Gå til innhold

Andre som har barn med allergi mot mygg, veps etc?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min har utviklet ekstrem allergi mot mygg, av alle ting. Ikke sånn at hun får anafylaktisk sjokk, men hun hovner voldsomt opp og får blodutredelser rundt stikket. Det tar ei ukes tid før hevelsen går ned.

Den siste uka har hun sett ut som elefantmannen på grunn av et stikk på kinnet. Hun er hoven i hele den siden av ansiktet der stikket er, til og med øyet er hovent, også øret og ned mot halsen. Kinnet er som en rosa-lilla ballong.

Vi er naturlig nok veldig redde for at hun skal bli stukket i nærheten av halsen, sånn at luftveiene hovner opp.

Hva kan man gjøre for å forebygge? Fastlegen sier vi skal gi allergitabletter hele sesongen. Men jeg har gitt allergitablett ved minste tegn til hevelse, og det virker ikke særlig effektivt. Så hva gjør man? Noen som har hørt om noe sånt før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har det slik selv, jeg reagerer på mygg, veps og klegg. Som barn var jeg veldig plaget. En tur til homøopat hjalp veldig, jeg manglet et kalk stoff i kroppen. Jeg fikk en tablettkur, og i nesten 10år var jeg bare plaget minimalt med at stikkene mine hovnet mer en normalt.

Har de siste årene hovnet mer og mer, å bruker nå Polaramin gjennom hele sesongen. Blir nok at jeg tar meg en ny tur til homøopaten for å få mer kalk.

Endret av diggi
Skrevet (endret)

Jeg blir bare mer og mer allergisk mot myggstikk (hovner opp og klør meg til blods), imens vepsestikk knapt synes. For min del så er det 2 ting som gjelder når jeg skal ut steder hvor det er mygg:

1. Ta allergitabletter på forhånd.

2. Ha på heldekkende klær (bukse og genser) og å smøre inn det som ikke er tildekket med myggmiddel. Alt er bedre enn å bli stukket av mygg.

Blir ikke så ille som det barnet til TS blir, men ille nok til å det ser ut som om samboeren er konemishandler dersom jeg får stikk i ansiktet.

Edit: Når det gjelder allergi mot myggstikk så spiller det ikke så stor rolle om man er barn eller voksen. Det er plagsomt uansett, og det beste man kan gjøre er å gjøre seg uattraktiv for myggen.

Endret av SmallTalk
Gjest Gjest
Skrevet

Gutt, hyperallergisk mot veps og bie, reagerer kraftig på mygg og klegg.

Hva vi gjør for forebygging:

Tar alltid allergimedisiner gjennom sesongen, og har alltid med seg mobiltelefon og to allergitabletter i lomma, gjerne også epiPen hvis han er lenger unna enn at vi kan komme dit i løpet av max 5 minutter.

Spiser eller drikker ikke utendørs hvis det kan unngås, og i allefall ikke sukkerholdige produkter.

Oppholder seg ikke i nærheten av søppelspann.

Går aldri barbent på gresset.

Alltid heldekkende klær i skogen.

Skrevet

Datteren min hovner voldsomt opp av knott, ser ut som en kjøttkake om hun blir bitt, og da hjelper zyrtec veldig godt.

Skrevet

Minste min får enorme kuler og hovner opp av myggstikk ( har ikke blitt stukket av veps så der vet vi ikke) Og vi bruker allergitabletter fra sent februar til sent oktober.Har også andre allergier ved siden av.Men om barnet blir veldig hovent,må det til lege og sjekkes i tilfelle barnet har behov for EpiPenn seinere.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Takk for svar! :)

Hva er epipenn? Adrenalin eller noe i den duren?

Hun har aldri blitt stukket av veps eller bie, men jeg er en smule spent på hva slags reaksjon det kan fremkalle. Kanskje lurt å være føre var. Ellers har hun ingen andre overfølsomheter eller allergier, så dette er merkelig. (men ikke uventet, for pappa og storesøster er likedan, men i mye mildere grad).

Til AB lenger opp; elefantmannen hadde et veldig asymmetrisk ansikt hvor den ene siden var forstørret, derav sammenlikningen. Skal jeg ytdype?

Skrevet

Allergimedisiner virker best om de taes gjevnt, ikke bare ved stikk.

AnonymBruker
Skrevet

Allergimedisiner virker best om de taes gjevnt, ikke bare ved stikk.

Ja, det har du jo rett i. (ts)

Skrevet

Ts her. Takk for svar! :)

Hva er epipenn? Adrenalin eller noe i den duren?

Hun har aldri blitt stukket av veps eller bie, men jeg er en smule spent på hva slags reaksjon det kan fremkalle. Kanskje lurt å være føre var. Ellers har hun ingen andre overfølsomheter eller allergier, så dette er merkelig. (men ikke uventet, for pappa og storesøster er likedan, men i mye mildere grad).

Til AB lenger opp; elefantmannen hadde et veldig asymmetrisk ansikt hvor den ene siden var forstørret, derav sammenlikningen. Skal jeg ytdype?

Epipen

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1532&ID=4087

http://legemiddelverket.no/templates/InterPage____82683.aspx

Skrevet

Jeg reagerer skikkelig på myggstikk, men ser knapt nok merker etter vepsestikk. En liten, rød kul som svir, det er alt. Det trenger ikke å være noen sammenheng mellom reaksjon på mygg og veps, og giften er helt forskjellig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer skikkelig på myggstikk, men ser knapt nok merker etter vepsestikk. En liten, rød kul som svir, det er alt. Det trenger ikke å være noen sammenheng mellom reaksjon på mygg og veps, og giften er helt forskjellig.

Må si det var veldig optimistisk å høre! :klemmer:

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing

Kosemose, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...