Tussilago_2 Skrevet 2. juli 2011 #1 Skrevet 2. juli 2011 Kom over en blogg i dag, der jenta som skriver nevner at hun har jobbet som "dyrepleier" på en veterinærklinikk. Og slik jeg tolker deg fikk hun i løpet av den første uken i "gratis praksis/hospitering" ansvaret av å få sette smertestillende sprøyter, fjerne sting, passe på dyr som blir "dopet" og andre ting. Lurer på om eierne til disse dyrene var klar over dette... Velger å ikke skrive bloggnavnet her siden jeg er litt usikker på reglene rundt dette... Men hva synes dere om at ufaglærte og i tilegg ufaglærte med så kort erfaring skal gjør slikt arbeid? Ja, alle må lære engang. Men bør det ikke være regler for ihvertfall litt kunnskap før man slippes løs??? (Bloggen ga litt inntrykk av litt mye ansvars overlatelse, men kan jo selvfølgelig vært mye mer kontroll enn jeg ser for meg...)
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #2 Skrevet 2. juli 2011 Å sette sprøyte på et dyr blir som regel gjort i nakken om jeg ikke tar feil? Og da er det bortimot umulig å bomme siden den kan bli insjisert nesten hvor som helst. Fjerne sting er heller ikke noe problem, det kan man gjøre på seg selv også istedet for å dra til legen å gjøre det. Med mindre man er blitt stiftet. Jeg synes det er ok så lenge vetrinærene føler de ufaglærte klarer det. Heller slik enn at vetrinærene ikke kan ta imot alle dyrene fordi de må gjøre alt selv.
Tussilago_2 Skrevet 2. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. juli 2011 Jeg er ikke i mot ufaglærte, men en som kommer inn som hospitering/praksis for å se om yrke er for seg å så sette sprøyter etter 3 dager selvstendig (slik jeg forstår bloggeren), mener jeg er å gå litt vel raskt frem. (og kommer også helt ann på om veterinæren stod ved siden og fulgte med på alt - men det virket det ikke som i historien). Tror også de aller fleste veterinærer ikke ville tilatt dette etter så kort tid. Vet det finne mange flinke ufaglærte klinikkassistenter, men håper de fleste får litt lenger tid før de får gjøre ting selvstendig slik at de vet konsekvensene ved feil håndtering/behandling. Mener også at det er forskjell å gjøre ting hjemme og gjøre det på en klinikk, der man forventer profesjonelle folk (noe annet om de som jobber der tydeligvis viser/forteller at dette er en opplæringssituasjon). Jeg kan selvfølgelig ha tolket blogg innlegget litt kjapt, men fikk inntrykk av at hun fikk være veldig selvstendig selv om hun ikke hadde hatt praksis i mer enn et par dager...
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #4 Skrevet 2. juli 2011 Å passe på dyr som er dopet bør jo en ufaglært kunne, men å sette sprøyter synes jeg er litt overkill etter bare en uke ( selv om jeg har gjort det på mine.. uten at jeg er faglært) men som man nevner.. går man til dyrlegen så forventer man ekspertise.. dessverre er det ikke noe krav til utdannelse på dyrepleier.. enda... Men datteren min var utplassert en uke da hun gikk i 10.kl hos den berømmelig tv-dyrlegen.. og ble spurt om hun ville utføre en kastraksjon på katt..overvåket av selveste Trude Mostuen. Selvsagt utrolig spennende og moro for min datter - men gla det ikke var min katt!!
Green Lady Skrevet 2. juli 2011 #5 Skrevet 2. juli 2011 Nå har du riktignok bare hørt hennes versjon, og det er kjent at folk både lyver litt og overdriver litt på internett. Når hun sier hun gjorde dette helt alene, var det sannsynligvis en veterinær i umiddelbar nærhet, og hun har mest sannsynlig blitt både vist og forklart flere ganger hvordan hun skal sette sprøyter o.l. Det er sjeldent ting er så rosenrødt som folk på nettet skal ha det til 1
CathFoto Skrevet 2. juli 2011 #6 Skrevet 2. juli 2011 Hjelpes! Hvis jeg ønsket at en uten erfaring skulle gjort slikt på pusene mine, så kunne jeg like gjerne gjort det selv. Så jeg er i mot. Når jeg går til dyrlegen, forventer jeg folk med erfaring/fagkunnskap. Skjønner at folk må lære på en måte, men da bør det være sånn som på sykehus hvor man får beskjed om at vedkommende er student som har praksis e.l. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #7 Skrevet 2. juli 2011 Dette er ikke folk uten erfaring. Svigerinnen min jobber som assistent hos dyrlegen og hun er ufaglært. Det er ikke snakk om at en får snu et kronestykke på en benk der uten at en veterinær er der og godkjenner og overvåker. Svigerinnen min er veldig flink med dyr, og hun får snakke med pasientenes eiere, ta notater og videreføre til veterinær, hun får merke utstyr og sjekke bestillinger, ringe inn timer og skrive ned notater dyrlegen ber henne om. Dyrlegen har de hele og fulle ansvaret for hva hun gjør, og siden han er der og overvåker 100%, trenger ikke å være helt faglærte. Assistent er nettopp en assistent, og jobber side om side med veterinæren. Svigerinnen min trives veldig i jobben sin, og er glad for at hun ikke har for mye ansvar, og får ekstremt god opplæring hver dag på jobb, man blir aldri utlært. Så sånn er det 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #8 Skrevet 3. juli 2011 Å passe på dyr som er dopet bør jo en ufaglært kunne, men å sette sprøyter synes jeg er litt overkill etter bare en uke ( selv om jeg har gjort det på mine.. uten at jeg er faglært) men som man nevner.. går man til dyrlegen så forventer man ekspertise.. dessverre er det ikke noe krav til utdannelse på dyrepleier.. enda... Men datteren min var utplassert en uke da hun gikk i 10.kl hos den berømmelig tv-dyrlegen.. og ble spurt om hun ville utføre en kastraksjon på katt..overvåket av selveste Trude Mostuen. Selvsagt utrolig spennende og moro for min datter - men gla det ikke var min katt!! Dyrepleier er en 2 årig utdannelse. At veterinærer bruker ufaglært arbeidskraft tviler jeg ikke på, men da er de ikke ansatt som dyrepleier. 1
Veterina Skrevet 9. oktober 2015 #9 Skrevet 9. oktober 2015 Skremmende at det skal være slik, men de uten utdannelse er mye billigere å ansette enn oss med. Jeg studerer ved veterinærhøgskolen men bruker selv en dyrlege i Fredrikstad. Denne dyrlegen har et lite kontor og såklart en ufaglært assistent. Sist gang etter tannbehandling sto jeg og beit meg i leppa mens assistenten skulle fjerne veneflonen i etterkant. Tydelig at hun ikke hadde lært dette særlig godt siden hun regelrett dro den ut uten rett teknikk på en veldig dårlig måte. Sa ikke noe der og da men tenkte mitt. Burde kanskje sagt ifra der og da men syntes synd på jenta.
Gjest Skrevet 9. oktober 2015 #10 Skrevet 9. oktober 2015 Jeg jobbet 2 år på en dyreklinikk og jobbet som en dyrepleier gjør. Altså samme oppgaver Har ikke gått noen skole eller lignende, men fikk veldig god opplæring i alt jeg skulle gjøre Eneste erfaringen jeg hadde var at jeg selv hadde hatt mange dyr opp gjennom årene Satte ofte sprøyter, men da var det snakk om sprøyter som skulle settes i nakkeskinnet
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2015 #11 Skrevet 9. oktober 2015 Hvis opplæringen er god, og man ikke får gjøre noe alene før veterinæren er sikker på at man kan det, så ser jeg ikke problemet. Hos veterinæren vår er det ufaglært assistent, og hun er kjempeflink. Jeg satt forøvrig sprøyter på min egen hund da hun ble kronisk syk, og avhengig av medisiner. Lærte det av veterinæren på noen få minutter, og det var ingen heksekunst, altså. Anonymous poster hash: 3b28e...42a 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2015 #12 Skrevet 9. oktober 2015 Å sette sprøyte på et dyr blir som regel gjort i nakken om jeg ikke tar feil? Og da er det bortimot umulig å bomme siden den kan bli insjisert nesten hvor som helst. Fjerne sting er heller ikke noe problem, det kan man gjøre på seg selv også istedet for å dra til legen å gjøre det. Med mindre man er blitt stiftet. Jeg synes det er ok så lenge vetrinærene føler de ufaglærte klarer det. Heller slik enn at vetrinærene ikke kan ta imot alle dyrene fordi de må gjøre alt selv. Du tar feil. For det første skal det være en steril prosedyre å sette sprøyte og ta sting. Da trenger man opplæring i hygiene. For det andre kan nåler settes intramuskulært, intravenøst og subcutant (i nakken). Om man setter sprøyte må man vite hvilke steder man skal sette, og unngå store blodårer og nerver. Man må også aspirere først. Om man er ufaglært, synes jeg ikke man skal gjøre sånne prosedyrer. Unntaket måtte være ved ekstrem god opplæring, men da vet man jo aldri det, om det ikke er et kurs med gokjenning. Aldri om helt ufaglærte hadde fått lov å gjøre det på mennesker. Anonymous poster hash: 82e23...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #13 Skrevet 11. oktober 2015 Du tar feil. For det første skal det være en steril prosedyre å sette sprøyte og ta sting. Da trenger man opplæring i hygiene. For det andre kan nåler settes intramuskulært, intravenøst og subcutant (i nakken). Om man setter sprøyte må man vite hvilke steder man skal sette, og unngå store blodårer og nerver. Man må også aspirere først. Om man er ufaglært, synes jeg ikke man skal gjøre sånne prosedyrer. Unntaket måtte være ved ekstrem god opplæring, men da vet man jo aldri det, om det ikke er et kurs med gokjenning. Aldri om helt ufaglærte hadde fått lov å gjøre det på mennesker. Anonymous poster hash: 82e23...d8b Jeg er veterinær, å fjerne sting krever ikke spesiell hygiene, såret er grodd. Hvis hun fikk sette sprøyter var det nok bare under huden, har man fått demonstrert dette et par ganger kan man det. Da jeg begynte å jobbe som veterinær var det mye jeg aldri hadde gjort under studiet, man må bare prøve og håpe at man får det til. Og lærte mange praktiske ting av de ufaglærte asssistentene dere klager på, feks å kastrere hannkatter. Anonymous poster hash: 78b65...45f 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #14 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg er veterinær, å fjerne sting krever ikke spesiell hygiene, såret er grodd. Hvis hun fikk sette sprøyter var det nok bare under huden, har man fått demonstrert dette et par ganger kan man det. Da jeg begynte å jobbe som veterinær var det mye jeg aldri hadde gjort under studiet, man må bare prøve og håpe at man får det til. Og lærte mange praktiske ting av de ufaglærte asssistentene dere klager på, feks å kastrere hannkatter. Anonymous poster hash: 78b65...45f Jeg er sykepleier og jeg er uenig. Når man tar sting, må man kutte nær huden med en steril skalpell, sånn at ikke tråden over huden dras under og tar med seg overflatebakterier som kan skape infeksjon. Subcutane injeksjoner kan man lære ganske raskt, men intravenøse og intramuskulære injeksjoner synes jeg man bør ha kompetanse for å sette. Både pga hygiene, kunnskap om medisiner og anatomikunnskap. Hvis du etter veterinærstudiet måtte lære operative inngrep som kastrasjon av ufaglærte assistenter, har det fått deg til å stille et spørsmål ved veterinærutdanningen, (eventuelt din egen innsats under studiet)? Jeg blir i alle fall ganske bekymret for min hund, om den må gjennomgå et operativt inngrep hos veterinær, om dette er standaren man blir autorisert på.Anonymous poster hash: 82e23...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #15 Skrevet 11. oktober 2015 Jeg er sykepleier og jeg er uenig. Når man tar sting, må man kutte nær huden med en steril skalpell, sånn at ikke tråden over huden dras under og tar med seg overflatebakterier som kan skape infeksjon. Subcutane injeksjoner kan man lære ganske raskt, men intravenøse og intramuskulære injeksjoner synes jeg man bør ha kompetanse for å sette. Både pga hygiene, kunnskap om medisiner og anatomikunnskap. Hvis du etter veterinærstudiet måtte lære operative inngrep som kastrasjon av ufaglærte assistenter, har det fått deg til å stille et spørsmål ved veterinærutdanningen, (eventuelt din egen innsats under studiet)? Jeg blir i alle fall ganske bekymret for min hund, om den må gjennomgå et operativt inngrep hos veterinær, om dette er standaren man blir autorisert på.Anonymous poster hash: 82e23...d8b Selvsagt burde man hatt mer praksis under studiet, dessverre var det ikke slik. Nå har man en annen hygienestandard når det gjelder mennesker, har ennå til gode å se en veterinær kutte sting med steril skalpell. Nå snakket jeg heller ikke om operative inngrep generelt, men kastrering av hannkatter. Det er ikke akkurat hjernekirurgi. Og mitt poeng var egentlig at praktisk erfaring er vel så viktig som et studium. Etter studiet er de færreste i stand til å operere noe som helst, dette lærer man når man kommer ut i jobb, ikke ved å lese bøker. Anonymous poster hash: 78b65...45f 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #16 Skrevet 11. oktober 2015 Selvsagt burde man hatt mer praksis under studiet, dessverre var det ikke slik. Nå har man en annen hygienestandard når det gjelder mennesker, har ennå til gode å se en veterinær kutte sting med steril skalpell. Nå snakket jeg heller ikke om operative inngrep generelt, men kastrering av hannkatter. Det er ikke akkurat hjernekirurgi. Og mitt poeng var egentlig at praktisk erfaring er vel så viktig som et studium. Etter studiet er de færreste i stand til å operere noe som helst, dette lærer man når man kommer ut i jobb, ikke ved å lese bøker. Anonymous poster hash: 78b65...45f Personlig mener jeg dyr har rett til like høy hygienisk standard som mennesker. De kan også få farlige infeksjoner. Men vet det ikke er sånn. Praktisk erfaring er kjempeviktig, men når man skal lære seg å operere, burde man lære av en erfaren veterinær (helst burde det jo være en videreutdanning) og ikke av en assistent. Det gjelder også kastrasjon. Det burde være mer tilsyn med veterinærer, virker det som.Anonymous poster hash: 82e23...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2015 #17 Skrevet 11. oktober 2015 Personlig mener jeg dyr har rett til like høy hygienisk standard som mennesker. De kan også få farlige infeksjoner. Men vet det ikke er sånn. Praktisk erfaring er kjempeviktig, men når man skal lære seg å operere, burde man lære av en erfaren veterinær (helst burde det jo være en videreutdanning) og ikke av en assistent. Det gjelder også kastrasjon. Det burde være mer tilsyn med veterinærer, virker det som.Anonymous poster hash: 82e23...d8b En hind slikker seg gjerne bak for deretter å slikke operasjonssåret, da trenger man ikke bruke steril skalpell for å fjerne sting. Det er klart standarden må være litt annerledes på et sykehus. Kastrasjon av katt, legge venekateter osv er kun et håndverk, assistenter som har jobbet i årevis er svært dyktige på dette. Og det er sannsynligvis de som kastrerer katten din, ikke veterinæren. Og resultatet er det samme.Anonymous poster hash: 78b65...45f 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #18 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg ser ikke helt problemet, har du fått opplæring i en enkel prosedyre bør det holde etter min mening. Alle avgjørelser og vurderinger av dyrets helsetilstand gjøres av veterinæren, og det er nå det viktigste spør du meg. Anonymous poster hash: e6072...502 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #19 Skrevet 12. oktober 2015 En hind slikker seg gjerne bak for deretter å slikke operasjonssåret, da trenger man ikke bruke steril skalpell for å fjerne sting. Det er klart standarden må være litt annerledes på et sykehus. Kastrasjon av katt, legge venekateter osv er kun et håndverk, assistenter som har jobbet i årevis er svært dyktige på dette. Og det er sannsynligvis de som kastrerer katten din, ikke veterinæren. Og resultatet er det samme.Anonymous poster hash: 78b65...45f Jeg hadde nok ikke oppsøkt din klinikk for å behandle hunden min, for å si det sånn. Min veterinær var veldig påpasselig med å påpeke at hunden ikke måtte slikke på såret, og det blir så godt som mulig lagt bandase og satt på krage, nettopp fordi det kan føre til alvorlige infeksjoner. At hunder ikke vet noe om hygiene, betyr ikke at det da er greit å ikke være så nøye på dette. At du synes det er helt greit at ufaglærte assistenter lærer opp deg som veterinær til å kastrere hunder, sier meg at det er uforsvarlig behandling ved din klinikk. Håper det er ett av unntakene, og at kontrollene blir bedre fremover. Anonymous poster hash: 82e23...d8b 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2015 #20 Skrevet 12. oktober 2015 Jeg hadde nok ikke oppsøkt din klinikk for å behandle hunden min, for å si det sånn. Min veterinær var veldig påpasselig med å påpeke at hunden ikke måtte slikke på såret, og det blir så godt som mulig lagt bandase og satt på krage, nettopp fordi det kan føre til alvorlige infeksjoner. At hunder ikke vet noe om hygiene, betyr ikke at det da er greit å ikke være så nøye på dette. At du synes det er helt greit at ufaglærte assistenter lærer opp deg som veterinær til å kastrere hunder, sier meg at det er uforsvarlig behandling ved din klinikk. Håper det er ett av unntakene, og at kontrollene blir bedre fremover. Anonymous poster hash: 82e23...d8b Jeg snakket om kastrering av katter ikke hunder. Og de har halskrage til såret er grodd, men slikker seg gjerne etter at stingene er tatt. Da er såret uansett grodd. Mitt poeng var kun at assistenter som har jobbet lenge er svært dyktige på praktiske ting, og ofte må hjelpe veterinærer som er nye. Anonymous poster hash: 78b65...45f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå