AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #1 Skrevet 3. juli 2011 Når mor har hovedomsorg for barnet, mens far ser barnet 1-2 dager i uka. Hvem er det da som holder klær til barnet? Skal far sørge for å ha klær til barnet når det er hos far, eller er dette mors ansvar?
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2011 #2 Skrevet 3. juli 2011 mor har ansvar for å handle inn kler og motar nok bidrag fra far.mor bør da sende med kler som er nødvendig for samveret.far bør vere fleksbel og gjerne spleise på dyerer ting som ytter kler,vintersko og sykkler/ski etc.anbefaler å ha en skriftelig avtale på dette om det er konflikt i bildet.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2011 #3 Skrevet 3. juli 2011 mor har ansvar for å handle inn kler og motar nok bidrag fra far.mor bør da sende med kler som er nødvendig for samveret.far bør vere fleksbel og gjerne spleise på dyerer ting som ytter kler,vintersko og sykkler/ski etc.anbefaler å ha en skriftelig avtale på dette om det er konflikt i bildet. Far bør ikkje spleise på dyrere ting som ytterklær, vintersko og sykkler/ski, da dette faktisk skal dekkast av barnebidraget. Kvifor betale 2 gonger for den same tingen?? 2
Diddles Skrevet 3. juli 2011 #4 Skrevet 3. juli 2011 Her har vi valgt å kjøpe inn det barna trenger av klær og utstyr selv om far betaler bidrag, rett og slett for at barna ikke skal føle de bare er på besøk hos pappaen sin! Men strengt tatt er det mor som skal holde dette når far betaler bidrag (som sagt har vi valgt selv å gjøre det på denne måten..det er uansett ikke mye en trenger hvis barnet kun er hos far 1-2 dager i uka...her er de halvparten av tida og vel så det!)
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #5 Skrevet 3. juli 2011 Her har vi valgt å kjøpe inn det barna trenger av klær og utstyr selv om far betaler bidrag, rett og slett for at barna ikke skal føle de bare er på besøk hos pappaen sin! Men strengt tatt er det mor som skal holde dette når far betaler bidrag (som sagt har vi valgt selv å gjøre det på denne måten..det er uansett ikke mye en trenger hvis barnet kun er hos far 1-2 dager i uka...her er de halvparten av tida og vel så det!) Vi har også pleid å hatt litt klær liggende, men akkurat nå så er alt blitt for lite og vi har ikke kjøpt noe nytt, siden vi nå tenkte at mor sørget for dette. Hun har alltid pleid å ha med skift når han er her. Men nå som han skal være her i 14 dager, har hun ikke sendt med noe, og hun har tatt på han de "styggeste" klærne og skoene. Derfor må vi nå ut å handle klær til han. Mannen min vil ikke ta opp dette med henne nå etter at han har kommet hit, fordi han ikke orker en lang diskusjon med henne, som ender i krangling. Ungen sier også at han ikke får ta med seg det og det til oss av diverse utstyr, fordi det er så dyrt eller for fint. Noe jeg syns er veldig trist. Det er jo han som skal bruke det uansett, og han har blitt såpass stor at han kan ta litt ansvar for ting selv. Det er jo ikke sånn at vi er uansvarlige mennesker som ikke tar vare på ting, eller ikke sender det tilbake. Her har vi som regel latt klær som han har fått i bursdag/jul blitt med han til hans mor, fordi han skal ha mulighet til å bruke det litt oftere og ikke bare de få dagene han er her. Da får han jo brukt det så lite før han har vokst ut av det...
Gjest imli Skrevet 3. juli 2011 #6 Skrevet 3. juli 2011 Den med hovudomsorg har ansvaret for klede. Her sender eg med ungane ein sekk med klede dei helgene dei skal på samver med faren sin.
Villa2000 Skrevet 4. juli 2011 #7 Skrevet 4. juli 2011 I vår situasjon så ble det bare krangling når guttungen skulle ha med klær. Jeg klaget på at dem var skitne og hun klaget på at det manglet klær. Jeg gjorde derfor kort prosess og ba henne glemme å sende med noe som helst angående klær og leker, med mindre han selfølgelig ville ta med noe. Vi hadde nok krangling angående samvær og trengte ikke noe ekstra. I bunn og grunn er det vel den med hovedomsorgen som skal holde klær, men dersom det ikke fungerer så råder jeg den enkelte til å sørge for dette selv. Man slipper krangling og faktisk så er det jo litt artig å kjøpe de klærne man liker selv til gullet
Gjest gjest Skrevet 18. juli 2011 #8 Skrevet 18. juli 2011 Hadde jeg vært i den situasjonen at den som motar barnebidrag ikke kjøper det som trengs hadde jeg krevd mekling. Alenemødre som er skikkelig hurper ovenfor eksen blir utrolig medgjørlige etter at de har fått høre av en tredjepart at de ikke har alle retighetene og eksen alle pliktene...
Sophie-Ann Skrevet 18. juli 2011 #9 Skrevet 18. juli 2011 Som hovedregel skal den som har hovedomsorgen sørge for klær og alt annet utstyr som trengs til bhg/SFO. Men jeg har sluttet å sende med datteren min klær, for jeg får dem ikke tilbake, og har rett og slett ikke råd til å holde klær hos meg, hos han pluss alt som skal være i bhg av skifteklær, dresser sko osv. Så jeg har gitt beskjed til BF at han får kjøpe inn klær selv.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2011 #10 Skrevet 18. juli 2011 Det er ganske klart hva som skal sendes med under samvær. Likeledes at det er med tilbake. Er i grunnen bare toalettsaker som ikke skal medbringes,samt mat.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2011 #11 Skrevet 18. juli 2011 Som hovedregel skal den som har hovedomsorgen sørge for klær og alt annet utstyr som trengs til bhg/SFO. Men jeg har sluttet å sende med datteren min klær, for jeg får dem ikke tilbake, og har rett og slett ikke råd til å holde klær hos meg, hos han pluss alt som skal være i bhg av skifteklær, dresser sko osv. Så jeg har gitt beskjed til BF at han får kjøpe inn klær selv. Lurer du ikke deg selv nå. Hva når datter møter fillete og møkkete i barnehagen. Grunn du har ikke sendt med klær som du skulle etter avtale ved samvær. Kommer det andre i i bildet her er det du som må stå til rette selv om far har ansvar under samvær. Du har ikke fulgt opp i forkant. Vet ikke om du klarer å se konsekvensen. De klær som er utslitt, for små og ikke eksisterer lenger er jo ikke der for barnet. Det er lite du kan si om dette så lenge det ikke har vært rassia hos BF for at han undrar klær og det skjer ikke. Er flere måter å takle slike problemer på enn det du gjør. Kan ikke si du er noe bedre enn BF.
Sophie-Ann Skrevet 18. juli 2011 #12 Skrevet 18. juli 2011 Lurer du ikke deg selv nå. Hva når datter møter fillete og møkkete i barnehagen. Grunn du har ikke sendt med klær som du skulle etter avtale ved samvær. Kommer det andre i i bildet her er det du som må stå til rette selv om far har ansvar under samvær. Du har ikke fulgt opp i forkant. Vet ikke om du klarer å se konsekvensen. De klær som er utslitt, for små og ikke eksisterer lenger er jo ikke der for barnet. Det er lite du kan si om dette så lenge det ikke har vært rassia hos BF for at han undrar klær og det skjer ikke. Er flere måter å takle slike problemer på enn det du gjør. Kan ikke si du er noe bedre enn BF. Beklager, men dette skjønte jeg ikke mye av?? Mener du at BF ikke er i stand til å kle barnet selv?
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2011 #13 Skrevet 18. juli 2011 Beklager, men dette skjønte jeg ikke mye av?? Mener du at BF ikke er i stand til å kle barnet selv? Skjønner det du ikke forstår ut fra det du selv skriver. Men forenklet sagt bryter du avtalen når du ikke sender med klær og nødvendig utstyr til samvær selv om BF ikke sender med tilbake. Det kan slå tilbake på deg selv. Du er ikke noe bedre enn BF. Slike problemer kan takles på annen måte enn ved "krig". BF har ikke klær å kle barna med etterhver som de blir for små og utlsitt. Da har de ikke klær der som du sendt med. De kommer utstelt til skole etc.pga mor ikke har sendt med klær da det er mors ansvar. Dette kan brukes mot deg i en konflikt, og til slutt vil omgivelser reagaere på barnas utseende. Dette vedlig forenklet sagt.
Sophie-Ann Skrevet 18. juli 2011 #14 Skrevet 18. juli 2011 Hvem har skrevet at vi har en konflikt på gang? Ei heller noen krig. Han fikser klær selv, så slipper jeg å gå tom for klær og han slipper maset fra meg når jeg ikke får dem tilbake.
Gjest gjest Skrevet 18. juli 2011 #15 Skrevet 18. juli 2011 Hvem har skrevet at vi har en konflikt på gang? Ei heller noen krig. Han fikser klær selv, så slipper jeg å gå tom for klær og han slipper maset fra meg når jeg ikke får dem tilbake. men, hvis han jøper klær håper jeg du reduserer beløpet han skal betale i bidrag ... 1
Sophie-Ann Skrevet 19. juli 2011 #16 Skrevet 19. juli 2011 Nei, hvorfor det? Det er jo arveklær det er snakk om. Som den nye damen hans har....
Gjest gjest Skrevet 19. juli 2011 #17 Skrevet 19. juli 2011 Nei, hvorfor det? Det er jo arveklær det er snakk om. Som den nye damen hans har.... Hvorfor det? Fordi den summen han betaler til deg skal dekke hans del av utgiftene til barnet. må han selv skaffe klær betaler han mer til deg enn det du har krav på.. om det er arveklær eller ikke spiller ingen rolle... 1
Sophie-Ann Skrevet 19. juli 2011 #18 Skrevet 19. juli 2011 Men i herrens navn!! Man er IKKE nødt til å følge bidragsreglene!!! Man står fritt til å bestemme selv.
Gjest gjest Skrevet 19. juli 2011 #19 Skrevet 19. juli 2011 Men i herrens navn!! Man er IKKE nødt til å følge bidragsreglene!!! Man står fritt til å bestemme selv. vel..er man den betalende parten må man jo det...
Sophie-Ann Skrevet 19. juli 2011 #20 Skrevet 19. juli 2011 Vi følger ikke bidragsreglene så lenge far samtykker i å kjøpe klær selv!! Du høres så utrolig bitter og sint ut!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå