Gå til innhold

Allergi og bryllupsmiddag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig! Eksempel?

Diabetes. Ikke alle har en så velregulert diabetes at de uten videre kan spise hva som helst når som helst, selv om de tilpasser eventuell medisinering.

Matintoleranser. Ikke alltid så gøy å tilbringe resten av kvelden og muligens både en og to dager etterpå på do, med hissige elveblest i hele ansiktet, åpne sår i munnen eller med leddsmerter man nesten besvimer av.

Ulike sykdommer i fordøyelsessystemet (Chrons, Ulcerøs kolitt, fruktosemalabsorpsjon, irritabel tarm etc...). Fortsatt ikke gøy å tilbringe timer eller dager på do.

Tann-, kjeve- og tyggeproblemer. Ikke alle mennesker er i stand til å tygge for eksempel biff eller annen svært hard eller seig mat.

Vegetarianisme. Har man ikke spist kjøtt på svært lang tid, er sjansen svært stor for at man vil bli rett og slett syk hvis man plutselig spiser det. At det var et valg en gang for lenge tiden, betyr ikke at det er et valg akkurat der og da. Forøvrig er det mange grunner til at folk er vegetarianere. I mitt tilfelle er grunnen at jeg rett og slett spyr når jeg får i meg kjøtt. En bitteliten bit kjøtt, og jeg spyr innen et minutt. Jeg er ikke allergisk og jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men for meg er altså det å ikke spise kjøtt ikke akkurat et frivillig valg jeg har tatt. Det bare måtte bli sånn helt fra jeg begynte med fast føde.

Graviditet. De fleste mennesker vet i dag at det er en del matvarer gravide (og til dels ammende) ikke bør spise.

Alkoholisme. Det er ikke noe sjakktrekk å servere is dynket med likør til en tørrlagt alkoholiker, liksom...

Kresenhet (ja, jeg velger å nevne denne også...). For noen er "liker ikke" synonymt med "dette synes jeg smaker vondt". For andre er "liker ikke" synonymt med gråt og oppkast. Om man vil spise det likevel er i og for seg et valg, jeg er enig i det, men personlig syntes jeg det var hyggeligere med gjester som koste seg med maten sin i bryllupet vårt enn gjester som spydde av den, eller ikke spiste i det hele tatt.

Det finnes helt sikkert andre gode grunner til å ikke kunne spise bestemte typer mat også, men dette er i hvertfall noen eksempler.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tja, det meste av det du nevner her er sykdommer/diagnoser som bør tas hensyn til uten at det er å kreve for mye. Jeg tror ikke det finnes en eneste bridezilla som ønsker at gjestene skal besvime på do etter middag, for å si det sånn.

• Liker 5
Gjest Tirkes
Skrevet

Matintoleranser som gir åpne sår og store smerter går under "allergisk mot" i min bok. Jeg sier ikke at vegetarianere skal spise kjøtt, men at de kan spise annen mat som er der, når der finnes valgfrihet. Kan kun snakke for meg og min situasjon som er ingen veggiser + buffet.

Alkoholisme, tannpine osv - nå begynner det å bli litt søkt.

Skal jeg forby røyking utenfor i tilfelle noen har sluttet? I tilfelle det går et barn fordi? Skal jeg ha en alkoholfri fest for 90 pers fordi en person har gitt opp drikking? Da får den personen takke nei, eller ha bilnøkler i hånda.

Det finnes sikkert se som er allergisk mot veps også, sånn helt uten at jeg har tenkt å sprøyte hagen rundt festlokalet av den grunn - eller kjøpe inn EPI-penner.

Dersom noen er helt tannløse og ikke kan tygge annet enn suppe så regner jeg med at brudeparet vet om dette (aka at det er en bestemor) eller at personen uten tenner sier fra. Dette går igjen på "allergi" altså ting de ikke har valgt.

Jeg setter gjestene mine vanvittig høyt denne dagen, men jeg kan ikke skreddersy lokale, belysning, valg av drikke, musikk, mat og samtaleemner til å passe hvert et vevre vesen her i verden.

Men tror også at mitt største problem blir barn som sier "æsj" etter å ha blitt servert fromage til desert, fordi de tror det er iskrem.

• Liker 9
Skrevet

Jeg er langt på vei enig med Tirkes -man kan ikke tilrettelegge for alt og alle. Bruker man proft kjøkken kan nok mye ordnes (jeg har både veganer og vegetarianer i nær familie og har aldri opplevd at det har vært noe problem å tilrettelegge) så sant det informeres på forhånd, men med mange gjester kan man ikke ta hensyn til alles ærheter og nykker.

Ei venninne som giftet seg for et par år siden skulle ha lam som hovedrett -servert lett rosa. Hun var klar i sin tale på forhånd -selvfølgelig skulle hun sørge for at de gravide fikk kjøttet sitt gjennomstekt, de som bare ikke likte å spise kjøtt som ikke var stekt til skosålekonsistens fikk spise tilbehør -hun nektet å servere mat som ikke var optimalt tilberedt bare fordi enkelte var sære...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er vel at folk tenker at det som ikke er allergi, det er ikke "ordentlige" problemer.

At intoleranse mot for eksempel melk, er en motediagnose som folk påberoper seg for å gjøre seg interessante.

At andres "liker ikke" ikke kan være annerledes eller kraftigere enn ens egne "liker ikke".

At det finnes "så mye fint i sprøyter og sånn" nå om dagen at en porsjon eller to med karamellpudding umulig kan gjøre noen skade.

At man selvfølgelig kan spise spekemat selv om man er gravid, for det gjorde min mor når hun gikk med bbåde meg og broren min, og det gikk da bra med oss begge.

At en biff greier du da vel å tygge, for her serverer vi ikke seigt kjøtt!

At en bitteliten porsjon med sterk mat, eller bare litt fløte i, eller bare litt rå grønnsaker eller noen få erter umulig kan gjøre noe denne ene gangen, det er jo bare for i dag...

Og det fortsetter folk å tro også etter at de har presset folk til å spise mat de ikke tålte. For de fleste er høflige nok til å spise et minimum av maten de får servert, og de er høflige nok til å løpe på do for å spy. Diarèen gjør de også unna bak lukkede dører, uten å opplyse vertskapet om hvilken farge og konsistens de nå er plaget av, og det samme når de gråter av smerter. Blir de spurt hva elveblestet de får i løpet av kvelden kommer av, vil de fleste unnskylde seg med at det er så mye pollen, og når de må gå hjem tidlig, er det fordi de har vondt i hodet, ikke fordi de ble dårlige av maten. Og så har vi det gående. For "du kan jo spise hvete du, det gjorde du i konfirmasjonen til Sarah, og det gikk jo kjempefint!". Og dermed blir man aldri tatt på alvor igjen.

Dersom man overhode ikke spiser av maten, blir det stor oppstandelse rundt bordet og sure miner mot vertskapet, og tar man med egen mat, blir det innimellom sure miner FRA vertskapet, eller så blir det så pent dandert med persille og pepper eller andre ting man ikke tåler fra kjøkkenets side, atte, for det er det jo INGEN som ikke tåler... Godt ment, selvfølgelig, men temmelig håpløst for den som blir sittende uten mat.

Nå er det bare et par av disse problemene jeg lider av, men det blir i praksis såpass kinkig i en del sosiale settinger at jeg ofte velger å takke nei.

• Liker 2
Skrevet

Hvis man ikke tåler foretten,syntes jeg heller man bare kan droppe å spise foretten.

Når det kommer til dietter, beklager men jeg gidder ikke å lage 100 forskjellige middager pga ene går på lavkarbo og andre går på Grete Roede og tredje går en eller annen frukt diett.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er invitert i to bryllup denne sommeren. Begge invitasjonene ber gjester med matallergier om å si ifra til brudeparet.

Synes TS skal si ifra, jeg. Så er det opp til vertskapet om de ønsker å ta hensyn/finne alternativ mat eller ikke. I det minste må man jo få vite om det er trygt å spise maten eller ikke. Er man f.eks. hyperallergisk mot nøtter, kan det få katastrofale konsekvenser å ikke vite at sausen inneholder valnøtter. (Eller i mitt tilfelle: en ss fløte kan sende meg på do innen tjue min og hele rommet må stenges for alle uten gassmaske. Hvis jeg er heldig kan jeg kanskje våge meg på hjemreisen etter et par timer lenket til porselenet.)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Krisemaksimering på høyt nivå. Jeg har selv fordøyelsesproblemer men hvis jeg var i tvil om jeg kom til å tåle maten slik at jeg ikke kunne spist noe av det jeg fikk servert, ville jeg sagt fra på forhånd. Ser ikke poenget med å lide bak lukkede dører. Jeg ville være rimelig flau som brud også dersom jeg oppdaget at noen av gjestene satt med tomme fat fordi de kunne bli syke av maten.

• Liker 1
Skrevet

Og jeg hadde aldri brydd brudeparet med hva jeg ikke liker. Til det er jeg for godt oppdratt.

• Liker 7
Skrevet

Jeg tenker at terkselen for å si ifra er såpass høy, er min erfaring, så hvis noen sier i fra så tar vi hensyn til det, selvvagt diett eller ikke. Til nå er det kun én som har sagt i fra.

Bare for å si det, selv om en diett er selvvagt så trenger ikke det å bety at man ikke skal ta hensyn til det. Nå er jeg lavkarber selv, og kommer ikke til å ha en lavkarbomeny, MEN, jeg må være særdeles forsiktig fordi jeg blir regelrett dårlig hvis jeg spiser for mange karbohydrater. Jeg prøvde å skeie ut i helgen, hvilket resulterte i diaré og sterk kvalme. For de på diett som reagerer slik på mat så kan jeg forstå at man kommer med ønsker. For en lavkarber det dog ikke så vanskelig å tilpasse seg, spise kjøttet og la være å spise potetene eller annet tilbehør.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg synes det blir lagd litt problemer her nå.

For det første er det ikke vilt fremmede vertskapet inviterer på fest. Det er stort sett (for meg hvertfall) folk som jeg har hatt på besøk og servert mat til tidligere. Folk flest vet en god del om de fleste gjestene sine.

Når jeg setter skille mellom frivillig diett og allergi til hvorvidt jeg tilrettelegger, så mener jeg ikke at noen skal fremlegge legeattest der jeg stemper med ”DENIED” og svarer med ”Dette er kun intoleranse, sorry. NEXT!”.

Om noen ikke tåler nøtter, og blir dårlige av det, så styrer jeg unna eller merker det som inneholder. Samme med melk. Men om noen ikke liker løk, ikke liker paprika eller sånne ting, så får de pelle det bort. Om noen er på diett og vil passe linjene så får de passe mendge mat selv, jeg akter ikke å tilmåle noe.

Enkelte av disse postene får bryllupsmiddagen til å høres ut som årsstevne for Norges Allergikerforbund.

• Liker 16
Skrevet

Jeg er helt enig med Tirkes!

Allergier og intoleranser tilrettelegger vi gladelig for. Selvvalgte dietter og kurer tar vi ikke hensyn til. Vi har valgt en meny vi selv synes er knall god, og som vi håper og tror at gjestene våre vil sette pris på. Om noen skulle være allergisk mot f.eks nøtter ville vi selvsagt sagt i fra til kokken om at her må vi ha et alternativ.

Men folk som ikke liker, vil ikke prøve noe nytt, og som egentlig ikke har problemer med å spise vanlig mat, tar vi ikke hensyn til. Skulle et hvert brudepar f.eks tilpasse desserten til hver enkelte for "onkel reidar" ikke tåler appelsin glaseringen, "kusine kari" ikke liker den, og en håndfull andre heller kunne tenke seg en annen glassering fordi de ikke vil prøve noe nytt?! Da syns jeg det har gått for langt.

Hvis en får en fysisk reaksjon på noen typer mat så ville jeg ha sagt i fra til brudeparet. Altså at en blir syk, får diare, utslett, kløe, what not. At en ikke liker det og blir kvalm av det tenker jeg ikke på. da kan en la være å spise det.

må ærlig innrømme at jeg hadde blitt temmelig satt ut om noen av våre gjester hadde kommet med en liste over hva de ikke liker når vi har bedt de melde fra om allergier. det er rett og slett ufint i min bok!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er vel at folk tenker at det som ikke er allergi, det er ikke "ordentlige" problemer.

At intoleranse mot for eksempel melk, er en motediagnose som folk påberoper seg for å gjøre seg interessante.

At andres "liker ikke" ikke kan være annerledes eller kraftigere enn ens egne "liker ikke".

At det finnes "så mye fint i sprøyter og sånn" nå om dagen at en porsjon eller to med karamellpudding umulig kan gjøre noen skade.

At man selvfølgelig kan spise spekemat selv om man er gravid, for det gjorde min mor når hun gikk med bbåde meg og broren min, og det gikk da bra med oss begge.

At en biff greier du da vel å tygge, for her serverer vi ikke seigt kjøtt!

At en bitteliten porsjon med sterk mat, eller bare litt fløte i, eller bare litt rå grønnsaker eller noen få erter umulig kan gjøre noe denne ene gangen, det er jo bare for i dag...

Og det fortsetter folk å tro også etter at de har presset folk til å spise mat de ikke tålte. For de fleste er høflige nok til å spise et minimum av maten de får servert, og de er høflige nok til å løpe på do for å spy. Diarèen gjør de også unna bak lukkede dører, uten å opplyse vertskapet om hvilken farge og konsistens de nå er plaget av, og det samme når de gråter av smerter. Blir de spurt hva elveblestet de får i løpet av kvelden kommer av, vil de fleste unnskylde seg med at det er så mye pollen, og når de må gå hjem tidlig, er det fordi de har vondt i hodet, ikke fordi de ble dårlige av maten. Og så har vi det gående. For "du kan jo spise hvete du, det gjorde du i konfirmasjonen til Sarah, og det gikk jo kjempefint!". Og dermed blir man aldri tatt på alvor igjen.

Dersom man overhode ikke spiser av maten, blir det stor oppstandelse rundt bordet og sure miner mot vertskapet, og tar man med egen mat, blir det innimellom sure miner FRA vertskapet, eller så blir det så pent dandert med persille og pepper eller andre ting man ikke tåler fra kjøkkenets side, atte, for det er det jo INGEN som ikke tåler... Godt ment, selvfølgelig, men temmelig håpløst for den som blir sittende uten mat.

Nå er det bare et par av disse problemene jeg lider av, men det blir i praksis såpass kinkig i en del sosiale settinger at jeg ofte velger å takke nei.

Hvis jeg skulle tatt hensyn til ALT du nevner den dagen jeg kanskje gifter meg, vet jeg faktisk ikke om det finnes mat igjen å servere.

• Liker 4
Gjest Tirkes
Skrevet

Hvis jeg skulle tatt hensyn til ALT du nevner den dagen jeg kanskje gifter meg, vet jeg faktisk ikke om det finnes mat igjen å servere.

Ehee... Mentale bilder av en skål "frokostblanding" - en masse fargerike piller og tabletter med laktosefri melk på.

Mmmhmmm.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ehee... Mentale bilder av en skål "frokostblanding" - en masse fargerike piller og tabletter med laktosefri melk på.

Mmmhmmm.

For all del, du glemmer at laktosefri melk kan inneholde e-440 stoff.

Skrevet

Det jeg mente med å gi "pokker", var ift lavkarbo etc.

Min forlover takler ikke viltkjøtt - som er hovedretten vår. Så selvfølgelig sier jeg ifra til kjøkkenet at hun skal ha annet kjøtt. Men forandrer ikke annet enn det.

Ei annen venninne av meg har cøliaki. Selvølgelig ville jeg tilrettelagt etter dette.

Neste venninne er vegetarianer. Hadde jo ikke slengt DEN steika foran ho, men hadde fortsatt ikke forandra på menyen for henne.

Av gjestene har vi minst en tørrlagt alkis, to med Chrons, enkelte som teller karbo og kalorier, to diabetikere og minst en med nøtteallergi.

Selvfølgelig gjør vi det vi kan for å tilrettelegge, men man kan ikke ta hensyn til ALT!

Men som nevnt, så etterlyser vi info som gjør at vi kan gjøre så mye som mulig.

Skrevet

Hva er vitsen med å være så frekk? Må si jeg støtter henne, jeg har selv cøliaki og hadde glatt valgt å konsentrere meg om dem som har allergier hvor de risikerer å bli skikkelig syke fremfor dem som velger sin livsstil selv.

Jeg er nå glad i grønnsaker, salater etc. så jeg hadde alltid hatt noe sånt tilgjengelig, men å ta nærmere hensyn, vel nei. Syns det finnes grenser for hva man måtte drive å styre med i sitt eget bryllup. TS bare ring og si ifra, de setter nok stor pris på det :)

Ja, det får da virkelig være grenser for hva man må drive og styre med i SITT EGET BRYLLUP. Huffameien.

Skrevet (endret)

Det jeg mente med å gi "pokker", var ift lavkarbo etc.

Min forlover takler ikke viltkjøtt - som er hovedretten vår. Så selvfølgelig sier jeg ifra til kjøkkenet at hun skal ha annet kjøtt. Men forandrer ikke annet enn det.

Ei annen venninne av meg har cøliaki. Selvølgelig ville jeg tilrettelagt etter dette.

Neste venninne er vegetarianer. Hadde jo ikke slengt DEN steika foran ho, men hadde fortsatt ikke forandra på menyen for henne.

Av gjestene har vi minst en tørrlagt alkis, to med Chrons, enkelte som teller karbo og kalorier, to diabetikere og minst en med nøtteallergi.

Selvfølgelig gjør vi det vi kan for å tilrettelegge, men man kan ikke ta hensyn til ALT!

Men som nevnt, så etterlyser vi info som gjør at vi kan gjøre så mye som mulig.

Hva mener du? Skal du gi forloveren din annet kjøtt, mens din venninne ikke skal få noe alternativ? Du sier at du ikke ville slengt "DEN steika foran ho", men hva skal hun få da? Noe annet? Åja, det er det du mener... at du ikke skal forandre menyen for de andre, men du vil vel gi henne noe annet? Tror ikke hun krever noe annet enn at HUN må få noe annet enn kjøtt :P

Endret av Kristen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...