerken uten kjøttstykke med ekstra mengde tilbehør (av tilbehøret som serveres til kjøttet) og kanskje litt salat (ikke nødvendig men enkelt å fikse)så hadde jeg blitt uendelig takknemlig og sluppet å føle meg teit og at folk kikker rart på meg fordi jeg ikke spiser.

Jeg har så lenge jeg kunne velge selv (da foreldrene mine innså at dette ikke bare var en fase) valgt vekk kjøtt, rett og slett fordi jeg ikke liker smaken/konsistensen av det. Anser ikke meg selv som vegetarianer, men går oftest under denne kategorien. Spiser av og til små mengder med kylling/fisk så heldigvis så har jeg det litt enklere på det punktet enn de som gjør det av etiske/helsemessige grunner.

Poenget mitt er vel at når en ikke har spist kjøtt på lang tid/mange år så er ikke kroppen vant til dette, og jeg blir faktisk fysisk uvel og får mageknip og i verste fall akutt diare. Det blir på en måte som en type matforgiftning. Dette er ikke akkurat noe en ønsker å risikere i noen sosial anledning, og dersom grunnen var at vertskapet ikke gadd å ta litt hensyn (som sagt trenger ikke en helt egen rett engang) så er det veldig trist.

Heldigvis, siden jeg er så sær i matveien, så skal vi ha koldtbord/buffet i vårt bryllup :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Vil det si at man heller ikke kan ha nøtter i noen av kakene? Ikke valnøtter i marsipankaken, ikke nøttekake osv.? Jeg mener, hvis noen i samme rom som deg (kanskje i andre enden av rommet) spiser marsipankake med litt valnøtter i fyllet, får du da en reaksjon? Eller hvis det er litt nøtter i brødet som serveres til sidemannen?

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å kutte ut nøtter fra middag/dessert, men synes det er veldig godt med valnøtter i fyllet på marsipankaken... Hadde kuttet det ut hvis jeg måtte, men hadde vært greit å bare kunne merke.

Skrevet

Selvsagt tok vi hensyn til allergikere o.l. (dvs. vegetarianere også og religiøse begrensninger). Akkurat som at vi valgte en meny som vi regnet med at mesteparten ville like. Vi inviterte jo gjester til middag for at DE skulle kose seg. Vi skrev det i innbydelsen så ingen skulle kvi seg for å si fra. Heldigvis ingen med nøtteallergi. Men hvis vi hadde hatt gjester som ikke tålte nøtter i samme rom, så hadde vi tatt hensyn til det.

Gjest Blondie65
Skrevet

Problemet er vel at folk tenker at det som ikke er allergi, det er ikke "ordentlige" problemer.

At intoleranse mot for eksempel melk, er en motediagnose som folk påberoper seg for å gjøre seg interessante.

At andres "liker ikke" ikke kan være annerledes eller kraftigere enn ens egne "liker ikke".

At det finnes "så mye fint i sprøyter og sånn" nå om dagen at en porsjon eller to med karamellpudding umulig kan gjøre noen skade.

At man selvfølgelig kan spise spekemat selv om man er gravid, for det gjorde min mor når hun gikk med bbåde meg og broren min, og det gikk da bra med oss begge.

At en biff greier du da vel å tygge, for her serverer vi ikke seigt kjøtt!

At en bitteliten porsjon med sterk mat, eller bare litt fløte i, eller bare litt rå grønnsaker eller noen få erter umulig kan gjøre noe denne ene gangen, det er jo bare for i dag...

Og det fortsetter folk å tro også etter at de har presset folk til å spise mat de ikke tålte. For de fleste er høflige nok til å spise et minimum av maten de får servert, og de er høflige nok til å løpe på do for å spy. Diarèen gjør de også unna bak lukkede dører, uten å opplyse vertskapet om hvilken farge og konsistens de nå er plaget av, og det samme når de gråter av smerter. Blir de spurt hva elveblestet de får i løpet av kvelden kommer av, vil de fleste unnskylde seg med at det er så mye pollen, og når de må gå hjem tidlig, er det fordi de har vondt i hodet, ikke fordi de ble dårlige av maten. Og så har vi det gående. For "du kan jo spise hvete du, det gjorde du i konfirmasjonen til Sarah, og det gikk jo kjempefint!". Og dermed blir man aldri tatt på alvor igjen.

Dersom man overhode ikke spiser av maten, blir det stor oppstandelse rundt bordet og sure miner mot vertskapet, og tar man med egen mat, blir det innimellom sure miner FRA vertskapet, eller så blir det så pent dandert med persille og pepper eller andre ting man ikke tåler fra kjøkkenets side, atte, for det er det jo INGEN som ikke tåler... Godt ment, selvfølgelig, men temmelig håpløst for den som blir sittende uten mat.

Nå er det bare et par av disse problemene jeg lider av, men det blir i praksis såpass kinkig i en del sosiale settinger at jeg ofte velger å takke nei.

Hjelpe meg.

Hvilken del av "allergiske reakssjoner" i Tirkes innlegg er det du ikke forstår. Hun har jo gjentatt at hun faktisk TAR hensyn til dette?

Man tar ikke med egen mat med mindre man har avtalt dette med vertskapet. Hvis du ikke er i stand til å snakke med vertskapet om dine allergier / intoleranser ja da får du egentlig ha det så godt. Og det sier jeg som har både hveteintolerane og laktoseintoleranse. Som regel klarer jeg meg helt fint ved å snakke med vertskapet. Jeg er også regelmessig med å arrangerer større selskaper der jeg etterhvert er vant til å be om å få porsjoner med gluteinfritt. Laktose og hvete har aldri vært et tema på disse tilstelningene fordi det som regel er buffet / forsyn deg selv bord.

Jeg har også svært dårlig erfaring med vegetarianere som krever at man skal vite dette uten at man har sagt fra på forhånd. Mens de som MÅ spise anderledes (cøliakere f.eks.) veldig ofte sier fra selv forventer noen vegetarianere at dette skal man gjette.

Og sist men ikke minst: det største problemet til en diabetiker er som regel tidspunktet på måltidene og i noen tilfeller at de bør få spesialtilpasset mat. Sist jeg sjekket var diabetes en sykdom - jeg antar at dette også dekkes av Tirkes hensyntagen til dette.

Selvvalgte dietter som lavkarbo og at en ikke liker ditten eller datten hadde jeg - som Tirkes - aldri tatt hensyn til. Vegetarianere tar man hensyn til i den utstrekning man vet om det. F.eks. vet jeg at min ene kompis foretrekker mat uten rødt kjøtt - det er ikke vanskelig for meg å sørge for at det jeg serverer i våre fellessamlinger i vår vennekrets der vi lager mat til hverandre og setter frem på fellesbord inneholder en versjon uten rødt kjøtt. Eller lage noe helt vegetarisk, eller noe helt uten mel eller nøtter. Det man vet om kan man alltid gjøre noe med.

I tillegg til å være intolerant og allergisk er jeg dessverre også kresen når det gjelder grønnsaker og noe fisk. Dvs. at hvis slike ting blir servert ligger jeg unna det og spiser resten. Jeg ville ALDRI pålagt noe vertskap å ikke servere dette pga meg.

Gjest Blondie65
Skrevet

Men jeg er så allergisk mot nøtter at jeg ikke kan oppholde meg i samme rom som andre som spiser nøtter! Og det er ganske ille reaksjoner jeg får også. Så for min del måtte dere rett og slett kuttet nøtter fra all maten og desserten! Er det noe dere ville gjort?

Jeg kjenner en som ikke kunne være i samme rom som et knust egg og har også opplevd en som hadde det slik med sitrusfrukt. For meg er dette svært enkelt: hvis jeg vet om det vil jeg selvsagt ikke pådratt noen allergiske reaksjoner - og jeg ville sørget for at det var nøttefritt kosthold for deg hvis du var min gjest forutsatt at jeg visste om det. Dvs. at det var nøttefritt - inkludert ingen hvit dame - for alle slik at du også kunne være min gjest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...