Gjest Poirot Skrevet 17. november 2003 #1 Skrevet 17. november 2003 Når jeg ble konfirmert gjorde kirken en undersøkelse; det viste seg at ca 75 % gjorde det for gavene eller pga familiepress. Jeg mener man burde heve konfirmasjonsalderen med noen få år, for at folk lettere skal kunne stå imot press, enten om det er fordi det er teit å være kristen, eller om det er fordi familien presser igjennom konfirmasjonen. Vet om mange som har blitt turet med aldri mer gaver osv hvis de ikke konfirmerer seg (sagt av besteforeldre), foreldre som gråter når man ymter frempå om at man ikke vil osv. Hva mener dere? Tuji skrev i en annen debatt: Skal man flytte konfirmasjonsalderen for å gjøre det lettere å si nei??? Nei, der er jeg fullstendig uenig. Man bør heller være flinkere til å understreke at man ikke trenger å være kristen for å bli konfirmert. Å konfirmeres er ikke en bekreftelse av sin kristne tro, slik mange tror. Det er ikke en "fornyelse" av dåpspakten. Det er en forbønnshandling, hvor ingen trenger å ha dårlig samvittighet for å være med når de ikke er sikre på hva de tror. De jeg her snakker om var ikke usikre på sin tro. De er sikre på at de ikke tror. Og da mener jeg det blir feil. Kanskej man ville vært litt mer selvstendig hvis man var litt eldre.
Jen Skrevet 17. november 2003 #2 Skrevet 17. november 2003 Synes man kunne vært 18, jeg. Da er man myndig og klarer kanskje bedre å stå i mot press. Jeg ble skikkelig presset av "gamle tanter" i familien som så for seg helvete og evig fortapelse når jeg ymtet frampå at jeg ikke hadde lyst til å komfirmer meg. Måtte bare gjøre det for å få slutt på jammeren. Syntes hele greiene var helt pyton, følte meg skikkelig "ekkel" fordi det stred virkelig i mot min moral. Ingen av søskenene mine gjorde det frivillig, heller. Nå er vi foresten alle utmeldt av statskirken.
Rannva Skrevet 17. november 2003 #3 Skrevet 17. november 2003 Reagerte på at noen sier konfirmasjon ikke har forbindelse med dåp! :o Ordet betyr bekreftelse, og du kan ikke konfirmeres dersom du ikke er døpt. Da har du nemlig ingenting å bekrefte.. Men det er kanskje lurt å gjøre det som 18-åring?
manji Skrevet 17. november 2003 #4 Skrevet 17. november 2003 For de fleste unge er vel konfirmasjonen bare en gave begivenhet. En dag i livet hvor de får masse gaver og oppmerksomhet. Er vel bare en minoritet som tenker over den religiøse delen av det (evt. ikke-religiøse). But then again, så ser jeg ikke hvorfor man ikke skulle kunne flytte denne begivenheten. 18 f.eks? Det er vel da man faktis trer inn i de voksnes rekker. Husker ihvertfall at jeg ikke fløte meg så spesielt voksen, i alder av 14, når konfirmasjonen min var. Når Tuji sier at man overhode ikke trenger å være kristen for å bli konfirmert, så er vel dette noe alle er klar over. Jeg hadde selv en borgelig konfirmasjon, sammens med mange andre. Og ungene er jo klar over at det finnes 2 forskjeldige konfirmasjoner. Resten ligger jo i navnet (kristelig/borgelig). Ved å flytte konfirmasjonen til 18, så hjelper vi ihvertfall de ungene som har ytterst konservative foreldre, om ikke noe annet. Det er jo tross alt litt lettere å si imot mamma og pappa når man har fått litt mer hår, plasser man ikke hadde hår før, og er i stand til å holde på en halvliter munkholm uten å spy gørra av seg, og ende opp i grøftekanten. M.a.o. - ta egne valg.
tuji Skrevet 17. november 2003 #5 Skrevet 17. november 2003 JEg mente ikke borgerlig konfirmasjon da jeg sa at man ikke trenger å være kristen for å konfirmeres, Manji. Man trenger ikke å være kristen for å gjennomføre kirkelig konfirmasjon.
Pip Skrevet 17. november 2003 #6 Skrevet 17. november 2003 Ja! Dette har eg meint i mange år! Ein 14-åring har ikkje ein gong (juridisk) rett til å bestemme sjølv kva for trussamfunn han skal vere med i. Og så er det dette med modning. Stort sett alle på 14 lurer på kven dei eigentleg er, og den viktigaste bekreftinga på at dei er gode nok, er at dei liknar venene sine... Trur ikkje dette er det beste utgangspunktet for å ta eit slikt val... Og opplæringa kunne jo vorte mykje meir konstruktiv og interessant for dei deltakande dersom ein var 18, og hadde litt vidare interessefelt og var litt meir reflekterte enn då ein var 14... Nok ein gong - ja til heva konfirmasjonsalder! (Og - årsaka til at alderen er 14-15, er jo at besteforeldregenerasjonen vår faktisk var vaksne når dei nådde den alderen. Dei byrja å jobbe, og samfunnet forventa det same av dei som av 20-åringar. Slik er det ikkje lenger, så då bør me kanskje følgje samfunnsutviklinga...)
Gjest Madam Felle Skrevet 17. november 2003 #7 Skrevet 17. november 2003 Jeg mener den burde heves, en 14 åring er ikke moden nok til å ta en slik avgjørelse. Er glad jeg har en sønn som ikke gjør det bare for pengene, han nektet å konfirmere seg siden han ikke var kristen.
Rannva Skrevet 17. november 2003 #8 Skrevet 17. november 2003 JEg mente ikke borgerlig konfirmasjon da jeg sa at man ikke trenger å være kristen for å konfirmeres' date=' Manji. Man trenger ikke å være kristen for å gjennomføre kirkelig konfirmasjon.[/quote'] Du må være "opptatt i den troende menighet" som det heter i dåpen. Men ingen spør om ungdommene faktisk tror på Gud, så sånn sett har du rett Tuji.
Linemor Skrevet 17. november 2003 #9 Skrevet 17. november 2003 hmmm, når er man morden nok da. når man er moden er veldig forskjellig. jeg ble konfimert mest fordi det er en tradisjon. jeg hadde full valgfrihet til å ta det borgelig eller la være. det er trossalt ikke umulig og melde seg ut av statskirken igjen senere da. når man er 18 er man myndig, men hvor mange kan med hånden på hjertet si at man aldri har opplevd og bli presset til noe, eller ha gjordt noe man i etterkant fant ut at kanskje ikke var det riktige eller veldig lurt.
Pip Skrevet 17. november 2003 #10 Skrevet 17. november 2003 hmmm, når er man morden nok da. når man er moden er veldig forskjellig. jeg ble konfimert mest fordi det er en tradisjon. jeg hadde full valgfrihet til å ta det borgelig eller la være. det er trossalt ikke umulig og melde seg ut av statskirken igjen senere da. når man er 18 er man myndig, men hvor mange kan med hånden på hjertet si at man aldri har opplevd og bli presset til noe, eller ha gjordt noe man i etterkant fant ut at kanskje ikke var det riktige eller veldig lurt. Du har sjølvsagt rett. Men i ytste konsekvens - ein del let seg prege og presse av andre til dei er 50 - skal me då hindre dei frå å ta eigne val når det gjeld 'dei store spørsmåla' i livet? Eller, viss du meinar at me ikkje skal ta omsyn til modning, fordi det er så individuelt - kunne like godt konfirmasjonen vore ved 7-årsalder? Eg meinar at dei fleste er meir klar for å ta ansvar for seg sjøl og tenkje sjølvstendig når dei er 18. Då er puberteten stort sett over, og ein har 'funne seg sjølve' meir. Ein annan ting er jo at når ein er 18, er ein faktisk myndig. Ein kan røyste ved val - det betyr at samfunnet set lit til dei vala ein tek...
Gjest Lea Skrevet 17. november 2003 #11 Skrevet 17. november 2003 Jeg synes ikke at konfirmasjonsalderen skal heves. Men jeg synes at det blir for mye fokus på gaver. Folk gir altfor mye! Konfirmasjon skal ikke handle om gaver, det skal handle om tro. Jeg bestemte meg tidlig for å ikke konfirmere meg. Ikke i kirken og ikke borgelig. Og jeg tror ikke noen av klassekameratene mine hadde problemer meg å bestemme seg for om de skulle konfirmeres eller ikke. (Bortsett fra at mange ble "presset" av familien o.l.). En 15-åring er voksen nok til å ta en avgjørelse, men det er helt feil at konfirmanter skal få sååå mye penger og verdier bare pga konfirmasjonen. Umulig å stoppe, men gavesummene øker jo bare år for år. Jeg synes at det er greit at konfirmantene får f.eks bunad og bunadsølv, smykker og andre ting som skal vare lenge, men i mange tilfeller får de masse penger i stedet. Og det er ikke snakk om små beløp. Det er vel umulig å stoppe denne utviklingen, men jeg tror ikke at gavemaset forsvinner om konfirmanten er 18 år. Da skal man jo kanskje flytte hjemmefra og trenger ennå mer penger. Eller man skal ta lappen og kjøpe bil. Jeg tror at det blir verre, jo eldre man er.
Gjest Poirot Skrevet 17. november 2003 #12 Skrevet 17. november 2003 Du har nok et poeng, Lea. Men er det realistisk å få senket kravene til dithen at folk ikke lenger gjør det kun for gaver. Jeg tror ikke det, men vi kan alle bidra til at ting ikke går helt av skaftet!
Gjest Lea Skrevet 17. november 2003 #13 Skrevet 17. november 2003 Jeg tror ikke at det er realistisk, jeg heller (desverre). Kanskje foreldrene til konfirmanten har en oppgave her? De blir jo ofte spurt om hva konfirmanten ønsker seg og kan sikkert påvirke gjestene litt, slik at det ikke blir for høye pengesummer. Selvsagt vil foreldrene at tenåringen skal få en fin dag, men det går faktisk an å kjøpe smykker, bøker o.l. eller gi noe som har tilhørt besteforeldre eller andre i familien og som ikke nødvendigvis har en verdi som kan måles i kroner og øre. Selv om jeg ikke ble konfirmert (til besteforeldrene mine sin store sorg og fortvilelse), så hadde jeg en liten fest og fikk noen gaver. Jeg fikk bunad og bunadsølv, smykker og en ting som hadde tilhørt bestefaren min (han døde året før). Denne tingen har jeg fortsatt og er noe av det kjæreste jeg eier. De pengene jeg fikk forsvant ut i lufta. Utrolig så mye tull man trenger i den alderen.
manji Skrevet 18. november 2003 #14 Skrevet 18. november 2003 Jeg ser ikke problemet i at konfirmanten får masse penger, hvis det er hva konfirmanten ønsker seg. Hva det å konfirmere seg handler om, varierrer vel fra hva, hver enkelt familie legger i det. For selv om konfirmasjon handler om tro, så kan akkurat den biten være rævnende likegyldig for mange foreldre. Mange ser på det som en tradisjon, på lik linje med dåp. Folk flest liker å holde på tradisjoner. Men behøver ikke dermed være like keen på opprinnelsen bak det. (... manji, stating the obvious ...)
Gjest Tex Skrevet 18. november 2003 #15 Skrevet 18. november 2003 Jeg tror på holdningsskapende arbeid, jeg da, og at foreldre bør bli flinkere til å motstå press. Mine barn er døpt og jeg er personlig kristen. Hvis mine barn velger å ikke konfirmere seg -helt greit. Hvis mine barn ønsker å konfirmere seg -like greit. Deres valg. Men det fjolleriet som foregår på rådhuset skal jeg ha meg frabedt. Jeg kan godt stå der og titte hvis de på død og liv skal stå ved siden av en klassekamerat, men JEG lager ingen konfirmasjonsfest og kjøper ingen gaver, for en konfirmasjonshandling ER en bekreftelse på dåp, en voksen avgjørelse på egen religion og har ingenting med party på rådhuset å gjøre.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. november 2003 #16 Skrevet 18. november 2003 Alle kulturer har tradisjon for et overgangsrituale fra barn til voksen. I jødedommen er det bar/bat mitzwa, mange kulturer har et rituale i forbindelse med den første mensturasjonen, i kristendommen er det konfirmasjon, humanetikere har også konfirmasjon, men uten det kristne innholdet. Burde kanskje byttet navn, men jeg tror nordmenn har lettere for å forstå pointet når det heter konfirmasjon. Det jeg mener er at konfirmasjonen er en markering av at man nå velger selv å bekrefte sitt ståsted, i.e. man har blitt "voksen" nok til å bestemme selv. Dette "tullet" som de driver med på rådhuset, er en moderne adapsjon av en gammel tradisjon, som har rot i alle kulturer, ikke bare den kristne, selv om de deler navn. Jeg synes det er et fint alternativ for dem som ikke er kristne. Må ærlig innrømme at jeg ikke hadde integritet nok da jeg var 14 til å velge borgerlig konfirmasjon, og endte opp med kirkelig. Meldte meg ut av statskirka en mnd senere. Ja, jeg konfirmerte meg for gavene - det er sånn det funker i dag. En eller to av de 40 jeg konfirmerte meg sammen med var kristne. Jeg kunne heller ha tenkt meg en seremoni som fant sted når man flyttet hjemmefra for første gang, med tilhørende gaver - det er da man trenger det, ikke når man er 14.
Gjest Tex Skrevet 18. november 2003 #17 Skrevet 18. november 2003 Ja, jeg konfirmerte meg for gavene - det er sånn det funker i dag. Det er faktisk ikke alle det funker sånn for idag. Og det blir iallefall ikke noe bedre av at voksne folk går rundt og syns det er greit -bare fordi det er "blitt vanligere" Jeg kunne heller ha tenkt meg en seremoni som fant sted når man flyttet hjemmefra for første gang, med tilhørende gaver - det er da man trenger det, ikke når man er 14. Med tilhørende gaver? Fordi man flytter hjemmefra? Er det ikke da man er blitt voksen og skal klare seg selv, også skal man som foreldre og bekjente være nødt til å gi gaver til barna som flytter hjemmefra???
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. november 2003 #18 Skrevet 18. november 2003 Funka sånn for alle jeg kjente - det er alle det Det jeg mener er at det er svært få som tar konfirmasjon som en seriøs bekreftelse av sin kristne tro - som den undersøkelsen det ble henvist til her tidligere. De fleste gjør det enten for tradisjonens skyld, familiepress, tilhørighet i gjengen eller som meg, gavene. Dette er verken hemmelig eller uvanlig, og stilltiende akseptert av de fleste. Det er bare noen få som Tex som tør å si fra - og det synes jeg er fint. Har til gode å se en prest som ved første samling sier til ungene: De av dere som er her utelukkende av andre grunner enn religion, kan reise seg og gå. Mulig det hadde blitt få konfirmanter igjen, men jeg hadde i hvert fall fått respekt for presten... "Med tilhørende gaver" var ment som en henvisning til gavene som nå blir gitt ved konfirmasjon. Jeg vet i hvert fall med meg selv at jeg hadde sinnsykt lite penger og sinnsykt lite (nyttige) ting å ta med meg da jeg skulle flytte. Hadde det ikke vært for at jeg fikk hjelp av familien, så hadde det vært umulig. Vet ikke når folk normalt flytter, men jeg forlot redet da jeg var 18 - angret ikke en dag selv om jeg hadde dårlig råd og et godt forhold til foreldrene mine. Jeg mener altså at i etableringsfasen har de fleste mer behov for penger og gaver enn når de er 14-15. Ikke alle tenker framover i den alderen.
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2003 #19 Skrevet 18. november 2003 helt enig med Bjørnsdatter.. når man er 14-15 bruker man opp evt gaverpenger osv på tull og tøys.. når man er 18-19 kan man fort gjøre det da også.. men man har da mye mer "voksne" ting å bruke penger på (husleie, studier osv)
Gjest Tex Skrevet 18. november 2003 #20 Skrevet 18. november 2003 Ïgjen syns jeg det er mer en foreldre oppgave å tenke langsiktig for barna sine, kanskje ved å begynne å gi dem "skikkelige" gaver etterhvert som de blir eldre. Jeg har stor sans for besteforeldre som kjøper fex sølvtøy fra dåpsdagen av, og har absolutt tenkt å kjøpe voksen-fornuftige gaver til egne barn når de blir litt eldre. Jeg flyttet hjemmefra som 17 åring, og leide meg inn på en hybel. Jeg hadde med meg en brødkniv hjemmefra, og kjøpte meg en ostehøvel. Jeg bodde på 12 kvadrat i huset hos en familie, og kjøpte meg etterhvert flere og flere ting slik at jeg hadde det jeg trengte da jeg flyttet inn i en større leilighet. --og jeg hadde også hatt stor sans for den presten du snakker om-- -og at femtenåringene bruker opp konfirmasjonspengene sine - vel, det er også et foreldreansvar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå