Gå til innhold

Amerikaner som trenger hjelp med forstårelse av generell studiekompetanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å søke opptak på universitet neste år. Bachelor i engelsk språk og litteratur.

Jeg har bodd i Norge i 11 år, og har vært på privat gymnas (tror jeg? Noroff) og bestått (grafisk design)

Ellers har jeg vært 1 år på college i USA og oppnådd 19 "credits" og i 2002 besto norsk Språkprøven.

Noen som kan si om jeg ville fikk innvilget generell Studiekompetanse, eller evt. hvem man kontakte for å finne ut? Tusen takk på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Gjest WendyClear
Skrevet

Hvis du har gått grafisk design på noroff har du mest sannsynlig ikke gått gymnas, men fagskole. Gymnas vil si det samme som videregående skole.

Kanskje det kan være relevant for deg å heller søke gjennom realkompetanse?

mer info

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har norsk generell studiekompetanse har du et dokument med tittelen «vitnemål» som inneholder teksten «har oppnådd generell studiekompetanse». Noroff driver videregående skoler (det som tidligere het gymnas) for medier og kommunikasjon-linjen. Dette er en tre år lang utdannelse som leder til studiekompetanse, men det virker ikke som det er det du har tatt.

Hvis du har utdanningen din fra USA, finner du informasjon om kravene her. Klikk gjennom alle sidene på toppen (Krav til utdanning, Omregning, osv...). Det enkleste er nok å lese gjennom alt dette og kontakte Samordna opptak hvis du har flere spørsmål eller trenger hjelp til å vurdere ditt tilfelle.

Skrevet (endret)

...

Endret av iRack
Skrevet

Tusen takk. Det høres ut som jeg må nesten bare sende inn alle mine dokumenter og få de vurdert.

AnonymBruker
Skrevet

Burde du ikke få større språkforståelse og lære deg det norske skolesystemet før du søker deg inn på norske skoler?

Skrevet

Burde du ikke få større språkforståelse og lære deg det norske skolesystemet før du søker deg inn på norske skoler?

Ehhh...Hvor skal du med denne? Jeg har studert norsk på skolen (i Norge) i nesten 2 år, tatt og bestått Bergenstesten, som er den nasjonalt språkprøven på høyere nivå. Har også gått på skolen her for andre ting, og forskjellige kurs. Dessuten har jeg bodd i Norge nesten 11 år, norsken min er ikke perfekt, men vil påstå at min språkforståelse er ganske god?

Uansett, det er lov å stille spørsmål Anonym, til og med ikke alle norske som vet selv alle regler i det norske skolesystemet vil jeg tro.

• Liker 7
Gjest Vampen
Skrevet

Ehhh...Hvor skal du med denne? Jeg har studert norsk på skolen (i Norge) i nesten 2 år, tatt og bestått Bergenstesten, som er den nasjonalt språkprøven på høyere nivå. Har også gått på skolen her for andre ting, og forskjellige kurs. Dessuten har jeg bodd i Norge nesten 11 år, norsken min er ikke perfekt, men vil påstå at min språkforståelse er ganske god?

Uansett, det er lov å stille spørsmål Anonym, til og med ikke alle norske som vet selv alle regler i det norske skolesystemet vil jeg tro.

Norsken din er helt sikkert god nok i lange baner! Ignorer en anonyme, de er bare ute etter å lage kvalm.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Royaltrux: Bergenstesten? Åh, sorry, men bergensere er ikke nordmenn. (he he, sorry, local joke)

Du har rett i at selv mange nordmenn ikke forstår det norske skolesystemet. Du skal vite at det finnes troll på dette forumet - som er ute etter å provosere. Ikke la de få lov til det. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn :filer:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke bedre i fransk enn TS er i norsk, og jeg kom inn på master på en av Frankrikes beste skoler. Gikk fint det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Virker som trådstarter behersker norsk ganske så godt.

Har erfaringer med engelskspråklige (briter og amerikanere) som ikke gidder å lære seg norsk, selv etter mange år i Norge. De finnes bl.a. på universitetene.

Gjest Badabing
Skrevet

Tusen takk. Det høres ut som jeg må nesten bare sende inn alle mine dokumenter og få de vurdert.

Jeg tror dette er lurt, ja :)

Det høres kanskje ikke ut som du har generell studiekompetanse, men det finnes også noe som heter realkompetanse, samt 23/5-regelen. Det er litt vanskelig å vite om du kommer innunder en av disse. Om du har en av de, trenger du ikke generell studiekompetanse for å ta høyere utdanning. Send inn papirene dine så du får de vurdert, kanskje du ikke trenger å ta flere fag.

Realkompetanse: http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/realkompetanse/

23/5-regelen: http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/23_5_regelen/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...