alfredas Skrevet 30. juni 2011 #1 Skrevet 30. juni 2011 Hvorfor er det slik, at hver gang jeg er i selskap eller i en eller annen sosial sammenkomst, og det er lubne damer der som jeg kjenner til fra før av, så forteller alltid noen meg hvor tynn de mener jeg har blitt og jeg for all del "ikke må bli tynnere nå!" De som sier slikt er selv lubne og usunne, mener jeg. Men jeg sier det ikke til de! Burde jeg prøve neste gang, kanskje?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #2 Skrevet 30. juni 2011 Hvorfor er det slik, at hver gang jeg er i selskap eller i en eller annen sosial sammenkomst, og det er lubne damer der som jeg kjenner til fra før av, så forteller alltid noen meg hvor tynn de mener jeg har blitt og jeg for all del "ikke må bli tynnere nå!" De som sier slikt er selv lubne og usunne, mener jeg. Men jeg sier det ikke til de! Burde jeg prøve neste gang, kanskje? Hvorfor bryr du deg? 1
Marionette Skrevet 30. juni 2011 #3 Skrevet 30. juni 2011 De som sier slikt er selv lubne og usunne, mener jeg. Men jeg sier det ikke til de! Burde jeg prøve neste gang, kanskje? ¨ Hihi! Dette kan nok lage litt dårlig stemning i selskapet, men du svarer i allefall med samme mynt De vil nok slutte å kommentere vekten din etter dette! 1
Lunivere Skrevet 30. juni 2011 #5 Skrevet 30. juni 2011 Do it! Det får garantert blubbene til å holde kjeft. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #6 Skrevet 30. juni 2011 Må nesten forsøke det neste gang. Det er jo ganske frekt at de samme sier slikt til meg hver gang vi sees. Kan ikke la være å bry meg om det.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #7 Skrevet 30. juni 2011 Go for it! Si at du er bekymret for at de skal lide av fedme, slik de er bekymret du skal lide av underernæring. 1
MarianneE Skrevet 2. juli 2011 #8 Skrevet 2. juli 2011 JAAA!!!! Gjør det!! Kom igjenn!! Ikke vær et hakk bedre sjøl, du burde virkelig benytte anledningen til og fortsette nedrakkinga og hevne deg. Gjør det! Gjør det! Eller.... Du kunne vært den voksne i situasjonen og sagt på en ordentlig måte at og kommentere andres vekt og størrelse er du opplært til at er uhøflig uansett. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #9 Skrevet 2. juli 2011 Sjalusi. Denne kommentaren ser jeg stadig vekk, og jeg er lei det. Jeg er selv normalvektig, men har vært på begge sider, både som overvektig (bmi på 35) til undervektig (bmi på 16). Det er ofte slik at folk lurer seg selv, til å finne på unnskyldninger "Heh, han eller hun er bare sjalu, fordi de ikke har min perfekte" kropp. Forskjellen på meg og mange naive folk der ute, er at at jeg faktisk INNSÅ at jeg var for tynn. Det er en grunn til at folk sier at man ser for tynn ut, og det er at man faktisk er for tynn. Det er ikke irelevant hvem det kommer fra, om det kommer fra en normalvektig, eller om det kommer fra en overvektig, det handler faktisk ikke om sjalusi. Men, og jeg sier, MEN, har man noe rett til å kommentere det? Det er en helt annen sak. Og jeg mener at er man bekymret for en person, og vedkommende er i fare for å få problemer ved å veie for mye/lite, så kan man si ifra. Men, man skal være veldig forsiktig med hvordan man går frem, og det bør helst gjøres av et familiemedlem som står vedkommende nær, eller en veldig nær venn/vennine. Så jenter, ikke vær naive, er det noen som sier at dere ser for tynne ut, ta det på alvor, ikke fleip det bort og kall det "sjalusi". 2
Kosemose Skrevet 2. juli 2011 #10 Skrevet 2. juli 2011 Det kan jo hende disse lubne damene er fornøyd med seg selv og kroppen sin, det er ikke sikkert de ønsker å være tynnere enn det de er(!). Så kan det også hende de oppriktig mener du ser flott ut, men at de syns du har rast ned vel fort i vekt, at de oppriktig mener du burde holde deg der du er. Det er flott med slanke damer, men man kan bli for tynn og, så kanskje det rett og slett er ment som et kompliment? Du har rast ned i vekt og ser kjempeflott ut, men de ønsker ikke å oppfordre deg til å rase ytterligere ned i vekt. Alle kjenner vi vel noen som en eller annen gang har blitt litt revet med av vektnedgangen sin og ikke selv sett når det var greit å stoppe. Jeg har selv sagt lignende ting som: Så slank og fin du har blitt, nå er du kjempelekker akkurat sånn du er nå, og du trenger ikke miste fler kilo nå. At jeg la på det med at hun ikke trenger miste mer, var utelukkende fordi jeg ikke ønsket at komplimentet mitt skulle oppmuntre til stadig vektreduksjon, fordi jeg på en måte blir redd for å nøre oppunder en gryende spiseproblematikk. Men, neste gang en overvektig venninne stolt viser fram at hun har gått ned mange kilo, skal jeg da heller la være å kommentere det (blir sikkert mistolket for å være sjalu da og...)? For jeg syns det er vanskelig å heie fram ytterligere vektnedgang hos allerede slanke jenter. 2
Lillemeg25 Skrevet 2. juli 2011 #11 Skrevet 2. juli 2011 (endret) Det er ofte sånn at de som er lubne og overvektige alltid må kommentere kroppene til oss tynne. Jeg er dritt lei det og har opplevd det mange ganger. Spesielt på VGS. Ja jeg var for tynn men må du kommentere det hele tiden? "herregud så tynn du er. Du må ikke bli tynnere nå. Spiser du ingen ting? Du er ekkelt tynn" osv osv. Dette er slike kommentarer de ofte kom med. Slutt med det!! Det er ikke noe gøy å få høre daglig hvor tynn og ekkel du er. Det handler ikke om at vi synes kroppene våre er så perfekte og vi er så mye bedre enn dere, men jeg er ganske sikker på noen (ikke alle) er sjalue ja. Endret 2. juli 2011 av Lillemeg22
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #12 Skrevet 2. juli 2011 De som sier slikt er selv lubne og usunne, mener jeg. Men jeg sier det ikke til de! Jeg lurer på om de virkelig er lubne og usunne, eller om det er din subjektive mening ut i fra din egen standard?
Djungelvrål Skrevet 2. juli 2011 #13 Skrevet 2. juli 2011 Jeg får også høre det på jobben, men jeg er ikke i nærheten av å være for tynn. Har både mage og lår. Gikk ned 4-5 kg og det trengtes.
Mille_ Skrevet 2. juli 2011 #14 Skrevet 2. juli 2011 Jeg har også fått beskjed om at jeg har blitt så tynn og ikke må gå ned mer - og akkurat i disse tilfellene tror jeg det dreier seg om misunnelse (jeg har enda nok i massevis å gå på før det blir "for tynt"). Men i noen tilfeller tror jeg rett og slett det er en måte å vise omsorg på, at man kommer med slike kommentarer fordi man er redd for spiseforstyrrelser og tror det vil hjelpe å si "nå er du for tynn". Det er ikke pent å kommentere andres vekt i tide og utide, og er det de samme som gjør det så synes jeg man kan si fra at nok er nok. Ellers får man prøve å tenke at det som oftest er vel ment, og ikke la seg plage.
pita27 Skrevet 2. juli 2011 #15 Skrevet 2. juli 2011 Hvorfor er det slik, at hver gang jeg er i selskap eller i en eller annen sosial sammenkomst, og det er lubne damer der som jeg kjenner til fra før av, så forteller alltid noen meg hvor tynn de mener jeg har blitt og jeg for all del "ikke må bli tynnere nå!" De som sier slikt er selv lubne og usunne, mener jeg. Men jeg sier det ikke til de! Burde jeg prøve neste gang, kanskje? Hev deg over dem. Gir du tilbake med samme mynt, er du i grunn ikke likere enn dem. De kan være sjalu, uvitende etc..men uansett hva grunnen er, så vet jo du at du ikke er for tynn og det burde holde Du kan heller svare dem med at du har det veldig fint e.l.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #16 Skrevet 2. juli 2011 Jeg har også fått beskjed om at jeg har blitt så tynn og ikke må gå ned mer - og akkurat i disse tilfellene tror jeg det dreier seg om misunnelse (jeg har enda nok i massevis å gå på før det blir "for tynt"). Men i noen tilfeller tror jeg rett og slett det er en måte å vise omsorg på, at man kommer med slike kommentarer fordi man er redd for spiseforstyrrelser og tror det vil hjelpe å si "nå er du for tynn". Det er ikke pent å kommentere andres vekt i tide og utide, og er det de samme som gjør det så synes jeg man kan si fra at nok er nok. Ellers får man prøve å tenke at det som oftest er vel ment, og ikke la seg plage. Det er nettopp det som er med folk med bla. spiseforstyrelser ol. de tror de har mye å gå på, når de egentlig ikke har "noe" å gå på, de har egentlig for lite å gå på. Sliter man med kroppsbildet sitt så ser man ofte en valke som ikke eksisterer, så det er fullt mulig at du faktisk er for tynn. Det var en bruker her, som også bekreftet det (navn på en verdifull stein, hint hint). Hun skulle absolutt på liv og død bli tynnere enn hun var, når hun allerede nå var undervektig. Neida, hun var helt normal hun, var aldeles ikke for tynn. Dere må bare innse at det i 99% av tilfellene er snakk om omsorg, selvom noen folk kanskje burde formulert seg annerledes enn "Æsj,nå må du ikke bli tynn", "Du må spise litt, man ser jo ribbeina dine" osv. Jeg er helt enig, det er ikke sånn man skal gå frem, men jeg synes absolutt at man si noe, hvis man er oppriktig bekymret for den det gjelder. 2
SkalNED Skrevet 2. juli 2011 #17 Skrevet 2. juli 2011 Jeg har sagt noe ala det, men da pleier jeg å presisere at det er pga jeg syns personen er vakker som den er akkurat da, og at den ikke vil kle å bli enda tynnere. Det er verken ment som misunnelse, men som oppriktig bekymring,samtidig som jeg gjerne vil si at personen har vært "flink",og ser tiltrekkende ut. Har hatt et par venninner med alvorlige spiseproblemer, og det gjør jo at en blir litt ekstra var for sånt. Det kan så klart være at de er misunnelige,og at de skulle ønske de så ut som deg, men det er ikke dermed sagt at de ikke unner deg å ha det bra med deg selv for det.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #18 Skrevet 2. juli 2011 Jeg har sagt noe ala det, men da pleier jeg å presisere at det er pga jeg syns personen er vakker som den er akkurat da, og at den ikke vil kle å bli enda tynnere. Det er verken ment som misunnelse, men som oppriktig bekymring,samtidig som jeg gjerne vil si at personen har vært "flink",og ser tiltrekkende ut. Har hatt et par venninner med alvorlige spiseproblemer, og det gjør jo at en blir litt ekstra var for sånt. Det kan så klart være at de er misunnelige,og at de skulle ønske de så ut som deg, men det er ikke dermed sagt at de ikke unner deg å ha det bra med deg selv for det. I tickeren din er vekten din 142 kg. Hadde noen på 142 kg sagt til meg at jeg er 'for tynn' ville jeg latteren strømmet. 1
Dancer Skrevet 2. juli 2011 #19 Skrevet 2. juli 2011 I tickeren din er vekten din 142 kg. Hadde noen på 142 kg sagt til meg at jeg er 'for tynn' ville jeg latteren strømmet. Hva var vitsen med den kommentaren? Man kan da fint uttrykke bekymring om at en man er glad i er for tynn selv om man har litt ekstra selv. Skalned, ikke hør på AnonymBruker! Han/hun har sikkert dårlig selvtillit, og må trekke andre ned i stedet for å gjøre noe med sine egne problemer. 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2011 #20 Skrevet 2. juli 2011 Hva var vitsen med den kommentaren? Man kan da fint uttrykke bekymring om at en man er glad i er for tynn selv om man har litt ekstra selv. Skalned, ikke hør på AnonymBruker! Han/hun har sikkert dårlig selvtillit, og må trekke andre ned i stedet for å gjøre noe med sine egne problemer. Det et et uttrykk som heter 'pot meet kettle'. Når du veier 142 kg, er du ikke riktig person til å kommentere andre sin vekt og forvente at de bare skal smile tilbake. De fleste syns det er en uting å få vekten våres kommentert uansett hva den viser, og når personen som kommenterer er morbidly obese, så burde den personen ta en titt på seg selv før den kommenterte andre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå