AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #1 Skrevet 3. juli 2011 Hvordan sier man fra om diverse allergier når man er bedt i bryllup? Melder man det skriftlig i svaret? Og bør man skrive at man kan ta med noe annen mat selv? Eller legger det bare ekstra press på brudeparet om å servere noe annet? Men la oss si at man ikke tåler fisk, og at den første retten inneholder fisk. Er det greit å stå over den retten og vente på neste? Jeg tror ikke jeg ville gått sulten uansett, men ville kanskje vært litt pinlig å bare sitte der mens de andre spiser.
Gjest Tirkes Skrevet 3. juli 2011 #2 Skrevet 3. juli 2011 Kjenner du ikke brudeparet litt? Ville kanskje ringt paret og takket for invitasjonen og sagt at du vil bare si fra at du ikke tåler forretten som er planlagt, men at de ikke trenger å tenke på deg, for mett skal du alltids bli. Så kan du jo pirke litt i tilbehøret under forretten og kose deg med god drikke, og samtidig har du latt paret få vite hvorfor - de får en sjanse til å tilby deg noe annet... Har en gjest med cøliaki som jeg ikke visste om, hun kjente ikke til menyen for det stod ikke i vår invitasjon. Hun ringte meg bare for å si fra, blid og hyggelig og sa at hun er flink til å finne ting hun tåler, men lurte på om vi kunne passe på å advare henne om der var ting hun ikke tålte som ikke er åpenbare. Er ganske fornøyd med måten hun gjorde det på, og har tenkt å prøve å etterkomme hennes "krav", selv om det ikke var noe krav. Satte pris på at hun sa ifra gjorde jeg også. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #3 Skrevet 3. juli 2011 Jeg var i et bryllup hvor de hadde bedt folk si fra i svaret om de var allergiske mot noe. Men jeg tror det var fordi det er mye cøliaki og andre allergier på hennes side av familien. I det bryllupet fikk de allergiske alternativt tilbehør og dessert, pluss at alle kakene var merket med hva de var frie for. Det er ikke sikkert at alle gjør det slik, men jeg ville også tatt en telefon og sagt i fra sånn at de vet om det.
Niennas Skrevet 3. juli 2011 #4 Skrevet 3. juli 2011 Når du har allergier og intoleranser, så hadde jeg som vert, som skulle servert deg mat, satt umåtelig pris på at du hadde sagt ifra. Jeg tok kontakt med alle gjestene våre via facebook (de som ikke hadde facebook ringte jeg, men det var kanskje 3-4 stykker) der jeg forklarte menyen, og gjerne ville vite om noen ikke kunne spise det vi serverte, for da fikset vi annen mat til de. (Det er ikke så lett å huske alle matpreferanser til alle 50 gjestene våre, for det virket som flere tok det som en selvfølge at jeg skulle huske at de ikke tålte noe) Da var det flere som fortalte at de ikke tålte f.eks. skalldyr, men ingen tenkte tanken på å si ifra når de takket ja til invitasjonen. Vi fikset annen forrett og middag til de som ønsket det. Det var 7-8 stykker som ikke kunne spise den menyen vi hadde satt opp, og det løste vi på en grei måte: Vi hadde rosa bordkort til alle gjestene, utenom de som ikke skulle ha den "vanlige" menyen, de fikk blå/grønne. Jeg laget et bordkart på et a4ark til servitørene, der alle gjestene sto i svart, utenom de som hadde allergier, de sto også i blågrønn. Hadde også et tilleggsark der jeg forklarte om hver enkelt gjest. Servitørene satte stor pris på det, for da visste de at f.eks. Pål, som satt nederst på høyre side av hesteskoen et sted, ikke spise kjøtt. Istedet for å lete rundt hele hesteskoen for å finne Pål 3
Anglofil Skrevet 3. juli 2011 #5 Skrevet 3. juli 2011 Dette må du si i fra om. Du kan gjerne skrive en e-post, sms eller ringe, det viktigste er dog at du faktisk sier i fra. Vi som brudepar er opptatt av at gjestene koser seg i bryllupet, og at man da får rettene tilpasset seg i slike spesielle tilfeller skulle bare mangle. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #6 Skrevet 3. juli 2011 Jeg er selv allergisk/overfølsom mot en del matvarer, men føler det er litt ubehagelig å si at jeg ikke kan spise det og det (detaljert liste på rundt ti punkter der noe gjelder rå matvarer og noe annet er rått og kokt/stekt/varmt). De gangene jeg har vært i bryllup har jeg ikke sagt ifra, og sjangset på at det ikke ble servert noe jeg var allergisk mot. De få gangene jeg ikke har tålt maten har jeg priket i maten, latt den stå urørt eller gitt den til en annen gjest som vil ha den. Har aldri blitt et problem å bli mett selv om jeg ikke tåler f.eks. forretten.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #7 Skrevet 3. juli 2011 Jeg har ringt brudeparet og snakket med dem, og spurt om det er ok at jeg kan ringen til de som er ansvarlig for maten og høre med dem hva menyen er og hva jeg kan spise eller ikke. Jeg syntes det er veldig kjedelig å sitte uten noe på talerkenen, eller uten å spise noe av en hel rett og merker at de andre gjestene kan bli litt brydd. Jeg har melkeallergi så jeg kan også risikere at jeg ikke kan spise noe av maten. Jeg har fått snakket med caterer hver gang og vi har avtalt at de skal lage en alternativ talerken til meg. Det gikk veldig fint den ene gangen og ikke så fint den andre (de klarte ikke gjennomføre det). Men det virket som om brudeparet syntes det var ok, og de slapp å tenke på noe jeg fiksa alt selv når jeg fikk telefonnr.
Niennas Skrevet 3. juli 2011 #8 Skrevet 3. juli 2011 Jeg er selv allergisk/overfølsom mot en del matvarer, men føler det er litt ubehagelig å si at jeg ikke kan spise det og det (detaljert liste på rundt ti punkter der noe gjelder rå matvarer og noe annet er rått og kokt/stekt/varmt). De gangene jeg har vært i bryllup har jeg ikke sagt ifra, og sjangset på at det ikke ble servert noe jeg var allergisk mot. De få gangene jeg ikke har tålt maten har jeg priket i maten, latt den stå urørt eller gitt den til en annen gjest som vil ha den. Har aldri blitt et problem å bli mett selv om jeg ikke tåler f.eks. forretten. Jeg som brud satte gjesters opplevelse av bryllupet høyest på dagen vår. Jeg skjønner at det ikke er så gøy å levere enn a4-liste over ting de må ta hensyn til når det gjelder deg, men tror ikke brudeparet ville ha noe imot om du spør hva de skal servere, fordi du har noen allergier.
Gjest navnelapp Skrevet 3. juli 2011 #9 Skrevet 3. juli 2011 Dei fleste proffe kjøkken kan lage alternative rettar. Eg prøver alltid å ha alternativ når eg serverer mat til allergikarar, og helst syns eg faktisk at alle bør få det same. Eg er meir for ein felles meny som alle toler, iallfall viss ein held brød utanom. Her er eit "skrekkeksempel", dette er eit samandrag av mailane eg fekk då eg skulle ha ein vennefest og spurte om det var nokre som var allergiske: Kylling, fisk og svin går bra for meg. Laktosefritt og soyaprodukter går. Ost fra bøffel og geit. Pinjekjerner er bra, samt skåldede mandler som er stekt, kransekake o.l. Bær, friske og frosne. Kokt eller bearbeidet frukt går. Dette er ikke så bra for meg: rødt kjøtt, okse og lam, fløte, melk og ost fra ku. Friske frukter. Valnøtter, hasselnøtter, rå mandler. Jeg unngår melk, fløtesauser, bacon, selleri og alt som har ligget i lake med E330. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #10 Skrevet 3. juli 2011 I vårt bryllup blir det mange hensyn å ta, enkelte går på lavkarbodiett, andre er vegetarianere, minst et par stk. har matallergier.. Vanskelig å ta hensyn til f.ekst vegetarianere i selve hovedmenyen synes jeg, vurderer å servere disse en annen rett..
Gjest Tirkes Skrevet 3. juli 2011 #11 Skrevet 3. juli 2011 (endret) Folk som går på lavkarbo eller er vegetarianere eller slanker seg gir jeg beng i. Beklager. Eller ikke helt. Jeg har sørget for at der er noe for enhver smak. Jeg skal ha varm buffét, så folk får velge, men ikke tale om jeg ordner noe "spesiell" tilbehør som lavkarboene trygt kan spise. De får heller velge blant det de kan spise, da sånne ting er selvvalgte dietter. Om noen går på Grethe Roede, så setter jeg ikke ut soft flora av den grunn. Vil jeg ha skikkelig smør, så har jeg skikkelig smør, men merker det på bordet, så får folk ta valget selv. Cøliaki og skalldyrsallergier er verre, det er ting folk kan bli syke av og ikke noe de selv velger. Så der passer jeg bedre opp. Endret 3. juli 2011 av Tirkes 10
Kaisamaia Skrevet 4. juli 2011 #12 Skrevet 4. juli 2011 Æsj, så kjip du er som gir beng i vegetarianere fordi de har valgt det selv. Uansett, du kan vel ikke vite om de kanskje ikke tåler kjøtt? Å være vegetarianer kan være godt for mye, så jeg synes du tar litt hardt i... Når du skal ha buffet, er det sikkert en del å velge i uansett, da, får jeg håpe. Men du er nå bra frekk og...når du vet om alt dette. Håper du får et jævla hyggelig bryllup.
Gjest Tirkes Skrevet 4. juli 2011 #13 Skrevet 4. juli 2011 Æsj, så kjip du er som gir beng i vegetarianere fordi de har valgt det selv. Uansett, du kan vel ikke vite om de kanskje ikke tåler kjøtt? Å være vegetarianer kan være godt for mye, så jeg synes du tar litt hardt i... Når du skal ha buffet, er det sikkert en del å velge i uansett, da, får jeg håpe. Men du er nå bra frekk og...når du vet om alt dette. Håper du får et jævla hyggelig bryllup. *trommevirvel* Folk som går på lavkarbo eller er vegetarianere eller slanker seg gir jeg beng i. Beklager. Eller ikke helt. Jeg har sørget for at der er noe for enhver smak. Jeg skal ha varm buffét, så folk får velge, men ikke tale om jeg ordner noe "spesiell" tilbehør som lavkarboene trygt kan spise. De får heller velge blant det de kan spise, da sånne ting er selvvalgte dietter. Unnskyld for at du ikke leste innlegget mitt godt nok. Jeg beklager det virkelig. Jeg har heller ingen vegetarianere som kommer til mitt bryllup som jeg vet om, men har et par som går på diett og to stk som jeg vet om som bruker lavkarbodietten. Jeg tenker mye mindre på dem, enn på de som har allergier som kan gi farlige reaksjoner for dem. Men har sørget for (gjentar megselv) at der er noe for enhver smak. Om Stine ikke liker rødt kjøtt, så kommer jeg ikke til å holde bufféten fritt for rødt kjøtt av den grunn. Og jeg skal ha et jævla koselig bryllup. Takk skal du ha. 13
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #14 Skrevet 4. juli 2011 Dei fleste proffe kjøkken kan lage alternative rettar. Eg prøver alltid å ha alternativ når eg serverer mat til allergikarar, og helst syns eg faktisk at alle bør få det same. Eg er meir for ein felles meny som alle toler, iallfall viss ein held brød utanom. Her er eit "skrekkeksempel", dette er eit samandrag av mailane eg fekk då eg skulle ha ein vennefest og spurte om det var nokre som var allergiske: Kylling, fisk og svin går bra for meg. Laktosefritt og soyaprodukter går. Ost fra bøffel og geit. Pinjekjerner er bra, samt skåldede mandler som er stekt, kransekake o.l. Bær, friske og frosne. Kokt eller bearbeidet frukt går. Dette er ikke så bra for meg: rødt kjøtt, okse og lam, fløte, melk og ost fra ku. Friske frukter. Valnøtter, hasselnøtter, rå mandler. Jeg unngår melk, fløtesauser, bacon, selleri og alt som har ligget i lake med E330. Jeg har en venninne som unngår alle disse ingrediensene. I tillegg til alt som står over, unngår hun også en rekke andre E-stoffer, sukker og gjær. Andre venner er allergiske mot valnøtter, hasselnøtter, pinjekjerner, hvitløk, jordbær og grønne epler. I utgangspunktet er jeg også tilhenger av å finne mat som gjør at en ikke trenger å lage spesialvarianter, men det kan da ikke finnes den rett i verden som kan tilfredsstille alle disse spesialkravene og samtidig kalles festmat. I alle fall ikke mat som vi som brudepar ønsker å spise når vi feirer den største dagen i våre liv. Buffet er ikke et alternativ. Derfor er allergilista overlevert til kokken, og for at alle allergikerne skal slippe å spise kun salatblader ser det ut til at det blir minst to ulike spesialalternativer. Om noen går på en eller annen selvvalgt diett, får de ta ansvaret selv.
Gjest Anuket Skrevet 4. juli 2011 #15 Skrevet 4. juli 2011 Æsj, så kjip du er som gir beng i vegetarianere fordi de har valgt det selv. Uansett, du kan vel ikke vite om de kanskje ikke tåler kjøtt? Å være vegetarianer kan være godt for mye, så jeg synes du tar litt hardt i... Når du skal ha buffet, er det sikkert en del å velge i uansett, da, får jeg håpe. Men du er nå bra frekk og...når du vet om alt dette. Håper du får et jævla hyggelig bryllup. Hva er vitsen med å være så frekk? Må si jeg støtter henne, jeg har selv cøliaki og hadde glatt valgt å konsentrere meg om dem som har allergier hvor de risikerer å bli skikkelig syke fremfor dem som velger sin livsstil selv. Jeg er nå glad i grønnsaker, salater etc. så jeg hadde alltid hatt noe sånt tilgjengelig, men å ta nærmere hensyn, vel nei. Syns det finnes grenser for hva man måtte drive å styre med i sitt eget bryllup. TS bare ring og si ifra, de setter nok stor pris på det 5
Norbertine Skrevet 4. juli 2011 #16 Skrevet 4. juli 2011 Jeg går på lavkarbo selv, og forstår veldig godt at man velger å drite i det, det hadde jeg gjort selv også. Hvis jeg skulle i bryllup hadde jeg enten sett på det som en anledning hvor jeg skulle skeie ut (det skjer bare en gang i skuddåret uansett), eller så hadde jeg plukket bort det jeg ikke ville ha. Det er jo ikke spesielt vanskelig, sannsynligvis ville det bare vært å ikke spise brød og poteter, og evt bare ta litt dessert (eller muligens kunne jeg tatt med meg en egen sukkerfri dessert). I vårt bryllup hadde vi både allergikere, diabetikere og en vegetarianer. Vegetarianeren tok vi ikke hensyn til, fordi hun sa selv at det var unødvendig. Hun la kjøttet til side og spiste av tilbehør, brød og salat, og masse dessert. Null problem. Vi passet på at alt var uten nøtter, og vi hadde egen dessert til diabetikerne. Men ville absolutt satt pris på å få vite om allergier, de fleste kokker greier jo fint å lage noen spesialretter om det skulle være nødvendig. Mye bedre det enn at noen skulle bli sittende uten å spise. 1
FruN Skrevet 4. juli 2011 #17 Skrevet 4. juli 2011 Vi har skrevet i invitasjonen (i tilleggsinfo) at om man har div. allergier, må man si ifra til oss. Så da må man ta litt grep om det selv. Vi tar selvfølgelig de hensyn vi kan. Andre selvvalgte dietter - sorry, folks. Tar ikke hensyn til det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #18 Skrevet 4. juli 2011 Andre selvvalgte dietter - sorry, folks. Tar ikke hensyn til det. Da håper jeg dere ikke blir såret eller fornærmet om enkelte takker nei til innbydelsen. Ikke alle andre kostbegrensninger enn allergi er så "frivillige" som folk later til å tro. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #19 Skrevet 4. juli 2011 Ikke alle andre kostbegrensninger enn allergi er så "frivillige" som folk later til å tro. Nå ble jeg nysgjerrig! Eksempel? 6
Gjest Tirkes Skrevet 4. juli 2011 #20 Skrevet 4. juli 2011 Ville nok tatt hensyn til det dersom jeg hadde hatt tre-retters, da har ikke folk mye sjansen om de ikke liker fisk, eller hater konsistensen av sånn og sånn type mat og ikke hæler å spiser det. Det er lov å ikke like ting. Men om jeg har stelt i stand med en skikkelig varm buffét, så finner alle noe de liker. Til min gjest med cøliaki vil der bl.a være egen brødkurv, jeg vil ha både fint og grovt til de som måtte ville velge der. Men derfra til å ha linsestappe sammen med ris/poteter som tilbehør for mine to gjester som jeg vet sverger ofte til lavkarbo? Neh. Det fins grenser. Da får de heller spise litt mer kjøtt da. Det er alternativer for dem også, men jeg strekker meg ikke like langt (bestille inn spesielt) for de med selvvalgte dietter enn de som har allergier. Hadde jeg harr meny, så ville jeg dradd en amerikansk med å velge sin hovedrett blant to forskjellige valg, tror jeg. Har mange med kresen smak i våre kretser. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå