Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var liten hadde jeg en slags eksem som foreldrene mine brukte noe greier på. Jeg hadde det bak øret og jeg fikk store sår som vesket. Jeg tror vi kalte det etopisk eksem eller noe.

Nå i en alder av 21 har det komt tilbake bak det høye øret mitt og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Foreldrene mine har reist på ferie og jeg kan ikke spørre de hva de gjorde da jeg var barn. Jeg har prøvd Bruidilin og Pyrisept-salve, men det gjør fremdeles vondt og det vesker.

Hva skal jeg gjøre???

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Supert. :pls: Takker og bukker tusen ganger.

Bare hyggelig!

Får det av og til selv - som "flass"/tørr hud i hodebunnen og i øyenbrynene. Da bruker jeg en shampoo som heter fungoral. Kan kjøpes på apotek og er super effektiv.

Skrevet

Høres ut som noe av det samme som jeg har selv. Det er først og fremst vanlig hos små barn, men kan av og til dukke opp seinere. Jeg har eksem flere steder, og det eneste jeg syns fungerer skikkelig bak ørene er en kjempedyr salve som heter Protopic. Den må du til lege for å få resept på, og er unødvendig dyr hvis du ikke har utbrudd noen andre steder.. Er mulig det kan hjelpe med sinksalve av noe slag! Bacemycin er det vel noe som heter? Liten gul og hvit tube.

Skrevet

Okay. Men jeg har egentlig ikke hatt dette siden jeg var barn. Så det er veldig veldig lenge siden. Vet ikke om jeg vil gå til legen med en gang. Jeg mener, hvis det skjer en gang hvert 10 år er det ingen vits i det.

Jeg får ta meg en tur på apoteket i morgen å se om de kan gi meg noe reseptfritt.

Gjest hilde
Skrevet

Prøv med hydrokortison, det har de på apoteket.

Gjest Gjest
Skrevet

Reseptfri hydrokortison salve blandet med en reseptfri sårsalve fra apoteket (av typ Brulidin, bacemycin el lign) så skulle det gå bedre. Ellers holder jeg en knapp på å bestille time hos legen, da eksemet kan ha blitt utløst på nytt av en allergi.

Gjest Gjest
Skrevet

Okay. Men jeg har egentlig ikke hatt dette siden jeg var barn. Så det er veldig veldig lenge siden. Vet ikke om jeg vil gå til legen med en gang. Jeg mener, hvis det skjer en gang hvert 10 år er det ingen vits i det.

Jeg får ta meg en tur på apoteket i morgen å se om de kan gi meg noe reseptfritt.

Det er en fordel å hindre det fra å spre seg utover på kroppen, vet du. Fastlegen kan hevise deg til hudspesialist så du får rett midler til å stoppe dette.

Eksem er ikke noe som kommer og går hvert 10 år.

Så om du hadde atopisk eksem som barn og eksemhuden kommer tilbake nå i voksen aldre, så er det dumt å ikke få forebyggende behandling som forhindrer det i å spre seg til ansikt, hals og hender og bli ei skikkelig plage som du ikke blir kvitt så lett...

Lykke til :klemmer:

Hilsen samme gjest som over.

Skrevet (endret)

Hva med A krem som du får kjøpt på apoteket? Har du prøvd den?

PS vær forsiktig med hydrokortison om det er åpne sår da ;)

Endret av Personlig12
Skrevet

Takk for svar. Det går bedre i dag. Jeg har renset såret med Klorhexidin og smurte på Bruidilin etterpå. I dag er såret tørrere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...