Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2011 #21 Del Skrevet 3. juli 2011 Jeg vil anbefale deg å ta barnet til en dyktig optiker! Mannen min er optiker, og han mener øyeleger ofte gir barn briller for tidlig og for sterke. Øynene venner seg til brillene som krykke og synet utvikler seg dårligere. Det er NAV som har bestemt at kun øyeleger skal deale med brillestyrke, selv om det kanskje er en optikers fag. Min mann mener iallefall at øyeleger har gjort til at mange barn ender opp med dårligere syn enn de kunne hatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken S Skrevet 3. juli 2011 #22 Del Skrevet 3. juli 2011 Jeg fikk briller som 6-7 åring, litt +styrke på begge glass, etter konultasjon med øyelege. De var riv ruskende gal, og jeg som barn ble ikke trodd og måtte bruke brillene. Det viste seg noen år etter at jeg i realiteten hadde -2.25!! Så OBS, OBS, hør på barnet!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 3. juli 2011 #23 Del Skrevet 3. juli 2011 Jeg vil anbefale deg å ta barnet til en dyktig optiker! Mannen min er optiker, og han mener øyeleger ofte gir barn briller for tidlig og for sterke. Øynene venner seg til brillene som krykke og synet utvikler seg dårligere. Det er NAV som har bestemt at kun øyeleger skal deale med brillestyrke, selv om det kanskje er en optikers fag. Min mann mener iallefall at øyeleger har gjort til at mange barn ender opp med dårligere syn enn de kunne hatt. Veldig enig med deg i dette. Har opplevd mange ganger på jobb at våre optikere har funnet andre (og riktige) styrker enn øyelegen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 3. juli 2011 #24 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Da er spørsmålet; Har barnet til TS nådd skolealder? Meg bekjent så har ikke optikere "lov" til å undersøke barn under skolealder, og de må derfor gå til en øyelege isteden. Men jeg er enig i at optikere som oftest kan mer om briller og brillestyrker enn øyeleger gjør. De er til for så ta seg av sykdommer på øynene, ikke for å måle til brillestyrke. Endret 3. juli 2011 av SmallTalk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 3. juli 2011 #25 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Har aldri hørt noe om at optikere ikke har lov til å undersøke barn under skolepliktig alder... (dog er det ikke like lett å få riktige svar ut av litt mindre barn da ) Endret 3. juli 2011 av Soon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #26 Del Skrevet 3. juli 2011 Da er spørsmålet; Har barnet til TS nådd skolealder? Meg bekjent så har ikke optikere "lov" til å undersøke barn under skolealder, og de må derfor gå til en øyelege isteden. Men jeg er enig i at optikere som oftest kan mer om briller og brillestyrker enn øyeleger gjør. De er til for så ta seg av sykdommer på øynene, ikke for å måle til brillestyrke. Visste jeg ikke om "lover" når det gjelder optikere. Men saken er den at vi har vært til kontroll hvert år og de har ikke funnet noe galt med synet før de tok "veske" på øynene og målte både med maskin og manuelt for å finne riktig brillestyrke. Mitt barn er forlite til å si bra eller ikke bra på testen som vi vanlig voksne gjør. De prøvde å testen uten "veske" på øynene først. men det er jo godt å vite hva vi kan gjøre med å bruke optiker hvis dette ikke funker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2011 #27 Del Skrevet 3. juli 2011 Da er spørsmålet; Har barnet til TS nådd skolealder? Meg bekjent så har ikke optikere "lov" til å undersøke barn under skolealder, og de må derfor gå til en øyelege isteden. Men jeg er enig i at optikere som oftest kan mer om briller og brillestyrker enn øyeleger gjør. De er til for så ta seg av sykdommer på øynene, ikke for å måle til brillestyrke. Optikere har ingen aldersbegrensning. Begrensningen ligger i hvor dyktig hver enkelt optiker (eller øyelege!) er til å undersøke barn. I hver by er noen kjent som gode til dette, så sjekk med andre. Du mistar kanskje med at optikere ikke kan fakturere kostnaden til NAV, foreldrene må betale selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 4. juli 2011 #28 Del Skrevet 4. juli 2011 Jepp, det er riktig. En synstest hos optiker kan ikke NAV dekke, i motsetning til hos øyelegen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2011 #29 Del Skrevet 4. juli 2011 Jepp, det er riktig. En synstest hos optiker kan ikke NAV dekke, i motsetning til hos øyelegen. TS NAV dekker bare hvis det er sjeling på synet sa øyelegen, uten så kan det jammen bli dyrt i lengden å ha briller til ungen. Iallefall hvis synet forandrer seg. Skjønner ikke helt at dette ikke er dekning for i det offentlige jeg. Sånn frem til 16 års alder som med andre ting. Akkurat som vi ber om at barnet skal ha dårlig syn? men det er vel en helt annen debatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest felgen Skrevet 5. juli 2011 #30 Del Skrevet 5. juli 2011 Hei. Jeg fikk briller da jeg var tre, og har hatt et syn på mellom +6 og 7 siden. Det har aldri vært noe problem etter at jeg fikk briller/kontaktlinser. Synet har ikke blitt dårligere etter at jeg ble eldre. Barn har den fordelen at de ikke er utvokst, og når øynene vokser kan synet også rette seg selv. Dette skjedde dessverre ikke med meg, selv om øyelegen forventet det, men det kan jo selvsagt skje med ditt barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #31 Del Skrevet 6. juli 2011 Dersom det er slik at en optiker kan undersøke og gi et barn under skolealder briller, så har det i såfall skjedd en endring. Da min 10-åring fikk briller for fem år siden, var i hvertfall reglene slik. Hun måtte til øyelege. Det med at øynene venner seg til en brille som "en krykke", er forresten bare tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #32 Del Skrevet 6. juli 2011 Hei. Jeg fikk briller da jeg var tre, og har hatt et syn på mellom +6 og 7 siden. Det har aldri vært noe problem etter at jeg fikk briller/kontaktlinser. Synet har ikke blitt dårligere etter at jeg ble eldre. Barn har den fordelen at de ikke er utvokst, og når øynene vokser kan synet også rette seg selv. Dette skjedde dessverre ikke med meg, selv om øyelegen forventet det, men det kan jo selvsagt skje med ditt barn. Da får vi vente å se om det retter seg eller blir værre. Noe som kan være individuelt ser ut til. Er det noen som vet i hvilken alder barn kan få kontaktlinser? (har ikke tenkt på det ennå altså, men hvilken aldersgruppe er det som kan begynne å bruke kontaktlinser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #33 Del Skrevet 6. juli 2011 Dersom det er slik at en optiker kan undersøke og gi et barn under skolealder briller, så har det i såfall skjedd en endring. Da min 10-åring fikk briller for fem år siden, var i hvertfall reglene slik. Hun måtte til øyelege. Det med at øynene venner seg til en brille som "en krykke", er forresten bare tull. Jeg visste ikke om reglene engang vi ble bare henvist til øyenlege fordi min strøk på testen hos legen på førskolekontrollen. Tror ikke jeg skal ta noe fight om det med hverken optiker eller øyenlege. Jeg er faktisk spent på hvordan synet utvikler seg, også hvordan min takler å bruke briller. Når jeg var barn, var ikke briller populært i heletatt, og selvsagt så tenker jeg på om min får kommentarer fordi han bruker briller eller om "verden" har godtatt dette, og hvordan han kommer til å takle dette. Det er jo mange fine brilleinfatninger å velge mellom og min syns brillene han valgte ut var kuuule. Noen som har erfaringer med ungers oppfatning av briller nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenJosefine Skrevet 6. juli 2011 #34 Del Skrevet 6. juli 2011 Jeg har akkurat samme styrke som barnet ditt faktisk, med litt sjeling og det hele og bruker ikke linser eller briller.. Jeg synes jeg ser mye bedre uten og føler i tillegg at jeg får mere hodepine av å justere øynene mine etter brilleglassene og rammen enn jeg gjør uten.. Har ikke brukt briller på snart ti år faktisk.. Men liker han brillene og føler at han ser bedre med er det jo kjempebra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 7. juli 2011 #35 Del Skrevet 7. juli 2011 Ang. linser til barn så er det ingen regler/aldersgrense, men det er jo ett ansvar i det og vedkommende som skal ha linsene bør kunne klare å sette på og ta ut selv. Vet at optikerne der jeg jobber, sier at rundt 12 år begynner det å gå ganske greit, men vet om en på ni år (ikke i sammenheng med min arbeidsplass) som bruker linser. Har sjelden unger innom jobben hos oss som syns det er pyyton å måtte bruke briller, men jeg aner jo ikke om klassekameratene til brillebrukeren mobber vedkommende for det eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå