Gå til innhold

Ansiktstråd!

Gjest HunterLady

Anbefalte innlegg

Xaphan skrev (På 15.8.2011 den 18.25):

Okei, det er litt skummelt å vise meg fram, men de siste ukene har jeg skrevet så mye personlig at det ikke er noe problem å finne ut hvem jeg er uansett, så da kjører jeg like gjerne linja helt ut. Men jeg kan ikke garantere at jeg ikke feiger ut snart og fjerner det :gjeiper:

Det hører forresten med til historien at bildet er et år gammelt.

Du så ikke litt ut som jeg først hadde sett for meg utifra det forrige bildet du la ut. Men du er veldig pen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns argumentet om facebook ikke holder helt mål- ikke alle har facebook!

Jeg tror ikk ejeg hadde blitt så glad for å plutselig finne et bilde av meg selv på et forum sånn plutselig...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme det vel? Er vel ingen her som har lagt ut bilde med andre uten dems tillatelse, er det? Jeg sa jo allerede at det ikke brydde han, dvs at han VET at det ligger her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaDust skrev (På 16.8.2011 den 18.39):

Samme det vel? Er vel ingen her som har lagt ut bilde med andre uten dems tillatelse, er det? Jeg sa jo allerede at det ikke brydde han, dvs at han VET at det ligger her.

Det er en annen (han som spiller amerikansk fotball) som har lagt ut bilde med flere personer, ikke bare du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.8.2011 den 19.24):

Det er en annen (han som spiller amerikansk fotball) som har lagt ut bilde med flere personer, ikke bare du..

Trodde jeg hadde sett alle bildene her, men da har jeg tydeligvis ikke det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaDust skrev (På 16.8.2011 den 19.33):

Trodde jeg hadde sett alle bildene her, men da har jeg tydeligvis ikke det. :)

Det kan være den ligger på manne-tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cervix skrev (På 15.8.2011 den 18.01):

Det er forskjell på hva andre legger ut, og hva man selv velger å legge ut. Om et bilde ligger på facebook som man ikke har blitt spurt om kan lastes opp, betyr ikke det at samme bilde kan brukes andre steder "bare" fordi det jo allerede ligger på facebook.

Har man facebook-profil, så har man en hau med bilder av seg på nettet, som så og si hvem som helst har tilgang på, enten det er du som har lagt dem ut eller ikke. (faktisk ligger det ganske sikkert en hau med bilder der, av folk som ikke har facebook også)

Poenget mitt var at så lenge man er på facebook, (bildet det var snakk om, var tatt derfra) kan man ikke være redd for at andre kan se deg... Det er nemlig ikke bare inne på facebook man kan finne de bildene.

Cervix skrev (På 15.8.2011 den 19.44):

Jeg er enig i at det man vil ha kontroll på legger man ikke ut på facebook. Men man har ikke kontroll over hva andre velger å legge ut. Hvis noen andre velger å legge ut et bilde av deg, kan ikke noen andre kopiere/lagre e.l. bildet og legge det ut andre steder.

Det her forstår jeg ikke helt hva betyr :gjeiper:

Hvis noen andre legger ut et bilde av deg, kan jo hvem som helst kopiere å lagre det.

Det kan dem uansett, så lenge bildet finnes på nett... Uansett om du eller andre har lagt det ut.

Det er heller ikke slik at eierskapet til bilder/videoer ++ overføres til Facebook med en gang de lastes opp der. Man har fortsatt opphavsretten til dem, men gitt Facebook muligheten til å bruke det slik de vil.

Når du lager profil på facebook, godtar du at de kan bruke bildet ditt til akkurat hva de vil. Bildet er ditt, men du har ingen kontroll over hva det blir brukt til.

Soon skrev (På 16.8.2011 den 18.29):

Syns argumentet om facebook ikke holder helt mål- ikke alle har facebook!

Jeg tror ikk ejeg hadde blitt så glad for å plutselig finne et bilde av meg selv på et forum sånn plutselig...

Det er ikke alle som har facebook, men bildet det var snakk om, er derfra, så sånn var det.

Bilder av deg kan havne på forumer selv om du ikke har facebook, forresten... Har du vært på en fest en gang, og noen der har er kamera, kan du regne med at du finnes på internett, uansett hva du selv gjør. Sånn er det med internett, og det får man bare leve med... Hvis det er så skummelt, får man mure seg inne.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yme skrev (På 16.8.2011 den 20.54):

Har man facebook-profil, så har man en hau med bilder av seg på nettet, som så og si hvem som helst har tilgang på, enten det er du som har lagt dem ut eller ikke. (faktisk ligger det ganske sikkert en hau med bilder der, av folk som ikke har facebook også)

Poenget mitt var at så lenge man er på facebook, (bildet det var snakk om, var tatt derfra) kan man ikke være redd for at andre kan se deg... Det er nemlig ikke bare inne på facebook man kan finne de bildene.

At det ligger bilder der ute betyr ikke nødvendigvis at man godtar det, selv om man velger å være på facebook. Å være på faceook er ikke synonymt med at alle har rett til å bruke deg som de vil.

Det her forstår jeg ikke helt hva betyr :gjeiper:

Hvis noen andre legger ut et bilde av deg, kan jo hvem som helst kopiere å lagre det.

Det kan dem uansett, så lenge bildet finnes på nett... Uansett om du eller andre har lagt det ut.

Ja, hvem som helst kan kopiere/lagre det. Dårlig formulering. Men ingen kan legge ut/publisere det uten samtykke fra deg/de som er avbildet

Når du lager profil på facebook, godtar du at de kan bruke bildet ditt til akkurat hva de vil. Bildet er ditt, men du har ingen kontroll over hva det blir brukt til.

Ja, her gjentar du egentlig bare det jeg skrev så er ikke uenig der.

Det er ikke alle som har facebook, men bildet det var snakk om, er derfra, så sånn var det.

Bilder av deg kan havne på forumer selv om du ikke har facebook, forresten... Har du vært på en fest en gang, og noen der har er kamera, kan du regne med at du finnes på internett, uansett hva du selv gjør. Sånn er det med internett, og det får man bare leve med... Hvis det er så skummelt, får man mure seg inne.

Så fordi man lever i samfunnet slik det er idag, så må man bare akseptere at man ikke skal kunne ha seg og sitt i fred? Én ting er å regne med/forvente noe, en annen ting er å akseptere det. I tillegg har man alltids åndsverkloven å støtte seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.8.2011 den 19.24):

Regner med at det var til meg.. Det var mens jeg spilte i USA, så alle på bildene er amerikanere. De ligger også på facebook, og de er venner av meg alle sammen, så de kunne ikke brydd seg mindre.

Hvorfor diskutere i tråden her? Det er en ansiktstråd, ikke skravletråd.

EDIT: Dessuten ligger det en eller flere nettsider i USA og har vært i lokale aviser.

Endret av gutt92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laster opp et nytt bilde, siden jeg klipte meg i dag og har fått ny frisyre :)

Endret av HedvigR
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobilian
  jenta90 skrev (På 17.8.2011 den 12.55):

Cutie! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta90 skrev (På 17.8.2011 den 12.55):

Det kledde du veldig godt! Du er en pen jente, jenta90 ;)

At det ligger bilder der ute betyr ikke nødvendigvis at man godtar det, selv om man velger å være på facebook. Å være på faceook er ikke synonymt med at alle har rett til å bruke deg som de vil.

Det betyr at du godtar at alle bildene dine kan brukes av Facebook, og alle partnerne dems, pluss at alle bildene der ligger på nettet og dermed er fritt fram for hvem som helst (selvom sistnevnte ikke er noe som er lovlig over alt, men det er ikke noe man får gjort noe med)

Legger man ut bilder på nettet, uansett hvor det måtte være, kan man ikke ha nåjja for at det havner andre steder enn akkurat der man vil.

Ja, hvem som helst kan kopiere/lagre det. Dårlig formulering. Men ingen kan legge ut/publisere det uten samtykke fra deg/de som er avbildet

Alle som ser bildet, kan jo det, enten du vil eller ikke. Det finnes ingenting som kan forhindre det.

Så fordi man lever i samfunnet slik det er idag, så må man bare akseptere at man ikke skal kunne ha seg og sitt i fred? Én ting er å regne med/forvente noe, en annen ting er å akseptere det. I tillegg har man alltids åndsverkloven å støtte seg til.

Man trenger ikke akseptere det, men det blir et helvetes mas for personer som på død og liv skal holde alt privat, og samtidig kunne bruke nettet :gjeiper:

I denne situasjonen gjelder åndsverkloven kun bilder du selv har tatt, uansett hvem som er på dem. De aller fleste bilder av deg, er mest sansynlig tatt av andre (og dermed eid av andre), og dermed er de ikke dine "verk".

Loven er lagd for å beskytte folk som lager ting. Ikke for å beskytte identiteten til folk.

Koz og klemz

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

The ping:

Edit: legge ved bildet, kanskje? Ja, det var lurt.

Endret av Pingting
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yme skrev (På 17.8.2011 den 18.40):

Det betyr at du godtar at alle bildene dine kan brukes av Facebook, og alle partnerne dems, pluss at alle bildene der ligger på nettet og dermed er fritt fram for hvem som helst (selvom sistnevnte ikke er noe som er lovlig over alt, men det er ikke noe man får gjort noe med)

Legger man ut bilder på nettet, uansett hvor det måtte være, kan man ikke ha nåjja for at det havner andre steder enn akkurat der man vil.

Jeg har flere ganger selv sagt at man godtar at facebook kan bruke bildene som de vil. Om du leser ordentlig, handler det ikke om bildene som er på facebook.

Alle som ser bildet, kan jo det, enten du vil eller ikke. Det finnes ingenting som kan forhindre det.

For å legge ut/publisere bilder må man ha samtykke fra personer på bildet. Med mindre det ikke er personene som er i fokus.

Man trenger ikke akseptere det, men det blir et helvetes mas for personer som på død og liv skal holde alt privat, og samtidig kunne bruke nettet :gjeiper:

I denne situasjonen gjelder åndsverkloven kun bilder du selv har tatt, uansett hvem som er på dem. De aller fleste bilder av deg, er mest sansynlig tatt av andre (og dermed eid av andre), og dermed er de ikke dine "verk".

Loven er lagd for å beskytte folk som lager ting. Ikke for å beskytte identiteten til folk.

Selvfølgelig gjelder åndsverkloven her, og den handler ikke bare om å beskytte folk som lager ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger selv sagt at man godtar at facebook kan bruke bildene som de vil. Om du leser ordentlig, handler det ikke om bildene som er på facebook.

Men det er jo akkurat det det gjør... Bildet det blei snakk om her, er et bilde som ligger på facebook. Det var jo derfor jeg i det hele tatt svarte når folk reagerte på at hu la det ut... Hvorfor mener du at vi plutselig snakker om andre bilder?

Jeg regner med at sitatet du har lagt ut stemmer, så selv om det ikke er det jeg har lært, regner jeg med at du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Yme og dere FB-snakkere: Dere ødelegger tråden.

:kjefte:

Hva er vitsen i å henge seg oppi hva andre gjør? Ta ansvar for dere selv og deres bilder, så skal dere se hvor mye bedre dere har det. :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...