Gå til innhold

amerika vokser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Uff ja. Men jeg tror ikke vi skal le så høyt - Norge henger i hæla!

Skrevet

67% av amerikanerne er overvektige.

10% av dem er undervektige.

det vil si at 23% er normalvektige, og det kan jo få en til å fundere litt over uttrykket 'normal'...

Skrevet

Du er ikke alene om å trekke på smilebåndet :D

Skrevet

joda det frister og trekke på smilebåndene. men jeg er skremt over den utviklingen som er i norgen og sverige også. det blir jo flere her hele tiden også.

er mest redd for og skulle bli så stor selv. det er greit at ikke alle skal være sylfider, har ikke noe mål om og bli det heller, men det finnes definitft mange grenser jeg ikke vil over den andre veien også.

det er nok greit og glise litt når man ser kontrastene fra virkelige amerika og hollywood amerika for det er to vidt forskjellige syn.

Gjest India Gyllenhaal
Skrevet

Det amerikanske kostholdet må nok ta sin del av skylden for dette.

Skrevet

Ingen treng å lure på kven som konsumerer størst mengder kjøt på denne kloten - det er nemleg USA. På ein konferanse om berekraftig utvikling og ressursfordeling, der dette vart brakt på bane, gjekk G.W. Bush på talarstolen og konstaterte at: 'American way of life is NOT up for discussion'!

Når eg les dette, tenkte eg at det hadde vel gjerne ikkje vore så dumt å diskutert det litt - verken for den eine eller den andre... :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet
Jaja' date=' de har nå seg selv å skylde på :)[/quote']

når det blir et samfunnsproblem i og med at nærmere 1/3 del av befolkningen har problemet, kan man faktisk ikke avfeie det så lett..

Skrevet

ikke 1/3. 2/3, vennen. to tredjedeler. (!!!)

Skrevet

Synes det virker dumt og hånlig å le av det. Det er ikke lenge før det er akkurat slik her og. Vi blir mer og mer usunne, de fleste bruker masse hel- og halvfabrikata når de lager mat. Dette inneholder altfor mye salt og fett og er med på å gjøre oss fete og syke. I tillegg får vi i oss vanvittige mengder med sukker. Synes Fedon Lindberg fortjener ros for å tørre å stå fram og si hva han mener om det norske kostholdet - bare så synd at han nærmest blir "lynsjet" hver gang han våger si noe om barns og voksnes kosthold for tiden.

Skrevet

det største problemet er jo at folk ikke beveger seg lenger. kostholdet vårt har egentlig ikke blitt så mye verre, men vi sitter på ræva hele dagen og skal vi noe sted kjører vi bil.

Skrevet

Sant det Ivanka, glemte å ta det med i innlegget mitt. Men kostholdet har faktisk blitt mye verre enn det var før - da tok folk seg tid til å lage mat "fra bunnen av" ... nå skal alt gå så fort - og da velger man ofte feil mat ...

Skrevet

De lever jo ikke akkuratt sunt heller. De er jo ikke engang over vektig de er kraftig overvektige. Fedme er vel heller det rette navnet :o

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg ler litt av dem fordi jeg synes d blir for teit å saksøke McDonald`s fordi man har blitt feit av å spise der.

D er jo ingen som tvinger dem til å gå å spise der...... :hoho::hoho::hoho:

Skrevet

Jeg ler litt av dem fordi jeg synes d blir for teit å saksøke McDonald`s fordi man har blitt feit av å spise der.

D er jo ingen som tvinger dem til å gå å spise der...... :hoho::hoho::hoho:

Typisk ansvarsfraskrivelse, det kan jo virke som at ingen er ansvarlig for sine egne liv...tror de virkelig ikke at de har et valg :wink:

Skrevet
Sant det Ivanka' date=' glemte å ta det med i innlegget mitt. Men kostholdet har faktisk blitt mye verre enn det var før - da tok folk seg tid til å lage mat "fra bunnen av" ... nå skal alt gå så fort - og da velger man ofte feil mat ...[/quote']

Sikker på det? Eg har nelmleg høyrt det motsatte. Kosthaldet vårt har aldri vore betre - me har i alle fall aldri ete sunnare mat. Variert, mykje grønsaker, ganske mykje frukt... Det er ikkje så sunt å leve berre på fisk og potet heller... Men det er så - ulike ærnæringsfysiologar seier sikkert ulike ting.

Uansett trur eg hovudsproblemet - både her og kanskje i USA - er for lite aktivitet! Me har vorte ein gjeng med rike, velfødde sofagriser... (Og så sit me jo på jobb heile dagen. Og i bilen på veg heim...)

Eg ville i alle fall teke meir tak i det enn i kosthaldet viss eg var helseminister... hehe... (Bortsett frå at eg ville sett sterkt fokus på barn og unge sitt sukkerforbruk - det er nemleg alarmerande!)

Skrevet

Det er sikkert mange grunner til at amerikanerne er så overvektige. Her er noen grunner som jeg observerer daglig:

- Svært få lager mat hjemme. De fleste svipper innom Starbucks for en kaffe og muffins til frokost, spiser lunsj på jobben og stikker innom en restaurant på veien hjem for å spise middag.

- Middagsporsjonene som er servert på restaurantene er store! Sukker og fløte er hyppige ingredienser.

- Hvis de lager mat hjemme så er det stort sett ferdigmat som varmes opp. Ferdigmat er ikke kjent for å ha få kalorier og lite salt.

- Det er rimeligere å spise på kjeder som McDonalds osv. enn å lage mat hjemme. Folk med dårlig råd vil derfor ofte velge denne løsningen.

- Man kjører bil overalt. Den lille morsjonen mange nordmenn får ved å gå til butikken, spasere hjem fra trikkeholdeplassen osv. får ikke amerikanere. Det finnes sjeldent fortau på gater og mange kryss har ikke fotgjengeroverganger.

Vel, jeg kommer sikkert på noe mer når jeg får tenkt meg mer om.

Det er skremmende!

Skrevet

PIP, jeg tror det er en kombinasjon av hyppig bruk av hel- og halvfabrikata - men det verste er nok kanskje all den spisingen av godterier og snacks, samt drikking av brus. Da jeg var liten så var godtespising forbeholdt lørdagen, men det var ikke snakk om de mengder som barna får idag. Mine besteforeldre spiste god gammeldags bondekost med masse fløte og smør i sauser - men de hadde alltid masse grønnsaker til og de jobbet på jordene fra morgen til kveld.

Litago har helt rett i det hun sier, vi beveger oss alt for lite, og i USA er det faktisk enda verre - som hun sier så har de sjeldent fortau langs veien engang.

Jeg synes bare det er så altfor lett å gjøre narr av amerikanerne - det viser seg jo med det meste at slik det er i USA blir det i Norge noen år etterpå - det er den veien utviklingen går dersom vi ikke gjør noe med det. Her har vi alle et ansvar.

Skrevet
når det blir et samfunnsproblem i og med at nærmere 1/3 del av befolkningen har problemet, kan man faktisk ikke avfeie det så lett..

Da sier jeg som SS, hvem tvinger dem til å spise?! Hvis de er som nordmenn, så fikk de sunt-kosthold-vett inn med morsmelka! De vet akkurat hvor usunn feit McDonalds mat er og burde ikke se langt rundt seg for å finne ut hva som skjer med kroppen deres om de spiser lunsjen sin der daglig!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...