Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 6 halvsøsken.. Pappa hadde to før jeg kom til verden, mamma hadde to før meg, mamma og pappa møttes, jeg blir født, mamma flytter 5 timer unna, 9 år senere får stefar, og 2 yngre halvsøsken.

Vil det si at jeg er enebarn, men samtidig har en STOR søsken flokk?

Vil vite litt hva folk tenker når det er halvsøsken.. Kan de regnes som søsken, eller siden de ikke er "hele" så kan ikke jeg si at jeg har 6 søsken?

Hva tenker dere?

Gjest Heloise
Skrevet

Dere er søsken men hvis du er vokst opp alene er du vel oppdratt som "enebarn"?

Jeg har en halvsøster men jeg er fremdeles enebarn. Jeg ser på hun som min biologiske søster, men jeg har aldri hatt noe søskenforhold.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke tenkt at en som har halvsøsken er enebarn, med mindre man har null kontakt med dem.

Skrevet

Jeg har to halvsøsken og en "ekte" søster, men har mye bedre forhold til mine halvsøsken :) Jeg ser på dem som ekte søsken, selv om jeg ikke har vokst opp sammen med dem på samme måte som min søster (som jeg ikke har kontakt med) :)

Gjest misses
Skrevet

Jeg trodde søsken som man ikke har noe blodsbånd ble kalt stesøsken. Mens søsken du har mor eller far til felles med het halvsøsken. Det vil si at TS kun har stesøsken.

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg ser på min halvsøster som min virkelige søster. Det eneste er at vi har forskjellig biologisk pappa. Vi har det samme forholdet som søstre har. Men så føler jeg at stepappa er mer min pappa enn min virkelige også da! :)

Gjest Heloise
Skrevet

Stesøsken er noe som en stemor eller stefar tar med seg inn. TS har søsken da de er far's og mor's barn fra tidligere.

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg trodde søsken som man ikke har noe blodsbånd ble kalt stesøsken. Mens søsken du har mor eller far til felles med het halvsøsken. Det vil si at TS kun har stesøsken.

Hallo? TS sin mor og far har da TS sitt blod, og det du kaller TS sine "stesøsken" har da blod av TS sin mor og far. Ergo er det da snakk om blodsbånd her.

• Liker 4
Skrevet

Sekvfølgelig er de det, har vokst opp med en halvsøster men tenker aldri på henne som halv.....

AnonymBruker
Skrevet

Riktig, så TS har 4 halvsøsken og to stesøsken :)

Jeg selv har 2 hele, 2 halve og ett ste-søsken.

De hele og de halve er like mye søsken for meg i mine øyne, men de halve er født etter meg, så de har liksom alltid vert der.

Stesøskenet mitt har jeg ikke noe forhold til da vi aldri har bodd sammen. Blir bare referert til som stebroren min, eller "sønnen til kona til pappa" om jeg skal forklare noen ;)

Mannen til mamma vil aldri bli en pappa for meg, for jeg har jo en pappa.

Men han har samtidig vert inne i familien siden jeg var liten, så han hører til på alle måter :) Oppfører seg som om vi er hans barn, og det føles helt naturlig selv om vi aldri ville funnet på å kalle ham pappa (Men igjen, er det fordi vi HAR en pappa ;) Hadde pappa gått bort tidlig, hadde det kanskje vert annerledes :vetikke: )

Lurer på hva vi gjør når vi begynner å få barn vi søskene, for tror nok kanskje det ville blitt naturlig å kalle ham bestefar da :)

Skrevet

TS: Okay, så det er litt forskjellige svar..

Jeg har 6 halvsøsken. Mamma har 5 barn (Inkludert meg), pappa har 3 barn (Inkludert meg), altså 6 halvsøsken. alle er blood-related.

Det er kun i de siste år hvor jeg har begynt å tenke på de som halvsøsken. Mamma sa/sier alltid at alle er dine "ekte" søsken. Vokste opp med mamma. altså de to hun hadde før, og det er over 5 år mellom oss, så gifta mamma seg igjen, og jeg fikk 2 nye søsken, 9 års mellomrom. Pappa har 2 som er 3 og 8 år eldre enn meg. Det som er er at jeg føler meg litt "alene" når det kommer til søsken. pappas 2 eldste er vokst opp sammen, jeg kjenner de såvidt, snakker ikke mer enn vi MÅ, mamma sine 2 eldste, er liksom de to.. snakker titt og stadig på tlf, de føles mer som "ekte" søsken mer enn pappa sine, men samtidig utenfor. Mammas yngste er for unge til at jeg kan få et forhold til dem. Så jeg har på en måte ingen "andre" søsken som jeg deler "alt" med. så følr meg litt utenfor.

Så, dette ble rotete, men....

Nei jeg vet ikke jeg. om jeg skal kalle de alle søsken eller halvsøsken.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de har jo samme mor eller far som deg!

Gjest halv-søstera
Skrevet

Ja, selvsagt er dere søsken! Kjenner jeg blir litt provosert av at folk skal ha det til noe annet... Har fire halvsøsken selv, og enkelte nekter å la meg omtale dem som mine søsken :sjenert: De SKAL liksom omtales som halv....

• Liker 1
Skrevet

Dattera til stefar min er like mye søstera mi som sønnen til mamma og pappa :)

Skrevet (endret)

Jeg har to eldre søsken som jeg aldri har møtt. De er pappa sine. Kaller de for halvsøsken. Også har jeg en "ekte"bror og en lillesøster som er kun min far sin, men ser på henne som min søster. Så når folk spør meg hvor mange søsken jeg har pleier jeg som regel å si en eller to. Glemmer lillesøster i blant siden hun kun er 1 år

Endret av HenLu
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bror jeg har vokst opp med og vi har samme forledre. Vi er helsøsken. Jeg har en halvbror jeg ble kjent med i voksen alder, selv om jeg alltid har hørt om han. Han ser jeg på som min halvbror siden vi ikke kjenner hverandre like godt og ikke vokste opp sammen.

Skrevet

Jeg vil si at du har en stor søskenflokk, men at alle er halvsøsken.

Vi er 4 helsøsken og har et halvsøsken. Vet ikke hvorfor vi alle skiller så fælt på dette med hel og halv; vi har vokst opp sammen, men det er i alle fall sånn vi helsøsknene føler det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst som enebarn og føler meg som enebarn. Har en halvsøster som er 20 år eldre enn meg. Vi kjenner hverandre, men er ikke nære i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Halvsøsken er søsken! Jeg forstår godt at din mor kaller dem dine ekte søsken. Jeg vil tro det er litt sårt for en mor at ett av hennes barn ikke ser på hennes andre barn som ekte søsken.

Om du kaller dem søsken eller halvsøsken er vel egentlig ett fett. De er jo begge deler.

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg har alltid kalt mine halvsøsken for søsken.

For meg blir det merkelig å skulle dra frem hele tiden at vi har en felles forelder i stedet for to. Det gjør jo ingen forskjell egentlig, vi har akkurat samme forholdet.

Og, hvis jeg skulle velge å alltid si halvsøsken, skulle jeg også si at jeg er halvtante til deres barn?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...