Gå til innhold

Betinget dom/ Frivandel og "bivirkninger med og få jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har hatt en voldsdom jeg har hatt samfunstraff for. Men det jeg lurer på er dette med den såkalte "prikkfri vandel og politiatest folk snakker om da man skall søke jobb...

Det jeg har fått intrykk av er att man kan for EKSEMPEL ikke jobbe med barn, om man har en dom på seg som tilsier man har tukkla med barn, men man kan fint jobbe i barnehage selv om man har sittet inne for fyllekjøring... men om man har sittet inne for fyllekjøring så kan man kansje ikke jobbe som trafikklærer, men kan fint jobbe i barnehage... har jeg fårstått rett?

er det forskjell på att di tar en politisjekk, eller att di sier man må ha prikkfri vandel?

Er det liten vitts for meg og ta utannelse innen helse og sosial, så lenge jeg har hatt en voldsdom? jeg har lyst og jobbe med mennesker

Vet noen hva jeg bør gjøre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har hatt en voldsdom jeg har hatt samfunstraff for. Men det jeg lurer på er dette med den såkalte "prikkfri vandel og politiatest folk snakker om da man skall søke jobb...

Det jeg har fått intrykk av er att man kan for EKSEMPEL ikke jobbe med barn, om man har en dom på seg som tilsier man har tukkla med barn, men man kan fint jobbe i barnehage selv om man har sittet inne for fyllekjøring... men om man har sittet inne for fyllekjøring så kan man kansje ikke jobbe som trafikklærer, men kan fint jobbe i barnehage... har jeg fårstått rett?

er det forskjell på att di tar en politisjekk, eller att di sier man må ha prikkfri vandel?

Er det liten vitts for meg og ta utannelse innen helse og sosial, så lenge jeg har hatt en voldsdom? jeg har lyst og jobbe med mennesker

Ingen som har en anelse?

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har en anelse?

Skrevet

Du kan kanskje høre med politiet, de vet vel sånt?

Skrevet

Du må ikke la noen prikker på vandelsattesten stoppe deg, de vil forsvinne dersom du etter noen år fortsatt har holdt deg "på matta".

Jeg vet ikke nok for å svare deg på de andre spørsmålene dine..

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kanskje høre med politiet, de vet vel sånt?

Ja, spurte en gang, og det var snakk om og jobbe med unger, politidamen svarte att det ikke hadde noe og si med en voldsdom så lenge ikke man har gjort noe mot barn! hørtes ikke det rart ut? må spørre en gang til tror jeg...

Holt på og få en annen jobb som kreves att man ikke har noe som helt på rullebladet, og det sto også att persjoner som har dette yrket ikke kunne vert tidligere straffet, men jeg prøvde meg, di tokk bakrunnsjekk. og fant ikke noe på meg, litt etter jeg hadde begynt fant di ut att jeg hadde vert tidligere domfelt i en annen komune... og jeg måtte slutte i opplæringen...

Noen som vet hvordan dette fåregår?

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke la noen prikker på vandelsattesten stoppe deg, de vil forsvinne dersom du etter noen år fortsatt har holdt deg "på matta".

Jeg vet ikke nok for å svare deg på de andre spørsmålene dine..

Feil. De er der hele livet ut. Selv om du "holder deg på matta" hele livet.

Det var nylig en sak i nyhetene om en fyr som hadde blitt kastet på glattcelle sammen med en venn i tenårene, vennen hans hadde drivd på med noe dop, ikke han. Nå var han langt over 30 og ble stoppet i en tollkontroll fra utlandet inn til Norge fordi han hadde "noe med narkotika i vandelsattesten" sin fra før. Selv om han altså hverken var dømt, hadde fått en bot eller ens en gang var skyldig.

Det er der for resten av livet. Slik er det ikke i Sverige feks. Der er det som du nevner, er man lovlydig så blir slike prikker "borte" også.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for svar! men når arbeidsplassen spørr om vandelsattest, kommer ALT frem da?

AnonymBruker
Skrevet

Se på politiregisterloven kapittel 7.

Det stemmer at politiet har tilgang til uttømmende vandelsattest, men det finnes regler for hva de har lov til å gi ut, alt etter hvilken stilling det dreier seg om. De må ha hjemmel for å gi ut informasjonen. Jeg prøvde å finne lov om autorisasjon av sykepleiere, men finner den ikke på gratistjenesten. Skal sjekke det nærmere i morgen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Se på politiregisterloven kapittel 7.

Det stemmer at politiet har tilgang til uttømmende vandelsattest, men det finnes regler for hva de har lov til å gi ut, alt etter hvilken stilling det dreier seg om. De må ha hjemmel for å gi ut informasjonen. Jeg prøvde å finne lov om autorisasjon av sykepleiere, men finner den ikke på gratistjenesten. Skal sjekke det nærmere i morgen.

Suverent!

Skrevet

Tingretten vet det sikkert

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...