AnonymBruker Skrevet 1. juli 2011 #1 Del Skrevet 1. juli 2011 Vi skal ha to vennepar med barn i morgenkveld som skal være over til søndagmorgen. Da bærer det rett til Danmark på sommerferie for liten og stor. Som oppvarming til dette tenke jeg at vi skulle lage typisk dansk middag og typisk dansk frokost med norsk vri. Mitt spørsmål er da: Hva skal jeg lage til middag med dessert? Og hva skal/må jeg kjøpe inn til frokosten som vi skal ha før vi reiser. En litt ny måte slik at alle skal kunne glede seg til hva som kommer i Danmark :-) Heit til slutt: Hvor i Danmark får man kjøpt den beste maten? Vi tenkte å legge turen innom et sted der det smaker godt for stor og liten munn :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2011 #2 Del Skrevet 1. juli 2011 Vi skal ha to vennepar med barn i morgenkveld som skal være over til søndagmorgen. Da bærer det rett til Danmark på sommerferie for liten og stor. Som oppvarming til dette tenke jeg at vi skulle lage typisk dansk middag og typisk dansk frokost med norsk vri. Mitt spørsmål er da: Hva skal jeg lage til middag med dessert? Og hva skal/må jeg kjøpe inn til frokosten som vi skal ha før vi reiser. En litt ny måte slik at alle skal kunne glede seg til hva som kommer i Danmark :-) Heit til slutt: Hvor i Danmark får man kjøpt den beste maten? Vi tenkte å legge turen innom et sted der det smaker godt for stor og liten munn :gjeiper: Middag: Frikadeller eller hakkebøff kanskje? Dessert kokosboller (hvis du gidder å sette i gang med det prosjektet) eller Rød gRød med fløøde! :D Mer dansk blir det bare ikke. Frukost: Smørrebrød? Eller bare rugbrød med forskjellig pålegg. Og den beste maten: Hva er du ute etter? Restauranter eller butikker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2011 #3 Del Skrevet 1. juli 2011 La ikke merke til at frukosten skulle få stort og smått til å glede seg til turen. Da er kanskje ikke rugbrød den største hitten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #4 Del Skrevet 2. juli 2011 La ikke merke til at frukosten skulle få stort og smått til å glede seg til turen. Da er kanskje ikke rugbrød den største hitten. Rugbrød med sild og annet skarpt pålegg er riktignok frokostmat på dansk, men da må man ta med i betraktning at "frokost" på dansk = lunsj på norsk. Det vi kaller frokost kaller danskene morgenmad. Og morgenmad er typisk ferske lyse rundstykker, marmelade, egg, kaffe og sånn - dvs ikke noe spesielt. Kanskje ha noe dansk salami som pålegg, hvis det er å oppdrive? På hotellfrokoster i København er det ellers vanlig med wienerbrød, faktisk. Men jeg forventer at det egentlig er til amerikanerne, som forventer at de får "danish" til frokost når de er i Danmark. Mitt danske middagsforslag, forresten: Helstekte rødspetter med remulade, sitronbåt og nypoteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #5 Del Skrevet 3. juli 2011 Det spiller da ingen rolle om du bruker lunsjmat til frokost - det skillet er jo delvis på grunn av tidspress om morgenen, og dere spiser sikkert litt sen frokost også. Du kan varme opp ovnsbakt leverpostei og servere med sprøstekt bacon til frokost. Det er veldig vanlig i Danmark og gjør leverposteien litt mer spennende for barna enn bare den vanlige gule boksen. Har du tid, kan du lage hønsesalat til å ha på brødet også, det liker unger ofte. Til de voksne: Ost med rom? Og som sagt over her, hvis du får tak i dansk salami (eller røde pølser, til middag) er det pære dansk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #6 Del Skrevet 3. juli 2011 Rugbrød med sild og annet skarpt pålegg er riktignok frokostmat på dansk, men da må man ta med i betraktning at "frokost" på dansk = lunsj på norsk. Det vi kaller frokost kaller danskene morgenmad. Og morgenmad er typisk ferske lyse rundstykker, marmelade, egg, kaffe og sånn - dvs ikke noe spesielt. Kanskje ha noe dansk salami som pålegg, hvis det er å oppdrive? På hotellfrokoster i København er det ellers vanlig med wienerbrød, faktisk. Men jeg forventer at det egentlig er til amerikanerne, som forventer at de får "danish" til frokost når de er i Danmark. Mitt danske middagsforslag, forresten: Helstekte rødspetter med remulade, sitronbåt og nypoteter. I know, jeg bor i DK;) Men å foreslå havregryn med melk tror jeg ikke hadde vært et tips TS ville ha. Søndagsfrukost/brunch/tidlig lunch går vel for cirka det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 9. juli 2011 #7 Del Skrevet 9. juli 2011 Du skal helt enkelt servere stegt flæsk med persillesovs og stegte kartofle. Morgenmaden er en Hof eller to (hvis du har været til druk, må den slet ikke være kold. Du snupper den blot ud af kassen....) Frokost: Stegt æg med ristede kartofle og bacon, eller en dejlig bøf. En genstand eller to hæver det til de store højder. Hvis du vil lave det rigtig dansk må du godt rejse dig og synge "Kong Kristian stod ved højen mast" - men så sakl du også regne med at Danskerne troer du er pisse fuld. Og det må du godt være. God rejse - og glem ikke den lille (jeg taler ikke om dine børn) "De skal være små - - - men de skal komme som hagl......." Og hvornår smager en Tuborg bedst? - Hver gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 9. juli 2011 #8 Del Skrevet 9. juli 2011 Frokost: Rugbrød med grov leverpostei med stekt bacon og sopp til. Mmmm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #9 Del Skrevet 9. juli 2011 bare kjøp nutella til børnene, så blir de glad c; Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 9. juli 2011 #10 Del Skrevet 9. juli 2011 bare kjøp nutella til børnene, så blir de glad c; Eller smelt sjokolade i tynne flak som de kan bruke som pålegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå