Gå til innhold

Arv når man er ung, uten barn....

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kan noen hjelpe meg, slik at jeg er sikker på at jeg skjønner dette med arv?

Hun og Han er gifte og barnløse. De eier 50/50 av huset de bor i. Han eier i tilegg verdier for en million som han tok med seg inn i ekteskapet. La oss si at huset er verd to millioner for enkelthetens skyld.

Han dør tidlig. Hun vil da sitte igjen med.... Ja, hva da?

Slik jeg har fått det forklart, så vil hans verdier som han tok med seg inn i ekteskapet gå til hans familie, 50% til foreldrene og 50% til søsken (halv mill hver)

Deretter vil hans halvpart av huset bli delt i 5 deler. 1/5 til hans mor, 1/5 til hans far, 1/5 til hans bror, 1/5 til hans andre bror, og 1/5 til enken.

Er dette riktig forstått fordeling?

Og vil en Evt ektepakt påvirke noe av delingen??

Edit skriveleifer.... (fikk "ektepakt" til å bli engelsk! Teite autokorrekten!)

Endret av Fruktninja
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har hørt dette stemmer dersom mann er ugift, men samboer. men har ikke hørt om slikt når mann er gift. det er ikke noe testament med i bilde?

dette var i grunn et interresant spørsmål.

Gjest Tirkes
Skrevet (endret)

Slik jeg forstår det etter noen søk, dersom vi tar eksempelet til TS, så skal det trekkes fra 6G som er til Henne og resten deles blant arvinene inkl. Henne, og Hans familie (såfremt der ikke er livsarvinger - barn) kan ikke kreve ut arven sin, det er det Hun som bestemmer og Hun kan sitte i huset og med felles eiendeler til Hun selv dør. Men Hun kan ikke testamentere felles eiendeler bort til andre etter feks et andre ekteskap. For Hans søsken, foreldre osv, har rett til å arve også. Senest når Hun dør, eller når Hun bestemmer seg for å skifte boet.

...forstår jeg det feil?

Du er alltid sikret å arve et minstebeløp etter din ektefelle. Denne minstearven tilsvarer fire ganger grunnbeløpet i folketrygden ved dødsfallet dersom det er livsarvinger (barn, barnebarn) etter avdøde. Dersom avdøde ikke hadde livsarvinger, er minstearven til ektefellen seks ganger grunnbeløpet i folketrygden. Det betyr at du alltid er enearving til alt din ektefelle etterlater seg, dersom verdien av dette ikke overstiger den aktuelle minstearven.

Selv om din ektefelle etterlater seg større verdier enn minstearven, er du etter loven enearving dersom din ektefelle ikke hadde barn, foreldre, søsken eller søskens barn eller etterkommere etter disse, i live ved dødsfallet.

I alle andre tilfeller - dvs. når det er andre arvinger etter avdøde enn bare du - har du som oftest rett til å velge om dødsboet skal skiftes - deles - straks mellom deg og de andre arvingene, eller om du vil beholde det uskiftet (sitte i uskifte).

Beholder du boet i uskifte, må det senere skiftes med avdødes andre arvinger, senest når du selv er død.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/Veiledninger_brosjyrer/2005/orientering-til-arvinger-pa-internett/gjenlevende-ektefelle.html?id=88191

Edit litt til:

Av punktet under er det ikke rene brøkdeler som setter opp. Smykker og verdier som Han har gitt Henne i gave, kaffesettet som Hun arvet etter sin farmor etc er Hennes alene og skal ikke deles med Hans arvinger.

Litt av en smørbrødliste denne arveloven.

Hva omfatter dødsboet?

Dødsboet består av alt det som din ektefelle etterlater seg av verdier og gjeld. Dersom dere ikke har hatt særeie, og dere begge har større verdier enn gjeld, vil dødsboet vanligvis utgjøre en halvpart av hva dere samlet eier. Den andre halvparten er det du da alene som eier. Men verdier som klart skriver seg fra arv eller gave til en av ektefellene, kan likevel holdes utenom likedelingen når dette er klart mest rimelig. Det samme gjelder verdier som en ektefelle eide da ekteskapet ble inngått. Hadde din ektefelle noe som særeie, skal det i sin helhet være med i dødsboet.

PS: En ektefelle kan ikke opprette testamente som gir deg mindre enn minstearven beskrevet over uten at du har kjennskap til det, da er det ugyldig.

Men jeg nileser her og kan ikke finne noe sted hvor det står at man kan testamentere alt til ektefelle (barnløst gift par) og står svart på hvitt at man kan unnlate sine søsken og foreldre fra arven.. Noen som kan hjelpe å klarlegge den? :-)

Endret av Tirkes
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et ektepar uten livsarvinger (barn) kan skrive et gjensidig testament der de avtaler at lengstlevende skal arve alt.

Gjest navnelapp
Skrevet

Pliktdelsarv gjeld berre ift livsarvingar, altså barn. Når ein person er gift men ikkje har barn, har ektefellen krav på å arve halve buet etter den avdøde ektefellen. Den attlevande ektefellen har rett til å sitte i uskifte (beholde heile buet uskifta) med den avdøde sine barn, foreldre og søsken.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Det eg skriv over kan fråvikast i testament, unntatt seks g, som alltid skal gå til attlevande ektefelle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For ektefeller som har felleseie og kun felles barn eller ingen barn, gjelder følgende: Når den ene ektefellen dør, har den gjenlevende ektefellen rett til å overta felleseiet uskiftet med den førstavdødes andre arvinger etter loven jf. arveloven § 9 første ledd.

Gjest navnelapp
Skrevet

For ektefeller som har felleseie og kun felles barn eller ingen barn, gjelder følgende: Når den ene ektefellen dør, har den gjenlevende ektefellen rett til å overta felleseiet uskiftet med den førstavdødes andre arvinger etter loven jf. arveloven § 9 første ledd.

Ja, men når vilkåra for uskifte fell bort, for eksempel at den attlevande ektefellen giftar seg på nytt, må det skiftast. Då gjeld dei reglane eg beskriv over, viss ikkje anna er bestemt i testament.

AnonymBruker
Skrevet

Pliktdelsarv gjeld berre ift livsarvingar, altså barn. Når ein person er gift men ikkje har barn, har ektefellen krav på å arve halve buet etter den avdøde ektefellen. Den attlevande ektefellen har rett til å sitte i uskifte (beholde heile buet uskifta) med den avdøde sine barn, foreldre og søsken.

Hvem arver den siste halvdelen da?

Gjest navnelapp
Skrevet

Foreldra til den avdøde. Viss dei er døde går det til søskena til den avdøde med lik del på kvar.

AnonymBruker
Skrevet

Han kan testamentere alt til kona ja, og det er sikkert lurt. Det ville vært håpløst å sitte i uskifte så ung!

Skrevet

Men jeg nileser her og kan ikke finne noe sted hvor det står at man kan testamentere alt til ektefelle (barnløst gift par) og står svart på hvitt at man kan unnlate sine søsken og foreldre fra arven.. Noen som kan hjelpe å klarlegge den? :-)

Som det er sagt over her - dersom du ikke har barn kan du testamentere alt til hvem du vil. Trenger ikke være gift heller. Testamenter til katten, naboen, ektefellen eller Røde Kors - fritt valg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...