Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endelig funnet meg jobb (er 18 år), og har jobbet i 2 mnd. Men det er noen ting med arbeidsplassen som skurrer litt. Jeg har enda ikke fått arbeidskontrakt eller noe forsikring osv. Arb.giver sier vi skal fikse det, men utsetter det gang på gang. Den andre tingen er at jeg får lønnen utbetalt i kontanter. Er dette lov? Kan jeg få noen problemer med dette?

Om noen erfarne arbeidsgivere/takere, jurister, eller andre som faktisk vet kan hjelpe meg litt her hadde det vært veldig fint. Er nemlig veldig usikker på hva jeg egentlig har krav på?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres rett og slett ut som du jobber svart, jeg sier ikke at det er frivillig fra din side. Men ingen kontrakter, ingen forsikringer, samt du får lønnen rett i handa? Her er det noen som sluntrer unna å få trukket skatt av lønnen din, og samt betalt arbeidsgiveravgiften og andre saker.

Gjest Tirkes
Skrevet

Det er ikke ulovlig å utbetale lønn kontant, men du skal ha lønnslipp i tillegg.

• Liker 1
Gjest Bjørn82
Skrevet (endret)

Du skal ha en kontrakt om du jobber. Du er selv pliktig til å betale skatt for det du tjener dersom du ikke har frikort. Med et kontantoppgjør er det nærliggende å tro at arbeidsgiveren din kanskje ikke trekker skatt av lønnen din.

I de fleste bedrifter trekker de forskuddsskatt på din lønn, du mottar en lønnsslipp som sier hvor mye du har tjent brutto, hvor mye du betaler i skatt og hvor mye du får utbetalt.

Arbeidsgiver er pliktig til å ha deg forsikret i arbeidstiden.

Endret av Bjørn82
Skrevet

Det er ikke lov å betale større summer enn kr. 10.000,- kontant. Da skal det meldes til (hvem er det igjen da... tenke tenke...) hvitevaskingsfolka! (ferie litt for lenge ja...)

Sørg for å få lønnslipp, da har du bevis på at det er truket skatt fra din lønn om det skulle vise seg at det ikke rapporteres inn. Da har du bevis for at du har handlet i god tro og at du har betalt skatt når det kommer til selvangivelse. Ellers risikerer du å måtte betale skatt to ganger.

Skrevet

Husk at du heller ikke vil kunne ha rett på sykepenger hvis du ikke kan dokumentere at du har tapt inntekt! Høres ut som en meget useriøs arbeidsgiver som utbetaler deg lønn kontant. Vedder på at han ikke har meldt deg inn i arbeidstakerregisteret eller betaler arbeidsgiveravgift heller. Kom deg unna er mitt råd...

Skrevet
Fra 1. januar 2011 gis det bare skattemessig fradrag for kostnader når betaling skjer via bank eller foretak med rett til å drive betalingsformidling, med mindre betalingen samlet utgjør mindre enn kr 10 000, jf. Skatteloven § 6-51. Reglene om tap av skattemessig fradrag ved kontant betaling på minst kr 10 000 gjelder alle kostnader som er pådratt fra 1. januar 2011. Se lovforarbeidene i Prop. 1L (2009-2010) Skatter og avgifter 2010 kap. 5.3.6. Reglene omfatter all type kontantbetaling uavhengig av hvem som er betalingsmottaker.

Skattedirektoratet har i uttalelse av 08.02.2011 konkludert med at også betaling av lønn er omfattet av bestemmelsen i Skatteloven § 6-51. Finansdepartementet har på forespørsel fra både Den norske Revisorforening og Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening bekreftet at reglene for fradragsnektelse også gjelder for utbetaling av lønn og andre ytelser som skal innberettes. Dette gjelder selv om lønnen lønnsinnberettes og det foretas forskuddstrekk og beregnes arbeidsgiveravgift. Lønnen til en og samme arbeidstaker i løpet av et år legges sammen for å se om grensen på kr 10 000 passeres.

Finansministeren har som svar på spørretimespørsmål av 30.03.2011 uttalt at det ikke gjøres unntak fra regelen for kortvarige engasjement av utenlandske sesongarbeidere. Dette selv om det skaper problemer for arbeidsgivere fordi mange vil ha lønn utbetalt i kontanter og bankene vegrer seg for å åpne kontoer for 3-4 ukers engasjement. Finansministeren viser i svaret til at unntak fra bestemmelsen bare bør være aktuelt dersom det oppstår situasjoner som gjør det praktisk for vanskelig å tilpasse seg til kravet om betaling via bank. Han kan ikke se at det er tilfelle i denne saken.  

Arbeidsgiver får hvertfall ikke fradrag for dine lønnskostnader. Du jobber nok mest sannsynlig svart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...