Gjest Bettyboop Skrevet 1. juli 2011 #1 Del Skrevet 1. juli 2011 Er det noen her som har egne barn eller kjenner barn med impressive språkvansker? Hvordan fungerer barnet i hverdagen, har barnet vansker i bhg/skole faglig og/eller sosialt? Setter pris på all tilbakemelding:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2011 #2 Del Skrevet 1. juli 2011 Hva betyr "impressive språkvansker"? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 1. juli 2011 #3 Del Skrevet 1. juli 2011 Hva betyr "impressive språkvansker"? Google? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 2. juli 2011 #4 Del Skrevet 2. juli 2011 Hva betyr "impressive språkvansker"? Problemer med språkforståelse - til forskjell fra ekspressive språkproblemer, som betyr vanskeligheter med å uttrykke seg språklig. http://www.skolenettet.no/moduler/templates/Module_Article.aspx?id=17970&epslanguage=NO 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 2. juli 2011 #5 Del Skrevet 2. juli 2011 Ja, og uten at jeg vil legge ut her om barn jeg kjenner med språkvansker, kan jeg si at barn med språkvansker får veldig ofte, og forståelig nok, problemer, både på skole og sosialt. Det er veldig ofte sammenheng mellom språkvansker og lese- og skrivevansker, og barn med språkvansker står også i fare for å utvikle angst og depresjon. Det er utrolig viktig at barn med språkvansker får hjelp, og at foreldre og lærere får kunnskap om hvordan de skal hjelpe barnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest S Olsen Skrevet 7. september 2012 #6 Del Skrevet 7. september 2012 Er det noen her som har egne barn eller kjenner barn med impressive språkvansker? Hvordan fungerer barnet i hverdagen, har barnet vansker i bhg/skole faglig og/eller sosialt? Setter pris på all tilbakemelding:) Hei. Ser dette er fra 2011. Og håper du har fått hjelp på dette året som har gått. Ja har en sønn som har både ekspressive og impressive språkvansker, løpsk tale, dysleksi og ADD. Fra han var 1-6 år var det vanskelig å forstå hva han sa. Og han utviklet seg et tydelig kroppspråk for kommunisere. Han fikk logoped fra han var 3 år. Det som vi har syntes har vært vanskeligst til nå er å bli tatt seriøst, slik at han endelig fikk diagnosene, men også at han fikk den rettmesige hjelpen på den utøvende plan: Skolen/kommunen. Har tatt mange år for å sloss i systemet. I dag har vår sønn 10 timer spesped, derav 1time logoped. Men spespedlærerne har vært ulik kompetanse på. Noe som gir tydelig utslag på gutten. Ta kontakt med PP-Tjenesten i din kommune/område og be dem informere deg hva som forventes av deg, av PP-Tjenesten, hva du kan forvente av kommunen, av skolen / barnehagen. Hvilken regelverk. Du har krav på Sakkyndig vurdering av PP-Tjenesten. SV må være tydelig på hva som kreves av kommunen / skolen. Kommunen eller rektor som oftest har fått deligert utøvende myndighet for å ta et vedtak, hvilken rettighet / hjelp ditt barn får. Dette trenger ikke være sammenhengende med hva PP-Tjenesten faktisk tilrår. Kommunene bruker å ha veldig dårlig råd, og gir oftest minst mulig tilslag av vedtak. Du skal få tilsendt vedtaket til deg i rimelig tid. Du skal også få minimums rapporter 2 ganger i året, fra skolen. Bruk litt tid på hvilken rettigheter du har. Og be om å få informasjon også på papir, brosjyrer etc. slik du/dere kan sette dere ned i ro og sette seg inn i dette enorme informasjonsmaterialet... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 7. september 2012 #7 Del Skrevet 7. september 2012 Vedtaksorganet skal ha en ganske grundig begrunnelse hvis de vedtar annet enn det PPT tilrår. Og foreldre kan klage på vedtaket, noe foreldre bør gjøre hvis barnet sitt ikke blir ivaretatt. Klagerett og hvordan man klager skal gå fram fra enkeltvedtaket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 7. september 2012 #8 Del Skrevet 7. september 2012 Hvor mange timer i uka er det normalt at disse barna får? Jeg har hørt alt fra barn som får oppfølging med t-timer og assistent i 100% til min som får 3 T-timer i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2012 #9 Del Skrevet 7. september 2012 Ja, og uten at jeg vil legge ut her om barn jeg kjenner med språkvansker, kan jeg si at barn med språkvansker får veldig ofte, og forståelig nok, problemer, både på skole og sosialt. Det er veldig ofte sammenheng mellom språkvansker og lese- og skrivevansker, og barn med språkvansker står også i fare for å utvikle angst og depresjon. Det er utrolig viktig at barn med språkvansker får hjelp, og at foreldre og lærere får kunnskap om hvordan de skal hjelpe barnet. UENIG! Mitt barn har språkvansker, men har ingen problemer med å fungere sosialt sett. H*n har både guttevenner og jentevenner, og er ofte/alltid sammen med andre når jeg kommer for å hente h*n. Dette er også tilbakemeldingen jeg får fra de ansatte der h*n holder til! Anonym poster: dd2a1268c6ef91289f4527cc005e8b80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sulosi Skrevet 7. september 2012 #10 Del Skrevet 7. september 2012 UENIG! Mitt barn har språkvansker, men har ingen problemer med å fungere sosialt sett. H*n har både guttevenner og jentevenner, og er ofte/alltid sammen med andre når jeg kommer for å hente h*n. Dette er også tilbakemeldingen jeg får fra de ansatte der h*n holder til! Anonym poster: dd2a1268c6ef91289f4527cc005e8b80 Uenig?? Ditt barn er et unntak i så måte og godt er det. Min gutt har venner, gode venner og noen dårlige venner. Han er sosial og har som oftest alltid noen å være med men, han har perioder hvor han sitter hjemme og sturer. Han kjenner på det at han ikke strekker til, at undervisningen er anderledes og han må ut av timene, at andre i klassen kjeder seg under høytlesning fordi læreren hele veien stopper for å hjelpe han til å forstå. De problemene disse barn ofte får er ikke bare relatert til å ha venner eller ikke venner men hvordan det føles å ha en begrensning. Å tro at man har oppfattet en beskjed riktig men allikevel blir det feil. Sånne stadige små tilbakemeldinger på at noe er galt, det gjør noe med en på sikt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2012 #11 Del Skrevet 8. september 2012 UENIG! Mitt barn har språkvansker, men har ingen problemer med å fungere sosialt sett. H*n har både guttevenner og jentevenner, og er ofte/alltid sammen med andre når jeg kommer for å hente h*n. Dette er også tilbakemeldingen jeg får fra de ansatte der h*n holder til! Anonym poster: dd2a1268c6ef91289f4527cc005e8b80 Med all respekt: Det er ingen her som vet hvem du eller ditt barn er, og det er ingen her som uttaler seg om ditt barn. Og det er veldig flott at barnet ditt har det bra, håper det vedvarer, men for at det skal vedvare i størst mulig grad, tror jeg det er lurt å ta innover seg diagnosen og hva det faktisk betyr for barnet ditt der barnet er i dag og framover etterhvert som kravet til kompleksitet øker både faglig og sosialt. Hvis barnet ditt er riktig diagnosert betyr det at barnet ditt har større vansker enn gjennomsnittet med å motta og formidle verbale budskap. Det betyr ikke at barnet ditt ikke kan ha et godt liv, det betyr ikke at barnet ditt ikke kan ha vennskap, men det betyr definitivt at ting som kommer lett for andre barn er vanskeligere og krever mer energi for ditt barn. Også faglig vil det innebære utfordringer som krever hardt arbeid. Når det gjelder spesialundervisning, så er det neppe noe fasitsvar på hva som er rett timetall. Det må sees i lys av utbytte eleven får i den ordinære undervisningen, og det må nok også sees i lys av hvor stor klassen er, om det er mange delingstimer og ikke minst om lærer er flink til å lage et godt tilpasset opplegg som ivaretar også barnet med språkvansker. I utgangspunktet er det ikke noe fordel for barn å bli tatt ut av ordinær undervisning, men da må man være sikker på at den ordinære undervisningen er tilrettelagt også for barn med språkvansker. Også ting som hvordan klasserommet er lagt opp kan ha betydning; Finnes det for eksempel dagsplaner med lite tekst og visuell støtte i klasserommet? Noe som også kan være veldig hjelpsomt for disse barna er å få en økt i starten av uka hvor uka gjennomgås og hvor man snakker om sentrale begreper som skal introduseres og jobbes med, sånn at barnet med språkvansker er litt i forkant. Det er også lurt med en slik økt i slutten av uka, der man kan gå gjennom sentrale begreper og ting som har skjedd i løpet av uka. Anonym poster: 61b32fe44089717351f97a66d59cddc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå