Gå til innhold

Hvor mye er det mulig å legge på seg på en uke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det noen "grenser" for hvor mye man kan legge på seg på f.eks. en uke?

Videoannonse
Annonse
Gjest Trolltausa
Skrevet

Det finnes vil ikke en grense ut over at det ofte stopper seg selv.

Dessuten er det mange faktorer å ta hensyn til...

For eksempel:

Snakker du om vannvekt, kan du godt gå opp 2-4 kg i løpet av en uke, men de raser da like raskt av som de som på (dersom det ikke er sykdom som gjør at du samler vann).

Snakker du "fettvekt" kommer det an på hvor mye du spiser, og hvor aktiv/passiv du er.

Generelt sett må du spise ca 7000-9000 kcal ekstra for å legge på deg en kilo.

Jeg vil tro at de fleste ikke klarer å spise mer enn 1000-2000 kcal ekstra hver dag, så en maksimal vektøkning i løpet av en uke vil jeg tro kan være 1-2 kg for de fleste. (I tillegg kommer ofte vannvekt, men som sagt raser raskt av når en kommer tilbake til normalt kosthold igjen)

AnonymBruker
Skrevet

Ganske individuelt. Noen kan i korte perioder spise veldig mye, hvor endel ikke blir tatt opp så man ikke legger på seg. Noen kan til og med gå ned i vekt av å overspise en kort periode, men det hører til sjeldenhetene. Mens noen igjen har en kropp som suger til seg mest mulig.

Generelt vil jeg nok si meg enig med forrige taler 1-2 kg.

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Okei, takk for svar! Har vært på festival og spist mye drit som jeg ellers ikke gjør og drukket, så er litt spent på hva vekta viser.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 4 kg i løpet av 4 dager!

Brukt to uker med minimalt av mat for å få de av igjen...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 4 kg i løpet av 4 dager!

Brukt to uker med minimalt av mat for å få de av igjen...

Det var vannvekt, så enkelt er det. Noen som går opp 4kg i fettvekt på 4 dager må ha spist hunden til naboen. Den store. :popcorn:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja,jeg skjønner jo det! Poenget var at det er ikke borte igjen på 3-4 dager igjen selv om det virker som folk her mener det.

Skrevet

1. Baderomsvekta er ikke alltid like presis

2. I kroppen har du energilagre i lever og muskulatur som binder glykogen og vann (2,7g vann pr gram glykogen)

3. Du kan også ha mat i magesekk/tarm og urin i urinblæra

4. Forandret veskebalanse

5. Energiinntak og energiforbruk er ikke to uavhengige faktorer - derfor kan man heller ikke regne seg fram til hva man kan klare og ikke klare i løpet av en uke med fråtsing.

6. 1 kg kroppsfett er for øvrig 7-8.500 kcal fordi 1 kg kroppsfett ikke bare er fett, men også består av bl.a. vann og protein.

En mma-utøver som jeg coacher gikk fra 85 til 77,1 kg i løpet av 1,5 dag, for så å legge på seg 15kg på 2 uker. Her prater vi selvsagt om manipulering av veske/salt-nivå, men det illustrerer bare at det ikke finnes noen kalkulert fasit på hva man kan klare. Om man er vant med å spise 2500 kalorier, og går inn for å spise 6000 kcal bestående av fett, sukker og alkohol over flere dager, så kan man ikke neglisjere effekten som ubetydelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...