Gå til innhold

når mamma og papp er gift..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan fungerer arveloven da ?

kan jeg også kreve å få min del av arven når en av dem går bort eller kan den gjensitten part sitte i uskiftet bo med min del , mens mine halvsøsken får arvenetter pappa/mamma ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De gifte foreldrene arver 1/4 av arven etter førstavdøde ektefelle. De kan sitte i uskifte (altså at arven ikke skiftes (gjøres opp) før etter at begge ektefellene er døde, men når det er snakk om særkullsbarn, så må særkullsbarna gi skriftlig samtykke til dette.

Sett at du er barn av kvinnen i forholdet, og hun går bort, vil du (og dine søsken med samme mor, og som ikke har gjenlevende ektefelle som far) kunne kreve deres arv umiddelbart etter dødsfallet. Dette utgjør 2/3 av den totale arven. Din stefar vil da få 1/4. Resterende 1/12 som ikke har blitt fordelt går til livsarvinger (altså deg og dine søsken) dersom din mor ikke har et testamente som fordeler denne tolvtedelen.

Merk at dersom hver av livsarvingene (deg og søsken) ikke kan kreve å motta mer enn 1.000.000 kroner i arv fra hver forelder. Dersom din mor har større formue enn dette, _kan_ det testamenteres bort. Dersom det ikke er testamentert bort, tilfaller alt etter brøken som nevnt over (2/3 til livsarving).

Altså: Dør din mor, kan du kreve din arv umiddelbart dersom hennes ektefelle ikke er din far.

Håper det var forklarende.

Skrevet

min biologike far og mor er gift med hverandre, men jeg har halvsøsken .. de får sin arv umiddelvart siden de er særkullsbarn, så det jeg lurer på er om jeg også får det, siden boet blir splittet , eller må jeg "vente" på min del fordi min far og mor var gift ?

Skrevet

Nei, når boet blir skiftet har alle arvingene krav på sin del.

Skrevet

min biologike far og mor er gift med hverandre, men jeg har halvsøsken .. de får sin arv umiddelvart siden de er særkullsbarn, så det jeg lurer på er om jeg også får det, siden boet blir splittet , eller må jeg "vente" på min del fordi min far og mor var gift ?

Dersom gjenlevende ektefelle ønsker å sitte i uskifte, så må du vente. At særkullsbarn kan kreve sin arv umiddelbart, medfører ikke at hele boet på gjøres opp med en gang.

fra arveloven:

§ 12. Om ein eller fleire arvingar straks kan krevje arv, fører ikkje det til at attlevande ektemake mister retten til uskifte i høve til andre arvingar.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...