Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen sier seg selv.

Hva er det vanlig å spørre om?

Og kan man spørre om lønn allerede på første intervju?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er du gravid? -hvis søker er en kvinne. Religionstilhørighet kan være fint å få med i disse terrorist-tider. Seksuell legning, så vet man om personen er sær eller mer normal. Hmh. Det er vel det viktigste å få med seg.

• Liker 1
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Det lurer jeg også på,så dytter denne litt jeg :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte om jobben var trygg for fremtiden. Det var viktig for meg med tanke på å bytte jobb og starte på nytt med ansiennitet. Da fikk jeg samtidig frem at jeg ønsket å bli værende lenge i jobben. Ellers stilte jeg en del spørsmå rundt arbeidsoppgavene, lokalene, arbeidstider etc. Lønn spurte jeg ikke om før jobbtilbudet kom.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte følgende, som er utfra hva som er viktig for meg i en fast jobb:

Hvorfor er denne stillingen ledig? (Kanskje den som var før meg sluttet pga stress, fikk fyken e.l.)

Har dere en opplæringsplan? (Har hatt for mange jobber, hvor jeg har blitt satt til å gjøre noe jeg ikke kan, uten støtte.)

Kan du beskrive en typisk dag slik en arbeidsdag for meg vil bli? (Viser om den som ansetter aner hva de ansetter til, har mange eksempler på det motsatte.)

Hvor tilgjengelig er næmreste leder, hvis jeg skulle trenge ham/henne for støtte?

Hvordan er alders- og kjønnsammensetningen på jobben?

Er medarbeiderne sosiale ila arbeidsdagen? Lunsj, kaffepause sammen e.l.?

Foregår det noe sosialt utover jobb? (Bedriftsidrettslag, lønningspils mv.)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte følgende, som er utfra hva som er viktig for meg i en fast jobb:

Hvorfor er denne stillingen ledig? (Kanskje den som var før meg sluttet pga stress, fikk fyken e.l.)

Har dere en opplæringsplan? (Har hatt for mange jobber, hvor jeg har blitt satt til å gjøre noe jeg ikke kan, uten støtte.)

Kan du beskrive en typisk dag slik en arbeidsdag for meg vil bli? (Viser om den som ansetter aner hva de ansetter til, har mange eksempler på det motsatte.)

Hvor tilgjengelig er næmreste leder, hvis jeg skulle trenge ham/henne for støtte?

Hvordan er alders- og kjønnsammensetningen på jobben?

Er medarbeiderne sosiale ila arbeidsdagen? Lunsj, kaffepause sammen e.l.?

Foregår det noe sosialt utover jobb? (Bedriftsidrettslag, lønningspils mv.)

De sosiale tingene ville ikke jeg ha spurt om. De kan fort få feil inntrykk hvis man bruker intervjuet til å snakke om kaffepauser og lønningspils. De første spørsmålene var gode, spesielt den om "hvorfor er denne stillingen ledig". Et veldig godt spørsmål, faktisk. Nesten alle sjefer spør jo "hvorfor søkte du denne stillingen", men jeg tror ikke så mange spør hvorfor en jobb er ledig.

• Liker 2
Skrevet

Mener at de spørsmålene ab #5 ramser opp er svært gode og gjennomtenkte, og vitner om åpenlys interesse for jobben, men er også delvis enig med #6. Jeg ville sagt at det er ok å spør om det finnes bedriftsidretslag osv., men ville nok ikke spurt om kaffepauser osv.

Å spørre om lønn derimot på intervju, er IKKE ok. Der skal man helst stille spørsmål som viser at man er interessert i selve jobben. Lønn kan diskuteres i etterkant.

Dog kan man jo oppleve å få spørsmål om lønnsforventninger, det er også mulig at intervjuer kommer inn på kaffepauser osv, men jeg ville nok ikke vært den som tok opp disse tingene i et intervju.

Skrevet

Det kommer an på jobben, men det hender man får inntrykk av at det kreves at man jobber mye overtid eller at man skal benytte egen bil i jobben. Da har jeg spurt om dise tingene slik at det er klart og ikke bare antydet. Det fører kanskje til at jeg ikke har fått jobben, men da er det jo også sånne ting som hadde vært kjedelig i etterkant å finne ut av.

Intervjuet er jo ikke bare for å skryte av seg selv og få jobben, det er for å finne ut om man ønsker jobben selv også.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på jobben, men det hender man får inntrykk av at det kreves at man jobber mye overtid eller at man skal benytte egen bil i jobben. Da har jeg spurt om dise tingene slik at det er klart og ikke bare antydet. Det fører kanskje til at jeg ikke har fått jobben, men da er det jo også sånne ting som hadde vært kjedelig i etterkant å finne ut av.

Intervjuet er jo ikke bare for å skryte av seg selv og få jobben, det er for å finne ut om man ønsker jobben selv også.

Den typen spørsmål ville jeg heller stilt når jeg hadde fått tilbud om jobben. Man kan jo alltids takke nei når alle kort har kommet på bordet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg spurte om jobben var trygg for fremtiden. Det var viktig for meg med tanke på å bytte jobb og starte på nytt med ansiennitet. Da fikk jeg samtidig frem at jeg ønsket å bli værende lenge i jobben. Ellers stilte jeg en del spørsmå rundt arbeidsoppgavene, lokalene, arbeidstider etc. Lønn spurte jeg ikke om før jobbtilbudet kom.

Takk for tips!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...