Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 30+5 uker på vei, og barnet ble målt til å være 1300 gram. Den kommentaren legen kom med var : "Såpass vekstavvik, ja... Dette må vi følge med på"!

Altså, når jeg leser rundt på internett så ser ikke 1300 gram ut til å være ALT forlite? Jeg gikk jo ut med følelsen om at dette var virkelig ille, og blir litt irritert når jeg leser rundt..! På barnimagen.no står det til og med at ett barn skal være ca. 1300 gram i uke 30, jo.. Mens her på mammanett er det litt høyere igjen.. Det er jo ingen fasit på dette, fordi barna vokser individuelt..

Har fått beskjed om at jeg mest sannsynlig har morkakesvikt, men fra forrige kontroll har hun vokst helt etter boken! Ingen tegn til noen som helst svikt var det, og ingen tegn til at det skulle være noe galt med barnet var det heller.. Og hun har fått den næringen som hun trenger.. så vi forstår ingenting, og sitter igjen som spørsmålstegn. Legen kunne ikke svare på noe. Kunne ikke se noen grunn til at hun var så liten. Men "SÅ LITEN??"

GAAAD, jeg dør!! Normalt så blir jo ikke barn målt hver uke en gang.. Hva går de egentlig ut i fra når de sier slikt? 1300 gram er jo ikke noe unormalt lite. Vi har til og med regnet oss frem til at hun vil være 3200 gram ved termin, hvis hun fortsetter å vokse som nå.. Og det er jo bra!! Det vil til og med være "normalt" om ett barn er helt ned i 2500 gram (om man i det heletatt kan si at noe er normalt?)

Men for all del: Jeg tar gledelig i mot kontrollene hver uke jeg; og jeg er glad for at de følger med i tilfelle det er morkakesvikt, men synes ikke at de trenger å skremme slik...

Noen som har noen erfaringer rundt dette med vekstavvik?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du noen prosenter? Vår baby er 5% mindre enn snittet, men det tok de helt med ro. De regnet med at baby kom til å være 3200 ved termin- det er jo normalt.

Synes det er unødvenig å skremme slik ja.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk du noen prosenter? Vår baby er 5% mindre enn snittet, men det tok de helt med ro. De regnet med at baby kom til å være 3200 ved termin- det er jo normalt.

Synes det er unødvenig å skremme slik ja.

Nei, fikk ingen prosenter :sjenert: Har vært både 17%, 13% og 20% tidligere, men dette gangen fikk vi det kun i gram. Og da var det ikke så lite lenger. Og rart at du fikk beskjed om kun 5% og vi fikk samme fødselsvekt? Hvilken uke er du i?

Nå er det kanskje det at vår har variert litt i prosent da? Men mageboeren er i toppform; og sparket og snudde seg slik i dag at legen ikke fikk måle noe som helst. Og det han var bekymret for var om at hun ikke fikk næring (og tegnet på det ville være lite liv..)

Og så har jeg lest på at det er flere hundre gram i forskjell fra sykehus til sykehus som vil si å være "normalt", så jeg gir opp..

AnonymBruker
Skrevet

Det de sa til oss, var at det som var viktig var at baby ikke fikk MER vekstavvik fra kontroll til neste kontroll. Følger den kurven "sin", er det bra.

Babyen deres har gått fra 13% til 20%, det er vel det som ikke er helt bra.

AnonymBruker
Skrevet

Det blir født barn som er langt under 3200 gram hele tiden- og det er helt normalt det også. Poenget er at det ikke blir lagt merke til....

Jeg vil tro de vil følge med i og med at veksten har variert såpass. Men de vokser i rykk og napp.

Det går helt sikkert kjempebra! :) dere fikk jo vite at jenta har vokst, og du kjenner jo selv at hun trives inni magen.

Skrevet

Tror dette med vekstvvik er en vanskelig og ikke helt nøyaktig vitenskap. De opererer jo med at målingene har en nøyaktighet på pluss minus 500 gr ved termin, så vidt jeg har skjønt. Så vidt jeg forstår så er det viktigste at babyen er aktiv, ser ut il og trives i magen, nlodgjennomstrømning i navle og morkakefunksjon. Men det er jo viktig at babyen vokser også. Så lenge alt ser bra ut ellers og veksten ikke stagnerer ville jeg tatt det med ro . Og prøv og tenk at det jo er godt at de følger nøye med. Vi fikk beskjed om 20% mindre enn gjennomsnittet i uke 32 og var p mange ul og kontroller etterpå pga det. Litt stressende , men samtidig betryggende å få god oppfølging. Alt så bra ut ellers hos meg da. En annen ting er at det varierte mye etter hvilken lege som målte, de var ikke alltid enige. Gutten vår var 2,6 kg ved termin så hn var jo liten, men det er genetisk konkluderte de med.

AnonymBruker
Skrevet

Det de sa til oss, var at det som var viktig var at baby ikke fikk MER vekstavvik fra kontroll til neste kontroll. Følger den kurven "sin", er det bra.

Babyen deres har gått fra 13% til 20%, det er vel det som ikke er helt bra.

Det blir født barn som er langt under 3200 gram hele tiden- og det er helt normalt det også. Poenget er at det ikke blir lagt merke til....

Jeg vil tro de vil følge med i og med at veksten har variert såpass. Men de vokser i rykk og napp.

Det går helt sikkert kjempebra! :) dere fikk jo vite at jenta har vokst, og du kjenner jo selv at hun trives inni magen.

Tror dette med vekstvvik er en vanskelig og ikke helt nøyaktig vitenskap. De opererer jo med at målingene har en nøyaktighet på pluss minus 500 gr ved termin, så vidt jeg har skjønt. Så vidt jeg forstår så er det viktigste at babyen er aktiv, ser ut il og trives i magen, nlodgjennomstrømning i navle og morkakefunksjon. Men det er jo viktig at babyen vokser også. Så lenge alt ser bra ut ellers og veksten ikke stagnerer ville jeg tatt det med ro . Og prøv og tenk at det jo er godt at de følger nøye med. Vi fikk beskjed om 20% mindre enn gjennomsnittet i uke 32 og var p mange ul og kontroller etterpå pga det. Litt stressende , men samtidig betryggende å få god oppfølging. Alt så bra ut ellers hos meg da. En annen ting er at det varierte mye etter hvilken lege som målte, de var ikke alltid enige. Gutten vår var 2,6 kg ved termin så hn var jo liten, men det er genetisk konkluderte de med.

Ja, alle de forskjellige målingene har vært med ulike leger, på forskjellige apparater og til og med på ulike sykehus, så de sa at det kunne skje målingsfeil pga. det. Har roet oss litt ned nå, så regner ikke med at alt ordner seg :) Jeg skal bare prøve å slappe av mye og få i meg nok næring og vann frem til neste kontroll. Ligger i familien å få små babyer også, så håper det kun er genetisk, slik som med deg Soul :) Er jo mest bekymret for om det kanskje kunne være en kromosomfeil eller noe, men de ser ingen tegn til det, så da får vi prøve å roe oss ned :) Når 4 forskjellige leger har sett etter, så regner jeg da med at de hadde oppdaget noe hvis noe var galt :)

Nervepirrende å få barn :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...