Gå til innhold

Ungen min fikk briller

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Siden ungen var 6mnd har vi vært til øyenlege med han ang. sjeling på ene øyet. På kontrollene på helsestasjonen oppigjennom har de klaget på synet men har trodd han ikke har forstått "gamet" altså se på figurene og si hva det er..

Nå når ungen blir 6 år tok øyenlegen veske på øynene og fant ut at det blir briller med +07 på begge øynene. Jeg syns det var mye og høyt til å være en 6 åring.

Og der settes den dårlige samvittigheten min i gang.. hva gjorde jeg eller øyenlegen feil tidligere siden dette ikke ble gjort?

Noen som har erfaring med at synet kommer gradvis til å bli dårligere? og hvor mye? eller kan det bli bedre?

har litt dårlig erfaring med dårlig syn siden jeg er "skarpsynt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanlig at barn på 6 år begynner med briller. Noen fortsetter etterhvert som de blir eldre, andre trenger de ikke når de blir eldre, eller må begynne med lesebriller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Mener du +0,7 eller +7? Synet kan bli dårligere oppigjennom årene, og grunne til at dere ikke har funnet dette ut før nå, er nok fordi gutten fin har lært seg mer bokstaver og slikt nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at barnet ditt har fått briller! Da slipper han/hun vondt i hodet og unødige vansker med lese- og skriveopplæringa, blant annet! :) Tror ikke det fører noe godt med seg å grave i hvorvidt noen burde skjønt at barnet burde hatt briller før, det får du vel egetnlig aldri et godt svar på heller. Gled deg heller over at barnet ditt har fått briller nå :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener du +0,7 eller +7? Synet kan bli dårligere oppigjennom årene, og grunne til at dere ikke har funnet dette ut før nå, er nok fordi gutten fin har lært seg mer bokstaver og slikt nå:)

det er heldigvis +0,7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke +0,7, kun +0,75.

+7 er vanvittig langsynt, og det er ikke sikkert at det vil bedre seg med årene. Vanligvis blir man mer og mer langsynt jo eldre man blir. Det finnes så klart unntak (jeg har gått fra å være langsynt til å bli nærsynt på det ene øyet), men normen er at man blir mer og mer langsynt jo eldre man blir.

Edit: Dersom det er snakk om +0,7 så er det ikke noe å tenke på en gang. Eventuelt kun i forbindelse med lesebriller, men da som avlastningsbriller. Man leser veldig fint som vanlig uten briller når man kun er +0,7. Definitivt ikke noe å ha dårlig samvittighet for!

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det finnes ikke +0,7, kun +0,75.

+7 er vanvittig langsynt, og det er ikke sikkert at det vil bedre seg med årene. Vanligvis blir man mer og mer langsynt jo eldre man blir. Det finnes så klart unntak (jeg har gått fra å være langsynt til å bli nærsynt på det ene øyet), men normen er at man blir mer og mer langsynt jo eldre man blir.

Edit: Dersom det er snakk om +0,7 så er det ikke noe å tenke på en gang. Eventuelt kun i forbindelse med lesebriller, men da som avlastningsbriller. Man leser veldig fint som vanlig uten briller når man kun er +0,7. Definitivt ikke noe å ha dårlig samvittighet for!

hørt om +0.75 ja og stussa når det står 0.7 på skjemaet vi fikk fra øyelegen. Men de har vel greise på hva de gjør. Butikken ordna jo resten og jeg er dårlig på størrelser. Vet bare at hvis det var +7 ville de sannsynligvis være veldig tykke briller. Fikk beskjed om hvis dette var bedre for ungen min ville han reagere med å ville ha på seg brillene hele tiden. Det gjorde han, liker liksom ikke å leke med lego eller tegne uten. Finmotorikken har vi fått litt klage på fra bhg og jeg har sett det selv. Lurte liksom på om stakkaren kom til å ende opp med skikkelig colabunner i 10 års alderen, hvis synet er slik at det forandrer seg til det værre med årene. Vi får håpe det stopper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med +0,75 vil man vanligvis ikke ha problemer med finmotorikk etc. Det man vil ha problemer med er å se ting som er veldig nærme øynene klart.

Jeg har frem til nå alltid vært langsynt på begge øynene (rundt +0,5 yil +0,75), men har i grunnen ikke merket noe til det annet enn på hodepinen som kommer når man må fokusere veldig ved mye lesing. Det ble konstantert ganske tidlig at jeg var langsynt, men det var aldri snakk om briller før jeg eventuelt selv fant ut at jeg trang lesebriller.

Edit: Står det ekstakt +0,7 på skjemaet eller står det bare 0,7? De skjemaene man får på brillestyrke er ikke alltid like enkelt å lese for de som ikke er øyeleger eller optikere.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men med +0,75 vil man vanligvis ikke ha problemer med finmotorikk etc. Det man vil ha problemer med er å se ting som er veldig nærme øynene klart.

Jeg har frem til nå alltid vært langsynt på begge øynene (rundt +0,5 yil +0,75), men har i grunnen ikke merket noe til det annet enn på hodepinen som kommer når man må fokusere veldig ved mye lesing. Det ble konstantert ganske tidlig at jeg var langsynt, men det var aldri snakk om briller før jeg eventuelt selv fant ut at jeg trang lesebriller.

Edit: Står det ekstakt +0,7 på skjemaet eller står det bare 0,7? De skjemaene man får på brillestyrke er ikke alltid like enkelt å lese for de som ikke er øyeleger eller optikere.

måtte hente det kortet jeg fikk.. der står det

+1.00 på ene og 0.75 på andre øyet faktisk, skulle gå med briller hele tiden sto det, på det jeg sendte til nav sto det 0.7... rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så liten styrke er definitivt ikkje noko å ha dårleg samvit for :)

Men som SmallTalk påpeikar, vil ikkje 0,75 påverke finmotorikk o.l. Eg har -0,75 (nærsynt), og er absolutt ikkje "blind" utan briller/linser, vil ikkje tru det er annerleis for langsynte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så liten styrke er definitivt ikkje noko å ha dårleg samvit for :)

Men som SmallTalk påpeikar, vil ikkje 0,75 påverke finmotorikk o.l. Eg har -0,75 (nærsynt), og er absolutt ikkje "blind" utan briller/linser, vil ikkje tru det er annerleis for langsynte?

Tvert imot, ved +0,75 har man veldig bra syn på alt annet enn lesing. Og ved lesing er problemet at man bruker mye energi på å fokusere, ikke at man ser dårlig. Jeg er +0,75 på det ene øyet, og -0,75 på det andre. Synes det er bedre å være langsynt enn å være nærsynt, for er man langsynt så trenger man vanligvis ikke briller.

Jeg er glad det langsynte øyet mitt dominerer, ellers så tror jeg at veien til operasjon eller linser hadde vært kort. Kan ikke fordra briller.

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1,00 og +0,75 er ikke store styrker.

Mange klarer seg fint uten briller ved disse styrkene, men det vil selvfølgelig hjelpe å bruke det.

Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for at han ikke har hatt briller tidligere, dette er som sagt ikke noen "problemstyrker".

Hvorfor sendte dere papirer til NAV ang dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvert imot, ved +0,75 har man veldig bra syn på alt annet enn lesing. Og ved lesing er problemet at man bruker mye energi på å fokusere, ikke at man ser dårlig. Jeg er +0,75 på det ene øyet, og -0,75 på det andre. Synes det er bedre å være langsynt enn å være nærsynt, for er man langsynt så trenger man vanligvis ikke briller.

Jeg er glad det langsynte øyet mitt dominerer, ellers så tror jeg at veien til operasjon eller linser hadde vært kort. Kan ikke fordra briller.

Kommer jo an på hvor langsynt man er det - noen har jo +3,00 og oppover, og da er briller et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor sendte dere papirer til NAV ang dette??

Dersom strabisme (sjeling) er en del av synsfeilen, dekker NAV glasset og deler av innfatningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strabisme av en viss "størrelse" ja, ts nevnte ikke noe om f.eks prismeglass etc.

Endret av Soon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at barnet ditt fikk briller! Hos oss ble det oppdaget på 4 års kontrollen at hun har nedsatt syn.Nå har hun flotte briller som hun bruker hele tiden.

Min jente er også langsynt,+4.25 og +4.75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest optometristudent

Strabisme av en viss "størrelse" ja, ts nevnte ikke noe om f.eks prismeglass etc.

For noen vil plussglass gi korreksjon for strabisme, og/eller hjelpe så den ikke blir større. Det finnes også noen tilstander deg man konvergerer for mye, disse vil ofte få mye hjelp av plussglass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du med "viss størrelse"? Enten har man strabisme, eller man har det ikke. Og strabisme kvalifiserer til støtte fra NAV, etter hva jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, du har helt rett, my mistake ;) (jeg jobber i optisk forretning, og

mente det måtte være en viss forskjell på øynene med sjeling, men ser her at det er forskjeller ved astigmatisme og anisometropi :) )

Fra NAV sine sider:

"Skjemaet brukes ved søknad om støtte til briller/kontaktlinser til barn/ungdom under 18 år ved:

* anisometropi (forskjellig optisk brytning i øynene) med 2 1/2 dioptrier eller mer

* astigmatisme (forskjellig brytning i øyets forskjellige optiske meridianer) med 2 1/2 dioptrier eller mer, eller

* strabisme (skjeling)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

oi her har det vært mye fint siden sist jeg leste. Vel jeg vet ikke men ungen min fikk det bedre selv om det ikke var så veldig nedsatt syn og det hjalp på finmotorikken hans iallefall.. Vi fikk beskjed om at det var tett oppfølging nå i begynnelsen så vi skal på kontroll igjen om 1mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...