Gjest Bjørn82 Skrevet 2. juli 2011 #1 Del Skrevet 2. juli 2011 Det fins helt sikkert en tråd om akkurat dette fra før, men jeg er for lat til å lete etter den, så jeg starter en ny. Som nevnt over er det sommer og tid for å ta vare på det utvendige for de som har hus. I denne tråden håper jeg at folk kan bidra med det de gjør utvendig og man kan eventuelt utveksle tips etc. Jeg driver på å legger nytt gulv i 1etg og er snart ferdig med dette. Til dere som har tenkt å legge klikk-laminat så vil jeg si at dette er det enkleste jeg har gjort. Trenger ikke mye utstyr heller. - Sirkelsag (koster knappe 1000kr) - Stikksag (Kostet 300kr hos Europris) - Hammer - Trekloss - En tynn-penslet sprit-tusj - En meterstokk/målebånd Jeg har mange flere prosjekter jeg skal igjennom iløpet av sommeren og mesteparten av det skal jeg gjøre ute. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 2. juli 2011 #2 Del Skrevet 2. juli 2011 Du har ikke en eneste skråvegg, eller? For dersom man ikke kun har rettvinklede rom så anbefaler jeg ei sirkelsag som sitter fast på en vinkelmåler istdenfor en vanlig sirkelsag. Klikkparkett fra Kärhs er også veldig enkelt å legge. Jeg skal beise rundt 60 kvm terasse i sommer. Har ihvertfall funnet ut at jeg skal ha pensler som kan kobles på et forlengerskaft. Å klippe 50 meter hekk er også er prosjekt, for hekken er ihvertfall 50 cm høyere enn meg hele veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 7. juli 2011 #3 Del Skrevet 7. juli 2011 Du har ikke en eneste skråvegg, eller? For dersom man ikke kun har rettvinklede rom så anbefaler jeg ei sirkelsag som sitter fast på en vinkelmåler istdenfor en vanlig sirkelsag. Klikkparkett fra Kärhs er også veldig enkelt å legge. Jeg skal beise rundt 60 kvm terasse i sommer. Har ihvertfall funnet ut at jeg skal ha pensler som kan kobles på et forlengerskaft. Å klippe 50 meter hekk er også er prosjekt, for hekken er ihvertfall 50 cm høyere enn meg hele veien. Joda jeg har gjeringssag også.. Med arbeidsbord og lasersikte. Kan skråskjære både vertikalt og horisontalt med den, genialt verktøy vil jeg si. Kostet bare 3lapper på Coop obs. Det er veldig billig for en sånn sag med det utstyret. :gjeiper: PS! Takk for gode tips Smalltalk, og lykke til med sommer prosjektene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonka Skrevet 7. juli 2011 #4 Del Skrevet 7. juli 2011 Tja, av utendørsprosjekter har jeg følgende å kose meg med i sommer: - Beise en nokså liten veranda (langt fra 60kvm, i motsetning til stakkars Smalltalk... ) - Bytte to vinduer og en utgangsdør (resten tok vi i påsken) - Drenering langs to av fire sider av huset Det meste ble gjort i fjor (male huset, drenering langs de to kjipeste sidene av huset, bygge platting) Innendørs er det nok å henge fingrene i til alle regnværsdagene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 7. juli 2011 #5 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Da var jeg forsåvidt foreløpig ferdig innvendig, og har beveget meg utendørs. Nå har jeg skrapet, sparklet og malt vinduskarmer og dører utvendig. Dette er vel den verste delen av å "shine" opp utvendig. Vertfall synes jeg det er kjedelig. Til den jobben anbefaler jeg: - Skikkelig malingskrape fra Jordan. (Du får kraft på skjæret og kommer godt til i kroker) - Smergel/pussepapir 150 og en trekloss for å feste papiret rundt - Akrylmasse og en fleksibel/myk malingskrape/sparklingsspade. - Visir oljebasert grunning - Maling egnet for utendørsbruk (Det vet selvfølgelig forhandlerne) - 3M maskeringstape (3M sin tape blir ikke fult så helvete å få løs som de billigtapene som man kjøper ellers) - Jordan pensler en som er ca. 30mm bred også en skikkelig smalpensel/liten pensel. - Whitesprit (Funker fortsatt utmerket til å fjerne maling som kommer på uønskede steder) Jeg vil bare presisere at det her er veldig lurt å kjøpe skikkelige pensler som legger malingen pent igjen på overflaten. Samt presisere at 3M sin maskeringstape er å anbefale fremfor alle billigvarianter. Må vel få med litt info om hva jeg gjorde. Rundt vinduene i dør og vinduer maskerte jeg veldig nøye før jeg malte. Samt demonterte jeg dørlås, dørvrider, Stakitt-stenger og pakninger før jeg malte. I vinduer er det særlig viktig at man ikke maler over pakningene fordi kjemien i pakninger og malingen kan gjøre pakningen hard og vinduet lekk på sikt. :gjeiper: Endret 7. juli 2011 av Bjørn82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 7. juli 2011 #6 Del Skrevet 7. juli 2011 Tja, av utendørsprosjekter har jeg følgende å kose meg med i sommer: - Beise en nokså liten veranda (langt fra 60kvm, i motsetning til stakkars Smalltalk... ) - Bytte to vinduer og en utgangsdør (resten tok vi i påsken) - Drenering langs to av fire sider av huset Det meste ble gjort i fjor (male huset, drenering langs de to kjipeste sidene av huset, bygge platting) Innendørs er det nok å henge fingrene i til alle regnværsdagene... Åja. Som huseier blir du aldri fri for prosjekter. Det har vertfall jeg lært meg. Det er allmass å gjøre. Men når det kommer til verdiøkning på bolig så vil jeg vertfall anbefale å få gjort mest mulig utvendig. Det får du mye mere igjen for på en eventuell takst, enn hva man gjør med innvendig oppussing. Det er litt snålt fordi innvendige prosjekter ofte koster vel så mye som de utvendige. Ønsker deg lykke til med prosjektene. Kom gjerne innom og fortell litt om hva du har gjort og hva du brukte til å gjøre det. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 8. juli 2011 #7 Del Skrevet 8. juli 2011 Så var det enda en dag med kosearbeid utvendig. Idag har jeg vært ute å shoppet litt mere utstyr for å fortsette oppussingen utvendig. Kjøpte Tjæralin husmaling også ruller med justerbart håndtak. Nå mener jeg ikke den teleskopstangen, men selve rulleskaftet, med mulighet for å vinkle dette så man kan male slette overflater i høyden. Var også på utkikk etter spotter. Var innom Biltema for å se om de hadde ledspotter for utendørsbruk. Ville ha spotter hvor det var spesifisert at de var for utvendig bruk eller at de hadde sprutsikringsgrad IP44. Men dessverre så hadde de ikke det så jeg må vente til over helgen før jeg får handlet spotter og fotocelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 11. juli 2011 #8 Del Skrevet 11. juli 2011 Nå har det vært litt pause i husarbeidet en liten stund. Men idag igjen så braket det løs med motorsag og vill hugst omkring huset. Jeg er fortsatt ikke ferdig med å hugge trær. Men har kommet godt igang og nyter snart en 180graders fjordutsikt ifra mitt stuevindu. Det blir deilig. Samt mine naboer kom ut å applauderte meg. I tillegg til det så har jeg handlet noen LED-spotter som jeg skal felle inn over inngangspartiet jeg har malt. Det kommer til å bli helt konge. Tenkte jeg skulle sette på en fotocelle som styrer spottene. Men jeg kom dessverre ikke så langt som jeg hadde håpet i forhold til å montere spottene fordi jeg knakk boret til hullsagen/kjærneboren. Men i morgen blir det en ny dag, med nye muligheter. =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 12. juli 2011 #9 Del Skrevet 12. juli 2011 Da fortsatte jeg der jeg slapp igår. Idag ble det en ny runde innom byen for å handle kjærnebor/hullsagbor så jeg fikk boret hullene til spottene. Det var litt verre en jeg hadde forventet å få til hullet, fordi jeg måtte ha det til å gå gjennom to bord som lå med åpning imellom. Kreativiteten lot seg ikke lure denne gangen vertfall, så jeg boret hull i en gammal eiklist som jeg kappet til i bredde og lengde og brukte den som kile mellom bordene. Funket skikkelig bra. Rev ned den gamle utebelysningen og fikk liv i spottene. Det ble veldig bra over inngangspartiet. Etter å ha gjort meg ferdig med demonteringen, malingen og oppmonteringen av lys i inngangspratiet var det igjen tid for å starte motorsagen. Fikk saget ned 5 x 5m høye trær av ymse slag. Bjerk og gran hovedsaklig. Det blir utrolig mye bøss av trær som blir hugget. Så skal de jo også transporteres vekk etter de er hugget.. Usj fortsatt noen trær igjen før jeg kan skryte på meg en real fjordutsikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå