Coffee1234 Skrevet 1. juli 2011 #1 Skrevet 1. juli 2011 Jehovas Vitner har stevne denne helgen har jeg hørt... Er visst flere tusen som møter opp. Rart å tenke på at det finnes så mange små forskjellige samfunn rundtomkring, med sitt helt eget opplegg og sin helt egne tro.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2011 #2 Skrevet 1. juli 2011 Så mange av de som tror på bibelen, men ikke en eneste en av de er kristne. Rare greier...
Coffee1234 Skrevet 1. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 1. juli 2011 Hva mener du med at de ikke er kristne? Tror de betrakter seg selv som kristne.
Coffee1234 Skrevet 1. juli 2011 Forfatter #5 Skrevet 1. juli 2011 Tenker du på moseloven? Jeg tror ikke de slakter lam på stevnene deres men
Gentle Skrevet 1. juli 2011 #6 Skrevet 1. juli 2011 De lever etter loven, ikke etter Jesu ord. Ikke rart du er anonym, så dumme meninger bør man ikke stå fram med. Hvem i all verden har fått myndighet til å bestemme hvem som kan kalles kristen eller ikke????? Hvis noen betrakter seg selv som kristen er de kristen. Punktum. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2011 #7 Skrevet 1. juli 2011 Således og med troen: har den ikke gjerninger, er den død i sig selv. Men en kan si: Du har tro, og jeg har gjerninger. Vis mig din tro uten gjerninger, og jeg vil vise dig min tro av mine gjerninger! Du tror at Gud er én; du gjør vel; djevlene tror det også og skjelver. Og vil du vite det, du dårlige menneske, at troen uten gjerninger er unyttig? Abraham, vår far, blev ikke han rettferdiggjort ved gjerninger, da han ofret sin sønn Isak på alteret? Du ser at troen virket sammen med hans gjerninger, og at troen blev fullkommen ved gjerningene, og Skriften blev opfylt, som sier: Abraham trodde Gud, og det blev regnet ham til rettferdighet, og han blev kalt Guds venn. I ser at mennesket blir rettferdiggjort ved gjerninger, og ikke ved tro alene. Jakobs 2:17-24 1
Gentle Skrevet 1. juli 2011 #8 Skrevet 1. juli 2011 Således og med troen: har den ikke gjerninger, er den død i sig selv. Men en kan si: Du har tro, og jeg har gjerninger. Vis mig din tro uten gjerninger, og jeg vil vise dig min tro av mine gjerninger! Du tror at Gud er én; du gjør vel; djevlene tror det også og skjelver. Og vil du vite det, du dårlige menneske, at troen uten gjerninger er unyttig? Abraham, vår far, blev ikke han rettferdiggjort ved gjerninger, da han ofret sin sønn Isak på alteret? Du ser at troen virket sammen med hans gjerninger, og at troen blev fullkommen ved gjerningene, og Skriften blev opfylt, som sier: Abraham trodde Gud, og det blev regnet ham til rettferdighet, og han blev kalt Guds venn. I ser at mennesket blir rettferdiggjort ved gjerninger, og ikke ved tro alene. Jakobs 2:17-24 Så kristen er et begrep på de som blir frelst, altså???? Alle andre er ikke kristne, nei. Tror du bør føye til litt mer lesestoff enn bibelen, og snakke med flere enn dine trosfeller. Kristen betyr "som bekjenner seg til kristendommen", eller en som prøver å være en "etterfølger av kristus". Begrepet er vidt, det favner alle som leser i Bibelen og prøver å leve riktig etter de gamle idiotiske reglene.
Testosteron Skrevet 2. juli 2011 #9 Skrevet 2. juli 2011 Jehovas Vitner har stevne denne helgen har jeg hørt... Er visst flere tusen som møter opp. Rart å tenke på at det finnes så mange små forskjellige samfunn rundtomkring, med sitt helt eget opplegg og sin helt egne tro. Hvorfor syns du det er rart? Jeg syns det er rart det ikke fins flere i og med at eksistensielle spørsmål er noe som opptar oss alle og det finnes mange forskjellige meninger om disse spørsmålene.
Testosteron Skrevet 2. juli 2011 #10 Skrevet 2. juli 2011 (endret) Ikke rart du er anonym, så dumme meninger bør man ikke stå fram med. Hvem i all verden har fått myndighet til å bestemme hvem som kan kalles kristen eller ikke????? Hvis noen betrakter seg selv som kristen er de kristen. Punktum. Det finnes visse kriterier for hva en kristen er for noe. F.eks. er ikke personer som ikke tror på Gud, kristne. Så om noen betrakter seg selv som kristen, men ikke oppfyller disse kriteriene, så er de ikke kristne. Endret 2. juli 2011 av Testosteron 2
Gentle Skrevet 2. juli 2011 #11 Skrevet 2. juli 2011 Det finnes visse kriterier for hva en kristen er for noe. F.eks. er ikke personer som ikke tror på Gud, kristne. Så om noen betrakter seg selv som kristen, men ikke oppfyller disse kriteriene, så er de ikke kristne. Det er ikke ofte du treffer ateister som kaller seg kristne, vel? Poenget mitt er at de forskjellige kristne grupperingene ikke betrakter andre kristne som ekte kristne, noe jeg påpeker er feil. I dette tilfellet er det faktisk sånn at Jehovas vitner ikke betrakter andre enn seg selv som kristne, andre kristne betrakter ikke Jehovas vitner som ekte kristne. Bare tull, selvsagt. Så er det en rekke kristne miljøer som ønsker å bestemme kriteriene for hva som skal oppfylles for at noen skal kunne kalle seg kristne. Definisjoner som ekskluderer andre de ikke liker. Så hvem skulle ha myndighet til å bestemme hvem som kan kalle seg kristne? Jeg kan ikke se flere enn en, og han finnes ikke
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #12 Skrevet 2. juli 2011 Jehovas har sin egen religion. De er ikke del av kristendommen.
Gentle Skrevet 2. juli 2011 #13 Skrevet 2. juli 2011 Jehovas har sin egen religion. De er ikke del av kristendommen. En begrunnelse hadde kanskje vært på sin plass? 1
Testosteron Skrevet 3. juli 2011 #14 Skrevet 3. juli 2011 Det er ikke ofte du treffer ateister som kaller seg kristne, vel? Poenget mitt er at de forskjellige kristne grupperingene ikke betrakter andre kristne som ekte kristne, noe jeg påpeker er feil. I dette tilfellet er det faktisk sånn at Jehovas vitner ikke betrakter andre enn seg selv som kristne, andre kristne betrakter ikke Jehovas vitner som ekte kristne. Bare tull, selvsagt. Så er det en rekke kristne miljøer som ønsker å bestemme kriteriene for hva som skal oppfylles for at noen skal kunne kalle seg kristne. Definisjoner som ekskluderer andre de ikke liker. Så hvem skulle ha myndighet til å bestemme hvem som kan kalle seg kristne? Jeg kan ikke se flere enn en, og han finnes ikke Nei. Det er ikke ofte man finner ateister som kaller seg kristne. Poenget mitt var å vise at det du sa var feil. Det finnes kriterier for hva det vil si å være en kristen, og oppfyller man ikke disse, så er man ikke kristen selv om man mener det selv. Jehovas vitner hevder å være de eneste sanne kristne. Ingen andre kristne regner Jehovas vitner for å være kristne. Årsaken er at de er uenige på helt sentrale punkter i teologien, og da er det fair enough å si rett ut at man ikke betrakter hverandre som kristne. Jeg er enig i at det til sjuende og sist bare er Jesus selv som kan avgjøre om noen er en ekte kristen eller ikke. Jeg er uenig i at han ikke finnes ^^ 2
Testosteron Skrevet 3. juli 2011 #15 Skrevet 3. juli 2011 En begrunnelse hadde kanskje vært på sin plass? Jehovas vitner lærer at Jesus er engelen Mikael. Alle andre som kaller seg kristne, lærer at han er Gud. Jehovas vitner lærer at Den Hellige Ånd ikke er Gud, men bare Guds kraft. Alle andre kristne lærer at han er den personlige Gud. Jehovas vitner lærer at kristne ikke blir født på nytt. Det er det bare de 144 000 første vitnene som ble. Resten som slutter seg til organisasjonen, må prøve å gjøre så godt de kan og håpe på at de blir funnet gode nok for Gud når han vurderer livet deres. Alle andre kristne lærer at den nye fødselen, som Jesus snakker med Nikodemus om, gjelder alle kristne. Ellers kan de ikke kalles kristne. Dette er helt sentrale punkter i læren, og avviker man på disse punktene, så er det ikke snakk om samme religion. 1
EnKristenKar Skrevet 7. juli 2011 #16 Skrevet 7. juli 2011 (endret) Jehovas vitner lærer at kristne ikke blir født på nytt. Det er det bare de 144 000 første vitnene som ble. Resten som slutter seg til organisasjonen, må prøve å gjøre så godt de kan og håpe på at de blir funnet gode nok for Gud når han vurderer livet deres. Jehovas vitner lærer at etter Harmageddon skal 144 000 utvalgte mennesker få en spesiell plass i Guds rike der de kan regjere med Gud (Jehova). Alle de andre troende skal få leve på den nye jorden til evig tid. God grunn til at de kaller seg de eneste sanne kristne, fordi dette står faktisk i Bibelen. Trossamfunn som mener noe annet, har dessverre ikke greid å bli kvitt de ubibelske dogmene som har sine røtter i den katolske kirke. Endret 7. juli 2011 av EnKristenKar
Gentle Skrevet 7. juli 2011 #17 Skrevet 7. juli 2011 (endret) Jehovas vitner lærer at etter Harmageddon skal 144 000 utvalgte mennesker få en spesiell plass i Guds rike der de kan regjere med Gud (Jehova). Alle de andre troende skal få leve på den nye jorden til evig tid. God grunn til at de kaller seg de eneste sanne kristne, fordi dette står faktisk i Bibelen. Trossamfunn som mener noe annet, har dessverre ikke greid å bli kvitt de ubibelske dogmene som har sine røtter i den katolske kirke. Du er altså Jehovas vitne du også?? Jeg mener å huske at den sentrale grunnen til at enkelte andre ikke vil kalle Jehovas vitner for kristne, er at de ikke tror på treenighetslæren. Denne læren kan være sann, eller det kanskje ikke er det. Den er uansett veldig difus og ulogisk, men det er mange skriftsteder i bibelen som støtter tanken. Men at det alene skulle være et avgjørende kriterie for å kalle seg kristen, er det bare de som tror på læren som kan mene. Det samme kan sies om vitnenes lære om paradisisk jord, samt at 144 000 skal til himmelen. Det er skriftsteder som kan tolkes sånn, det kan være riktig, men det er også stor sjanse for at det er feil. All kristen tro er overtro, den er farlig fordi den fjerner mennesker fra virkeligheten, stopper undring og forskning, fordummende, setter falske håp i menneskene som ikke under noen omstendigheter kan bli oppfyllt. Istedet for å lure på hvem som er sanne kristne ville det vært lurt å undersøke om det du faktisk tror på er empirisk sant eller sannsynlig. Jeg støtter meg til Jesu eget ord: "sannheten skal frigjøre dere" Endret 7. juli 2011 av Gentle
EnKristenKar Skrevet 7. juli 2011 #18 Skrevet 7. juli 2011 Du er altså Jehovas vitne du også?? Nei. For øyeblikket tilhører jeg ingen retning, i og med at jeg som 16-åring bor hjemme hos min ikke-kristne familie, men har tenkt til å bli en Syvende Dags Adventist. Men selv om jeg ikke er et Jehovas vitne, så er jeg enig i mye av det de sier.
Gentle Skrevet 7. juli 2011 #19 Skrevet 7. juli 2011 Nei. For øyeblikket tilhører jeg ingen retning, i og med at jeg som 16-åring bor hjemme hos min ikke-kristne familie, men har tenkt til å bli en Syvende Dags Adventist. Men selv om jeg ikke er et Jehovas vitne, så er jeg enig i mye av det de sier. Hvis du tror på det adventistene lærer, er det ikke så rart. Jehovas vitner og adventistene er søskenbarn. For 150 år siden skilte de lag, og utviklet seg litt i forskjellige retninger. Hvis du er 16 år, bør du være klar over at det er den mest sårbare alderen for å bli med i religiøse menigheter. Du har et stort behov for å bli godkjent og føle tilhørighet, samt behov for trygghet. Alle disse behovene kan menighetene dekke, men prisen du betaler kan være høy. Utdannelse, høyere sådann, er det du burde satse på. Da lærer du å ikke godta ferdigtygde svar på vanskelige spørsmål, du lærer logikk, innsikt, forståelse, toleranse med mer.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2011 #20 Skrevet 7. juli 2011 Utdannelse, høyere sådann, er det du burde satse på. Det strider mot JVs lære. Se 0:42 --
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå