Gå til innhold

Bør vi kontakte barnevernet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min og jeg flyttet inn i en blokkeleilighet med datteren vår på 7 år i fjor høst. I oppgangen vedsiden av bor en klassevennine av datteren vår, og de har blitt gode venniner. Vi kjenner ikke foreldrene noe særlig, men jenta kommer veldig ofte på besøk til oss, og har overnattet en del. Hun er høflig og grei å ha på besøk, men vi er bekymret for situasjonen hjemme hos dem. Jeg vet gjennom jobben min at begge to er tidligere rusmisbrukere,har vært svært voldelige og at mannen i familien har sonet en lengre fengselsdom. Jeg vet at folk kan forandre seg, og for datteren deres sin skyld skulle jeg virkelig ønske dette var tilfellet, men etter å ha bodd her i snart ett år tviler jeg.

Noe av det vi reagerer på er at jenten er alene hjemme flere timer mens foreldrene drar ut. Hele familien er veldig ustelte, med skitne klær, ødelagte og de lukter vondt. Både moren og faren virker rusa ganske ofte, og jenta har fortalt meg at mamma og pappa sloss. De kommer svært ofte bort til oss for å låne egg, kjøttdeig, mel, busspenger osv. De sier alltid de skal betale tilbake dagen etter, men det skjer aldri. Jeg har lyst til å si nei, men jeg har ikke hjerte til det. I det siste har jeg sett mammaen i byn en del, sammen med tunge rusmisbrukere, og i går så jeg at hun gav en av dem penger og fikk en liten klipspose tilbake. Jeg er 99 % sikker på at de ruser seg, og mannen min og jeg har pratet lenge om det og føler vi vør kontakte barnevernet.

Vi har prøvd å stille opp for jenten, tar henne med på aktiviteter, gjør litt koslige ting når hun kommer på besøk, men det begynner å slite på oss. Jeg er gravid og sliter med bekkenløsning, og datteren vår syns det begynner å bli litt mye hun også. Jeg vet at ett par av de andre mødrene i klasse også prøver å ta seg litt av jenten, og siden ingen av barna i klasse får lov til å besøke henne er hun mye ute på besøk. Jeg har så forferdelig vondt av henne.

Er det overilt av oss å kontakte barnevernet? Kan vi i så fall gjøre det anonymt? Jeg kvier meg veldig, og er redd for konsekvensene. Jeg vet at de har et voldsomt temperament, og jeg kan ikke si jeg tror de tar det med godt humør. Men jeg orker heller ikke bare sitte å se på at et barn kanskje har det vondt og ingen gjør noe.

Er det noen som har noen gode tips til oss?

Uff, dette ble langt, men tusen takk til deg som orket å lese dette.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, aldri kontakte barnevernet! I værste fall kan de ta fra foreldrene barnet uten at de har grunn til dt!

• Liker 1
Skrevet

Ja. Som oftest er jeg imot melding til barnevernet, men her er det til det beste. Kanskje hun kan få seg en støttekontakt hun kan finne på noe med en gan gi uken? Vet det tilbudet har hjulpet mange. Barnevernet kan sikkert hjelpe til med noe sånt, og muligens prate litt med familien.

Lykke til :klemmer:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

*barn av rusmisbrukere*

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes dere burde kontakte barnevernet. De har jo taushetsplikt, så ingen får vel vite at det var dere som sa fra? Hun jenten lider jo, det kan ikke fortsette sånn... Spessielt om du ser at foreldrene ruser seg og at hun ikke er blitt tatt ordentlig vare på...Hvis de hadde passet på henne skikkelig, hadde det vært noe helt annet. Men du vet jo ikke hvordan hun føler det, noen fra barnevernet burde i det minste overvåke saken da, så ingenting skjer...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altfor mange tillfeller som barnevernet burde vært koblet inn hvor de ikke blir det. så ja!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ja det verste for et barn er å vite at noen vet uten å gripe inn.

Det skal utrolig mye til før BV tar omsorgen uten at det er grunnlag for det.

Ja de kan gjøre feil, men kan vi holde den diskusjonen borte ifra dette temaet?

• Liker 8
Skrevet

Ja, kontakt barnevernet! I beste fall kan de la barnet få vokse opp i en fosterfamilie dersom det er grunn til det.

• Liker 5
Skrevet

Tror det rette i denne situasjonen er å kontekate BV. Det er kjempe flott det dere gjør for henne :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her bør dere virkelig kontakte barnevernet. Som privatpersoner kan dere si fra anonymt. Her trengs det virkelig en bekymringsmelding

• Liker 4
Skrevet

Privatpersoner kan sende bekymringsmelding til barnevernet, og, ja - den er anonym. Barnevernet hsetter i gang undersøkelser og til slutt iverksetter de tiltak. Tiltakene trenger ikke å være drastiske. Det kan dreie seg om litt hjelp i hjemmet, støttekontakt osv. Eller at de tar barnet fra foreldrene, men da har de en GRUNN til det. Det er ofte at de IKKE gjør det. Det er ikke noe du skal være redd for. Det er BARNETS BESTE vi skal ivareta og ikke foreldrenes. Vær så snill - send en bekymringsmelding.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Privatpersoner kan sende bekymringsmelding til barnevernet, og, ja - den er anonym. Barnevernet hsetter i gang undersøkelser og til slutt iverksetter de tiltak. Tiltakene trenger ikke å være drastiske. Det kan dreie seg om litt hjelp i hjemmet, støttekontakt osv. Eller at de tar barnet fra foreldrene, men da har de en GRUNN til det. Det er ofte at de IKKE gjør det. Det er ikke noe du skal være redd for. Det er BARNETS BESTE vi skal ivareta og ikke foreldrenes. Vær så snill - send en bekymringsmelding.

Signerer!

• Liker 3
Skrevet

Tror absolutt en bekymringsmelding til BV er på sin plass i dette tilfellet. Bare ikke nevn at du vet om foreldrenes rusmisbruk via jobb - jeg regner med det er brudd på taushetsplikt og det kan bli uheldig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja. En bekymringsmelding fra en nabo setter som regel i gang annen informasjonsinnhenting. Det er sannsynlig at skole f.eks sitter og vet noe men ikke alt og ikke nok til å foreta seg noe(dessuten tar det lang tid å kartlegge før det blir sendt herifra), men i det øyeblikket bv spør om informasjon så kan man gi det man har på det tidspunktet.

Skrevet

Her burde barnevernet vært inne i bildet for lenge siden. Barn skal ikke vokse opp med rusmisbrukere som omsorgspersoner!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rart at ikke skolen har slått alarm? Kan du ikke snakke med læreren da? Hvis du og de andre foreldrene går sammen og ringer skolen så gjør de noe med det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja,så klart! De ruser seg,hallo! Narkomane skal ikke ha omsorg for barn!

• Liker 1
Skrevet

For all del - send en bekymringsmelding. Fullførte akkurat boka om Christopher på 8 år, "jeg tenker du skjønner det sjøl". Fæl bok om akkurat ting som dette, mange plukket opp signaler men ingen snakket sammen og ingen ville åpne øynene sine for hva som egentlig skjedde. Og så galt kan det gå.. Send nå heller en for mye enn en for lite. Tenk på barnets beste foran absolutt alt annet, som at dere KAN ta feil, som at dere er redde for hva som skjer med foreldrene, etc. Jenta er da absolutt det vikigste..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber i systemet, og vet at det skal ekstremt mye til før ett barn blir fjernet fra hjemmet. Først undersøker de hjemmet, dette tar 3 mnd, i noen tilfeller kan de forlenge denne prosessen til 6 mnd. Deretter, om saken ikke blir henlagt, prøves det ut hjelpetiltak.

Før jeg begynte å jobbe i systemet hadde jeg ett veldig urealistisk syn på bv, som så mange andre har. Men nå vet jeg hvor lite de faktisk kan gjøre for ett barn, iom at det ofte minner mer om ett foreldrevern. Trist, men slik er det. Det biologiske prinsipp stiller altfor sterkt i mine øyne. Barn kan bli ødelagt og fratatt muligheten til å få en ok fremtid fordi foreldrenes behov må ivaretas.

Ring barnevernet, du har ingenting å frykte annet enn at de kan gjøre dagene til denne jenta litt lettere. Og egentlig burde jo det vært til det beste for foreldrene også, at deres barn får det bedre ...?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...