Coffee1234 Skrevet 30. juni 2011 #1 Skrevet 30. juni 2011 Jeg har nå fått bronkitt, går på antibiotika og fått 5-dagers sykemelding av legen. Problemet mitt har vært når jeg har ringt meg inn syk på jobben, så er det samme dame som tar telefonen hver gang. Jeg ringte meg inn syk på tirsdag, og det virker som om hun blir sint hver gang, og viser en nokså tydelig oppgitthet over telefonen. Da jeg ringte inn på onsdag og presenterte navnet mitt, sa hun med en litt nedlatende tone, "ja, er du syk igjen nå"... Jeg vet jeg ikke burde bry meg så mye om det, men jeg har sosial fobi, og jeg sliter forferdelig mye for tiden. Jeg går hos psykolog, og jobber med mye fra fortiden min som jeg har fortrengt, og jeg har større problemer som er mer reelle enn akkurat dette, men det får meg til å falle helt nede i kjelleren:( Jeg føler meg skamfull, og at jeg svikter... Men jeg kan jo ikke noe for at jeg har bronkitt, og jeg føler ikke hun har noe med å kommentere det på den måten. Samtidig spurte hun om det var noe arbeidsrelatert, noe jeg sa det ikke var, og det er det ikke heller. Men jeg har hatt noen sykedager de siste ukene, pga en dyp depresjon. Nå har jeg endelig gått til verks og tatt ut 50 % sykemelding for første gang i mitt liv, for 100 % er rett og slett mer enn det jeg klarer for tiden. Det er like før jeg går på veggen føler jeg, jeg eier ikke energi. Når jeg ikke er på jobben, så sover jeg eller bare sitter hjemme, fordi jeg rett og slett ikke orker annet, og jeg må spare opp krefter til å klare å gå på jobb neste dag. Det føles ut som om jeg svikter, og jeg hater virkelig den følelsen av at folk blir sure på meg når jeg er borte fra jobben... Skulle så virkelig ønske at jeg bare var superflink, klarte å stå opp hver dag, og jobbe 100 %, men det klarer jeg ikke. Skam?
Gjest navnelapp Skrevet 30. juni 2011 #2 Skrevet 30. juni 2011 Ringer du kvar dag når du har fem dagars sjukmelding? Då ringer du vel dag 1 og seier du blir borte i fem dagar med bronkitt? Når du har bronkitt er du ikkje superflink, det vil seie, du er superflink som er heime og blir frisk slik at du kan jobbe når sjukmeldinga er over. Slapp av, og drit i ho dama. 1
Kanutte Skrevet 30. juni 2011 #3 Skrevet 30. juni 2011 Har legen sykemeldt deg anser han deg for så syk at du ikke har noe på jobb å gjøre. Det er dårlig personalpolitikk å være sure/negative mot de som ringer seg inn syke. Har man mistanke om at noen skulker jobben skal dette tas opp på en ryddig måte i etterkant. Ikke gjennom en sur slengkommentar. Nå når du har sykemelding kan du bare opplyse om at legen har sykemeldt deg og for hvilken periode sykemeldingen gjelder. God bedring!
Rainbow Skrevet 30. juni 2011 #4 Skrevet 30. juni 2011 Huff, så trist med en kontormedarbeider/telefontaker/whatever she is som får deg til å føle deg sånn. Men du har bronkitt, og da skal man ikke gå på jobb. Dessuten har du en del psykiske ting som krever mye av deg, og helt sikkert tapper deg for energi. Har du en god dialog med sjefen din? Kanskje du kan få ringe direkte til ham/henne når du er syk, og ikke gå gjennom denne personen? Det er dumt at hun lar deg få dårlig samvittighet når du allerede er langt nede pga andre ting. Det vet riktinok ikke hun, men likevel. Når det er sagt vet jeg godt hvordan du har det. Min sjef var sånn, bortsett fra at han var enda verre, ringte folk hjemme om de var sjuke, og klaga/baksnakka dem til andre på jobb når dev var borte. Jeg var borte to dager på FEM år, og endte med å bli utbrent fordi jeg aldri turte å ta hensyn til meg selv og se hvor sliten jeg var. Og jeg var så redd for å gjøre sjefen sint. Du har rettighetene på din side. Stå på!!
Gjest Ruccola Skrevet 30. juni 2011 #5 Skrevet 30. juni 2011 Jeg har faktisk opplevd en kontoransatt som var så tom i toppen at hun bad meg ringe og finne vikar selv(!!!) Jeg hadde over 40 i feber og var skikkelig elendig! Ringte henne tilbake et par minutter senere når jeg hadde fått summet meg litt, for det er da faktisk ikke min jobb! (Dette var på en skole. Jeg var assistent i en klasse i skoletiden, og hadde ansvar på SFO etterpå) Hun forstod når jeg ringte tilbake, for jeg sa rett ut at jeg er kjempesyk, og har faktisk knapt energi til å ringe meg inn syk, så har faktisk ingen intensjoner om å måtte ringe rundt å skaffe vikar til meg selv. Sånne mennesker tanker bare på seg selv, og prøver å unngå merarbeid spør du meg Så utrolig synd at du skal oppleve en sånn kontorrotte. Men som andre her skriver, så trenger du ikke ringe hver dag når du har sykemelding. Da sier du bare hvor lenge den varer Og om du klarer å manne deg opp til å svare igjen til denne damen, så vil du føle deg mye bedre (Ville bare sagt "Hei, jeg kommer dessverre ikke på jobb i dag, har feber" og ferdig med det! Jo mer du forklarer, jo verre kan det føles syns jeg ihvertfall God bedring ihvertfall!
Aranciata Skrevet 1. juli 2011 #6 Skrevet 1. juli 2011 Ringer du kvar dag når du har fem dagars sjukmelding? Då ringer du vel dag 1 og seier du blir borte i fem dagar med bronkitt? Når du har bronkitt er du ikkje superflink, det vil seie, du er superflink som er heime og blir frisk slik at du kan jobbe når sjukmeldinga er over. Slapp av, og drit i ho dama. Helt enig!! Ikke ha daarlig samvittighet for dette, du er syk og denne personen skulle holdt seg for god til aa snakke til deg paa den maaten. Jeg kjenner meg litt igjen selv, jeg synes jo det er helt greit og normalt om andre tar sykedager, men faar daarlig samvittighet av det selv... For en stund siden var jeg borte i to dager med influensa, ingen stemme og forferdelig neseblod (endte paa legevakta) men likevel synes jeg liksom jeg gjorde noe galt! Idiotisk, jeg vet, men klarte ikke aa la vaere aa tenke saann!
Coffee1234 Skrevet 1. juli 2011 Forfatter #7 Skrevet 1. juli 2011 Takk for svar. Fikk ikke legetime før andre dagen, så jeg måtte ringe inn to dager på rad. Den første dagen, og samme dagen som jeg drog til legen. Slapp heldigvis å ringe inn flere ganger, etter jeg fikk sykemelding. Men nå er jeg 50% sykemeldt fra mandag, og jeg er redd jeg må diskutere dette med henne. Synes det er utrolig dårlig å ha en slik tone ovenfor de som ringer seg inn syke, da man faktisk befinner seg i en noe sårbar situasjon. Er som om noen liker å utnytte dette.. Jaja, jeg tror jo det er dama som ikke har det noe godt med seg selv når hun holder på sånn, men jeg klarer hvertfall ikke å la være å bry meg, selv om jeg vet jeg burde heve meg over det.
Gjest navnelapp Skrevet 1. juli 2011 #8 Skrevet 1. juli 2011 Ikkje diskuter, kjære du. Send ein mail om nødvendig, eller be om å bli sett over til ein du kjenner og som du er trygg på. Ikkje snakk meir med den dustedama enn du må.
Gjest Tirkes Skrevet 1. juli 2011 #9 Skrevet 1. juli 2011 Så får vi du håpe at du får halv arbeidstid og ikke halv arbeidsmengde. En kollega fikk en vekker etter å ha blitt bedt om å være på jobb hele arbeidsdagen med gradert sykmelding, gikk til tillitsvalgt for å få de korte dagene hun mente hun hadde rett på, men reglene i bedriften (mulig pga I.A-bedrift) er at arbeidsgiver kan gradere arbeidsmengde og forlange fulltids oppmøte. Gjorde ikke saken så godt for henne som hadde ryggproblemer og ventet på operasjon for å korrigere en prolaps og ønsket å jobbe men måtte ha kortere dager for å slippe så mange timer ved pulten.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #10 Skrevet 2. juli 2011 Sånn er de på jobben min også. Det virker som de tror at man bare kan bestille en sjukemelding,og ikke at man faktisk ER sjuk.
Gjest Bjørn82 Skrevet 2. juli 2011 #11 Skrevet 2. juli 2011 Jeg har ikke vært borte fra skole eller jobb 1 dag de siste 10år, men om jeg blir syk og blir borte så driter jeg i hva arbeidsgiveren sier. Det synes jeg du også skal gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå