AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #1 Skrevet 2. juli 2011 Jeg var 1,2 år da jeg ble avvendt fra bleie, og begynte å bruke potte og do. Mine tantebarn har også blitt veldig tidlig avvendt. Eller er det så tidlig egentlig? Hva er tidlig eller sent for deg i "dagens" samfunn? Jeg er ikke et barn av tøybleiegenerasjonen, moren vår ville bare ikke ha bleiebarn lenger enn nødvendig. For å være ærlig opplevde jeg aldri noe traumatisk i forhold til det, og det har heller ikke preget meg feil på andre måter enn at jeg lurer i blant på om det er noe uvanlig med barn som går med bleie til 3 års alderen og oppover. Bestevenninnen min har enda ikke begynt å avvenne ungen som er 3 år nå i juli, hun prøvde en gang i vår, men ungen nekta å forsøke så hun ga opp. Hun sier hun vil prøve igjen til neste sommer fordi det er enklere om sommeren med mindre klær osv.. Jeg har ikke erfaring med barn, men jeg synes at bleiebarn i alder av 4 år er litt drøyt, spesielt fordi moren er litt treig og ikke orker å prøve på høst og vinter.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #2 Skrevet 2. juli 2011 Mine døtre var 2 og et halvt, og 3 år da de sluttet med bleier. De er nå 19 og 23 år. Jeg selv var ikke spesielt tidlig, tror jeg var fyllt 3 år.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #3 Skrevet 2. juli 2011 Mine døtre var 2 og et halvt, og 3 år da de sluttet med bleier. De er nå 19 og 23 år. Jeg selv var ikke spesielt tidlig, tror jeg var fyllt 3 år. Jeg tror at forskjellen på før og nå, er at før måtte bleiebarna avvennnes så fort som mulig for å få en lettere hverdag, mot nå for tiden så er det mest behagelig å la det gå sin gang, man har ikke tid eller ork til avvenningen og bleiene er så gode og lettvinte likevel. Jeg jobber i bhg, og bare på disse siste 20 årene, da mine brukte bleier ,til dagens bleier har bleiene forbedret seg mye. De var gode for 20 år siden også. Bl.a kan man nå få tak i bleier til de største barna også, det er nok et tegn på at barn generelt bruker bleier lengre nå enn for 20-30 år siden. JHeg husker at jeg var i England med min eldste som da var ett pår. Det var så vidt jeg fant bleir som var stor nok til barnet mitt som var kun ett år.
liv Skrevet 2. juli 2011 #4 Skrevet 2. juli 2011 Guttungen var 3,5 år når han slutta, prøvde litt før men var ikke klar.
Gjest imli Skrevet 2. juli 2011 #5 Skrevet 2. juli 2011 Eg veit at eg sjølv slutta sumaren før eg var 3 (er fødd på hausten). Eldstemann er 3 år og held på å slutte med bleier no. Tykkjer det er på tide å slutte når dei er rundt 3 år, men vil ikkje ungen, er det lite ein får gjort. Kan ikkje akkurat binde ungen fast på potta slik dei gjorde før i tida. Dessutan blei ikkje ungane "tørre" som 1,5-åringar før i tida, sjølv om dei slutta med bleier då. Dei blei jo berre satt på potta ofte, slik at det skjelden blei uhell. Ungar har jo ikkje blitt dårlegare til å gå på do/potte dei siste 40 åra, men bleiene har blitt betre og billegare, og mange foreldre har fått mindre tid med ungane.
Gjest - Dahlia - Skrevet 2. juli 2011 #6 Skrevet 2. juli 2011 hei! Det og bli avvent er noe barnet må føle seg klar til, noe barnet skal ha lyst til. Hvis foreldre begynner med avvenning og "tvinger! nærmest barna til og gå på do vil antageligvis barnet nekte og slutte med bleie uansett hvor klar det er i hode. En normal 3 åring vil nok kunne kjenne når en må på do. jeg vil si at det er normalt når ungen er 3 år. 1,5 er tidlig og 2 år er også forsåvidt litt tidlig. 3 år er akkuratt passe vil jeg si. men man trenger ikke få panikk om barnet ikke går på do selv om en er 3 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå