AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #1 Skrevet 30. juni 2011 Hei! Det hele begynte når Canal Digital restartet ruterne i boligkomplekset jeg bodde i tidligere. Når ruterne var oppe og gikk igjen hadde jeg internett, altså Skype og MSN fungerte men jeg fikk ikke opp internettsider. Tenkte at instillingene på Mac'en var blitt endret, restartet hele greia og tilbakestilte innstillinger på Mac'en. Dette hjalp heller ikke, fikk ikke hjelp fra Canal Digital, brukte 300 kr på Telenors fjernhjelp uten hell. Etter en ukes problemsøking (jeg er veldig lite datakyndig) fant jeg ut at det var DNS-tjeneren som det var noe galt med. Jeg måtte bruke iPhonen min til å finne ut hva DNS-tjeneren til nettverket mitt var og skrive det inn manuelt. Da fikk jeg nett. Før Canal Digital restartet ruterne sine så koblet Mac'en min seg opp til WiFi automatisk. Nå er jeg avhenging av å ha med meg iPhonen for å finne DNS-tjenerene for å koble til nettverk. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å få det til å bli som tidligere? Altså at Mac'en finner DNS-tjenere og Ip adresser av seg selv? Har som sagt prøvd å resette instillinger uten hell. På forhånd takk!
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #2 Skrevet 30. juni 2011 Da er det DHCP som ikke fungerer som det skal (kontakt Canal Digital, kanskje de gidder å gjøre noe med det). Det er bare til å skrive inn DNS permanent og la IP være noe maskinen henter gjennom DHCP. Gode DNS er: 195.159.0.100 195.159.0.200 212.17.131.3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #3 Skrevet 30. juni 2011 Glem det jeg sa om IP. Mac'en henter de selv. Det er DNS som den ikke tar inn automatisk lenger. Det skal jo ikke være slik at jeg må skrive inn DNS-tjenere. De fleste aner ikke hva det er, Canal Digital kunne ikke "noe med Mac" som de sa og den ene gangen la duden faktisk på når han hørte jeg hadde Mac... Telenors fjernhjelp kostet dyrt for studentkontoen min og selv ikke han klarte å komme på at det var DNS-tjeneren som var problemet... Har forresten flyttet fra boligkomplekset som benyttet seg av Canal Digital (flyttet ca tre uker etter at nettet falt ut osv.), så tviler på at de overhodet gidder å hjelpe meg. Jeg vil bare at det skal være som før at Mac'en henter inn alt og kobler seg opp til WiFi som vanlig. Som alle andres laptoper gjør. How!?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå