Gjest Tirkes Skrevet 1. juli 2011 #1 Skrevet 1. juli 2011 Skrev nettopp i dagboka mi om min regningsbunke som hadde vokst meg over hodet. Eller ikke helt. Etter at alt er betalt er jeg fortsatt pluss, men jeg er ekstrem. Bank ID informerte meg når jeg logget inn i dag at jeg var sist innlogget den 3.05.11. To måneder siden jeg sist betalte en regning, og jeg har ikke autotrekk på mer enn lånet og mobilregninga. Jeg er smart. Pengene er på konto. Men det er en terskel å betale dem. Ikke fordi jeg ikke unner mine kreditorer pengene sine. Men det er et ork. Noe jeg dytter bakerst i hodet. Jeg bruker ikke opp pengene på konto fordi jeg har innerst inne ca. styring på hva som må ut. Men det var det å FÅ pengene ut. Jeg vet når de store regningene kommer, ofte åpner jeg brevene og legger dem ved PCen. Etter to dager er det en tom kaffekopp på bunken. Etter en uke er de ikke der mer, for da har noen vært på besøk og jeg har ryddet det bort ved å legge det i en skuff. Jeg er med andre ord en total økonomisk idiot. At jeg ikke har røket på en smell ennå, er takket være en oppegående samboer og det faktum at omtrent alt står i hans navn, for han kjenner meg. Men man har jo sine utgifter, sine ting man handler, bestiller på nett, en legetime etter at resepsjonisten gikk hjem så man får en faktura. Bomring på bilen som er registrert på meg. Selv om strøm, vannavgift, hustelefon, internet og forsikringer kommer til samboeren, så klarer jeg fortsatt å pådra meg sikkert mellom 1500-2500 i renter, purregebyr og salærer årlig med å være dust. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal lære. Går bra i perioder, så sklir det ut igjen. Kan noen fortelle meg at jeg ikke er alene om å ha regningskrekk? Noen som kan dele solskinnshistorier om hvordan de klarte å snu trenden? 1
Gjest Bjørn82 Skrevet 1. juli 2011 #2 Skrevet 1. juli 2011 Jeg hater å ha ubetalte regninger liggende. Så her blir de betalt samme dag de kommer i posten. Men jeg tror du har et flertall med deg med det problemet. Det er mange som er slurvete med økonomien.
Gjest Tirkes Skrevet 1. juli 2011 #3 Skrevet 1. juli 2011 (endret) Hadde jeg bare hatt unnskyldningen at jeg ikke hadde råd til å betale de med engang, så hadde jeg ikke følt meg så teit. Kan jeg få regningsgenet ditt? Klone det litt? Vet hva som skjer nå. De neste to ukene logger jeg daglig på nettbanken selv om jeg ikke har noe å gjøre der, har stålkontroll og flytter småkroner og ører rundt på lån osv. Så glemmer jeg det bort og faller inn i gamle vaner.. Edit: Ikke at jeg ønsker å ha dårligere råd, eller at jeg tror det å ha mindre penger enn man trenger er moro, har vært der i mange mange år også. Kanskje det er derfor jeg har blitt sånn, mange år med å stadig logge inn på en nettbank der det aldri er nok kroner. Endret 1. juli 2011 av Tirkes 1
Gjest Bjørn82 Skrevet 1. juli 2011 #4 Skrevet 1. juli 2011 Hadde jeg bare hatt unnskyldningen at jeg ikke hadde råd til å betale de med engang, så hadde jeg ikke følt meg så teit. Kan jeg få regningsgenet ditt? Klone det litt? Vet hva som skjer nå. De neste to ukene logger jeg daglig på nettbanken selv om jeg ikke har noe å gjøre der, har stålkontroll og flytter småkroner og ører rundt på lån osv. Så glemmer jeg det bort og faller inn i gamle vaner.. Edit: Ikke at jeg ønsker å ha dårligere råd, eller at jeg tror det å ha mindre penger enn man trenger er moro, har vært der i mange mange år også. Kanskje det er derfor jeg har blitt sånn, mange år med å stadig logge inn på en nettbank der det aldri er nok kroner. hehe.. ja er jo kjedelig å betale regninger, men det er veldig deilig å ha dem betalt, merket med betalt og satt inn i perm. Jeg kan nok ikke gi deg genet mitt, men jeg kan jo gi deg et skikkelig spark i ræva å si at du er en barkebille som kaster så mye penger i dass fordi du får purring!!!! PURRING PURRING!!! ÆSJ får ikke sove i natt jeg... bleh hehe
Gjest navnelapp Skrevet 1. juli 2011 #5 Skrevet 1. juli 2011 Prøv å få så mykje som mogeleg på autogiro. Bompasseringane, til dømes, kan gå på autogiro, det same med kredittkort og alt liknande. Det burde ordne ein del av det. Og viss det er noko til trøst; eg hadde ei venninne med toppjobb i næringslivet som hadde det akkurat slik. Eit salig rot. Til slutt gjorde ho ein avtale med kjæresten, ein dag i veka "tvang" han henne til å sette seg ned med nettbanken og betale det som skulle betalast. Det hjalp.
Tullamore Dew Skrevet 1. juli 2011 #6 Skrevet 1. juli 2011 Jeg er litt sånn. Ser det kommer en regning, jeg legger den fra meg, så stoppet det der. Nå er det slik at jeg går med regninga i handa fra postkassa, logger inn i nettbanken før jeg gjør noe annet, betaler, og den er ute av verden og jeg kan glemme den. That feels good.
Anglofil Skrevet 2. juli 2011 #7 Skrevet 2. juli 2011 Du er nok litt som min samboer. Han har pengene, men han er alltid treig med å betale. Det vil si, jeg maser, så derfor går det bra for vår del. Jeg derimot er sånn som synes det er morsomt å betale regninger. Jeg er kanskje litt rar, men det er veldig tilfredsstillende å logge inn på nettbanken og vite at dette klarer jeg med god margin. Jeg betaler med en gang jeg får en regning, og er nok litt ekstrem i forhold til en del andre tror jeg. Mvh Yvonne
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 2. juli 2011 #8 Skrevet 2. juli 2011 Jeg betaler med en gang jeg får regningene. Ubetalte regninger er det fæleste jeg har liggende!
Jellybean78 Skrevet 2. juli 2011 #9 Skrevet 2. juli 2011 For å få litt inspirasjon kan dere jo se luksusfellen,jeg syns det er ganske merkelig hvordan enkelte greier å rote det til for seg selv. Jeg er i en slik situasjon at jeg har en veldig romslig økonomi da heldigvis,så regningene er det aldri noe styr med,men jeg har nesten drukna i dem før....
Gjest Uglefot Skrevet 2. juli 2011 #10 Skrevet 2. juli 2011 Jeg elsker å sitte inne på nettbanken! Jeg er innom nettbanken 4-5 ganger i uka bare for å holde et øye med både innskudd og utskudd (hoho) Det kommer kanskje av at jeg lekte mye postkontor når jeg var liten..hadde eget sånn postkontorsett. Elsker å holde orden på regningene som blir betalt med engang jeg har mulighet,mmmmmmnnnnaaaammm,slikt lukter det orden av og det liker uglefot! Og så liker jeg å sitte å klistre på disse kvitteringene jeg får i posten etter å ha betalt regningene. Jippi!
Sissan9 Skrevet 3. juli 2011 #11 Skrevet 3. juli 2011 Her lander også regningene i en bunke foran PCn. Sortert med nærmeste forfall øverst. Så når vi har kommet til den forfallsdatoen, betales hele bunken i et jafs, og så bygger det seg opp ny bunke. Syns det er et greit system.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #12 Skrevet 3. juli 2011 Kan noen fortelle meg at jeg ikke er alene om å ha regningskrekk? Jeg hater regninger. Konvolutter med vindu er min store skrekk. Det henger nok sammen med at jeg i årevis har hatt så dårlig råd at jeg hver måned måtte velge bort ei regning eller to som jeg ikke klarte å betale, for så å betale dem neste mnd og da bytte ut en eller to andre... Med masse nervøse og tryglende telefoner til de som skulle ha pengnee med bønn om utsettelse. Helt pyton. Når jeg så etterhvert fikk litt bedre råd så gikk det så godt som i null. Alle regninger betalt = noen få hundrelapper til mat og nødvendigheter resten av måneden. Det var lenge kjempedeprimerende å forholde seg til regninger og det holdt på å gå helt over styr. Det var den "helt over styr"-greia som fikk meg til å våkne. Jeg hadde utsatt og oversett og fortrengt regninger i 4-5 måneder i en vanskelig periode der jeg slet både økonomisk og psykisk. Regningene tårnet seg opp og jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre. Ble helt på gråten bare av tanken. Til slutt fikk jeg hjelp til å ordne meg to kredittkort (nei, ikke kjempelurt, men den eneste sjansen jeg hadde til å rydde opp) som jeg brukte til å få betalt det som hadde hopet seg opp. Etter det var jeg så letta og glad for å være kvitt regningsmonsteret at jeg bare bestemte meg for at dette skulle jeg AAAAALDRI gjennomgå igjen. Så etter det har jeg vært veldig nøye med å betale regninger før fristen. Jeg har opprettet flere sparekontoer med forskjellige navn ettersom hva de er til, og disse "koser" jeg meg med å overføre penger til sånn at jeg alltid skal ha noe i reserve. Jeg har gjort det til en slags hobby å leke meg litt i nettbanken med disse kontoene. Overfører en femtilapp fra brukskontoen til hver av sparekontoene, ser at de vokser litt og vurderer om jeg har råd til å sette over litt til. 50 kr er jo ikke mye å spare, men hvis man gjør det litt sånn innimellom, flere ganger i måneden, så blir det jo penger av det. Jeg liker fortsatt ikke regninger og synes det er noe styggedom. Men de skremmer ikke vannet av meg som de gjorde før og de får meg ikke til å ligge søvnløs om nettene. Som du har blitt rådet til av andre: Få så mye som mulig over på avtalegiro og e-faktura, da blir det mye lettere.
cellar Skrevet 4. juli 2011 #13 Skrevet 4. juli 2011 Jeg er nettbanksky.. Sjeldent jeg logger meg inn uten at jeg skal betale noe, for tenk om jeg har mye mindre enn jeg tror?? Greit når jeg har mer enn jeg tror da Utsetter alltid regningene til forfallsdato, eller et par dager over fordi jeg har glemt dem.
Gjest Tirkes Skrevet 4. juli 2011 #14 Skrevet 4. juli 2011 Hei, takk for masse svar Glad jeg ikke er helt alene, og bruke bunk med forfallsdato øverst skal jeg teste ut!
hilli Skrevet 5. juli 2011 #15 Skrevet 5. juli 2011 Ja, til en viss grad. Jeg har aldri likt å betale regninger, helt uavhengig om jeg har dekning på kontoen eller ikke. I mange år unngikk jeg faktisk regninger helt (med unntak av husleie da), men etter at jeg kom i fast jobb har angsten sluppet taket litt, men heldigvis så tar jobben seg av telefonregningen så den trenger jeg ikke tenke på :fnis:. Nå betaler jeg de regningene som kommer med en gang og så der de ute av verden . Men jeg kjøper aldri noe på avbetaling, og kredittkort (har heldigvis autotrekk på den) brukes forsiktig til småkjøp på nettet (min økonomiske svakhet) og jobbreiser. Dermed er det egentlig ganske få regninger som kommer, utenom forsikringer og andre nødvendigheter.
lillemia Skrevet 7. juli 2011 #16 Skrevet 7. juli 2011 (endret) Få deg en sånn inn/ut-hylle som de ofte bruker i Luksusfellen, hvor de ubetalte regningene ligger i én hylle, og så flytter du dem til den andre hyllen når de er betalt. Da blir du motivert til å betale regninger (når du ser bunken med betalte regninger vokse), og du slipper at det ser rotete ut når du får besøk. Det kan også være lurt å ha en fast dag i uken (og et fast klokkeslett) der du betaler regninger. Er litt som med trening - lett å forskyve det til "i morgen", dersom man ikke har faste tidspunkt Endret 7. juli 2011 av lillemia
Gjest Tirkes Skrevet 7. juli 2011 #17 Skrevet 7. juli 2011 Jeg er grusom med rigide rutiner så tidspunkt funker nok ikke. Men har betalt alle regninger samme dag som de har kommet siden jeg lagde første post. La oss se hvor lenge det varer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå