Gå til innhold

Erfaringer med Champix? Røyekslutt...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med angst og har fått en resept av legen på Champix. Jeg er motivert for å slutte å røyke, men frykter bivirkningene.

Hvordan virker Champix? Er motivasjonen viktig eller mister man lysta på røyk?

Jeg har hatt problemer med langvarig hoste, har tatt spiometri og røngten av lungene og alt er heldigvis normalt. Det motiverer meg til røykeslutt, men jeg liker ikke tanken på å ta et legemiddel som kan gi bivirkninger selv om røyken på sikt kan føre til alvorlig sykdom som er enda verre enn noen bivirkninger.

Hva er dine erfaringer med røykeslutt og eventuell bruk av champix?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mamma brukte det 'for morro skyld' - bare for å prøve. Hun slutta, etter å ha røykt i 30 år. Derfor testa jeg det også, og det funka om bare det! Helt merkelig, man skal jo røyke som vanlig - men etterhvert så bare har man ikke lyst på, ser ikke vitsen liksom. Herlig!!!

Skrevet

Jeg har gode erfaringer. Sluttet for over et år siden ved hjelp av Champix. Røykte som vanlig i 2 uker mens jeg tok pillene, også sluttet jeg. Det var overraskende enkelt. Ogjeg tror ikke jeg hadde klart det uten pillene.

Motivasjonen må du nok ha i bunnen. Det blir i hvertfall lettere å takle de vansklige stundene.

Eneste bivirkningen jeg fikk var at jeg ble kvalm om morgenen etter jeg hadde tatt den første pillen. Det ordnet seg etterhver, da jeg fant ut at jeg ventet med å ta pillen til 30-40 minutter etter jeg hadde spist frokost. Da ble jeg ikke kvalm.

Ønsker deg lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Det virker lovende at jeg kan røyke de to første ukene. Jeg trodde man skulle begynne med champix og slutte å røyke samme dag. Legen nevnte noen bivirkninger som søvnløshet, mareritt, nedsatt apetitt. Jeg er mest redd for den psykiske delen siden jeg sliter med angst, men hvis jeg kan bli røykfri og er bevisst på at det er bivirkninger kan jeg kanskje klare det.

Jeg røyker for å takle stress, når jeg kjeder meg og i sosiale settinger. Har vent meg til å bare røyke ute, men jeg vil helst bli en ikkerøyker.

Ts.

Skrevet

Min lege sa, og jeg tror det står i pakningsvedlegget også, at hvis du (eller andre i din nærhet) merker noen alvorlige/store forandringer i psyken må du slutte med pillene med en gang.

En venninne av meg gikk bare på de i 3-4 uker før hun kuttet de ut, hun har også slitt med bla angst, men bare den begynnelsen der hjalp hun til å slutte.

Selv gikk jeg på de i 6 uker. Det anbefales minst 3 mnd, men 6 uker holdt for meg.

• 11 år senere...
Skrevet

Kjempestolt og glad etter å ha gått på Champix i tre uker og slutta å røyke uten problemer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...