Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg funderer VELDIG over hva jeg skal gjøre etter endt videregående utdannelse til neste år. I det siste har jeg vurdert medisinstudier, men sitter med en del spørsmål jeg syns det er vanskelig å finne svar på - og jeg håper noen her kan svare meg på noen eller alle :)

- Etter endt videregående utdanning mangler jeg kjemi 2. Dette kan jeg vel ta som privatist? Har jeg mulighet for undervisning? Er privatisttiden bare et halv år?

- Poenggrensen i Norge er svært høy. Hva kan man gjøre for å oppnå nesten 80 poeng (det holder vel ikke med bare fag?)?

- På hvilke andre grunner kan man søke opptak? Alder? Arbeidserfaring? etc.

- Hva med studier i utlandet? Hvor kan man studere slik at man kan gå rett ut i jobb etter endt studium? Hva er gode universiteter? Er det noen universiteter der jeg ikke trenger kjemi 2 for å studere, slik at jeg kan gå rett ut å studere etter videregående? Har tenkt litt på Danmark eller Sverie - noen som kjenner til medisinstudiene der? Andre anbefanlinger?

- Må man berherske språket i landet man studerer (hovedsaklig i Skandinavia), eller foregår studiene for det meste på engelsk?

- Er legestudiene verd arbeidet og årene? Hva er positive og negative sider ved det å være lege? Er det gode arbeidsmuligheter? Hva med lønnen?

- Hva med forskerlinjen man kan velge innen medisin som er integrert i studiet - må man studere i 8 år for å bli forsker, eller blir man også egnet til forskning etter 6 år med medisin?

Til slutt... noen andre forslag til hva jeg kan bli? :) Jeg har ganske gode karakterer og trolig fagene som skal til for å komme inn på det aller meste. Jeg er opptatt av realfag, forskning (har lett etter en forskerutdannelse som ikke nødvendigvis krever 8 år.. men ikke lett å finne). Jeg tenker på noe alla vitenskap, nytenkning innen samfunnet, utvikling av f.eks. medisiner, etc. - men "kravene" er at det er gode jobbmuligheter, grei/gjennomsnittlig lønn eller bedre, muligheter for utvikling innen yrket, at jeg kan få tittelen på et universitet eller høyskole der jeg ikke må betale mye for å studere der, etc.. :) Vanskelig dette... :sukk:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan svare på det om kjemi 2. Du kan ta kjemi 2 som privatist, da må du ha en skriftlig og en muntlig-praktisk eksamen. Du kan velge om du vil melde deg opp på høsten eller våren. Det er flere skoler som tilbyr undervisning for privatister. Eks: Sonans (www.sonans.no, har både klasseromsundervisning og nettstudier), Bjørknes (www.bjorknes.no) og Akademiet (www.akademiet.no) :)

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha veldig lyst til å være lege for å bli det. Det er en hel livsstil, ikke bare en jobb. Drittjobb uten spesielt god lønn, spør du meg (du må også tenke over det høye studielånet). Du skal også være veldig glad i meningsløse regler og frister fattet av folk uten peiling på hvordan ting fungerer i den virkelige verden og like å jobbe i et underfinansisert felt.

Poenggrensen er ikke 80. Den varierer vel fra 57-59 for førstegangsvitnemål og 65-68 for ordinær. For sistnevnte holder det selvsagt ikke bare med fag, da må du også ha det du kan av ekstrapoeng.

Kjemi 2 kan du ta som privatist to ganger i året (mai-juni/november-desember). Det er flere privatskoler som driver eksamensrettede kurs, men det bør nevnes at disse som regel starter sent i januar/august og at det altså ikke er mange månedene med skole før eksamen. Slike kurs går veldig fort og tar et helt års pensum på noen måneder. Skal du ha en 6er, blir det tungt og krever betydelig innsats. Begynner du nå har du dog to sjanser før neste års opptak, siden du kan ta eksamenene både til høsten og neste vår. Det er verdt å ha med seg uansett om du skal studere i Norge eller utlandet. Kjemi 1 er et veldig grunnleggende fag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan svare ift. språk i Danmark hvertfal. Har selv flyttet ned uten å kunne et kvekk dansk, og har gått bra det. Språket er jo så å si det samme ;) Eneste er at man burde være stø på engelsk, er en del engelsk litteratur, men sånn er det vel også i norge ;)

Skrevet

Jeg studerer medisin i Danmark - send meg en PM så skal jeg prøve å svare på alt :)

Skrevet

Jeg studerer medisin i Danmark - send meg en PM så skal jeg prøve å svare på alt :)

Hei, lurte paa hva kriteriene er for aa kunne soeke seg til Danmark?

Skrevet

Hvis ikke jeg har tatt feil, er det etter kunnskapsløftet blitt slik at privatistfag du tar etter avsluttet vgs kun endrer karaktersnittet ditt i ordinær kvote (ikke i førstegangsvitnemålskvoten). Av den grunn må man ta eventuelle manglende fag som privatist i løpet av vgs for å få dem med på førstegangsvitnemålet.

Jeg er usikker på om dette betyr at man med kjemi 2 som privatist (gjennomført etter endt vgs) kun stiller i ordinær kvote, selv om man rent aldersmessig også kvalifiserer til førstegangsvitnemålskvoten.

Problemet dersom dette skulle være tilfelle, er jo at karaktersnittet er veldig mye høyere i ordinær kvote enn i førstegangsvitnemålskvoten, da du i ordinær kvote strengt tatt er avhengig av ekstrapoeng i form av realfag (som du vel allerede har), alderspoeng, studiepoeng osv...

Sikkert verdt å ta en prat med studieveileder på skolen om dette :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville også tatt en titt på disse yrkene hvis du interesserer deg for medisinske fag, hvis det ikke kun er status du er ute etter da..

-Tannlege

-Farmasøyt

-Sykepleier

-Bioingeniør

-Molekylærbiolog/genetiker

-Dyrlege

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...